Obecnie przepisy mówią, że pieszy znajdujący się na przejściu lub wchodzący na nie ma pierwszeństwo przed każdym pojazdem, poza tramwajem. Za niezastosowanie się do tych zasad kierowcom grożą dotkliwe mandaty 1,5 tys. zł, a przy recydywie 3 tys. zł. Okazuje się jednak, że nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku przejść dwuetapowych, rozdzielonych wysepką lub azylem.

Dalszą część artykułu znajdziesz pod materiałem wideo.

Zerknij: Nietypowy "bagaż" kierowcy SUV-a. Inni robili mu zdjęcia

Przejście dwuetapowe — ustępować czy nie?

Jeśli ruch na przejścia dwuetapowym jest regulowany za pomocą sygnalizatorów świetlnych, to sprawa jest jasna. Piesi idą, gdy świeci się im światło zielonej barwy. Jednak dla części kierowców sytuacja zaczyna się komplikować, gdy takiej sygnalizacji nie ma lub jest wyłączona. Wielu z nich nie wie, czy kierowca poruszający się po prawej stronie jezdni jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa pieszemu wchodzącemu z lewej skrajnej części drogi, a może nie.

Czytaj: Zatrzymali auto do rutynowej kontroli. Policjanci nie mogli wyjść ze zdumienia, gdy otworzyli bagażnik

Wątpliwości w tej sprawie miał też jakiś czas temu poseł Ryszard Galla, który o wykładnię przepisów poprosił resort infrastruktury. Odpowiedź ministerstwa nie pozostawia żadnych złudzeń co do interpretacji prawa.

"Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni" można przeczytać w odpowiedzi resortu.

Pisząc innymi słowy, kierowca przy przejściach z azylem na środku jest zobowiązany do umożliwienia przejścia pieszemu, który wchodzi na jego pas ruchu. Jednak jeśli nie zachodzi taka sytuacja, można wg prawa jechać dalej.

Sprawdź: Gdzie zatankujemy najtaniej w Polsce? Średnie różnice wynoszą nawet 37 groszy!

Potrącenia pieszych — statystyka

Jak wynika z policyjnych statystyk, w 2021 r. odnotowano ponad 4,7 tys. wypadków z udziałem pieszych. Prawie 530 z nich zginęło, a ponad 4,3 tys. odniosło poważne obrażenia ciała.