• Po raz 18 Auto Bild wybiera najlepsze samochody pod względem utraty wartości w ciągu 4 lat od zakupu nowego
  • Zwycięzcą tegorocznego rankingu została Dacia Sandero Stepway, która traci mniej na wartości niż m.in. Toyota Yaris, Porsche 911 czy Volkswagen Golf
  • Według prognoz ekspertów najmniej będą tracić na wartości samochody z silnikami benzynowymi. Diesel wciąż zaś liczy się w klasie luksusowej i dużych vanach
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W Niemczech uznano, że najlepiej zainwestować w nową Dacię Sandero Stepway, jeśli kluczowym kryterium jest jak najniższa utrata wartości. Okazuje się, że po 4 latach od zakupu rumuński samochód traci najmniej na wartości nie tylko w swojej klasie, ale także w porównaniu z rywalami z innych segmentów. W rankingu opracowanym przez Auto Bild wspólnie ze specjalistami od badań rynku (Schwacke) Dacia Sandero wyprzedza takich rywali jak: BMW serii 5, Mercedes Klasy S, Porsche 911 czy Toyota RAV4.

Auta, które najmniej tracą na wartości - prognoza Auto Bild i Schwacke

Kategoria Model Utrzymanie wartości po 4 latach (proc.)
Auta elektryczne (do 40 tys. euro) Mini Cooper SE 59,63
Auta elektryczne (pow. 40 tys. euro) Tesla Model S LR 61,24
Klasa mini Hyundai i10 1.2 56,86
Małe samochody Dacia Sandero Stepway TCe 90 66,02
Kompakty Volkswagen Golf 1.5 TSI 53,73
Klasa średnia Skoda Superb Kombi 2.0 TSI 4x4 DSG 49,81
Klasa wyższa BMW 540i xDrive 44,44
Klasa luksusowa Mercedes S400d 4Matic L 9G-Tronic 48,62
Sportowe Porsche 911 Carrera 4S PDK 57,95
Dostawcze/ busy Mercedes Klasy V300d 4Matic 56,44
Małe SUV-y Mazda CX-30 e-Skyactiv G 2.0 M Hybrid 57,50
Kompaktowe SUV-y Toyota RAV4 2.5 4x2 Hybrid 57,78
Duże SUV-y Range Rover Sport P400 3.0 50,11

Wspomniany ranking nie oznacza jednak, że po 4 latach od zakupu każdy z wyróżnionych samochodów będzie równie dobrze postrzegany na rynku wtórnym. Wiele bowiem zależy od danego egzemplarza. W prognozie przyjęto bowiem eksploatację z typowym dla danego segmentu przebiegiem. Ponadto uwzględniono także określone wersje silnikowe i wyposażenie (w praktyce wyróżniano modele lepiej wyposażone). Na tym nie koniec. W tekście ograniczono się do stwierdzenia, że podczas oceny wartości rezydualnej wzięto pod uwagę kilkaset różnych czynników.

W tegorocznym zestawieniu nie tylko Dacia ma powody do dumy. Autorzy raportu podkreślili także podwójne wyróżnienie dla Mercedesa (Klasy S i V jako liderów w swoich segmentach). Podobnym wynikiem nie może się poszczycić konkurencja (Porsche zaś udało się zmieścić dwa modele w jednej klasie).

Autorzy raportu zwracają uwagę na coś jeszcze. W 2021 r. dominują modele z napędem benzynowym. Diesla najlepiej oceniono zaś jedynie w klasach aut luksusowych i dostawczych/vanów. Nietrudno zatem o wniosek, że inwestycja w nowego diesla nie zawsze będzie dobrym pomysłem, biorąc pod uwagę przyszłą odsprzedaż samochodu.