- Po raz 18 Auto Bild wybiera najlepsze samochody pod względem utraty wartości w ciągu 4 lat od zakupu nowego
- Zwycięzcą tegorocznego rankingu została Dacia Sandero Stepway, która traci mniej na wartości niż m.in. Toyota Yaris, Porsche 911 czy Volkswagen Golf
- Według prognoz ekspertów najmniej będą tracić na wartości samochody z silnikami benzynowymi. Diesel wciąż zaś liczy się w klasie luksusowej i dużych vanach
- Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
W Niemczech uznano, że najlepiej zainwestować w nową Dacię Sandero Stepway, jeśli kluczowym kryterium jest jak najniższa utrata wartości. Okazuje się, że po 4 latach od zakupu rumuński samochód traci najmniej na wartości nie tylko w swojej klasie, ale także w porównaniu z rywalami z innych segmentów. W rankingu opracowanym przez Auto Bild wspólnie ze specjalistami od badań rynku (Schwacke) Dacia Sandero wyprzedza takich rywali jak: BMW serii 5, Mercedes Klasy S, Porsche 911 czy Toyota RAV4.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoAuta, które najmniej tracą na wartości - prognoza Auto Bild i Schwacke
Kategoria | Model | Utrzymanie wartości po 4 latach (proc.) |
Auta elektryczne (do 40 tys. euro) | Mini Cooper SE | 59,63 |
Auta elektryczne (pow. 40 tys. euro) | Tesla Model S LR | 61,24 |
Klasa mini | Hyundai i10 1.2 | 56,86 |
Małe samochody | Dacia Sandero Stepway TCe 90 | 66,02 |
Kompakty | Volkswagen Golf 1.5 TSI | 53,73 |
Klasa średnia | Skoda Superb Kombi 2.0 TSI 4x4 DSG | 49,81 |
Klasa wyższa | BMW 540i xDrive | 44,44 |
Klasa luksusowa | Mercedes S400d 4Matic L 9G-Tronic | 48,62 |
Sportowe | Porsche 911 Carrera 4S PDK | 57,95 |
Dostawcze/ busy | Mercedes Klasy V300d 4Matic | 56,44 |
Małe SUV-y | Mazda CX-30 e-Skyactiv G 2.0 M Hybrid | 57,50 |
Kompaktowe SUV-y | Toyota RAV4 2.5 4x2 Hybrid | 57,78 |
Duże SUV-y | Range Rover Sport P400 3.0 | 50,11 |
Wspomniany ranking nie oznacza jednak, że po 4 latach od zakupu każdy z wyróżnionych samochodów będzie równie dobrze postrzegany na rynku wtórnym. Wiele bowiem zależy od danego egzemplarza. W prognozie przyjęto bowiem eksploatację z typowym dla danego segmentu przebiegiem. Ponadto uwzględniono także określone wersje silnikowe i wyposażenie (w praktyce wyróżniano modele lepiej wyposażone). Na tym nie koniec. W tekście ograniczono się do stwierdzenia, że podczas oceny wartości rezydualnej wzięto pod uwagę kilkaset różnych czynników.
Przeczytaj też:
W tegorocznym zestawieniu nie tylko Dacia ma powody do dumy. Autorzy raportu podkreślili także podwójne wyróżnienie dla Mercedesa (Klasy S i V jako liderów w swoich segmentach). Podobnym wynikiem nie może się poszczycić konkurencja (Porsche zaś udało się zmieścić dwa modele w jednej klasie).
Autorzy raportu zwracają uwagę na coś jeszcze. W 2021 r. dominują modele z napędem benzynowym. Diesla najlepiej oceniono zaś jedynie w klasach aut luksusowych i dostawczych/vanów. Nietrudno zatem o wniosek, że inwestycja w nowego diesla nie zawsze będzie dobrym pomysłem, biorąc pod uwagę przyszłą odsprzedaż samochodu.
Galeria zdjęć
Małe samochody: pierwsze miejsce dla Dacii Sandero Stepway TCe 90. Wynik: 66,02 proc. (wartość auta przy odsprzedaży)
Samochody elektryczne (cena poniżej 40 tys. euro): Mini Cooper SE z wynikiem 59,63 proc. (wartość auta przy odsprzedaży)
Samochody elektryczne (cena poniżej 40 tys. euro): na drugim miejscu Volkswagen ID.4 Pro Performance z wynikiem 56,27 proc.
Samochody elektryczne (cena poniżej 40 tys. euro: na trzecim miejscu Tesla Model 3. Wynik: 54,90 proc.
Samochody elektryczne (cena powyżej 40 tys. euro): Tesla Model S LR na pierwszym miejscu. Wynik: 61,24 proc.
Samochody elektryczne (cena powyżej 40 tys. euro): Audi e-tron Sportback 50 quattro S line na drugim miejscu. Wynik: 51,66 proc.
Samochody elektryczne (cena powyżej 40 tys. euro): Mercedes EQV 300 - trzecie miejsce i wynik 50,06 proc.
Klasa mini: pierwsze miejsce dla Hyundaia i10 1,2 Trend. Wynik: 56,86 proc.
Klasa mini: drugie miejsce - Kia Picanto 1,2. Wynik" 54,46 proc.
Klasa mini: trzecie miejsce Volkswagen up!. Wynik: 51,00 proc.
Małe samochody, drugie miejsce: Toyota Yaris Hybrid 1,5 VVT-i. Wynik: 60,68 proc.
Kompakty, pierwsze miejsce: Volkswagen Golf 1,5 TSI. Wynik: 53,73 proc.
Kompakty, drugie miejsce: Mazda 3 e-Skyactiv X 2.0 M Hybrid. Wynik: 53.38 proc.
Kompakty, trzecie miejsce: Seat Leon 1.5 eTSI ACT DSG Excellence. Wynik: 52,51 proc.
Klasa średnia, pierwsze miejsce: Skoda Superb kombi 2.0 TSI 4x4 DSG. Wynik: 49,81 proc.
Klasa średnia., drugie miejsce: BMW 330i Touring xDrive. Wynik: 49,67 proc.
Klasa średnia, trzecie miejsce: Mazda 6 kombi Skyactiv-G. Wynik: 48,26 proc.
Klasa wyższa, pierwsze miejsce: BMW 540i xDrive. Wynik: 44,44 proc.
Klasa wyższa, drugie miejsce: Volvo V90 B4 AWD. Wynik: 42,47 proc.
Klasa wyższa, trzecie miejsce: Audi A6 Avant 55 TFSI. Wynik: 42,15 proc.
Klasa luksusowa, pierwsze miejsce: Mercedes Klasy S 400d 4Matic L. Wynik: 48,62 proc.
Klasa luksusowa., drugie miejsce: Porsche Panamera. Wynik: 45,85 proc.
Klasa luksusowa, trzecie miejsce: BMW 730d. Wynik: 36,71 proc.
Sportowe, pierwsze miejsce: Porsche 911 Carrera 4S PDK. Wynik: 57,95 proc.
Sportowe, drugie miejsce: Porsche 718 Boxster/Spyder. Wynik: 53,78 proc.
Sportowe, trzecie miejsce: Audi TT RS. Wynik: 53,48 proc.
Dostawcze/vany, miejsce pierwsze: Mercedes V300 d 4Matic. Wynik: 56,44 proc.
Dostawcze/vany, miejsce drugie: Volkswagen Multivan T6.1 DSG. Wynik: 53,46 proc.
Dostawcze/vany, Miejsce trzecie: Ford S-Max 2.0 EcoBlue Vignale. Wynik: 43,24 proc.
Mały SUV.: pierwsze miejsce: Mazda CX-30 e-Skyactiv G 2.0 M Hybrid. Wynik: 57,50 proc.
Mały SUV, miejsce drugie: Opel Mokka 1.2 DI Turbo. Wynik: 55,34 proc.
Mały SUV, miejsce trzecie: Ford Puma ST 1.5 EcoBoost ST X. Wynik: 55,02 proc.
Kompaktowy SUV, miejsce pierwsze: Toyota RAV4 2.5 4x2 Hybrid. Wynik: 57,78 proc.
Kompaktowy SUV, miejsce drugie: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI DSG. Wynik: 57,32 proc.
Kompaktowy SUV, miejsce trzecie: Skoda Kodiaq 2.0 TSI 4x4 L&K. Wynik: 55,69 proc.
Duży SUV, miejsce pierwsze: Range Rover Sport P400 3.0 HST. Wynik: 50,11 proc.
Duży SUV, miejsce drugie BMW X5 xDrive 40d. Wynik: 49,45 proc.
Duży SUV, miejsce trzecie: Volkswagen Touareg 3.0 V6 TDI. Wynik: 49,43 proc.