• Na naszym kontynencie najchętniej wybierane są niewielkie hatchbacki i crossovery. Auta lokalnych producentów preferują szczególnie Niemcy i Francuzi
  • Trzy najpopularniejsze nowe samochody Ameryki to pikapy. W 2021 r. Ford dalej detronizował lokalną konkurencję
  •  W Ameryce Południowej królują zaś półciężarówki, a w Azji niemal zapomniane w naszym regionie vany
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

W Europie od lat króluje Volkswagen Golf, ale auto tak często widywane na unijnych drogach nie radzi sobie już tak dobrze poza naszym kontynentem. Nie jest bowiem tajemnicą, że nabywcy mają zupełnie odmienne preferencje w innych regionach świata. Statystyki sprzedaży z różnych państw globu sprawdził internetowy serwis Motor1.com.

Lokalny patriotyzm nie tylko w Niemczech

Okazuje się, że tylko w Europie ceni się niewielkie hatchbacki i crossovery. W 2021 r. we Francji najczęściej wybierano Peugeota 208 (88 tys. sztuk), Renault Clio (85,3 tys.) i Dacię Sandero (77 tys.). W Niemczech konsumenci tak wyraźnie preferowali zaś tylko jedną markę — Volkswagena. Prócz Golfa (sprzedano 91,6 tys. sztuk) na podium znalazły się jeszcze T-Roc (57,4 tys.) i Tiguan (55,5 tys.).

Miłością do rodzimych firm wykazali się także Włosi (Fiat Panda, Fiat 500 i Lancia Ypsilon) czy Hiszpanie (wciąż prowadzi Seat z modelem Arona, wyprzedzając takie auta jak Hyundai Tucson i Dacia Sandero). Nie inaczej jest w Wielkiej Brytanii, w której dość nieoczekiwanie na pierwsze miejsce wskoczył Vauxhall Corsa (40,9 tys.), detronizując Forda Fiestę (nr 1 na wyspach nieprzerwanie od 2009 r.). Co więcej, popularny maluch Forda nawet nie znalazł się w czołowej trójce. Na podium znalazły się jeszcze Tesla Model 3 (34,7 tys.) i Mini (31,7 tys.).

W europejskim rankingu "Motor 1" uwzględniono także Węgry (Suzuki Vitara, Suzuki S-Cross i Fiat 500) oraz Turcję (Fiat Egea, Toyota Corolla i Renault Clio). Nie zapomniano także o Rosji, w której od lat rządzi Łada (w czołówce Łada Vesta, Łada Granta i Kia Rio).

Po drugiej stronie Atlantyku jest zupełnie inaczej niż w Europie. Nietrudno zgadnąć, że w Ameryce Północnej kochają pikapy i SUV-y. W Ameryce Południowej królują zaś półciężarówki a w Azji niemal zapomniane w naszym regionie vany.

W Stanach Zjednoczonych trzy pierwsze miejsca należały w 2021 r. do pikapów. Od lat króluje Ford serii F (726 tys.). Na kolejnych miejscach RAM (569 tys.) i Chevrolet Silverado (529 tys.). W Brazylii pikap także jest numerem 1. Fiat Strada z wynikiem 109,1 tys. szt. deklasuje konkurentów, czyli małe hatchbacki Hyundai HB20 (86,4 tys.) i Fiat Argo (84,6 tys.). W Argentynie także nie zabrakło pikapów w czołówce: Toyoty Hilux (27 tys.) i Volkswagena Amarok (18,6 tys.). Wyprzedził je niewielki sedan Fiat Cronos (37,4 tys.).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

W raporcie nie zabrakło także jednego państwa z Azji. Pod lupę wzięto Indonezję (pod względem wielkości to drugi po Tajlandii rynek Azji Południowo-Wschodniej), w której samochody z segmentu MPV (czyli vany) mają aż 45 proc. udziałów w całym rynku nowych samochodów. W Indonezji rządzą marki japońskie, czyli Toyota (Avanza z wynikiem 66,1 tys. aut), Mitsubishi (54,6 tys. modelu Xpander) i Suzuki (półciężarówka Carry: 52,8 tys. egz.).