• Zgodnie z obowiązującym prawem wykonanie przeglądu gwarancyjnego w niezrzeszonym warsztacie nie powoduje utraty gwarancji, o ile zachowano standardy danej marki
  • Zachowanie standardów serwisowych danej marki może być chętnie wykorzystane przez gwaranta w sytuacji sporu z właścicielem samochodu
  • Zmiany w regulaminach gwarancji dokonano w Citroenie, DS, Fordzie, Nissanie i Peugeocie
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

UOKiK wziął pod lupę rynek napraw gwarancyjnych samochodów. Badaniem objęto ponad 70 firm (w tym 14 importerów), by upewnić się, czy przestrzegają polskich i unijnych przepisów dotyczących wymaganych przeglądów technicznych samochodów i możliwości skorzystania z usług warsztatów niezrzeszonych. Nie obyło się bez interwencji urzędu, by część przedsiębiorców zmieniła dotychczasowe praktyki.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Okazało się, że nie wszyscy stosowali właściwe praktyki. Interweniowano u pięciu z czternastu kontrolowanych importerów (BMW Vertriebs, Ford Polska, FCA Poland, Hyundai Motor Poland, Kia Motors Polska, Mazda Motor Logistics Europe, Mercedes-Benz Polska, MMC Car Poland, Nissan Sales Central&Eastern Europe, Opel Poland, Renault Polska, Stellantis Polska, Toyota Motor Poland Company Limited, Volkswagen Group Polska) odpowiedzialnych za sprzedaż samochodów 27 różnych marek. Na cenzurowanym znalazły się: Ford, Stellantis, Nissan, Mazda i Opel.

Pięć firm zmienia regulaminy

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wyjaśnił: "Wątpliwości wzbudziły działania importerów pięciu marek: Ford, Nissan, Citroen, DS i Peugeot. Po przeprowadzonej interwencji przedsiębiorcy zmienili swoje praktyki i nie będą ograniczać uprawnień z tytułu gwarancji tylko ze względu na serwisowanie samochodów poza autoryzowanymi stacjami obsługi. To dobra wiadomość tak dla kierowców, którzy kupili lub planują kupić nowe samochody z salonów, jak i dla niezależnych warsztatów naprawczych".

W Fordzie dokonano zmian w regulaminie dodatkowo płatnej usługi serwisowania po upływie podstawowej gwarancji. W komunikacie UOKiK czytamy: "Po interwencji Prezesa UOKiK spółka Ford Polska zmieniła swój regulamin i obecnie serwisowanie pojazdu poza Autoryzowaną Siecią Dealerską nie powoduje automatycznej utraty uprawnień w ramach dodatkowej usługi".

Umowy serwisowe do poprawki

W przypadku koncernu Stellantis oraz serwisów marek DS, Citroen i Peugeot zwrócono uwagę na umowy serwisowe i dodatkowe usługi gwarancyjne. W komunikacie UOKiK wskazano: "Spółka zmieniła swoje praktyki i obecnie dopuszcza możliwość napraw również w niezależnych warsztatach, jeśli są one dokonywane zgodnie ze standardem marki".

Otwartą kwestią pozostaje, czy w razie sytuacji spornej definicja standardów marki nie będzie nadużywana i dowolnie interpretowana. Nawet w informacji prasowej UOKiK wskazano, że: "Wykonanie przeglądu, naprawy czy serwisu niezgodnie z tymi standardami może powodować utratę uprawnień wynikających z udzielonej gwarancji".

Nissan zmienił regulamin, wycofując się z klauzuli o corocznej kontroli nadwozia i obowiązku dokonywania przeglądów w ASO japońskiej marki. Firma została zobowiązania do poinformowania klientów i podpisania stosownego aneksu do książki gwarancyjnej.