Auto Świat EV Wiadomości Maj nie był dobry dla Tesli w Europie. Ale jest jeden wyjątkowy kraj, gdzie sprzedaż wystrzeliła

Maj nie był dobry dla Tesli w Europie. Ale jest jeden wyjątkowy kraj, gdzie sprzedaż wystrzeliła

Pierwsze dane o sprzedaży samochodów elektrycznych w maju pokazują, że w Europie Tesla jest w odwrocie – marka zalicza kolejny miesiąc ostrych spadków. Ale jest i światełko nadziei – w Norwegii sprzedaż wzrosła.

Salon Tesli
Zoran Karapancev / Shutterstock
Salon Tesli
  • W Norwegii wraz z dostawą odświeżonego Modelu Y sprzedaż Tesli wystrzeliła
  • W krajach UE maj jest jednak kolejnym miesiącem drastycznych spadków sprzedaży aut amerykańskiej marki
  • Analitycy rynku cytowani przez agencję Reuters martwią się o przyszłość Tesli

To nie są drobne korekty, to jest pogrom. Nawet jeśli opóźnienia w dostawach odświeżonej Tesli Model Y wpłynęły i pewnie wciąż wpływają na poziom sprzedaży samochodów elektrycznych amerykańskiej marki, pierwsze dane mówiące o sprzedaży samochodów elektrycznych w maju w Europie pokazują wyraźnie, że można mówić niemal o upadku. Zwłaszcza mając w pamięci gigafabrykę Tesli ulokowaną pod Berlinem, która przy obecnym poziomie sprzedaży, jest, delikatnie mówiąc, przeskalowana.

A oto dane o sprzedaży Tesli w wybranych krajach w maju 2025 r.:

  • Szwecja – spadek sprzedaży w maju (w porównaniu do maja 2024 r.) o 53,7 proc.
  • Portugalia – spadek sprzedaży o 68 proc.
  • Dania – Tesla na minusie o 30,5 proc.
  • Holandia – spadek sprzedaży o 36 proc.
  • Francja – katastrofa niemal taka sama jak w Portugalii – minus 67 proc. W maju Francuzi kupili tylko 721 Tesle, co jest najgorszym wynikiem od lipca 2022 r.
  • Hiszpania – spadek sprzedaży o 19 proc.

Wystarczy jednak przyjrzeć się bliżej danym z poszczególnych rynków, by zobaczyć, że one nie do końca oddają skalę upadku. Przykładowo w Hiszpanii sprzedaż aut elektrycznych i zelektryfikowanych (liczonych razem) wzrosła w maju o 72 proc. rok do roku. W tym samym czasie chiński BYD sprzedał ponad siedem razy więcej samochodów niż przed rokiem, chińska Omoda dwa razy więcej itd.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Norwegia promykiem nadziei dla Elona Muska

W Norwegii w maju 2025 r. Tesla jest na plusie o 213 proc. Sprzedano łącznie 2346 aut w maju – łącznie starych i nowych Tesli Y.

Do Norwegii dotarły odświeżone Tesle Model Y i sprzedaż wystrzeliła, przy czym wśród 2360 sprzedanych w tym kraju Tesli były zarówno egzemplarze odświeżonego, jak i starego modelu. Rzecz w tym, że Tesla Model Y jest dla Norwegów wyborem bardzo praktycznym i niedrogim. Samochód ten idealne trafia w potrzeby Norwegów zarówno, jeśli chodzi o wielkość bagażnika, osiągi, jak i zasięg. Niekoniecznie jednak ten sukces powtórzy się w innych krajach. Pierwsze dane za maj napływające z krajów UE mówią o katastrofie. Spodziewany jest m.in. (szczegółowe dane spłyną w ciągu kilku dni) wysoki spadek sprzedaży Tesli także w Niemczech.

Tesla rozpaczliwie walczy o swoją pozycję na największych rynkach w Europie, oferując atrakcyjne warunki finansowania – w tym praktycznie darmowe kredytowanie. Tak jest m.in. w Norwegii, gdzie stopa procentowa kredytu na zakup Tesli Y wynosi zero proc.

Tylko dwa sprzedające się modele Tesli. To nie wygląda dobrze

Analitycy rynku cytowani przez Reutersa uważają, że firma kierowana przez Elona Muska już dawno temu spoczęła na laurach, a to na dłuższą metę się nie sprawdza. „Obniżki cen utrzymują sprzedaż na powierzchni, ale dla firmy mającej w ofercie tylko dwa popularne modele – Teslę Model 3 i Teslę Model Y – obecna sytuacja nie wygląda dobrze w kontekście przyszłości marki”.

Sprzedaż Tesli siadła. A było tak pięknie

Jeszcze niedawno, bo w 2023 r., Tesla Model Y była w Europie najczęściej kupowanym modelem samochodu.

Obecnie na słabej kondycji Tesli, która ewidentnie przestała być obiektem pożądania Europejczyków, korzysta Volkswagen i chińskie marki, które po prostu zdystansowały Teslę. Coraz więcej sprzedaje BYD, Volkswagen złapał drugi oddech w segmencie samochodów elektrycznych i na kontynencie europejskim stał się liderem.

Jednak nawet Volkswagen, nawet w Niemczech nie osiąga wyników, stawiając na jeden model. Jest to możliwe jedynie, gdy producent ma w ofercie samochody w każdym z popularnych segmentów i są one co jakiś czas wymieniane.

O czym Elon Musk przekonuje się właśnie teraz – bo przecież nie tylko jego zaangażowanie polityczne doprowadziło do załamania sprzedaży Tesli w Europie, ale i na innych rynkach.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków