Logo
EVWiadomościMaj nie był dobry dla Tesli w Europie. Ale jest jeden wyjątkowy kraj, gdzie sprzedaż wystrzeliła

Maj nie był dobry dla Tesli w Europie. Ale jest jeden wyjątkowy kraj, gdzie sprzedaż wystrzeliła

Pierwsze dane o sprzedaży samochodów elektrycznych w maju pokazują, że w Europie Tesla jest w odwrocie – marka zalicza kolejny miesiąc ostrych spadków. Ale jest i światełko nadziei – w Norwegii sprzedaż wzrosła.

Posłuchaj artykułu

00:00 / 00:00
Audio generowane przez AI (ElevenLabs) i może zawierać błędy
Salon Tesli
Zoran Karapancev / Shutterstock
Salon Tesli
  • W Norwegii wraz z dostawą odświeżonego Modelu Y sprzedaż Tesli wystrzeliła
  • W krajach UE maj jest jednak kolejnym miesiącem drastycznych spadków sprzedaży aut amerykańskiej marki
  • Analitycy rynku cytowani przez agencję Reuters martwią się o przyszłość Tesli
  • Dużo czytania, a mało czasu? Sprawdź skrót artykułu

To nie są drobne korekty, to jest pogrom. Nawet jeśli opóźnienia w dostawach odświeżonej Tesli Model Y wpłynęły i pewnie wciąż wpływają na poziom sprzedaży samochodów elektrycznych amerykańskiej marki, pierwsze dane mówiące o sprzedaży samochodów elektrycznych w maju w Europie pokazują wyraźnie, że można mówić niemal o upadku. Zwłaszcza mając w pamięci gigafabrykę Tesli ulokowaną pod Berlinem, która przy obecnym poziomie sprzedaży, jest, delikatnie mówiąc, przeskalowana.

A oto dane o sprzedaży Tesli w wybranych krajach w maju 2025 r.:

  • Szwecja – spadek sprzedaży w maju (w porównaniu do maja 2024 r.) o 53,7 proc.
  • Portugalia – spadek sprzedaży o 68 proc.
  • Dania – Tesla na minusie o 30,5 proc.
  • Holandia – spadek sprzedaży o 36 proc.
  • Francja – katastrofa niemal taka sama jak w Portugalii – minus 67 proc. W maju Francuzi kupili tylko 721 Tesle, co jest najgorszym wynikiem od lipca 2022 r.
  • Hiszpania – spadek sprzedaży o 19 proc.

Wystarczy jednak przyjrzeć się bliżej danym z poszczególnych rynków, by zobaczyć, że one nie do końca oddają skalę upadku. Przykładowo w Hiszpanii sprzedaż aut elektrycznych i zelektryfikowanych (liczonych razem) wzrosła w maju o 72 proc. rok do roku. W tym samym czasie chiński BYD sprzedał ponad siedem razy więcej samochodów niż przed rokiem, chińska Omoda dwa razy więcej itd.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Poznaj kontekst z AI

Jakie są dane o sprzedaży Tesli w Norwegii?
Jakie są przyczyny spadków sprzedaży Tesli w Europie?
Jakie modele Tesli są popularne na rynku?
Jakie są prognozy dotyczące przyszłości Tesli w Europie?

Norwegia promykiem nadziei dla Elona Muska

W Norwegii w maju 2025 r. Tesla jest na plusie o 213 proc. Sprzedano łącznie 2346 aut w maju – łącznie starych i nowych Tesli Y.

Do Norwegii dotarły odświeżone Tesle Model Y i sprzedaż wystrzeliła, przy czym wśród 2360 sprzedanych w tym kraju Tesli były zarówno egzemplarze odświeżonego, jak i starego modelu. Rzecz w tym, że Tesla Model Y jest dla Norwegów wyborem bardzo praktycznym i niedrogim. Samochód ten idealne trafia w potrzeby Norwegów zarówno, jeśli chodzi o wielkość bagażnika, osiągi, jak i zasięg. Niekoniecznie jednak ten sukces powtórzy się w innych krajach. Pierwsze dane za maj napływające z krajów UE mówią o katastrofie. Spodziewany jest m.in. (szczegółowe dane spłyną w ciągu kilku dni) wysoki spadek sprzedaży Tesli także w Niemczech.

Tesla rozpaczliwie walczy o swoją pozycję na największych rynkach w Europie, oferując atrakcyjne warunki finansowania – w tym praktycznie darmowe kredytowanie. Tak jest m.in. w Norwegii, gdzie stopa procentowa kredytu na zakup Tesli Y wynosi zero proc.

Tylko dwa sprzedające się modele Tesli. To nie wygląda dobrze

Analitycy rynku cytowani przez Reutersa uważają, że firma kierowana przez Elona Muska już dawno temu spoczęła na laurach, a to na dłuższą metę się nie sprawdza. „Obniżki cen utrzymują sprzedaż na powierzchni, ale dla firmy mającej w ofercie tylko dwa popularne modele – Teslę Model 3 i Teslę Model Y – obecna sytuacja nie wygląda dobrze w kontekście przyszłości marki”.

Sprzedaż Tesli siadła. A było tak pięknie

Jeszcze niedawno, bo w 2023 r., Tesla Model Y była w Europie najczęściej kupowanym modelem samochodu.

Obecnie na słabej kondycji Tesli, która ewidentnie przestała być obiektem pożądania Europejczyków, korzysta Volkswagen i chińskie marki, które po prostu zdystansowały Teslę. Coraz więcej sprzedaje BYD, Volkswagen złapał drugi oddech w segmencie samochodów elektrycznych i na kontynencie europejskim stał się liderem.

Jednak nawet Volkswagen, nawet w Niemczech nie osiąga wyników, stawiając na jeden model. Jest to możliwe jedynie, gdy producent ma w ofercie samochody w każdym z popularnych segmentów i są one co jakiś czas wymieniane.

O czym Elon Musk przekonuje się właśnie teraz – bo przecież nie tylko jego zaangażowanie polityczne doprowadziło do załamania sprzedaży Tesli w Europie, ale i na innych rynkach.

Autor Maciej Brzeziński
Maciej Brzeziński
Pasjonat technologii, prywatnie także zapalony kolarz
Pokaż listę wszystkich publikacji
Posłuchaj artykułu
Posłuchaj artykułu
Przeczytaj skrót artykułu
Zapytaj Onet Czat z AI
Poznaj funkcje AI
AI assistant icon for Onet Chat
Skrót artykułu

To jest materiał Premium

Dołącz do Premium i odblokuj wszystkie funkcje dla materiałów Premium:

czytaj słuchaj skracaj

Dołącz do premium