• Coroczny raport firmy Ayvens podsumowuje rozwój elektromobilności w 47 krajach na świecie
  • Polska pnie się w rankingu, jednak do czołówki krajów najbardziej rozwiniętych pod względem elektromobilności brakuje nam bardzo wiele
  • W Polsce jest bogaty wybór samochodów na prąd, rośnie liczba ładowarek, ale np. sposób pozyskiwania energii elektrycznej może budzić zastrzeżenia.
  • Są kraje, w których koszty posiadania i eksploatacji samochodów elektrycznych wzrosły i są wyższe niż w przypadku aut spalinowych. Raport mówi dokładnie, gdzie w tej materii jest Polska

Raport dzieli kraje na elektrycznie "zaawansowane", "rozwijające się" i "wschodzące" – każde państwo dostało ocenę ogólną od 0 do 100. W porównaniu do ubiegłego roku Polska dostała 2 punkty więcej, awansując z grupy krajów "wschodzących" do "rozwijających się".

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Kraje najbardziej zaawansowane w kontekście rozwoju elektromobilności to...

Wygrywają – nie będzie tu niespodzianki – kraje skandynawskie. Pierwsze miejsce zajmuje Norwegia z wynikiem 82 punktów na 100, drugie miejsce wzięła Holandia (80/100) i trzecie Finlandia (74/100). W grupie krajów zaawansowanych znalazło się łącznie 13 państw.

Jeśli chodzi o kraje "rozwijające się" – w tej grupie znalazło się 11 krajów, w tym Polska.

Infrastruktura ładowania najlepsza jest w... (zaskoczenie)

Nie, nie w Norwegii. Najwięcej punktów w skali od 0 do 20 przyznano Holandii (17), Austria ma drugie miejsce (16 punktów). Norwegię oceniono wysoko (15 punktów), ale to dopiero kolejna pozycja. Polska ma 5 punktów – tyle samo co Irlandia, co jest i tak lepszym wynikiem niż uzyskany przez Australię (4/20).

W Polsce jazda na prądzie się opłaca, ale...

Całkowite koszty posiadania pojazdu elektrycznego są niższe niż koszty używania aut spalinowych w 13 krajach europejskich: Belgii, Danii, Finlandii, Niemczech, Grecji, Irlandii, Włoszech, Luksemburgu, Holandii, Norwegii, Polsce, Portugalii i Szwajcarii. Ta grupa jedna kurczy się – w ubiegłym roku tych krajów było 15.

Z powodu zakończenia rządowych programów wsparcia jazda autami na prąd (tzn. całkowite koszty używania samochodu) stała się droższa w porównaniu do aut spalinowych m.in. we Francji, Szwecji i Hiszpanii.

W Polsce średni koszt posiadania samochodu elektrycznego wynosi obecnie 35 groszy na km jazdy. Jest to koszt symbolicznie – o przysłowiowy grosz – niższy niż związany z używaniem samochodu spalinowego.

Pamiętać oczywiście należy, że mówimy o samochodach stosunkowo nowych. Używanie starego samochodu spalinowego może być dużo tańsze niż jazda nowym elektrykiem.

Polska zyskuje w rankingu za sprawą...

Niemal maksymalną liczbę punktów – 14/15 – polska uzyskała za dostępność samochodów niskoemisyjnych. W naszym kraju dostępnych jest aż 132 modele takich aut. Zauważono też wzrost liczby stacji oraz punktów ładowania. W latach 2022-23 powstały w Polsce 2 543 nowe stacje ładowania, z czego 282 to stacje zapewniające szybkie ładowanie. Obecnie na każde 100 km dróg w Polsce przypada 1,4 stacji ładowania.

Polska traci z kolei w kategorii "wkład w zrównoważony rozwój". Jest tak za sprawą paliw kopalnych wykorzystywanych do produkcji energii elektrycznej – tylko 31 proc. energii w Polsce pochodzi ze źródeł niskoemisyjnych.

Najpopularniejsza marka auta elektrycznego w Polsce to...

...Tesla. W pierwszej trójce znajdują się Tesla Model Y, Tesla Model 3 oraz Audi Q4 e-Tron.

Warto przy tym zwrócić uwagę na duże procentowe przyrosty samochodów elektrycznych w Polsce – w ciągu roku liczba aut na prąd wzrosła o 50 proc. Wiadomo – im mniejsza baza, tym łatwiej o takie sukcesy, niemniej jest to wynik godzien odnotowania.

Przejdziemy na elektromobilność, ale czy szybko?

Specjaliści nie mają wątpliwości, że całkowite zastąpienie samochodów spalinowych przez elektryczne zajmie wiele czasu, być może znacznie dłużej niż początkowo się wydawało.

– mówi Annie Pin, Chief Commercial Officer w Ayvens.

Całkowity wynik naszego kraju to 41 punktów na 100 możliwych. Wśród krajów "zaawansowanych" najniższy wynik to 60 punktów.