• Większa pojemność skokowa i wyższy moment obrotowy powinny dawać Fordowi Focusowi ST przewagę
  • Pomijając wyniki testu drogowego, dwulitrowy silnik Hyundaia i30 N subiektywnie wydaje się znacznie bardziej ożywiony w całym zakresie obrotów
  • Ford Focus ST i Hyundai i30 N mają przedni napęd. Gdyby nie elektronika, zjadłyby opony po kilku godzinach jazdy
  • Żeby sprawdzić, co potrafią te modele, przegoniliśmy je po torze testowym Contidrom marki Continental
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

A gdyby tak zapomnieć na moment o wszystkich problemach i wyzwaniach codziennego życia i oddać się czystej, niczym niezmąconej motoryzacyjnej rozkoszy? Niczym nie zaprzątać sobie głowy, którą w całości wypełnią ryk silnika, pisk opon i radość z przyspieszania, przez którą odczuwamy wolność, lekkość i swobodę? Wróć. Przecież takie beztroskie marzenia pasują do dzieciństwa, nawet jeżeli dotyczą zabawek dla dorosłych.

Okazuje się jednak, że dzięki wybranej grupie producentów aut takie marzenia mogą się urzeczywistnić. Wystarczy, że marketingowcy uznają, iż moc i sportowa dynamika budują wizerunek firmy, dzięki temu przekładając się na entuzjazm fanów, a finalnie – na sprzedaż. Tak właśnie podejrzewamy i stawiamy dolary przeciw orzechom, że prawda nie jest zbyt odległa. Rynkiem rządzi pieniądz, ale skoro w zyskach mają pośredniczyć emocje godne fana motoryzacji, to my wam dzisiaj te emocje zaserwujemy. Dania będą zacne. To Ford Focus ST i Hyundai i30 N. Menu już zatem znacie.

Przyjemność z jazdy jest w obu przypadkach "policzalna" albo przynajmniej da się ją wyrazić w liczbach. Każde z tych ognistych aut dostarcza bowiem mocy 280 koni mechanicznych. Dopiero co odnowiony Ford jest bardzo pewny siebie i prezentuje muskularny, agresywny wizerunek.

Przyciągające uwagę matrycowe reflektory wyglądają bardzo "technologicznie", co dodatkowo przysparza Focusowi ST X wirtualnych (bo ich nie przyznajemy) punktów za wygląd. Hyundai i30 N ma już ugruntowaną pozycję na rynku i zdobył uznanie za bezkompromisowe podejście do sportowego kompaktu. Jego również ledowe reflektory spoglądają bez cienia respektu na konkurenta – czas pozwolić im się wyszaleć w pojedynku na torze!

Ford Focus ST i Hyundai i30 N - porównanie (2022) Foto: Auto Bild
Ford Focus ST i Hyundai i30 N - porównanie (2022)

Na początek – niespodzianka. Pięciodrzwiowe nadwozia, przestronne kabiny, wystarczające bagażniki to argumenty raczej rodzinne niż sportowe. Nie są one kluczowe w dzisiejszym starciu, ale jeżeli ktoś już musi to wiedzieć, to w Hyundaiu jest z przodu minimalnie więcej miejsca, a Ford po złożeniu oparcia kanapy pomieści o jedną niedużą walizkę więcej.

Ford Focus ST jeszcze nie tak dawno był ikoną świetnie wyważonego sportowego auta o niewielkiej konkurencji na rynku. Tym razem trafił na wymagającego rywala. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST jeszcze nie tak dawno był ikoną świetnie wyważonego sportowego auta o niewielkiej konkurencji na rynku. Tym razem trafił na wymagającego rywala.

Hyundai ma w wyposażeniu wersji Performance wzmocnienie poprzeczne w bagażniku, które zabiera 14 litrów przestrzeni na paczki. Według obietnic producenta jego zamontowanie zwiększa sztywność karoserii o sześć procent. I w ten sposób przeszliśmy na prawdziwie sportowe tematy.

Elektroniczne instrumenty, duży i panoramiczny ekran dotykowy, kierownica spłaszczona u dołu – tak wygląda miejsce pracy kierowcy w odświeżonym Focusie. Aluminiowe nakładki na pedałach są seryjne, a pedały, jak widać, są tutaj trzy – nasz Focus miał manualną skrzynię. Foto: Auto Bild
Elektroniczne instrumenty, duży i panoramiczny ekran dotykowy, kierownica spłaszczona u dołu – tak wygląda miejsce pracy kierowcy w odświeżonym Focusie. Aluminiowe nakładki na pedałach są seryjne, a pedały, jak widać, są tutaj trzy – nasz Focus miał manualną skrzynię.

W Hyundaiu można wybierać między fotelami z łagodniejszym profilowaniem, ale za to z elektrycznym sterowaniem za 6700 zł, a "kubełkami" ze zintegrowanymi zagłówkami, za 6500 zł. Te drugie nie są w stanie dorównać seryjnym sportowym siedzeniom Forda, które w wersji ST mają jeszcze mocniejsze profilowanie, świetną przyczepność, trzymającą kierowcę na miejscu nawet na brutalnie pokonywanych zakrętach, a także spodobają się wysokim kierowcom.

Ford Focus ST ma długość 4,39 metra, a osie są oddalone od siebie o 2,7 metra. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST ma długość 4,39 metra, a osie są oddalone od siebie o 2,7 metra.

Bardzo istotna w sportowym samochodzie jest możliwość wysunięcia kierownicy z kokpitu na odpowiednią odległość, tak by można było wykonywać skręty bez odrywania pleców od fotela i jednocześnie nie musieć przysuwać się do pedałów. Pozycja za kierownicą Forda będzie pasowała każdemu.

Ford Focus ST: seryjne i efektowne felgi z lekkiego stopu w formacie 235/35 R 19. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST: seryjne i efektowne felgi z lekkiego stopu w formacie 235/35 R 19.

W Hyundaiu nie znajdziecie tak intymnego połączenia z samochodem. Prowadzący co prawda siedzi nisko, na pozycji dobrze integrującej z autem, ale wyższy kierowca będzie miał kłopoty z szybką obsługą kierownicy, bo znajduje się ona zbyt daleko od oparcia fotela. Do tego górna część oparcia nie podpiera na zakrętach tak dobrze, jak w Fordzie, a podparcie ud nie jest przedłużane (wysuwane). W obu autach zagłówki zintegrowano z fotelami, co wyklucza ich regulację – nie jest to dobry pomysł.

Ford Focus ST: sportowo wystylizowany grill o strukturze plastra miodu z logo ST. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST: sportowo wystylizowany grill o strukturze plastra miodu z logo ST.

Obsługa jest w obu samochodach budująco prosta. Hyundai poszedł klasyczną drogą z okrągłymi analogowymi instrumentami i prawdziwymi przyciskami do obsługi najważniejszych funkcji. To się sprawdza, ale z drugiej strony sterowanie głosowe sprowadza się do obsługi naprawdę podstawowych funkcji i nie zawsze rozumie komendy.

Ford Focus ST; bagażnik jest równie pojemny, jak w słabszych wersjach Focusa i mieści od 375 do 1354 l. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST; bagażnik jest równie pojemny, jak w słabszych wersjach Focusa i mieści od 375 do 1354 l.

Nowszy Focus komunikuje się z kierowcą za pośrednictwem wirtualnych zegarów, na których obok pełnoformatowej mapy nawigacji można wyświetlić także klasyczne instrumenty. Wybrane funkcje można obsługiwać za pomocą prawdziwych przycisków, ale udział obsługi dotykowej jest większy niż w Hyundaiu. Asystent głosowy Focusa wydaje się krewnym tego z i30, czyli ogarnia to, co najważniejsze, ale rozumienie komend pozostaje ograniczone.

Ford Focus ST: charakterystyczne tylne lampy, tu też nie zabrakło sportowego znaku. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST: charakterystyczne tylne lampy, tu też nie zabrakło sportowego znaku.

Mała niespodzianka o istotnym znaczeniu: Ford nie mógł nam dostarczyć auta z siedmiobiegowym automatem (dopłata 9950 zł), za to Hyundai miał pod maską ośmiobiegową skrzynię dwusprzęgłową (gdyby była manualna, cena spadłaby o 9000 zł). Większa niespodzianka o kluczowym znaczeniu: Forda chyba nie testowano w gorącym klimacie, bo 30-stopniowy upał w czasie testu zdecydowanie mu nie służył i obnażył zaskakujące słabości.

Ford Focus ST: sportowe fotele są seryjne, bardzo solidne podparcie boczne przydaje się podczas dynamicznej jazdy. Foto: Auto Bild
Ford Focus ST: sportowe fotele są seryjne, bardzo solidne podparcie boczne przydaje się podczas dynamicznej jazdy.

Mimo większej pojemności skokowej (2.3 wobec 2.0) turbodziura w Focusie wydaje się "głębsza" niż u rywala, a na szybkich rundach na torze Contidrom Ford wydawał się jakby przyhamowany jak na samochód o mocy 280 koni mechanicznych. Już pierwsze 100 kilometrów na godzinę pojawia się na zegarach Hyundaia o ponad sekundę szybciej niż u rywala. Przy 200 km/h to nawet ponad 5 sekund.

Ford Focus ST: większa pojemność skokowa oraz wyższy moment obrotowy powinny dawać Fordowi przewagę na starcie. Nie dały. Może to przez upał... Foto: Auto Bild
Ford Focus ST: większa pojemność skokowa oraz wyższy moment obrotowy powinny dawać Fordowi przewagę na starcie. Nie dały. Może to przez upał...

Dwulitrowe turbo i30 N jest żwawsze w całym polu obrotomierza, z większą swobodą wchodzi na obroty, a do tego urzeka uwodzicielskim rasowym dźwiękiem, szczególnie w trybie sportowym. Subtelniej, ale również sportowo brzmiący Focus traci czas przez ręczną zmianę biegów, dodatkowo musi sobie radzić z sześcioma przełożeniami, podczas gdy Hyundai ma ich aż osiem.

Ford Focus ST - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Ford Focus ST - schemat wymiarów

Na torze testowym i30 N błyszczy konsekwentnie bezkompromisowym, twardym zestrojeniem zawieszenia, które w trybie komfortowym potrafi nawet oferować akceptowalny na nieprzesadnie długich trasach komfort jazdy.

W tym porównaniu to Hyundai i30 N okazuje się bardziej radykalnie zestrojonym samochodem do sportowej jazdy po torze. Foto: Auto Bild
W tym porównaniu to Hyundai i30 N okazuje się bardziej radykalnie zestrojonym samochodem do sportowej jazdy po torze.

Auto prawie się nie przechyla na zakrętach, a elektroniczna redukcja poślizgu przedniego mechanizmu różnicowego okazuje się pomocna. Przednie koła z zaledwie śladową podsterownością wyciągają koreańskiego zawodnika z zakrętów, pozwalają prowadzić auto po czystej, idealnej linii optymalnego łuku drogi. Efekt: 1:38,69 minuty na stoperze.

Hyundai i30 N: dwa eleganckie, świetnie pasujące do auta sportowego, klasyczne okrągłe zegary. Ośmiobiegowa dwusprzęgłówka ma łopatki przy kierownicy, która jest okrągła (bez spłaszczenia) i praktycznie nie ma wad. Aluminiowe nakładki na pedałach są seryjne. Foto: Auto Bild
Hyundai i30 N: dwa eleganckie, świetnie pasujące do auta sportowego, klasyczne okrągłe zegary. Ośmiobiegowa dwusprzęgłówka ma łopatki przy kierownicy, która jest okrągła (bez spłaszczenia) i praktycznie nie ma wad. Aluminiowe nakładki na pedałach są seryjne.

Fordowi to samo zadanie wychodzi znacznie trudniej. Podobnie jak silnik, zawieszenie jest mniej drapieżne i pozwala na niewskazane podczas sportowej jazdy ruchy karoserii. Kierowca dostaje mniej informacji zwrotnej z przednich kół, musi także walczyć z tendencją samochodu do przedwczesnej podsterowności.

Hyundai i30 N: kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami w pakiecie za 6500 zł, mniej sportowe niż w Fordzie Focusie. Foto: Auto Bild
Hyundai i30 N: kubełkowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami w pakiecie za 6500 zł, mniej sportowe niż w Fordzie Focusie.

Stoper zatrzymuje się dopiero po 1:41,39 minuty. I tak oto, mimo bardziej komunikatywnego niż w Hyundaiu układu kierowniczego oraz hamulców z krótkim skokiem pedału i klarownie zdefiniowaną charakterystyką nacisku, Ford ląduje na mecie o 2,7 sekundy później od rywala. A to jest na tym dystansie – tor ma zaledwie 3,8 kilometra – różnica klas.

Hyundai i30 N: podobnie jak Ford, również Hyundai przyjechał na 19-calowych felgach. Opony: 235/35 R 19. Foto: Auto Bild
Hyundai i30 N: podobnie jak Ford, również Hyundai przyjechał na 19-calowych felgach. Opony: 235/35 R 19.

A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.

Ford Focus ST kontra Hyundai i30 N — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Hyundai Ford
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,5 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,7 s 6,8 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 8,6 s 10,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h 12,4 s 15,3 s
Przyspieszenie 0-200 km/h 20,4 s 25,7 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h 2,6 s 3,1 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h 3,2 s 4,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1509/461 kg 1444/576 kg
Rozdział masy (przód/tył) 64/36 proc. 62/38 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,2/12,3 m 11,5/11,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 36,4 m 35,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 35,8 m 36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 63 dB (A) 62 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 69 dB (A) 67 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 72 dB (A) 73 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt.) 9,3 l/100 km 8,8 l/100 km
Zasięg 538 km 591 km
Sportowy wyróżnik palety Hyundaia nazywa się „N”. Foto: Auto Bild
Sportowy wyróżnik palety Hyundaia nazywa się „N”.

Ford Focus ST kontra Hyundai i30 N— dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta i30 Focus
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Napęd rozrządu łańcuch pasek
Pojemność skokowa 1998 cm3 2261 cm3
Moc maksymalna 280 KM/5500 obr./min 280 KM/5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 392 Nm/2100 obr./min 420 Nm/3000 obr./min
Prędkość maksymalna 250 km/h 250 km/h
Skrzynia biegów dwusprzęgłowa, 8-bieg. manualna, 6-biegowa
Napęd przedni przedni
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika 395-1301 l 375-1354 l
Pojemność zbiornika paliwa 50 l 52 l
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero HN Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 235/35 R 19 235/35 R 19
Emisja CO2 191 g/km 183 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1600/750 kg 1600/750 kg
Wzmocnienie poprzeczne w bagażniku (standard specyfikacji Performance) Hyundaia „kosztuje” 14 litrów. Kufer ma pojemność 395-1301 l. Foto: Auto Bild
Wzmocnienie poprzeczne w bagażniku (standard specyfikacji Performance) Hyundaia „kosztuje” 14 litrów. Kufer ma pojemność 395-1301 l.

Ford Focus ST kontra Hyundai i30 N — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie i30 Focus
Wersja N Performance 2.0 T-GDI ST X 2.3 EcoBoost
Reflektory LED S S (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna S (2-strefowa) S (2-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Rodzaj foteli/elektryczna regulacja kubełkowe/6700 zł (pakiet) kubełkowe (AGR)/S
Wirtualne zegary/ekran head-up/ład. indukcyjna N/N/S S/S/S
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu N/S 2000 zł (pakiet)
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba 6700 zł (pak. za 2 op.)/N S/850 zł za 2 opcje
Regulowane amortyzatory/kluczyk zbliżeniowy S/6700 zł (pakiet) 4500 zł/S
Czujniki park. tylne/przednie/automat parkujący S/6700 zł (pakiet)/N S/S/2850 zł
Kamera cofania/skórzane fotele S/S (półskóra) S/N (półskóra ekologiczna)
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/2000 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/6700 zł (pakiet) S/2000 zł (pakiet)
Wykrywanie zmęczenia kierowcy S 2000 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2500 zł/S (19 cali) 2700 zł/S (19 cali)
Hyundai: tylne lampy z sygnetem „N”. Foto: Auto Bild
Hyundai: tylne lampy z sygnetem „N”.

Ford Focus ST kontra Hyundai i30 N — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny i30 Focus
Cena wyjściowa 187 900 zł 159 300 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat 2 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 10 tys. km co 30 tys. km
Cena po doposażeniu 194 600 zł 166 650 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Hyundai i30 N: mniejsza pojemność skokowa, niższy moment obrotowy, ale osiągi samochodu znacznie lepsze niż u rywala. Korea górą! Foto: Auto Bild
Hyundai i30 N: mniejsza pojemność skokowa, niższy moment obrotowy, ale osiągi samochodu znacznie lepsze niż u rywala. Korea górą!

Ford Focus ST kontra Hyundai i30 N — punkty i klasyfikacja

Kategorie Maks. pkt. Hyundai Ford
Karoseria 15 12 10
Jakość wykończenia 10 6 6
Fotele i pozycja kierowcy 25 21 22
Wyposażenie 10 9 8
Właściwości silnika 20 15 12
Osiągi 50 29 23
Skrzynia biegów 20 16 12
Brzmienie silnika 10 8 6
Komfort jazdy 10 6 6
Zachowanie na drodze 20 17 16
Zwinność 30 24 22
Czas okrążenia toru 50 24 19
Układ kierowniczy 20 15 16
Siła i działanie hamulców 30 12 12
Gwarancja 10 7 3
Zużycie paliwa 20 15 16
Cena 50 35 40
Wynik końcowy 400 271 249
Miejsce w teście 1. 2.
Ford Focus ST i Hyundai i30 N - porównanie Foto: Auto Bild
Ford Focus ST i Hyundai i30 N - porównanie

Ford Focus ST kontra Hyundai i30 N — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Ford Focus ST i Hyundai i30 N - test spalania Foto: Auto Bild
Ford Focus ST i Hyundai i30 N - test spalania

Czy te samochody są oszczędne? Niekoniecznie. Ale zaraz... Ten szybszy osiąga setkę w mniej niż 6 sekund! Mowa o Hyundaiu (5,7 s). Ford jest w tym sprincie wolniejszy (6,8 s) i "w ramach zadośćuczynienia" zużywa nieco mniej paliwa. Podczas oszczędnej jazdy oba auta zadowolą się mniej więcej siedmioma litrami benzyny na 100 kilometrów.

Podsumowanie

Ford Focus to genialny samochód sportowy. Zwinny, szybki, daje ogromną radość z jazdy. Ale... Tym razem zderzył się z górą. Hyundai i30 jest jeszcze bardziej brutalny, bezkompromisowy, jeszcze szybszy i daje znacznie więcej frajdy. Niesamowite, jak daleko zaszła ta marka!