• O kolejności na podium nie zdecyduje cena, bo obydwa auta po doposażeniu kosztują niemal tyle samo
  • Spodziewajcie się bardzo ciekawych danych testowych w tabelach, szczególnie w zakresie zużycia paliwa po rozładowaniu baterii oraz zużycia energii w trybie EV
  • Opel Astra to tak naprawdę solidnie przerobiony Peugeot 308 (lub Citroën C4) czyli kapitałowo stoi za tym gigant Stellantis. No ale VAG to też potęga w branży
  • Astra deklasuje Golfa znakomitym wyciszeniem kabiny. Czy w innych konkurencjach również pójdzie jej tak koncertowo?
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Istnieją rzeczy, które nigdy się nie nudzą. Poranna kawa, piłka nożna albo rozpoczęty w 1991 roku pojedynek Opla Astry z Volkswagenem Golfem. W tych porównaniach Golf co najwyżej lekko się chwiał na szczycie podium, ale nigdy z niego nie spadał na tyle dotkliwie, żeby przekładało się to na sprzedaż.

Aby to zmienić, Astra L wchodzi na zupełnie nową drogę. Wyrazisty styl, techniczne pokrewieństwo z kuzynami z koncernu Stellantis (Peugeot 308, Citroën C4, DS 4) oraz po raz pierwszy w palecie oferowana hybryda plug-in – czy to wystarczy, by zwyciężyć Golfa?

Rozważania rozpoczniemy od analizy przestronności samochodów, również w relacji do wymiarów nadwozi. Bo w końcu o to przecież chodzi, żeby auto zajmowało jak najmniej miejsca na parkingu, za to znakomicie wykorzystywało przestrzeń dla komfortu pasażerów. W przednim rzędzie foteli obu samochodów siedzimy w pierwszej klasie – przestronność pozytywnie zaskoczy nawet dwumetrowego kierowcę, podobnie jak znakomicie wkomponowana w bryłę samochodu pozycja siedząca.

W nowym Oplu Astrze prawie wszystko jest teraz dotykowe. Prawie czyni jednak istotną różnicę: dziękujemy za pozostawienie prawdziwych przycisków szybkiegodostępu! Na przykład na kierownicy z licznymi funkcjami. Automatyczną skrzynią sterujemy malutkim przełącznikiem. Foto: Auto Bild
W nowym Oplu Astrze prawie wszystko jest teraz dotykowe. Prawie czyni jednak istotną różnicę: dziękujemy za pozostawienie prawdziwych przycisków szybkiegodostępu! Na przykład na kierownicy z licznymi funkcjami. Automatyczną skrzynią sterujemy malutkim przełącznikiem.

Fotele z solidnym podparciem bocznym i wysuwaną podpórką pod uda są certyfikowane przez specjalistów działających na rzecz zdrowych pleców. Jednak oficjalne logo na metce fotela znajdziecie tylko w Astrze. Ten drobny szczegół nie zmienia sytuacji – dzięki przyjemnemu tapicerowaniu i przemyślanemu konturowi siedzeń nawet po przejechaniu wielu kilometrów wysiadamy z Golfa odprężeni. Nie zawsze tak było.

Nowy Opel Astra: tryb e-Save oznacza, że stan naładowania akumulatora pozostanie nienaruszony do późniejszego użycia. Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra: tryb e-Save oznacza, że stan naładowania akumulatora pozostanie nienaruszony do późniejszego użycia.

Warto też podkreślić, że jeżeli chodzi o ilość miejsca na nogi kierowcy, to oba samochody z powodzeniem osiągają poziom aut klasy średniej. To bardzo cieszy i tak właśnie powinno być – wysoki kierowca nie musi już wydawać pieniędzy na znacznie większą limuzynę tylko po to, żeby wygodnie usiąść z przodu, a z tyłu wozić głównie powietrze. Tak się mądrze projektuje samochody – ale nie ma cudów, skoro z przodu w kompaktach mamy komfort limuzyn, to z tyłu będzie choć trochę ciaśniej.

Jasny okrąg na nawigacji Opla Astry pokazuje, na jak daleko powinna wystarczyć bateria. Foto: Auto Bild
Jasny okrąg na nawigacji Opla Astry pokazuje, na jak daleko powinna wystarczyć bateria.

W drugim rzędzie znaleźliśmy więcej różnic niż tylko odmienne metkowanie. Przede wszystkim w przestronności. Tutaj nie sposób nie zauważyć tego, że nowa Astra została zaprojektowana już według francuskiej, a nie niemieckiej szkoły – chociaż rozstaw osi i pozostałe wymiary nadwozia (poza mniejszą zaledwie o centymetr wysokością) powinny dawać Oplowi przewagę w ilości miejsca w kabinie, jest dokładnie odwrotnie.

Nowy Opel Astra: podczas indukcyjnego ładowania smartfona ikona akumulatora zmienia kolor na zielony. Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra: podczas indukcyjnego ładowania smartfona ikona akumulatora zmienia kolor na zielony.

Przestrzeń na kolana, ramiona, głowę – we wszystkie możliwe strony w nowej Astrze jest z tyłu odczuwalnie ciaśniej niż w Golfie. Do tego siedzisko kanapy Opla umieszczono o trzy centymetry niżej nad podłogą i mocniej pochylono – wszystko to sprawia, że pasażerowie chętniej wybiorą tylną kanapę kompaktu z Wolfsburga niż nowego globalnego produktu Stellantisa. Koneserzy motoryzacji od razu zauważą różnicę w wysokości górnej linii szyb tylnych bocznych drzwi w obu samochodach – wyżej będzie zdecydowanie w bardziej pudełkowatym Golfie.

Nowy Opel Astra: na ekranie startowym można do woli przestawiać widżety. Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra: na ekranie startowym można do woli przestawiać widżety.

Oprócz tego mocno zabudowany blachą tył Astry z potężnym słupkiem C jest jeszcze mniej przejrzysty od tyłu Golfa, który pod względem widoczności wstecz zdecydowanie nie jest przykładem do naśladowania. Tutaj prym wiodą priorytety wizerunkowe, bo kształt tylnego słupka to sygnatura Golfa od wielu pokoleń tego modelu. Z przodu podczas manewrów trzeba nawigować za pomocą konturów masek silników.

Groźne spojrzenie Astry pochodzi od reflektorów LED. Foto: Auto Bild
Groźne spojrzenie Astry pochodzi od reflektorów LED.

Podwójne zaskoczenie czeka po otwarciu bagażników. Pierwszym jest logo Opla, które teraz służy również za uchwyt do otwierania. Druga niespodzianka to znacznie większy format bagażnika ciaśniejszej przecież w kabinie Astry (352 l na bagaże) na tle konkurenta.

Harmonijny duet – w Astrze Plug-in-Hybrid pracują silniki: benzynowy 1.6 turbo o mocy 150 KM oraz 110-konny elektryczny. Moc systemowa wynosi 180 KM i wystarcza śmiało do osiągnięcia niemal sportowej dynamiki. Foto: Auto Bild
Harmonijny duet – w Astrze Plug-in-Hybrid pracują silniki: benzynowy 1.6 turbo o mocy 150 KM oraz 110-konny elektryczny. Moc systemowa wynosi 180 KM i wystarcza śmiało do osiągnięcia niemal sportowej dynamiki.

Co prawda, jako hybryda plug-in Opel pochłonie o 70 litrów bagaży mniej niż wersja wyłącznie spalinowa (Golf: o 100 litrów), a jednak w formie hybrydowej Astra notuje 79 litrów przewagi, a to dużo. Dodatkowo kufer Golfa po zamontowaniu akumulatora staje się kuferkiem – 273 litry to bardzo mało jak na samochód kompaktowy.

W stosunku do wersji wyłącznie spalinowej bagażnikowi Opla brakuje jakieś 70 litrów, ale z pojemnością od 352 do 1268 litrów kufer Astry jest akceptowalny, a jednocześnie znacznie większy niż w Golfie. Foto: Auto Bild
W stosunku do wersji wyłącznie spalinowej bagażnikowi Opla brakuje jakieś 70 litrów, ale z pojemnością od 352 do 1268 litrów kufer Astry jest akceptowalny, a jednocześnie znacznie większy niż w Golfie.

Po złożeniu kanapy przewaga francusko-niemieckiego konkurenta rośnie do 139 litrów, nie da się tego nie zauważyć czy zignorować. Pojedynek na wysokości progów załadunkowych wygląda tak: 70 centymetrów nad jezdnią w Astrze, 67 centymetrów w Golfie. Kolejne efekty uboczne spalinowo-elektrycznego napędu to brak podwójnej podłogi bagażnika oraz aż o 10 litrów mniejsze zbiorniki paliwa.

Sportowy fotel z certyfikatem AGR w Oplu Astrze należy w specyfikacji GS Line do standardowego wyposażenia, oferuje naprawdę dobry komfort na długich trasach oraz solidne podparcie boczne na zakrętach. Foto: Auto Bild
Sportowy fotel z certyfikatem AGR w Oplu Astrze należy w specyfikacji GS Line do standardowego wyposażenia, oferuje naprawdę dobry komfort na długich trasach oraz solidne podparcie boczne na zakrętach.

W Astrze bak kurczy się z 52 do 42 litrów, w Golfie – z 50 do 40 litrów. To odpowiednio 19— i 20-procentowy spadek. Dużo wyrzeczeń za ten elektryczny komponent napędu. I nie dajcie się nabrać, że mniejsze baki z paliwem zostały wymuszone z przyczyn technicznych – stawiamy dolary przeciw orzechom, że jak zwykle w hybrydach plug-in zmniejszanie baku z benzyną to wynik kreatywnej księgowości emisyjnej.

W drugim rzędzie Astry nie jest zbyt przestronnie, we wszystkie strony brakuje do Golfa kilku centymetrów. Foto: Auto Bild
W drugim rzędzie Astry nie jest zbyt przestronnie, we wszystkie strony brakuje do Golfa kilku centymetrów.

Bo emisję dwutlenku węgla w cyklu pomiarowym WLTP liczy się relatywnie do zasięgu na benzynie. Czyli im zasięg w trybie EV większy w stosunku do zasięgu na benzynie, tym lepiej. No i macie odpowiedź, o co tu chodzi.

Nowy Opel Astra - schemat wymiarów. Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra - schemat wymiarów.

Zaskakująco podobne okazują się kokpity – spłaszczone u dołu kierownice, dwa duże ekrany, malutki przełącznik trybu pracy skrzyni automatycznej na konsoli centralnej. W ogólnym ujęciu także obsługa ekranów dotykowych ma wspólne cechy. Ale kiedy przejdziemy do detali, to Astra, wyposażona w większą liczbę prawdziwych fizycznych przycisków, mniej rozprasza kierowcę, gdy ten chce zmienić ustawienia samochodu.

Volkswagen Golf ma mniej praktycznych prawdziwych przycisków. Kierownica tutaj także bez niepotrzebnych zagadek. Sześciobiegowa skrzynia DSG z malutką dźwigienką zmiany trybu pracy na konsoli środkowej, jakość odczuwalna w kabinie – podobnie jak w Oplu – na dobrym poziomie. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf ma mniej praktycznych prawdziwych przycisków. Kierownica tutaj także bez niepotrzebnych zagadek. Sześciobiegowa skrzynia DSG z malutką dźwigienką zmiany trybu pracy na konsoli środkowej, jakość odczuwalna w kabinie – podobnie jak w Oplu – na dobrym poziomie.

Przy sterowaniu głosowym można liczyć na zrozumienie całych wypowiadanych zdań (jest mi zimno, jestem głodny), jak również na precyzyjną regulację temperatury. Małe zdziwienie w Oplu: chociaż system sterowania głosowego rozpoznawał komendę dotyczącą ogrzewania siedzeń, to zdarzały się komunikaty, że uruchomienie go z jakiegoś powodu nie było możliwe. No i aktywowane są zawsze grzałki obu przednich foteli. A teraz, po eksploracji wnętrz i bagażników, zajmiemy się jazdą.

Volkswagen Golf - nierównomierna jasna powierzchnia na mapie pokazuje zasięg na prądzie. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf - nierównomierna jasna powierzchnia na mapie pokazuje zasięg na prądzie.

180-konna hybryda Astry pracuje fantastycznie gładko i płynnie. Zmiana rodzaju napędu jest praktycznie nieodczuwalna, a skrzynia biegów reaguje przytomnie i odpowiednio do sytuacji. Osiągi samochodu przypadną do gustu również tym bardziej dynamicznie nastawionym kierowcom. Golf ma 204 konie mechaniczne i jest jeszcze szybszy od Astry, jednak wykazuje problemy w innych dyscyplinach.

Volkswagen Golf - bez różnicy w stosunku do rywala: oprócz trybów EV i hybrydowego mamy do dyspozycji ustawienie wymaganego pozostawionego poziomu naładowania akumulatora. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf - bez różnicy w stosunku do rywala: oprócz trybów EV i hybrydowego mamy do dyspozycji ustawienie wymaganego pozostawionego poziomu naładowania akumulatora.

Na przykład zjawisko już dobrze nam znane, które występuje lub nie występuje zależnie od modelu i wersji silnikowej wtedy, gdy Volkswageny mają skrzynię DSG – podczas delikatnego ruszania oraz manewrowania sprzęgło wielopłytkowe nie osiąga poziomu płynności pracy sprzęgła hydrokinetycznego. Do tego – tu duży plus dla francusko-niemieckiego rywala – Volkswagen wyraźnie ustępuje Oplowi komfortem akustycznym podczas jazdy praktycznie z każdą prędkością.

Volkswagen Golf - cyfrowe instrumenty można w całości zastąpić mapą nawigacji, nawet powiększanie jest tutaj możliwe. Foto: Auto Bild
Volkswagen Golf - cyfrowe instrumenty można w całości zastąpić mapą nawigacji, nawet powiększanie jest tutaj możliwe.

Szczególnie odgłosy toczenia opon po drodze są w Golfie wyraźniejsze, ale żeby to usłyszeć, trzeba się przejechać znacznie lepiej wyciszonym Oplem. To daje do myślenia. Może ciaśniejsze wnętrze wobec większej długości nadwozia i dłuższego rozstawu osi zostało wymuszone koniecznością zastosowania wyjątkowo grubych materiałów wygłuszających? To co prawda tylko hipoteza, ale w tym przypadku bardzo prawdopodobna.

Kafelki na ekranie startowym można przestawiać również w Volkswagenie. Foto: Auto Bild
Kafelki na ekranie startowym można przestawiać również w Volkswagenie.

Kompakt z Wolfsburga notuje za to pewną przewagę dzięki obecności amortyzatorów z elektroniczną regulacją tłumienia, jednak – co zaskakujące – różnica w komforcie jazdy nie jest aż tak duża, jak się spodziewaliśmy. Golf ma do tego nieco bardziej komunikatywny od rywala układ kierowniczy.

Designerzy VW niekoniecznie mają pomysł na nowy styl Golfa. Foto: Auto Bild
Designerzy VW niekoniecznie mają pomysł na nowy styl Golfa.

Owszem, Astra bez regulacji tłumienia w zawieszeniu wydaje się twardsza od pierwszej nierówności jezdni, mniej przechyla się na zakrętach, a jej układ kierowniczy pracuje lżej i daje mniej wyczucia. Ale to są niuanse i w sumie Oplem wcale nie jeździ się mniej przyjemnie niż Volkswagenem. Dobrze zaprojektowane i sumiennie zoptymalizowane resorowanie ze stałym tłumieniem nie musi wcale być gorsze od takiego z aktywnymi amortyzatorami, a przynajmniej nie we wszystkich sytuacjach.

W kompaktowym Volkswagenie pracą dzielą się 150-konny silnik benzynowy 1.4 TSI oraz 110-konny silnik elektryczny. Producent podaje maksymalną moc systemową 204 KM, co wystarcza do naprawdę dynamicznej jazdy (potwierdzają to zmierzone parametry). Foto: Auto Bild
W kompaktowym Volkswagenie pracą dzielą się 150-konny silnik benzynowy 1.4 TSI oraz 110-konny silnik elektryczny. Producent podaje maksymalną moc systemową 204 KM, co wystarcza do naprawdę dynamicznej jazdy (potwierdzają to zmierzone parametry).

Bardzo porównywalne są baterie obu samochodów – przynajmniej pod względem ich walorów praktycznych. Użyteczna pojemność akumulatora Astry (netto) to 10,5 kWh, co pozwala na przejechanie na samym prądzie 53 km. W Golfie akumulator udostępnia 10,4 kWh, ale ma większy zasięg – 59 km. W standardowej formie oba auta można ładować bardzo skromną mocą, bo tylko 3,7 kilowata.

Jeżeli chodzi o bagażnik, to fanów Golfa czekają solidne wyrzeczenia. W relacji do wersji czysto spalinowej brakuje tu aż 100 litrów, a kufer mieści od 273 do 1129 litrów – znacznie mniej niż w Astrze. Foto: Auto Bild
Jeżeli chodzi o bagażnik, to fanów Golfa czekają solidne wyrzeczenia. W relacji do wersji czysto spalinowej brakuje tu aż 100 litrów, a kufer mieści od 273 do 1129 litrów – znacznie mniej niż w Astrze.

Po dopłaceniu 1500 zł Opel podwaja tę moc i ładowanie jest może nadal nie szybkie, ale jednak szybsze. To jest przypadłość wielu hybryd typu plug-in, która pozostawia je daleko z tyłu za elektrykami. Ale pamiętajcie, że auta czysto elektryczne mają jednak znacznie większą baterię trakcyjną, a do tego pozostaje ona jedynym pokładowym źródłem mocy dla napędu.

Przednie fotele Golfa dorównują komfortem i trzymaniem bocznym tym z Opla. Foto: Auto Bild
Przednie fotele Golfa dorównują komfortem i trzymaniem bocznym tym z Opla.

Jak zwykle przypominamy o bardzo istotnej przewadze hybryd plug-in nad elektrykami. Wyjeżdżenie całego dostępnego prądu z baterii elektryka nie wchodzi w grę, chyba że macie w bagażniku agregat prądotwórczy. W hybrydzie po wyczerpaniu baterii jedziecie spokojnie dalej. A my teraz mamy dla Was dowody liczbowe w tabelach.

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf — wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Volkswagen Opel
Przyspieszenie 0-50 km/h 3,0 s 3,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s 7,7 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 11,2/16,9 s 12,3/18,9 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 3,5 s 4,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 4,5 s 5,0 s
Masa rzeczywista/ładowność 1592/428 kg 1652/498 kg
Rozdział masy (przód/tył) 56/44 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 10,9/10,9 m 11,0/11,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 34,6 m 36,3 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,2 m 37,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 59 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 67 dB (A)
Spalanie testowe (95 okt./prądu)* 3,8 l/7,0 kWh na 100 km 4,3 l/7,9 kWh na 100 km
Spalanie po rozładowaniu baterii (95 okt.) 6,3 l/100 km 7,1 l/100 km
Przeliczeniowe zużycie prądu 17,6 kWh/100 km 19,8 kWh/100 km
Zasięg na paliwie + elektryczny 630 + 59 km 590 + 63 km

*60 proc. w trybie hybrydowym i 40 proc. w trybie EV.

Z tyłu pasażerowie Volkswagena znajdą więcej miejsca i wygodniejszą pozycję siedzącą niż w oplowskiej nowości. Foto: Auto Bild
Z tyłu pasażerowie Volkswagena znajdą więcej miejsca i wygodniejszą pozycję siedzącą niż w oplowskiej nowości.

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf — dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Golf Astra
Silnik: typ/cylindry/zawory benz., turbo/R4/16 + elektr. benz., turbo/R4/16 + elektr.
Napęd rozrządu pasek łańcuch
Pojemność skokowa 1395 cm3 1598 cm3
Moc silnika benzynowego 150 KM 150 KM
Moc silnika elektrycznego 110 KM 110 KM
Łączna moc układu hybrydowego 204 KM 180 KM
Łączny moment obrotowy ukł. hybrydowego 350 Nm 360 Nm
Prędkość maksymalna 220 km/h 225 km/h
Skrzynia biegów/napęd aut. 6/na przednie koła aut. 8/na przednie koła
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa 273-1129/40 l 352-1268/42 l
Pojemność akumulatorów (brutto/netto) 13,0/10,4 kWh 12,4/10,5 kWh
Marka i model opon testowanego auta Bridgestone Potenza S 005 Michelin Primacy 4
Rozmiar opon testowanego auta 225/40 R 18 225/40 R 18
Spalanie katalogowe; emisja CO2 1,1 l/100 km; 26 g/km 1,1 l/100 km; 24 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1500/750 kg 1450/750 kg
Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf - porównanie Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf - porównanie

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf — wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Golf Astra
Wersja 1.4 Plug-in Hybrid Style 1.6 Plug-in Hybrid GS Line
Airbagi czołowe/boczne p/t/kurtyny powietrzne S/S/1640 zł/S S/S/S/S
Reflektory LED statyczne/światła przeciwmgielne S/N S/S
Klimatyzacja automatyczna/asystent św. drogow. S (3-stref.)/680 zł S (2-stref.)/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/3160 zł (pakiet) S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/5360 zł (pakiet)/S S/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/elektr. reg. foteli 3070 zł/S/S 6000 zł/S/N
Adaptacyjny tempomat/podążanie pasem ruchu S/S S/S
Podgrzewanie foteli/kierownicy/szyby 1970 zł za dwie opcje/N S/S/S
Elektr. ster. klapa bagażnika/kluczyk zbliżeniowy N/1940 zł N/S
Czujniki park. tylne/przednie/aut. parkujący S/S/940 zł S/S/N
Skórzana tapicerka/kamera cofania/360° N/1420 zł/N N/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/3160 zł (p. + r. p. przy cofaniu) S/S (+ ruchu poprz. z tyłu)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/5360 zł (pakiet) S/S
Wykrywanie zmęcz. kierowcy/zawieszenie adapt. S/4570 zł S/N
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2670/2870 zł (18 cali) 2700/1300 zł (18 cali)
W nowym Oplu Astrze podwyższony poziom podłogi w połączeniu z moderacją schowków zmniejsza katalogową pojemność bagażnika o 70 litrów względem wersji spalinowej bez komponentu elektrycznego. Foto: Auto Bild
W nowym Oplu Astrze podwyższony poziom podłogi w połączeniu z moderacją schowków zmniejsza katalogową pojemność bagażnika o 70 litrów względem wersji spalinowej bez komponentu elektrycznego.

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf — cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Golf Astra
Cena wyjściowa 161 890 zł 177 500 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 2 lata
Gwarancja perforacyjna/akumulator 12 lat/8 lat lub 160 tys. km 12 lat/8 lat lub 160 tys. km
Przeglądy co 15 000 km co 30 000 km
Cena po doposażeniu 180 930 zł 180 300 zł**

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; **cena Opla zawiera ładowarkę pokładową 7,4 kW za 1500 zł.

Pod podłogą hybrydowego Volkswagena Golfa nie ma schowków o łącznej pojemności 100 litrów. Ponieważ norma VDA wlicza schowki do pojemności bagażnika, kufer Golfa „na papierze” bardzo, bardzo się kurczy. Foto: Auto Bild
Pod podłogą hybrydowego Volkswagena Golfa nie ma schowków o łącznej pojemności 100 litrów. Ponieważ norma VDA wlicza schowki do pojemności bagażnika, kufer Golfa „na papierze” bardzo, bardzo się kurczy.

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf — punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. VW Opel
Przestronność z przodu 40 36 35
Przestronność z tyłu 30 22 18
Pojemność bagażnika 25 11 14
Ładowność 15 9 11
Widoczność 20 14 12
Fotele, pozycja kierowcy 30 27 27
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 16 17
Suma punktów 200 149 150
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. VW Opel
Przyspieszenie 25 21 20
Elastyczność 25 23 22
Poziom hałasu 15 12 14
Skrzynia biegów 15 12 13
Zachowanie na drodze 30 27 26
Komfort jazdy 30 25 24
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 34 27
Suma punktów 200 172 163
Koszty i zasięg Maks. pkt. VW Opel
Cena 50 25 25
Zasięg w trybie EV 15 9 9
Zużycie paliwa i energii 30 27 25
Wyposażenie – komfort 50 34 29
Wyposażenie – bezpiecz. 40 29 29
Ubezpieczenie 10 3 4
Gwarancja 15 8 8
Przeglądy 10 6 9
Suma punktów 220 141 138
Wynik końcowy 620 462 451
Miejsce w teście 1. 2.

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf — spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf - test spalania. Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf - test spalania.

Ładujemy prądem, akumulator zasila silnik elektryczny, potem jeszcze pozostaje tryb hybrydowy – i oto wyniki katalogowe kontra realny świat. W standaryzowanych warunkach testu WLTP auto rusza z naładowanym akumulatorem i używa silnika spalinowego tylko wtedy, gdy prądu już nie wystarcza. My testujemy na prawdziwej drodze.

Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf - porównanie Foto: Auto Bild
Nowy Opel Astra kontra Volkswagen Golf - porównanie

Podsumowanie

No i jak wygląda nowy Opel Astra po zderzeniu z górą, czyli odwiecznym rywalem VW Golfem? Dobrze! Najnowsze dzieło Stellantisa sprawia wrażenie przemyślanego i starannie wykonanego samochodu, który ujmuje płynnością pracy spalinowo-elektrycznego napędu i bardzo wysokim komfortem akustycznym w kabinie.

Pod tymi względami niewiele aut może się dziś mierzyć z Astrą. Ale Golf nadal ma mocne strony, do których niezmiennie należą przestronność i zawieszenie. Większy bagażnik ma Astra, Golf wygrywa na punkty.

Brawa za świetny występ dla obu zawodników!