Już za kilka miesięcy trudniej będzie o otrzymanie pięciu gwiazdek w testach Euro NCAP. Od 2023 r. organizacja wprowadza zaostrzone kryteria i jeszcze bardziej rozszerzone testy zderzeniowe. Determinacja producentów aut jest jednak tak duża, że poprawiają oni bezpieczeństwo swoich samochodów przed wprowadzeniem nowych norm. Czy skutecznie? Oto wyniki najnowszych testów, w których sprawdzono nie tylko nowe modele marek europejskich i japońskich, ale także odnowioną Teslę i kilka samochodów z Chin.
Zwykle najnowsze samochody bez trudu uzyskają wysokie noty w testach zderzeniowych Euro NCAP. Nie powinno to dziwić, gdyż ocena w wysokości pięciu gwiazdek jest bardzo pożądana przez producentów aut. Dobrze się przecież pochwalić najwyższym poziomem bezpieczeństwa.
Niekiedy bywają jednak wyjątki. W najnowszym raporcie z testów zderzeniowych szesnastu samochodów jedno z aut uzyskało cztery gwiazdki w miejsce pięciu. To reprezentacyjna limuzyna z Francji, czyli DS 9. Czy konstruktorzy zawinili? Okazało się, że skromniejszy wynik to m.in. konsekwencja "kary za wyniki testu zderzenia z innymi pojazdami" (zderzenie z odkształcalną barierą), w którym DS okazał się "agresywnym partnerem". Eksperci wytknęli także brak systemu zapobiegającego kolizjom wtórnym w razie wypadku.
Euro NCAP docenia jednak starania wszystkich firm. W komunikacie prasowym czytamy: "Wyniki testów szerokiej gamy pojazdów w różnych klasach pokazują determinację producentów, aby dobrze spisać się w protokołach Euro NCAP na ten rok". Skąd taka determinacja? Już od 2023 r. Euro NCAP wdraża ostrzejsze procedury i rozszerza zakres testów.
"Na przykład wprowadzamy protokoły autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) dla motocykli, a także nowe scenariusze bezpieczeństwa biernego dla pieszych i rowerzystów, rozszerzając obszar, w którym dwaj niechronieni użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z pojazdem" – wspomniano w informacji prasowej.
Nowe testy zderzeniowe okazały się dobrą okazją, by przypomnieć, że dotychczas uzyskane noty mają swoją ważność. "Ważne jest, aby ci sami producenci nie wykorzystywali sześcioletniej ważności oceny wyłącznie jako strategicznej okazji handlowej do zadowolenia konsumentów" – przestrzega Euro NCAP w podsumowaniu raportu.
Szczegóły ocen w poszczególnych kategoriach znajdziesz w galerii.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.