Zwykle najnowsze samochody bez trudu uzyskają wysokie noty w testach zderzeniowych Euro NCAP. Nie powinno to dziwić, gdyż ocena w wysokości pięciu gwiazdek jest bardzo pożądana przez producentów aut. Dobrze się przecież pochwalić najwyższym poziomem bezpieczeństwa.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Niekiedy bywają jednak wyjątki. W najnowszym raporcie z testów zderzeniowych szesnastu samochodów jedno z aut uzyskało cztery gwiazdki w miejsce pięciu. To reprezentacyjna limuzyna z Francji, czyli DS 9. Czy konstruktorzy zawinili? Okazało się, że skromniejszy wynik to m.in. konsekwencja "kary za wyniki testu zderzenia z innymi pojazdami" (zderzenie z odkształcalną barierą), w którym DS okazał się "agresywnym partnerem". Eksperci wytknęli także brak systemu zapobiegającego kolizjom wtórnym w razie wypadku.
Producenci aut zdeterminowani. To nie dziwi
Euro NCAP docenia jednak starania wszystkich firm. W komunikacie prasowym czytamy: "Wyniki testów szerokiej gamy pojazdów w różnych klasach pokazują determinację producentów, aby dobrze spisać się w protokołach Euro NCAP na ten rok". Skąd taka determinacja? Już od 2023 r. Euro NCAP wdraża ostrzejsze procedury i rozszerza zakres testów.
"Na przykład wprowadzamy protokoły autonomicznego hamowania awaryjnego (AEB) dla motocykli, a także nowe scenariusze bezpieczeństwa biernego dla pieszych i rowerzystów, rozszerzając obszar, w którym dwaj niechronieni użytkownicy mogą wchodzić w interakcje z pojazdem" – wspomniano w informacji prasowej.
Przeczytaj także: Euro NCAP rozbiła 10 nowych aut. Chiński model sprawił niespodziankę
Nowe testy zderzeniowe okazały się dobrą okazją, by przypomnieć, że dotychczas uzyskane noty mają swoją ważność. "Ważne jest, aby ci sami producenci nie wykorzystywali sześcioletniej ważności oceny wyłącznie jako strategicznej okazji handlowej do zadowolenia konsumentów" – przestrzega Euro NCAP w podsumowaniu raportu.
Szczegóły ocen w poszczególnych kategoriach znajdziesz w galerii.
Ocena łączna: 4 gwiazdki
Ochrona dorosłych pasażerów: 79 proc.
Ochrona dzieci: 86 proc.
Ochrona pieszych: 67 proc.
Systemy asystujące: 67 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 89 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 82 proc.
Systemy asystujące: 83 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 97 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 66 proc.
Systemy asystujące: 90 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 86 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 74 proc.
Systemy asystujące: 93 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 91 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 73 proc.
Systemy asystujące: 95 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 88 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 79 proc.
Systemy asystujące: 91 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 91 proc.
Ochrona dzieci: 90 proc.
Ochrona pieszych: 70 proc.
Systemy asystujące: 95 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 88 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 79 proc.
Systemy asystujące: 91 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 88 proc.
Ochrona dzieci: 83 proc.
Ochrona pieszych: 69 proc.
Systemy asystujące: 87 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 84 proc.
Ochrona dzieci: 87 proc.
Ochrona pieszych: 72 proc.
Systemy asystujące: 82 proc.
Ocena łączna: 5 gwiazdek
Ochrona dorosłych pasażerów: 96 proc.
Ochrona dzieci: 89 proc.
Ochrona pieszych: 71 proc.
Systemy asystujące: 88 proc.