- Według Jato Dynamics maleje udział diesla i benzyny, a rośnie wersji zelektryfikowanych - wbrew pozorom wnioski nie są jednak tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać
- W ogólnej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (październik 2020 r) samochody z napędem mHEV mają największy udział, sięgający aż 32 proc.
- Bardzo interesująco przedstawia się rynek hybryd plug-in - w tej kategorii dobrze radzą sobie przede wszystkim marki premium
- Przeczytaj też:
- TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody w październiku w Europie
- TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody elektryczne w październiku w Europie
- TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody hybrydowe (oraz tzw. miękkie hybrydy) w październiku w Europie
- TOP 10 – najpopularniejsze nowe hybrydy plug-in w październiku w Europie
Jest źle, ale mogło być gorzej. Europejski rynek wciąż jest bowiem pogrążony w kryzysie. Od początku roku zarejestrowano aż o 27 proc. mniej nowych aut niż rok wcześniej. Są jednak i dobre wiadomości - w październiku sprzedaż była zaledwie o 7 proc. mniejsza niż w ubiegłym roku. Na drogach UE zatem przybyło 1 127 624 nowych aut. Według autorów raportu, Jato Dynamics, październik zapisze się w historii jako drugi miesiąc 2020 roku, w którym odnotowano najmniejsze spadki sprzedaży.
Przeczytaj też:
Jakie auta cieszą się największym wzięciem w czasie pandemii? Okazuje się, że znacząco rośnie tylko jedna kategoria – modele zelektryfikowane. Maleje natomiast udział diesla (z 31 proc. w 2019 roku do 26 proc. w 2020 roku) oraz odmian benzynowych (spadek z 57 proc. do 44 proc.). Wbrew pozorom wnioski nie są jednak tak oczywiste jak mogłoby się wydawać.
TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Volkswagen Golf | 27 530 |
2 | Renault Clio | 22 588 |
3 | Opel/ Vauxhall Corsa | 21 220 |
4 | Peugeot 208 | 19 130 |
5 | Fiat Panda | 19 046 |
6 | Renault Captur | 18 436 |
7 | Toyota Yaris | 17 671 |
8 | Peugeot 2008 | 17 420 |
9 | Skoda Octavia | 17 216 |
10 | Citroen C3 | 16 298 |
Okazuje się bowiem, że twórcy raportu w dość szczególny sposób klasyfikują auta zelektryfikowane. Prócz standardowych modeli całkowicie elektrycznych (BEV), klasycznych hybryd (HEV) oraz wersji plug-in (PHEV) uwzględniają także miękkie hybrydy (mHEV), czyli auta wzbogacone o instalację 48V. Otwartą kwestią pozostaje, jak traktować auta spalinowe z niewielkimi akumulatorami, które właściwie służą głównie jako źródła wspomagania przy uruchamianiu silnika spalinowego i ruszaniu. Niemniej w ogólnej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (październik 2020 r) samochody z napędem mHEV mają największy udział, sięgający aż 32 proc. Dalej w kolejności są: elektryki BEV (25 proc.), PHEV (24 proc.) oraz HEV (19 proc.).
TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody elektryczne w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Volkswagen ID.3 | 10 475 |
2 | Renault Zoe | 9778 |
3 | Hyundai Kona | 5261 |
4 | Kia Niro | 3868 |
5 | Peugeot 208 | 3757 |
6 | Smart Fortwo | 2829 |
7 | BMW i3 | 2744 |
8 | Opel/ Vauxhall Corsa | 2616 |
9 | Mini | 2432 |
10 | Nissan Leaf | 2247 |
W raporcie nie zabrakło szczegółów dotyczących sprzedaży. Na tej podstawie każdy z producentów ma czym się chwalić. Volkswagen może zatem cieszyć się dobrymi wynikami najnowszego ID.3 Powody do zadowolenia ma również Renault, które ze znacznie starszą konstrukcją notuje wciąż świetne wyniki. Nieźle sprzedają się także relatywnie młode koreańskie konstrukcje. Gorzej wiedzie się weteranom, czyli BMW i Nissanowi.
TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody hybrydowe (oraz tzw. miękkie hybrydy) w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Toyota Yaris | 13 338 |
2 | Toyota Corolla | 9728 |
3 | Fiat Panda | 9611 |
4 | Ford Puma | 9054 |
5 | Fiat 500 | 7420 |
6 | Toyota C-HR | 7359 |
7 | Toyota RAV4 | 6744 |
8 | Suzuki Swift | 5226 |
9 | Ford Focus | 4398 |
10 | Suzuki Ignis | 4374 |
W segmencie klasycznych hybryd dalej króluje Toyota, co nie powinno szczególnie dziwić. Jato Dynamics uwzględniło wraz z nimi także tzw. miękkie hybrydy, by statystyki prezentowały się bardziej atrakcyjnie. I trudno im odmówić racji.
TOP 10 – najpopularniejsze nowe hybrydy plug-in w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Mercedes Klasy A | 4209 |
2 | Volvo XC40 | 3728 |
3 | Volkswagen Passat | 3606 |
4 | BMW serii 3 | 3597 |
5 | Audi Q5 | 3565 |
6 | Volkswagen Golf | 2902 |
7 | Renault Captur | 2872 |
8 | Mercedes Klasy E | 2152 |
9 | Volvo XC60 | 2088 |
10 | Mercedes GLC | 2007 |
Bardzo interesująco przedstawia się rynek hybryd plug-in. Okazuje się, że to kategoria, w której dobrze radzą sobie przede wszystkim marki premium. W pierwszej 10 znalazło się niewiele modeli marek z rynku masowego, czyli Renault Captur i dwa Volkswageny - Golf i Passat. Na tym nie koniec.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoMarki premium dobrze radzą sobie także w innych kategoriach. W październiku zarejestrowano więcej BMW serii 3 niż Passatów (jeszcze do niedawna Passat rywalizował pod względem sprzedaży z Mercedesem Klasy C). W klasie minivanów więcej chętnych zdecydowało się na Mercedesa Klasy B aniżeli Volkswagena Tourana czy Renault Scenic.
Warto przyjrzeć się także rywalizacji w klasie aut luksusowych. Przynajmniej przez chwilę może świętować BMW z serią 7, które wyprzedziło Porsche Panamera oraz Audi A8. W pierwszej trójce października zabrakło Mercedesa Klasy S, który zapewne niebawem wróci na pozycję lidera wraz z najnowszą generacją reprezentacyjnej limuzyny.
W galerii najpopularniejsze modele z poszczególnych klas.
Galeria zdjęć
Auta miejskie. Fiat Panda. Pierwsze miejsce w klasie z imponującym wynikiem 19 046 sztuk.
Auta miejskie. Fiat 500. Druga lokata i wynik 12 848 egzemplarzy.
Auta miejskie. Renault Twingo. Francuski maluch na trzecim miejscu. 7512 sztuk.
Klasa subkompaktów. Renault Clio. Zażarty pojedynek z Oplem. Pierwsze miejsce w Europie z wynikiem 22 588 sztuk.
Klasa subkompaktów. Opel/ Vauxhall Corsa. Drugie miejsce i 21 220 sztuk.
Klasa subkompaktów. Peugeot 208. Trzecie miejsce i 19 130 sztuk.
Klasa kompaktów. Volkswagen Golf dalej rządzi. 27 530 egzemplarzy.
Klasa kompaktów. Skoda Octavia. Krewniak Golfa z wynikiem 17 216 egzemplarzy.
Klasa kompaktów. Mercedes Klasy A. Premium na trzecim miejscu. 15 848 sztuk.
Klasa średnia. BMW serii 3. Lider w segmencie. Wynik to 12 183 egzemplarze.
Klasa średnia. Volkswagen Passat. 10290 sztuk w październiku.
Klasa średnia. Mercedes Klasy C. Premium z wynikiem 6782 sztuk.
Klasa średnia wyższa. Mercedes Klasy E. Niekwestionowany lider. 7175 sztuk.
Klasa średnia wyższa. BMW serii 5 na drugim miejscu. 5301 sztuk.
Klasa średnia wyższa. Audi A6. Wciąż w cieniu Klasy E i serii 5. Wynik to 4523 egzemplarze.
Klasa wyższa. BMW serii 7. W czasie, gdy dopiero rusza nowa Klasa S rządzi BMW. 590 sztuk.
Klasa wyższa. Porsche Panamera. Numer 2 w Europie. 493 sztuki.
Klasa wyższa. Audi A8. Wiecznie w cieniu rywali z podwórka. 386 sztuk to i tak niezły wynik.
Vany. Mercedes Klasy B – 4082 sztuki i pierwsze miejsce w UE.
Vany. Volkswagen Touran – minimalna strata do Mercedesa. 4042 sztuki.
Vany. Renault Scenic – mocna rywalizacja o podium. 4025 sztuk.
Auta sportowe. Porsche 911 dalej rządzi ze sporą przewagą. 1374 sztuki.
Auta sportowe. Audi TT – 742 egzemplarze i drugie miejsce.
Auta sportowe. Porsche 718 – 579 sztuk dało trzecie miejsce.
SUV. Renault Captur. Po prostu król statystyk. Numer 1 z wynikiem 18 436 sztuk.
SUV. Peugeot 2008. Francja rządzi. Drugie miejsce i 17 420 egzemplarzy.
SUV. Volkswagen T-Roc – trzecie miejsce i spora strata do francuskich rywali. 15 275 sztuk.
Auta dostawcze. Peugeot Rifter. Francja rządzi. Aż 4621 sztuk i pierwsze miejsce.
Auta dostawcze. Citroen Berlingo. Numer 2 w EU. 3534 sztuk.
Auta dostawcze. Dacia Dokker na trzecim miejscu w Europie. 3357 sztuk. Nieźle!