- Według Jato Dynamics maleje udział diesla i benzyny, a rośnie wersji zelektryfikowanych - wbrew pozorom wnioski nie są jednak tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać
- W ogólnej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (październik 2020 r) samochody z napędem mHEV mają największy udział, sięgający aż 32 proc.
- Bardzo interesująco przedstawia się rynek hybryd plug-in - w tej kategorii dobrze radzą sobie przede wszystkim marki premium
Jest źle, ale mogło być gorzej. Europejski rynek wciąż jest bowiem pogrążony w kryzysie. Od początku roku zarejestrowano aż o 27 proc. mniej nowych aut niż rok wcześniej. Są jednak i dobre wiadomości - w październiku sprzedaż była zaledwie o 7 proc. mniejsza niż w ubiegłym roku. Na drogach UE zatem przybyło 1 127 624 nowych aut. Według autorów raportu, Jato Dynamics, październik zapisze się w historii jako drugi miesiąc 2020 roku, w którym odnotowano najmniejsze spadki sprzedaży.
Jakie auta cieszą się największym wzięciem w czasie pandemii? Okazuje się, że znacząco rośnie tylko jedna kategoria – modele zelektryfikowane. Maleje natomiast udział diesla (z 31 proc. w 2019 roku do 26 proc. w 2020 roku) oraz odmian benzynowych (spadek z 57 proc. do 44 proc.). Wbrew pozorom wnioski nie są jednak tak oczywiste jak mogłoby się wydawać.
TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Volkswagen Golf | 27 530 |
2 | Renault Clio | 22 588 |
3 | Opel/ Vauxhall Corsa | 21 220 |
4 | Peugeot 208 | 19 130 |
5 | Fiat Panda | 19 046 |
6 | Renault Captur | 18 436 |
7 | Toyota Yaris | 17 671 |
8 | Peugeot 2008 | 17 420 |
9 | Skoda Octavia | 17 216 |
10 | Citroen C3 | 16 298 |
Okazuje się bowiem, że twórcy raportu w dość szczególny sposób klasyfikują auta zelektryfikowane. Prócz standardowych modeli całkowicie elektrycznych (BEV), klasycznych hybryd (HEV) oraz wersji plug-in (PHEV) uwzględniają także miękkie hybrydy (mHEV), czyli auta wzbogacone o instalację 48V. Otwartą kwestią pozostaje, jak traktować auta spalinowe z niewielkimi akumulatorami, które właściwie służą głównie jako źródła wspomagania przy uruchamianiu silnika spalinowego i ruszaniu. Niemniej w ogólnej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (październik 2020 r) samochody z napędem mHEV mają największy udział, sięgający aż 32 proc. Dalej w kolejności są: elektryki BEV (25 proc.), PHEV (24 proc.) oraz HEV (19 proc.).
TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody elektryczne w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Volkswagen ID.3 | 10 475 |
2 | Renault Zoe | 9778 |
3 | Hyundai Kona | 5261 |
4 | Kia Niro | 3868 |
5 | Peugeot 208 | 3757 |
6 | Smart Fortwo | 2829 |
7 | BMW i3 | 2744 |
8 | Opel/ Vauxhall Corsa | 2616 |
9 | Mini | 2432 |
10 | Nissan Leaf | 2247 |
W raporcie nie zabrakło szczegółów dotyczących sprzedaży. Na tej podstawie każdy z producentów ma czym się chwalić. Volkswagen może zatem cieszyć się dobrymi wynikami najnowszego ID.3 Powody do zadowolenia ma również Renault, które ze znacznie starszą konstrukcją notuje wciąż świetne wyniki. Nieźle sprzedają się także relatywnie młode koreańskie konstrukcje. Gorzej wiedzie się weteranom, czyli BMW i Nissanowi.
TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody hybrydowe (oraz tzw. miękkie hybrydy) w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Toyota Yaris | 13 338 |
2 | Toyota Corolla | 9728 |
3 | Fiat Panda | 9611 |
4 | Ford Puma | 9054 |
5 | Fiat 500 | 7420 |
6 | Toyota C-HR | 7359 |
7 | Toyota RAV4 | 6744 |
8 | Suzuki Swift | 5226 |
9 | Ford Focus | 4398 |
10 | Suzuki Ignis | 4374 |
W segmencie klasycznych hybryd dalej króluje Toyota, co nie powinno szczególnie dziwić. Jato Dynamics uwzględniło wraz z nimi także tzw. miękkie hybrydy, by statystyki prezentowały się bardziej atrakcyjnie. I trudno im odmówić racji.
TOP 10 – najpopularniejsze nowe hybrydy plug-in w październiku w Europie
Miejsce | Marka i model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw) |
1 | Mercedes Klasy A | 4209 |
2 | Volvo XC40 | 3728 |
3 | Volkswagen Passat | 3606 |
4 | BMW serii 3 | 3597 |
5 | Audi Q5 | 3565 |
6 | Volkswagen Golf | 2902 |
7 | Renault Captur | 2872 |
8 | Mercedes Klasy E | 2152 |
9 | Volvo XC60 | 2088 |
10 | Mercedes GLC | 2007 |
Bardzo interesująco przedstawia się rynek hybryd plug-in. Okazuje się, że to kategoria, w której dobrze radzą sobie przede wszystkim marki premium. W pierwszej 10 znalazło się niewiele modeli marek z rynku masowego, czyli Renault Captur i dwa Volkswageny - Golf i Passat. Na tym nie koniec.
Marki premium dobrze radzą sobie także w innych kategoriach. W październiku zarejestrowano więcej BMW serii 3 niż Passatów (jeszcze do niedawna Passat rywalizował pod względem sprzedaży z Mercedesem Klasy C). W klasie minivanów więcej chętnych zdecydowało się na Mercedesa Klasy B aniżeli Volkswagena Tourana czy Renault Scenic.
Warto przyjrzeć się także rywalizacji w klasie aut luksusowych. Przynajmniej przez chwilę może świętować BMW z serią 7, które wyprzedziło Porsche Panamera oraz Audi A8. W pierwszej trójce października zabrakło Mercedesa Klasy S, który zapewne niebawem wróci na pozycję lidera wraz z najnowszą generacją reprezentacyjnej limuzyny.
W galerii najpopularniejsze modele z poszczególnych klas.