• Według Jato Dynamics maleje udział diesla i benzyny, a rośnie wersji zelektryfikowanych - wbrew pozorom wnioski nie są jednak tak oczywiste, jak mogłoby się wydawać
  • W ogólnej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (październik 2020 r) samochody z napędem mHEV mają największy udział, sięgający aż 32 proc.
  • Bardzo interesująco przedstawia się rynek hybryd plug-in - w tej kategorii dobrze radzą sobie przede wszystkim marki premium

Jest źle, ale mogło być gorzej. Europejski rynek wciąż jest bowiem pogrążony w kryzysie. Od początku roku zarejestrowano aż o 27 proc. mniej nowych aut niż rok wcześniej. Są jednak i dobre wiadomości - w październiku sprzedaż była zaledwie o 7 proc. mniejsza niż w ubiegłym roku. Na drogach UE zatem przybyło 1 127 624 nowych aut. Według autorów raportu, Jato Dynamics, październik zapisze się w historii jako drugi miesiąc 2020 roku, w którym odnotowano najmniejsze spadki sprzedaży.

Jakie auta cieszą się największym wzięciem w czasie pandemii? Okazuje się, że znacząco rośnie tylko jedna kategoria – modele zelektryfikowane. Maleje natomiast udział diesla (z 31 proc. w 2019 roku do 26 proc. w 2020 roku) oraz odmian benzynowych (spadek z 57 proc. do 44 proc.). Wbrew pozorom wnioski nie są jednak tak oczywiste jak mogłoby się wydawać.

TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody w październiku w Europie

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw)
1 Volkswagen Golf 27 530
2 Renault Clio 22 588
3 Opel/ Vauxhall Corsa 21 220
4 Peugeot 208 19 130
5 Fiat Panda 19 046
6 Renault Captur 18 436
7 Toyota Yaris 17 671
8 Peugeot 2008 17 420
9 Skoda Octavia 17 216
10 Citroen C3 16 298

Okazuje się bowiem, że twórcy raportu w dość szczególny sposób klasyfikują auta zelektryfikowane. Prócz standardowych modeli całkowicie elektrycznych (BEV), klasycznych hybryd (HEV) oraz wersji plug-in (PHEV) uwzględniają także miękkie hybrydy (mHEV), czyli auta wzbogacone o instalację 48V. Otwartą kwestią pozostaje, jak traktować auta spalinowe z niewielkimi akumulatorami, które właściwie służą głównie jako źródła wspomagania przy uruchamianiu silnika spalinowego i ruszaniu. Niemniej w ogólnej sprzedaży pojazdów zelektryfikowanych (październik 2020 r) samochody z napędem mHEV mają największy udział, sięgający aż 32 proc. Dalej w kolejności są: elektryki BEV (25 proc.), PHEV (24 proc.) oraz HEV (19 proc.).

TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody elektryczne w październiku w Europie

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw)
1 Volkswagen ID.3 10 475
2 Renault Zoe 9778
3 Hyundai Kona 5261
4 Kia Niro 3868
5 Peugeot 208 3757
6 Smart Fortwo 2829
7 BMW i3 2744
8 Opel/ Vauxhall Corsa 2616
9 Mini 2432
10 Nissan Leaf 2247

W raporcie nie zabrakło szczegółów dotyczących sprzedaży. Na tej podstawie każdy z producentów ma czym się chwalić. Volkswagen może zatem cieszyć się dobrymi wynikami najnowszego ID.3 Powody do zadowolenia ma również Renault, które ze znacznie starszą konstrukcją notuje wciąż świetne wyniki. Nieźle sprzedają się także relatywnie młode koreańskie konstrukcje. Gorzej wiedzie się weteranom, czyli BMW i Nissanowi.

TOP 10 – najpopularniejsze nowe samochody hybrydowe (oraz tzw. miękkie hybrydy) w październiku w Europie

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw)
1 Toyota Yaris 13 338
2 Toyota Corolla 9728
3 Fiat Panda 9611
4 Ford Puma 9054
5 Fiat 500 7420
6 Toyota C-HR 7359
7 Toyota RAV4 6744
8 Suzuki Swift 5226
9 Ford Focus 4398
10 Suzuki Ignis 4374

W segmencie klasycznych hybryd dalej króluje Toyota, co nie powinno szczególnie dziwić. Jato Dynamics uwzględniło wraz z nimi także tzw. miękkie hybrydy, by statystyki prezentowały się bardziej atrakcyjnie. I trudno im odmówić racji.

TOP 10 – najpopularniejsze nowe hybrydy plug-in w październiku w Europie

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w Europie (20 państw)
1 Mercedes Klasy A 4209
2 Volvo XC40 3728
3 Volkswagen Passat 3606
4 BMW serii 3 3597
5 Audi Q5 3565
6 Volkswagen Golf 2902
7 Renault Captur 2872
8 Mercedes Klasy E 2152
9 Volvo XC60 2088
10 Mercedes GLC 2007

Bardzo interesująco przedstawia się rynek hybryd plug-in. Okazuje się, że to kategoria, w której dobrze radzą sobie przede wszystkim marki premium. W pierwszej 10 znalazło się niewiele modeli marek z rynku masowego, czyli Renault Captur i dwa Volkswageny - Golf i Passat. Na tym nie koniec.

Marki premium dobrze radzą sobie także w innych kategoriach. W październiku zarejestrowano więcej BMW serii 3 niż Passatów (jeszcze do niedawna Passat rywalizował pod względem sprzedaży z Mercedesem Klasy C). W klasie minivanów więcej chętnych zdecydowało się na Mercedesa Klasy B aniżeli Volkswagena Tourana czy Renault Scenic.

Warto przyjrzeć się także rywalizacji w klasie aut luksusowych. Przynajmniej przez chwilę może świętować BMW z serią 7, które wyprzedziło Porsche Panamera oraz Audi A8. W pierwszej trójce października zabrakło Mercedesa Klasy S, który zapewne niebawem wróci na pozycję lidera wraz z najnowszą generacją reprezentacyjnej limuzyny.

W galerii najpopularniejsze modele z poszczególnych klas.