Auto Świat Wiadomości Aktualności Tunel POW przejezdny niemal od roku. Pewne dane mogą zaskakiwać

Tunel POW przejezdny niemal od roku. Pewne dane mogą zaskakiwać

Tunel POW (Południowej Obwodnicy Warszawy) działa już od 11 miesięcy. Według danych GDDKiA z tego odcinka trasy S2 codziennie korzysta aż kilkadziesiąt tysięcy kierowców – to zarówno mieszkańcy stolicy, jak i osoby podróżujące tranzytem. Wiemy, ile pojazdów przejechało przez tunel od otwarcia i ile było w nim wypadków.

Tunel POW pod Ursynowem
Zobacz galerię (16)
GDDKiA
Tunel POW pod Ursynowem

W dniu otwarcia tunel POW zasłynął żółtymi kamerami odcinkowego pomiaru prędkości. I okazuje się, że ten system działa, bo przez 11 miesięcy na tym fragmencie trasy S2 nie doszło do żadnego groźnego incydentu. Z komunikatu GDDKiA wynika, że to nie tylko zasługa naszpikowania tunelu różnymi systemami, ale też odpowiedzialnej postawy kierowców.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

"Nad ruchem pojazdów w tunelu czuwa kilkanaście systemów bezpieczeństwa, ale i tak najwięcej zależy od samych użytkowników. Od otwarcia ostatniego fragmentu Południowej Obwodnicy Warszawy w ciągu S2, trasę tą pokonało już ponad 20 mln pojazdów. Bez poważnego zdarzenia drogowego" – przekazał przedstawiciel GDDKiA.

Odcinkowy pomiar prędkości na drodze S2 w tunelu POW
Odcinkowy pomiar prędkości na drodze S2 w tunelu POWGDDKiA

Tunel POW był niedawno "zamknięty"

GDDKiA twierdzi, że "tunel pod Ursynowem jest przygotowany na wszelkie możliwe scenariusze". To dlatego, że został wyposażony w liczne czujniki, punkty alarmowe, a także systemy zasilania i wentylacji. Mimo to 21 listopada tunel na trasie S2 był kilka razy "zamykany" i pojawiły się w nim służby. Dlaczego?

Obecność strażaków, policjantów i ratowników była wirtualna, chodziło bowiem o przećwiczenie "na sucho" procedur związanych z wypadkiem i pożarem w tunelu. Takie ćwiczenia są prowadzone co rok, a tylko raz na cztery lata obiekt rzeczywiście zostaje zamknięty, bo w środku przeprowadzana jest symulacja praktyczna.

Ćwiczenia praktyczne służb ratunkowych w tunelu POW
Ćwiczenia praktyczne służb ratunkowych w tunelu POWGDDKiA Krzysztof Nalewajko / GDDKiA

Poza wirtualnym treningiem służby faktycznie sprawdziły poprawność działania systemów wentylacji, komunikacji i automatycznego powiadamiania o zdarzeniu – wówczas wyłączony był jeden pas ruchu w kierunku Poznania.

Tunelem POW przejechało już 20 mln pojazdów

W ciągu 11 miesięcy pod Ursynowem przejechało już ponad 20 mln pojazdów. Według danych GDDKiA kierowcy nieco częściej podróżowali nitką S2 w stronę Poznania (blisko 11 mln pojazdów) niż Terespola (niecałe 10 mln). GITD informuje z kolei, że w tym czasie kamery odcinkowego pomiaru prędkości zarejestrowały ponad 43 tys. wykroczeń. Kierowcy, którzy się zapomną, najczęściej jadą o 11-20 km/h za szybko (67 proc. naruszeń).

Autor Krzysztof Grabek
Krzysztof Grabek
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji