Auto Świat Testy Audi jest bogatsze o dwa nowe modele. Jeden z nich Polacy kochają od lat

Audi jest bogatsze o dwa nowe modele. Jeden z nich Polacy kochają od lat

Audi wprowadza na rynek kolejne nowości – hybrydę i SUV-a z nadwoziem coupe. Oba modele są szczególnie ważne w Europie, gdzie mamy surowe normy emisji spalin i uwielbiamy podniesione modele. I oba auta, zarówno hybrydowe A5, jak i Q6 Sportback, są przygotowane na stawienie czoła rynkowi, co pokazano nam w sercu Audi - Ingolstadt.

Audi A5 Avant e-hybrid
Zobacz galerię (19)
Auto Świat / Mateusz Pokorzyński
Audi A5 Avant e-hybrid
  • Audi wprowadza na rynek modele A5 e-hybrid i Q6 Sportback
  • A5 e-hybrid dostępne w wersjach 299 KM i 367 KM zarówno jako sedan, jak i kombi
  • Q6 Sportback wyróżnia się aerodynamiczną sylwetką i zasięgiem do 656 km, co jest wynikiem lepszym od SUV-a o 31 km. Auto jest także szybsze
  • Wyjazd na prezentację był w pełni opłacony przez producenta, ale nie miał on wglądu w publikowany materiał

Rynek w Europie nie jest łatwy dla żadnego z producentów, nie tylko ze względu na dużą konkurencję, ale także przez bardzo surowe normy emisji spalin, które powodują, że praktycznie każdy nowy samochód musi być w jakiś sposób zelektryfikowany. Audi nie jest tutaj wyjątkiem, dlatego przygotowało nowe A5 w wersji plug-in, czyli hybrydę z gniazdkiem.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Audi A5 e-hybrid - 100 km zasięgu i 5,1 s do "setki"

Nowe Audi A5 e-hybrid dostępne jest w dwóch wersjach mocy: 299 KM oraz 367 KM. W obu przypadkach za napęd odpowiada benzynowy silnik 2.0 TFSI, który współpracuje z elektrycznym motorem generującym do 143 KM. Całość połączono z 7-biegową przekładnią S tronic, która przekazuje moment obrotowy na obie osie. Dzięki takiej mocy i wysokiemu momentowy obrotowemu, który zapewnia silnik elektryczny, obie wersje mają osiągi więcej, niż wystarczające. Odmiana 299 KM rozpędza się do "setki" w 5,9 sekundy, a mocniejsza – w 5,1 sekundy. Oba warianty osiągają maksymalną prędkość 250 km na godz. To świetne wyniki jak na hybrydę plug-in.

Producent zadbał też, by rzadko korzystać z gniazdka. A5 e-hybrid w trybie elektrycznym jest w stanie przejechać od 97 do 110 km zasięgu w słabszej wersji, a mocniejsza oferuje od 90 do 107 km (według WLTP). W trybie miejskim może teoretycznie przejechać nawet 116 km. Akumulator trakcyjny ma pojemność 25,9 kWh brutto.

Spora pojemność w niewielkim pakiecie baterii to zasługa nowoczesnej technologii "cell to pack", która zwiększa gęstość energii o 45 proc. w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. Co więcej, system rekuperacji pozwala na odzyskiwanie energii podczas hamowania, a jego intensywność można regulować za pomocą łopatek przy kierownicy (słabe, mocne i adaptacyjne). Z kolei w trybie sportowym łopatki służą do zmiany biegów.

Audi A5 Avant e-hybrid
Audi A5 Avant e-hybridŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Audi A5 e-hybrid - nie poszedł drogą Passata

Zaskakująca jest za to maksymalna moc ładowania nowego hybrydowego A5. Auto wyposażono w ładowarkę AC o mocy 11 kW, która pozwala naładować akumulator do pełna w około 2,5 godziny. Niestety, model ten nie obsługuje ładowania prądem stałym (DC), co jest dość zaskakujące, bowiem inne modele koncernu jak Skoda Kodiaq czy Volkswagen Passat oferują ładowanie nawet do 50 kW. Przedstawiciele Audi tłumaczą, że klienci marki rzadko korzystają z ładowania DC, więc nie było to priorytetem.

Z kolei spalanie silnika spalinowego, według cyklu pomiarowego WLTP wynosi 2-2,5 l/100 km z akumulatorem naładowanym, a w wariancie z rozładowaną baterią, producent deklaruje spalanie na poziomie 6,4-7,3 l/100 km.

Niestety, hybrydowy napęd wymusił pewne ograniczenia w przestrzeni bagażowej. Sedan oferuje jedynie od 331 do 1175 litrów pojemności, a Avant – od 361 do 1306 litrów. Niezbyt duże bagażniki spowodowane są ukrytym pod podłogą akumulatorem, jednak wyniki te są klasową normą. Mercedes klasy C ma podobne pojemności bagażników, z kolei BMW serii 3 oferuje nieco większe kufry, choć 410 l w kombi to dalej skromny wynik. Pomimo tego, A5 e-hybrid zachowuje swoją wszechstronność – może holować przyczepy z hamulcem o masie do 1900 kg i ma maksymalne obciążenie dachu wynoszące 90 kg.

Audi A5 Avant e-hybrid
Audi A5 Avant e-hybridŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Audi A5 e-hybrid - szybki, komfortowy i cichy

Hybrydowe Audi A5 prowadzi się komfortowo, ale też pewnie, jak na Audi przystało. Adaptacyjne zawieszenie i progresywny układ kierowniczy sprawiają, że jazda jest przyjemnością, nawet przy wyższych prędkościach samochód pozostaje bardzo stabilny, a w środku panuje cisza. Dodatkowo obecność silnika elektrycznego pozwala na bardzo szybką reakcję na gaz, a dodatkowe obciążenie w postaci akumulatora z tyłu auta nie wpływa negatywnie na pewność prowadzenia.

Napęd może pracować w trybie EV (wyłącznie elektrycznym) lub hybrydowym. W tym drugim ustawieniu system zarządza poziomem naładowania baterii, by zachować energię na później – np. do jazdy w mieście. Co ciekawe, po raz pierwszy w hybrydzie Audi można manualnie skonfigurować poziom naładowania baterii za pomocą cyfrowego suwaka.

Ceny nowego Audi A5 e-hybrid w Polsce startują od 265 tys. 400 zł za wersję Limousine z silnikiem o mocy 299 KM. Mocniejszy wariant (367 KM) kosztuje od 314 tys. 500 zł. Dopłata do nadwozia Avant wynosi 5600 zł.

Audi A5 Avant e-hybrid
Audi A5 Avant e-hybridŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Audi Q6 Sportback e-tron - SUV stał się coupe

Druga nowość to całkowicie zelektryfikowane Audi Q6 Sportback, czyli odmiana coupe elektrycznego SUV-a z Ingolstadt. Audi Q6 Sportback e-tron mierzy 477,1 cm długości, 196,5 cm szerokości oraz 166,5 cm wysokości. Ta ostatnia wartość jest inna w porównaniu do klasycznej wersji - Sportback jest niższy o 3,7 cm.

I ze względu na "obcięcie" tylnej części dachu, auto ma bagażnik mniejszy o 15 l w porównaniu do wersji SUV, choć dalej oferuje sporo przestrzeni ładunkowej - 511 l. W Q6 można jednak jeszcze zmieścić 64 l pod przednią maską.

Wersja Sportback może się jednak pochwalić lepszą aerodynamiką. Współczynnik oporu powietrza w tym aucie to 0,26, czyli lepiej o 0,02 w porównaniu do wersji SUV. To z kolei przekłada się na wymierne korzyści w kwestii zasięgu, który tutaj może wynieść nawet 656 km, czyli więcej o 31 km niż w zwykłym Q6.

Audi Q6 Sportback e-tron
Audi Q6 Sportback e-tronŻródło: Auto Świat / Mateusz Pokorzyński

Audi Q6 Sportback e-tron - cztery wersje do wyboru

Q6 Sportback oferowany jest w czterech wersjach:

  • e-tron - 251 KM mocy, napęd na tył, pojemność baterii: 83 kWh (brutto), zasięg do 545 km;
  • performance - 306 KM mocy, napęd na tył, pojemność baterii: 100 kWh (brutto), zasięg do 656 km;
  • quattro - 387 KM mocy, napęd na cztery koła, pojemność baterii: 100 kWh (brutto), zasięg do 636 km;
  • SQ6 - 489 KM mocy, napęd na cztery koła, pojemność baterii: 100 kWh (brutto), zasięg do 607 km.

Wszystkie zwyczajne warianty Audi Q6 Sportbacka e-trona rozpędzają się do 210 km na godz. SQ6 potrafi z kolei maksymalnie jechać 230 km na godz. Dzięki 800-woltowej architekturze elektrycznej standardem jest też szybkie ładowanie. Wersje tylnonapędowe dysponują maksymalną mocą 260 kW (z akumulatorem 100 kWh) i 225 kW (83 kWh). Wersje Quattro mogą się ładować z mocą do 270 kW, co oznacza, że w 10 min można zwiększyć zasięg o 265 km, a ładowanie od 10 do 80 proc. zajmuje 22 min.

Audi Q6 Sportback e-tron - zmiany nie tylko w wyglądzie

W stosunku do zwykłego Q6, zmianie uległa również większość elementów układu jezdnego. Samochód podczas jazdy rzeczywiście zachowuje się stabilnie i mimo swojej wysokości, pozwala na szybkie pokonywanie zakrętów. Układ kierowniczy jest responsywny, a prowadzenie przewidywalne. Auto umożliwia dynamiczną jazdę, jak na Sportbacka przystało.

Audi Q6 Sportback jest droższy niż wersja SUV o 12 400 zł, niezależnie od wersji silnikowej. Ceny auta zaczynają się od 318 tys. 400 zł, a wersja z napędem na cztery koła kosztuje od 367 tys. 900 zł. Sportowy model SQ6 zaczyna się od 432 tys. 300 zł.

Autor Mateusz Pokorzyński
Mateusz Pokorzyński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków