- Chociaż oba mają dwulitrowe silniki turbo, to osiągi są z innych galaktyk
- Genesis i VW mają napęd 4x4, ale w podstawowych wersjach G70 ma tylny, a Arteon przedni napęd
- Genesis to koreańska marka, zależna od Hyundaia, a G70 bazuje na Kii Stinger
- Przeczytaj też:
- Genesis kontra VW – marka premium kontra auto dla ludu?
- Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – punkty i klasyfikacja
- Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
- Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – podsumowanie
Co może oznaczać obecność akcentów lotniczych na zdjęciu otwierającym ten materiał? Czy producenci tych dwóch eleganckich samochodów odlecieli, proponując rodzinne kombi w czasach dominacji SUV-ów?
Trochę tak.
Bez trudu można by było wymienić kilka marek, obecnych również na polskim rynku, które zrezygnowały z oferowania modeli w klasie średniej. I nie mamy tu na myśli jakichś wydumanych egzotycznych modeli, tylko bardzo popularne auta, będące niegdyś potęgą w statystykach sprzedaży.
Przeczytaj też:
- Używany Mercedes klasy C – czy warto kupić?
- BMW 330i kontra Mercedes C 300 — odwieczni rywale
- Czy BMW serii 3 gwarantuje trwałość klasy premium?
Dlatego dobrze, że są Genesis G70 i Volkswagen Arteon. Ten pierwszy mocniej odwraca głowy przechodniów i skupia uwagę innych kierowców. Drugi jest dłuższy o 18 centymetrów i mimo podobnego rozstawu osi oferuje znacznie więcej miejsca w kabinie. Te dwa samochody mogą być modelowym przykładem, że wyszukany styl trudno jest pogodzić z przestronnością przedziału pasażerskiego.
Koreańskie kombi ma łagodniejszą i bardziej harmonijną linię. Bardziej pudełkowaty Volkswagen ma mniej wdzięku (szczególnie z przodu), ale nie poddaje się, dumnie prezentując bezramkowe szyby po otwarciu drzwi.
Ale to otwarcie może być dla niemieckiego kombi potencjalnie zgubne, bo tak się akurat składa, że koreański rywal ma bardziej dystyngowaną kabinę z wyszukanymi materiałami. I moglibyśmy w tym miejscu roztkliwiać się nad detalami, jednak tutaj chodzi także o subiektywne wrażenia testujących: w G70 czuli się bardziej luksusowo. A to dla klientów kupujących lifestylowe kombi ma znaczenie.
Genesis kontra VW – marka premium kontra auto dla ludu?
Ale Volkswagen ma też swoje mocne strony. Co więcej, jeżeli przejdziemy na praktyczną stronę mocy, ma ich całe mnóstwo. Jego system sterowania głosowego jest bardziej wszechstronny. Na wirtualnym kokpicie można wyświetlić mapę z nawigacji. No i ta ilość miejsca – z tyłu jest równie wygodnie, jak na przykład w Passacie. A Passat to solidna firma, jeżeli chodzi o wartości rodzinne.
Co innego G70 – tam już samo zajęcie miejsca wymaga gimnastyki. "Koreańczyk" próbuje odrobić straty składanym oparciem fotela przedniego pasażera, ale wobec tak znacznej różnicy w przestronności to po prostu niemożliwe. Nawet w bagażniku Volkswagena jest więcej miejsca (565 l vs 465 l), a do tego jest on dłuższy (maksymalnie to aż 197 cm vs 170 cm – dłuższe narty nie wejdą).
Jeżeli planujecie daleką podróż, to w przypadku Genesisa wypada założyć dłuższy czas na pokonanie dystansu. Dlaczego? A dlatego, że w porównaniu z Volkswagenem niezbędne będą dodatkowe tankowania. Nawet w tej klasie mocy (G70 ma 245 KM) wynik 11,2 l/100 km na naszej pętli testowej to naprawdę bardzo dużo. Arteon zadowala się 8,8 l/100 km, a do tego dysponuje odczuwalnie i mierzalnie lepszą dynamiką.
Różnica jest szczególnie odczuwalna przy wysokich prędkościach, bo wtedy niemiecki silnik ma zdecydowanie więcej pary i deklasuje koreańskiego rywala. Nie to, żebyśmy kogokolwiek namawiali do takich prób – przeciwnie, po to je robimy, żebyście sami nie musieli sprawdzać – ale 32 s wobec 22,9 s to gigantyczna różnica.
A są to wyniki testu przyspieszania od zera do 200 km/h. Pierwszy należy do G70. Arteon także znacznie częściej korzysta z funkcji jazdy luzem ("żeglowania" po wysprzęgleniu).
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoA jak jest ze stabilnością jazdy i zwinnością? Może na tych polach koreańskie kombi się odegra? Niespecjalnie. Układ kierowniczy Arteona wymaga mniejszego skupienia, jest też bardziej komunikatywny. Volkswagen jeździ stabilniej i pewniej trzyma się drogi podczas gwałtownych manewrów zmiany kierunku jazdy. Ma też przewagę w komforcie jazdy. Ktoś może powiedzieć, że oba te auta jeżdżą bardzo dobrze, i będzie to prawda, jednak suma niuansów daje znaczącą przewagę Volkswagenowi w finale tego porównania.
Czego zabrakło? Oczywiście, przedstawienia historii debiutującego w Europie koreańskiego kombi. Genesis Motors to południowokoreański producent samochodów, należący do Hyundaia. Firma powstała stosunkowo niedawno, bo w 2015 roku, nie startowała jednak od zera, gdyż miała dostęp do technologii Hyundaia. G70 pojawiło się w 2017 r. jako najmniejszy model tej marki.
Od początku miało być odpowiedzią na sedany klasy średniej w segmencie premium, jak np. Lexus IS, Audi A4, BMW serii 3. Genesis G70 wykorzystuje technikę znaną z Kii Stinger, czyli ma wzdłużnie umieszczony silnik, napędzający tylne lub cztery koła. Jest więc – podobnie jak w podstawowych specyfikacjach Kia – samochodem genetycznie tylnonapędowym. A to może być argument przy wyborze samochodu na korzyść Genesisa, bo występujący w naszym porównaniu Arteon jest autem przednionapędowym z automatycznie dołączanym napędem tylnej osi.
Nadwozie G70 wyszło pierwotnie spod ręki Petera Schreyera, natomiast w 2020 roku model przeszedł lifting mający upodobnić go wizualnie do nowego stylu marki, za którym stoi talent Luca Donckerwolkego. Kombi G70 Shooting Brake, które macie okazję oglądać na naszych zdjęciach, otrzymało już nowe akcenty stylistyczne, spośród których najbardziej charakterystyczne są przednie i tylne lampy podzielone na segmenty.
Kombi powstało z myślą o rynku europejskim, na którym marka Genesis otworzyła swoje pierwsze salony, jednak auto nie jest jeszcze dostępne w Polsce. W Niemczech ceny 197-konnej wersji dwulitrowej z tylnym napędem startują od 40 300 euro. Przednionapędowy 190-konny Arteon kosztuje na tym samym rynku przynajmniej 46 910 euro. Poczekajmy na różnicę w złotówkach, kiedy Genesis dotrze też i do Polski.
A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!
Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | VW | Genesis |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s | 2,5 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 5,5 s | 6,9 s |
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h | 8,7/13,1 s | 11,1/17,2 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 2,9 s | 3,8 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 3,7 s | 4,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1742/548 kg | 1786/449 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 52/48 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,9/11,8 m | 11,9/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,3 m | 35,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,1 m | 34,8 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 59 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 8,8 l/100 km | 11,2 l/100 km |
Zasięg | 750 km | 530 km |
Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Arteon | G70 |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Napęd rozrządu | łańcuch | łańcuch |
Pojemność skokowa | 1984 cm3 | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 280 KM/5000 obr./min | 245 KM/6200 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 400 Nm/2000 obr./min | 353 Nm/1450 obr./min |
Prędkość maksymalna | 250 km/h | 235 km/h |
Skrzynia biegów | aut. dwusprzęgłowa 7b. | automatyczna, 8-biegowa |
Napęd | na cztery koła | na cztery koła |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika | 565-1632 l | 465-1535 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 66 l | 60 l |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Michelin Pilot Sport 4 S |
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) | 245/35 R 20 | 245/35 R 20 | 225/40 R 19 | 255/35 R 19 |
Emisja CO2 | 200 g/km | 215 g/km |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2200/750 kg | 1500/750 kg |
Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Arteon | G70 |
---|---|---|
Cena wyjściowa (w Niemczech) | 260 900 zł | 233 540 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 5 lat |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 10 tys. km |
Cena po doposażeniu (w Niemczech) | 291 700 zł | 263 760 zł |
Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.
Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Volkswagen | Genesis |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 | 32 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 25 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 22 | 19 |
Ładowność | 15 | 12 | 10 |
Widoczność | 20 | 10 | 10 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 14 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 18 |
Suma punktów | 200 | 160 | 153 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Volkswagen | Genesis |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 17 |
Elastyczność | 25 | 23 | 21 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 11 |
Skrzynia biegów | 15 | 11 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 26 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 33 | 32 |
Suma punktów | 200 | 169 | 159 |
Gwarancja i spalanie | Maks. pkt. | Volkswagen | Genesis |
Zużycie paliwa | 30 | 17 | 14 |
Gwarancja | 15 | 8 | 14 |
Przeglądy | 10 | 9 | 3 |
Suma punktów | 55 | 34 | 31 |
Wynik końcowy | 455 | 363 | 343 |
Miejsce w teście | 1. | 2. |
Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – katalogowe kontra testowe zużycie paliwa
W tej konkurencji Hyundai poległ na całej linii. Mimo że jego silnik jest słabszy, a osiągi znacznie gorsze, to zużycie paliwa pozostaje bardzo wysokie. I aż o 23 proc. wyższe niż katalogowe obietnice producenta. Volkswagen nokautuje rywala: spalanie katalogowe jest niższe o 0,7 litra, a testowe... aż o 2,4 litra benzyny na 100 kilometrów. Grubo!
Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – podsumowanie
Gdyby egzotyka równała się ekskluzywności, to Lexus sprzedawałby więcej aut w klasie premium niż BMW czy Mercedes. Jednak to tak nie działa – klienci skłonni dużo płacić są jednocześnie bardzo wymagający. Genesis to egzotyczne kombi o nienagannej jakości wykończenia, ale w rdzennych dyscyplinach motoryzacyjnych Volkswagen jest górą. Szybszy, praktyczniejszy, oszczędniejszy.