• Chociaż oba mają dwulitrowe silniki turbo, to osiągi są z innych galaktyk
  • Genesis i VW mają napęd 4x4, ale w podstawowych wersjach G70 ma tylny, a Arteon przedni napęd
  • Genesis to koreańska marka, zależna od Hyundaia, a G70 bazuje na Kii Stinger
  • Ten tekst pochodzi z nowego wydania "Auto Świata". Dzięki naszej subskrypcji możesz przeczytać go już teraz

Co może oznaczać obecność akcentów lotniczych na zdjęciu otwierającym ten materiał? Czy producenci tych dwóch eleganckich samochodów odlecieli, proponując rodzinne kombi w czasach dominacji SUV-ów?

Trochę tak.

Bez trudu można by było wymienić kilka marek, obecnych również na polskim rynku, które zrezygnowały z oferowania modeli w klasie średniej. I nie mamy tu na myśli jakichś wydumanych egzotycznych modeli, tylko bardzo popularne auta, będące niegdyś potęgą w statystykach sprzedaży.

Dlatego dobrze, że są Genesis G70 i Volkswagen Arteon. Ten pierwszy mocniej odwraca głowy przechodniów i skupia uwagę innych kierowców. Drugi jest dłuższy o 18 centymetrów i mimo podobnego rozstawu osi oferuje znacznie więcej miejsca w kabinie. Te dwa samochody mogą być modelowym przykładem, że wyszukany styl trudno jest pogodzić z przestronnością przedziału pasażerskiego.

Koreańskie kombi ma łagodniejszą i bardziej harmonijną linię. Bardziej pudełkowaty Volkswagen ma mniej wdzięku (szczególnie z przodu), ale nie poddaje się, dumnie prezentując bezramkowe szyby po otwarciu drzwi.

Ale to otwarcie może być dla niemieckiego kombi potencjalnie zgubne, bo tak się akurat składa, że koreański rywal ma bardziej dystyngowaną kabinę z wyszukanymi materiałami. I moglibyśmy w tym miejscu roztkliwiać się nad detalami, jednak tutaj chodzi także o subiektywne wrażenia testujących: w G70 czuli się bardziej luksusowo. A to dla klientów kupujących lifestylowe kombi ma znaczenie.

Genesis kontra VW – marka premium kontra auto dla ludu?

Ale Volkswagen ma też swoje mocne strony. Co więcej, jeżeli przejdziemy na praktyczną stronę mocy, ma ich całe mnóstwo. Jego system sterowania głosowego jest bardziej wszechstronny. Na wirtualnym kokpicie można wyświetlić mapę z nawigacji. No i ta ilość miejsca – z tyłu jest równie wygodnie, jak na przykład w Passacie. A Passat to solidna firma, jeżeli chodzi o wartości rodzinne.

Co innego G70 – tam już samo zajęcie miejsca wymaga gimnastyki. "Koreańczyk" próbuje odrobić straty składanym oparciem fotela przedniego pasażera, ale wobec tak znacznej różnicy w przestronności to po prostu niemożliwe. Nawet w bagażniku Volkswagena jest więcej miejsca (565 l vs 465 l), a do tego jest on dłuższy (maksymalnie to aż 197 cm vs 170 cm – dłuższe narty nie wejdą).

Genesis G70 - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Genesis G70 - schemat wymiarów

Jeżeli planujecie daleką podróż, to w przypadku Genesisa wypada założyć dłuższy czas na pokonanie dystansu. Dlaczego? A dlatego, że w porównaniu z Volkswagenem niezbędne będą dodatkowe tankowania. Nawet w tej klasie mocy (G70 ma 245 KM) wynik 11,2 l/100 km na naszej pętli testowej to naprawdę bardzo dużo. Arteon zadowala się 8,8 l/100 km, a do tego dysponuje odczuwalnie i mierzalnie lepszą dynamiką.

Różnica jest szczególnie odczuwalna przy wysokich prędkościach, bo wtedy niemiecki silnik ma zdecydowanie więcej pary i deklasuje koreańskiego rywala. Nie to, żebyśmy kogokolwiek namawiali do takich prób – przeciwnie, po to je robimy, żebyście sami nie musieli sprawdzać – ale 32 s wobec 22,9 s to gigantyczna różnica.

A są to wyniki testu przyspieszania od zera do 200 km/h. Pierwszy należy do G70. Arteon także znacznie częściej korzysta z funkcji jazdy luzem ("żeglowania" po wysprzęgleniu).

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

A jak jest ze stabilnością jazdy i zwinnością? Może na tych polach koreańskie kombi się odegra? Niespecjalnie. Układ kierowniczy Arteona wymaga mniejszego skupienia, jest też bardziej komunikatywny. Volkswagen jeździ stabilniej i pewniej trzyma się drogi podczas gwałtownych manewrów zmiany kierunku jazdy. Ma też przewagę w komforcie jazdy. Ktoś może powiedzieć, że oba te auta jeżdżą bardzo dobrze, i będzie to prawda, jednak suma niuansów daje znaczącą przewagę Volkswagenowi w finale tego porównania.

Czego zabrakło? Oczywiście, przedstawienia historii debiutującego w Europie koreańskiego kombi. Genesis Motors to południowokoreański producent samochodów, należący do Hyundaia. Firma powstała stosunkowo niedawno, bo w 2015 roku, nie startowała jednak od zera, gdyż miała dostęp do technologii Hyundaia. G70 pojawiło się w 2017 r. jako najmniejszy model tej marki.

Volkswagen Arteon - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Volkswagen Arteon - schemat wymiarów

Od początku miało być odpowiedzią na sedany klasy średniej w segmencie premium, jak np. Lexus IS, Audi A4, BMW serii 3. Genesis G70 wykorzystuje technikę znaną z Kii Stinger, czyli ma wzdłużnie umieszczony silnik, napędzający tylne lub cztery koła. Jest więc – podobnie jak w podstawowych specyfikacjach Kia – samochodem genetycznie tylnonapędowym. A to może być argument przy wyborze samochodu na korzyść Genesisa, bo występujący w naszym porównaniu Arteon jest autem przednionapędowym z automatycznie dołączanym napędem tylnej osi.

Nadwozie G70 wyszło pierwotnie spod ręki Petera Schreyera, natomiast w 2020 roku model przeszedł lifting mający upodobnić go wizualnie do nowego stylu marki, za którym stoi talent Luca Donckerwolkego. Kombi G70 Shooting Brake, które macie okazję oglądać na naszych zdjęciach, otrzymało już nowe akcenty stylistyczne, spośród których najbardziej charakterystyczne są przednie i tylne lampy podzielone na segmenty.

Kombi powstało z myślą o rynku europejskim, na którym marka Genesis otworzyła swoje pierwsze salony, jednak auto nie jest jeszcze dostępne w Polsce. W Niemczech ceny 197-konnej wersji dwulitrowej z tylnym napędem startują od 40 300 euro. Przednionapędowy 190-konny Arteon kosztuje na tym samym rynku przynajmniej 46 910 euro. Poczekajmy na różnicę w złotówkach, kiedy Genesis dotrze też i do Polski.

A teraz — czas na twarde dowody w sprawie, czyli: tabele!

Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu VW Genesis
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,0 s 2,5 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 5,5 s 6,9 s
Przyspieszenie 0-130/0-160 km/h 8,7/13,1 s 11,1/17,2 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 2,9 s 3,8 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 3,7 s 4,7 s
Masa rzeczywista/ładowność 1742/548 kg 1786/449 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 52/48 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,9/11,8 m 11,9/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,3 m 35,2 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,1 m 34,8 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 59 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 69 dB (A) 69 dB (A)
Spalanie testowe 8,8 l/100 km 11,2 l/100 km
Zasięg 750 km 530 km

Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Arteon G70
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu wzdłużnie z przodu
Napęd rozrządu łańcuch łańcuch
Pojemność skokowa 1984 cm3 1998 cm3
Moc maksymalna 280 KM/5000 obr./min 245 KM/6200 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 400 Nm/2000 obr./min 353 Nm/1450 obr./min
Prędkość maksymalna 250 km/h 235 km/h
Skrzynia biegów aut. dwusprzęgłowa 7b. automatyczna, 8-biegowa
Napęd na cztery koła na cztery koła
Hamulce (przód/tył) tw/tw tw/tw
Pojemność bagażnika 565-1632 l 465-1535 l
Pojemność zbiornika paliwa 66 l 60 l
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Michelin Pilot Sport 4 S
Rozmiar opon testowanego auta (przód | tył) 245/35 R 20 | 245/35 R 20 225/40 R 19 | 255/35 R 19
Emisja CO2 200 g/km 215 g/km
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 2200/750 kg 1500/750 kg

Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Arteon G70
Cena wyjściowa (w Niemczech) 260 900 zł 233 540 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 5 lat
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 30 tys. km co 10 tys. km
Cena po doposażeniu (w Niemczech) 291 700 zł 263 760 zł

Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu.

Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Volkswagen Genesis
Przestronność z przodu 40 32 32
Przestronność z tyłu 30 25 21
Pojemność bagażnika 25 22 19
Ładowność 15 12 10
Widoczność 20 10 10
Fotele, pozycja kierowcy 30 28 27
Ergonomia obsługi 20 14 16
Jakość wykończenia 20 17 18
Suma punktów 200 160 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Volkswagen Genesis
Przyspieszenie 25 20 17
Elastyczność 25 23 21
Poziom hałasu 15 12 11
Skrzynia biegów 15 11 12
Zachowanie na drodze 30 27 26
Komfort jazdy 30 26 24
Układ kierowniczy 15 14 13
Średnica zawracania 5 3 3
Skuteczność hamulców 40 33 32
Suma punktów 200 169 159
Gwarancja i spalanie Maks. pkt. Volkswagen Genesis
Zużycie paliwa 30 17 14
Gwarancja 15 8 14
Przeglądy 10 9 3
Suma punktów 55 34 31
Wynik końcowy 455 363 343
Miejsce w teście 1. 2.

Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – katalogowe kontra testowe zużycie paliwa

Test spalania - Genesis G70 i VW Arteon Foto: Auto Świat
Test spalania - Genesis G70 i VW Arteon

W tej konkurencji Hyundai poległ na całej linii. Mimo że jego silnik jest słabszy, a osiągi znacznie gorsze, to zużycie paliwa pozostaje bardzo wysokie. I aż o 23 proc. wyższe niż katalogowe obietnice producenta. Volkswagen nokautuje rywala: spalanie katalogowe jest niższe o 0,7 litra, a testowe... aż o 2,4 litra benzyny na 100 kilometrów. Grubo!

Genesis G70 kontra Volkswagen Arteon – podsumowanie

Gdyby egzotyka równała się ekskluzywności, to Lexus sprzedawałby więcej aut w klasie premium niż BMW czy Mercedes. Jednak to tak nie działa – klienci skłonni dużo płacić są jednocześnie bardzo wymagający. Genesis to egzotyczne kombi o nienagannej jakości wykończenia, ale w rdzennych dyscyplinach motoryzacyjnych Volkswagen jest górą. Szybszy, praktyczniejszy, oszczędniejszy.