• To się bardzo rzadko zdarza: subiektywne oceny tych dwóch samochodów okazały się praktycznie identyczne. A przecież nawet kokpity są zupełnie do siebie niepodobne!
  • Na szczęście udało się chociaż wychwycić pewne różnice podczas pomiarów drogowych. Spalanie? Przyspieszenie? Hamulce? Zaraz się dowiecie
  • Mimo wsparcia miękkiej hybrydy i bardzo nowoczesnego silnika benzynowego apetyt na paliwo okazał się nadspodziewanie wysoki w obu SUV-ach
  • Chociaż okazyjne ceny na nowe samochody dawno przeszły do historii, to Hyundai i Kia bronią się wysokim poziomem wyposażenia.
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Kia i Hyundai – jeden koncern, jeden biznes, a jednak znalazło się w nim miejsce na marki o znacznej autonomii. Patrząc na obie razem, trudno byłoby znaleźć przykład organizacji, która poczyniła w ostatnich latach tak ogromny progres technologiczny w motoryzacji. I mimo tej samej bazy technologicznej, produkowała tak różne samochody…

Wróć! Jeszcze nie tak dawno, modele Kii od Hyundaia różniły się stosunkowo nieznacznie, szczególnie w segmentach B i C. Teraz nie dość, że obie marki poczynają sobie bardzo odważnie jeżeli chodzi o styl, to każda ma swoją filozofię i wizję tego, jak powinien wyglądać nowoczesny samochód. Przykłady? Proszę bardzo.

Pierwszy z brzegu – chcąc zmienić tryb pracy automatycznej skrzyni biegów, będziecie musieli wykonać różne czynności: w Kii trzeba obrócić niewielkie pokrętło na tunelu środkowym, a w Hyundaiu wystarczy użyć przycisków. Ani z jednym, ani z drugim nie ma problemu – kwestia gustu. Podobnie w przypadku automatycznej klimatyzacji, która ma podobną funkcjonalność, a jednak jej panele wyglądają nieco inaczej. A jednak, wsiadając do tych samochodów, nie będziecie musieli się długo zastanawiać, w którym z nich akurat jesteście. Każdy ma swój styl i klimat.

Pod maskami jest już pełna unifikacja. W obu samochodach biegi sortuje siedmiobiegowa dwusprzęgłówka. Mocy dostarcza 180-konny silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem o oznaczeniu 1.6 T-GDI. Miękka hybryda, dająca Kii i Hyundaiowi ulgi w karach płaconych za sumaryczną emisję CO2 przez wszystkie wyprodukowane przez koncern i zarejestrowane na terenie UE samochody, daje się zauważyć dzięki bezszelestnemu i niemal pozbawionemu drgań rozruchowi silnika.

Zamiast klasycznego rozruchu za pośrednictwem koła zamachowego i zębatki rozrusznika mamy tutaj alternator z funkcją rozrusznika, który raz jest napędzany przez wał korbowy, a podczas rozruchu sam ten wał napędza za pośrednictwem paska wieloklinowego, czyli cicho. Mamy też napęd 4x4: przedni stały, tylny dołączany przez sprzęgło w razie wykrycia niedostatku trakcji.

Hyundai Tucson vs. Kia Sportage - porównanie SUV-ów Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson vs. Kia Sportage - porównanie SUV-ów

Nadwozia, mimo skrajnie odmiennego wyglądu, dzielą niemal identyczne wymiary główne, jak długość (prawie taka sama), rozstaw osi (identyczny) czy wysokość samochodu (także bez różnic). Praca układu jezdnego nie przynosi wyczuwalnych różnic, poza zmierzonymi osiągami – znajdziecie je w tabeli – resorowanie i układ kierowniczy działają praktycznie tak samo. I jednocześnie wystarczająco dobrze, żeby na nic nie wybrzydzać.

Czterocylindrowy napęd benzynowy w obu samochodach pracuje przyjemnie kulturalnie, dając o sobie znać dopiero po solidniejszym dodaniu gazu. Przyjemny motor robi się szorstki w obyciu dopiero wtedy, kiedy zapragniecie wykorzystać maksymalną moc napędu – i niestety nie brzmi wtedy rasowo, tylko nieco uciążliwie. Ale i tak trzeba to przyznać: mierzalna głośność w obu autach nie jest wysoka.

Skrzynia biegów działa subtelnie i podczas spokojnej, rozsądnej jazdy, nie miewa raczej problemów z harmonią pracy. Natomiast zdarza jej się działać z lekkim opóźnieniem tak w zakresie zmiany biegów podczas przyspieszania, jak i wtedy, kiedy wciśniemy pedał gazu do oporu i oczekujemy natychmiastowej redukcji biegu. Są to jednak niuanse. Gdyby to było porównanie z najbardziej kompetentną w segmencie SUV-ów konkurencją, to pewnie znalazłyby się różnice, a tak jest jeden do jednego.

Hyundai Tucson vs. Kia Sportage - porównanie SUV-ów Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson vs. Kia Sportage - porównanie SUV-ów

To, że podczas pomiarów przyspieszania koreańskie bliźniaki osiągnęły nieco inne rezultaty, to raczej wynik różnego traktowania tych samochodów w parkach prasowych, zanim trafiły na nasze pomiary, niż rzeczywistej, uzasadnionej technicznie różnicy w potencjale obu napędów. No ale tak wyszło: Hyundai trochę szybszy, Kia nieco oszczędniejsza, przy czym wyraz „oszczędniejsza” jest tutaj solidnym nadużyciem, bo oba samochody wykazały się dużym apetytem na benzynę.

Ponieważ to są silniki turbo, a my mierzymy spalanie w różnych warunkach, łącznie z autostradą, to spokojnie jeżdżący właściciel, podróżujący po podmiejskich drogach, bez trudu zejdzie ze spalaniem poniżej dziewięciu litrów na sto kilometrów. Oczywiście, korekta jest także możliwa w drugą stronę.

Oba samochody dobrze „kleją” do asfaltu, ale kosztem tego jest słyszalny odgłos szerokich opon, toczących się po jezdni. Mimo zastosowania aktywnej amortyzacji (regulowane amortyzatory) zarówno w Kii, jak i w Hyundaiu można sprowokować solidne przechyły karoserii, a pod pełnym obciążeniem pasażerami i bagażem komfort jazdy na nierównej drodze wyraźnie się obniża. Tak, jak w (prawie) każdym samochodzie. Ale nie każde auto ma tak bogate wyposażenie, jak prezentowane koreańskie SUV-y. Ceny - takie mamy czasy - z pewnością nie będą okazyjne.

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu Hyundai Kia
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,8 s 3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,3 s 9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,6 s 15,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) 4,7 s 5,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) 5,9 s 6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność 2170/518 kg 2210/570 kg
Rozdział masy (przód/tył) 57/43 proc. 58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 11,6/11,6 m 11,6/11,6 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 35,3 m 36,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 34,6 m 33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 58 dB (A) 58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 64 dB (A) 65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 68 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 9,5 l/100 km 9,2 l/100 km
Zasięg 560 km 580 km

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta Tucson Sportage
Silnik: typ/cylindry/zawory benzynowy, turbo/R4/16 benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika poprzecznie z przodu poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu wtrysk bezp./łańcuch wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa 1598 cm3 1598 cm3
Moc maksymalna 180 KM przy 5500 obr./min 180 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy 265 Nm przy 1500 obr./min 265 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna 201 km/h 201 km/h
Skrzynia biegów automatyczna, 7-biegowa automatyczna, 7-biegowa
Napęd 4x4 4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 577–1759 l 562-1751 l
Pojemność zbiornika paliwa 54 l 54 l
Marka i model opon testowanego auta Contin. PremiumContact 6 Contin. PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta 235/50 R 19 235/50 R 19
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 163 g/km; S 163 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 1650/750 kg 1650/750 kg

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie Tucson Sportage
Wersja 1.6 T-GDI 48V AWD Platinum 1.6 T-GDI 48V AWD GT-Line
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/centralny S/S/S/S S/S/S/S
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) S S
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED N/S S/S (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna S (3-strefowa) S (3-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/S S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne S S
System multim./nawigacja/radio DAB S/S/S S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne S/S/S S/S/S
Elektr. fotele/skóra/kluczyk zbliżeniowy 9500 zł (pakiet za 2 op.)/S S/S (zamsz + skóra eko)/S
Aktywne zawieszenie/podążanie pasem ruchu 5000 zł (pakiet)/S 4000 zł/S
Ekran head-up/wirtualne zegary N/S N/S
Podgrzewane fotele/kanapa/kierownica/szyba S/S/S/N S/S/S/N
Elektr. klapa bagażnika/wentylowane fotele S/9500 zł (pakiet) S/5500 zł
Adaptacyjny tempomat/ładowarka indukcyjna S/S 3500 zł (pakiet)/S
Czujniki park. przednie/tylne/kamera cofania S/S/S (360 stopni) S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/S S/3500 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych S/S S/S
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu S/5000 zł (pakiet) S/3500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 2900 zł/S (19 cali) S/S (19 cali)

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny Tucson Sportage
Cena wyjściowa 165 900,00 zł 170 900,00 zł
Gwarancja mechaniczna 5 lat (bez limitu) 7 lat (lub 150 000 km)
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat
Przeglądy co 15 tys. km co 15 tys. km
Cena po doposażeniu 183 300,00 zł 183 900,00 zł

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. Hyundai Kia
Przestronność z przodu 40 32 32
Przestronność z tyłu 30 27 25
Pojemność bagażnika 25 20 20
Ładowność 15 12 13
Widoczność 20 14 14
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 26
Ergonomia obsługi 20 16 16
Jakość wykończenia 20 16 16
Suma punktów 200 163 162
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. Hyundai Kia
Przyspieszenie 25 19 17
Elastyczność 25 23 22
Poziom hałasu 15 12 12
Skrzynia biegów 15 12 12
Zachowanie na drodze 30 25 25
Komfort jazdy 30 24 24
Układ kierowniczy 15 12 12
Średnica zawracania 5 4 4
Skuteczność hamulców 40 35 34
Suma punktów 200 166 162
Koszty i zasięg Maks. pkt. Hyundai Kia
Cena 50 38 38
Zużycie paliwa 30 22 23
Wyposażenie – komfort 50 40 39
Wyposażenie – bezpiecz. 40 28 32
Ubezpieczenie 10 8 8
Gwarancja 15 14 15
Przeglądy 10 5 5
Su­ma punktów 205 155 160
Wynik końcowy 605 484 484
Miejsce w teście 1 1

Hyundai Tucson kontra Kia Sportage - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa

Hyundai Tucson vs. Kia Sportage - porównanie SUV-ów Foto: Auto Bild
Hyundai Tucson vs. Kia Sportage - porównanie SUV-ów

Niby to techniczne bliźniaki, więc spalanie powinno być identyczne. A jednak! Hyundai pali nieco więcej, ale za to ma mierzalnie lepsze przyspieszenie. Minimalnie cięższa Kia ma gorsze osiągi w próbie przyspieszania do 100 km/h, ale za to - co zaskakujące - mniej pali. Paliwo było to samo. Może ktoś przed nami inaczej docierał te samochody?

Podsumowanie

Hyundai i Kia - dwie marki, należące do jednego koncernu, a jednak na tyle autonomiczne, aby zaoferować zupełnie różnie wyglądające samochody. Ale gdybyście wsiedli do każdego z nich po zmroku i wyjęli bezpiecznik podświetlenia kokpitu, to te auta byłyby niemal nierozróżnialne. Bardzo, bardzo rzadko zdarza się nam porównywać tak podobne w odbiorze samochody - jedyne różnice pojawiły się podczas testów drogowych ze stoperem. Można kupować.