• Na zdjęciu widzicie łącznie 792 konie mechaniczne, a łączny moment obrotowy tej czwórki to aż 1630 Nm. To jest potencjał lokomotywy manewrowej!
  • Przygotujcie się na kilka niespodzianek: na przykład na to, że BMW wcale nie będzie miało najprecyzyjniejszego układu kierowniczego, a najcięższe z aut nie spali największej ilości oleju napędowego
  • Spośród testowanej czwórki tylko Jaguara można nazwać naprawdę rodzinnym pojazdem. Dlaczego? Bo tylko F-Pace nie ma gadżeciarskiego, opadającego dachu w stylu coupe
  • A co byście powiedzieli, gdyby najsłabsze auto miało najlepsze przyspieszenie? Tak właśnie będzie!
  • Pierwsze spotkanie z SUV-em coupe najlepiej rozpocząć od wizyty na tylnej kanapie. Jeżeli zmieścicie się tam razem z głową, to można kupować. Ale wtedy idziemy do kasy i widzimy cenę...
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Oto współczesny okres przejściowy: wczoraj modne były limuzyny i coupé, jutro będą to zapewne jakieś elektryczne crossovery, a dziś? Dziś ludzie chcą SUV-a. Nie za dużego i chętnie z modną, ale kompletnie bezsensowną ergonomicznie opadającą linią dachu, przywodzącą na myśl coupé. Chociaż...

Zagalopowaliśmy się w naszym optymizmie. To są duże samochody, mierzą około 4,7 metra długości. Ale ilość miejsca na ich tylnych kanapach przypomina co najwyżej kompaktowe hatchbacki. I mówimy tu o przestrzeni na nogi, bo nad głową będzie jej znacznie mniej. No ale skoro klienci są tacy napaleni, żeby zapłacić ponad 300 000 zł (po doposażeniu w opcje) za dużego SUV-a 2+2, to przecież klient ma zawsze rację. Niech kupują.

Na szczęście w przypadku silników wysokoprężnych wysoki początkowy wydatek ma szansę przełożyć się na oszczędną jazdę. Bo nadal najoszczędniejszą opcją są diesle, dlatego zebraliśmy dla was mocną grupę SUV-ów z silnikami wysokoprężnymi o mocy oscylującej wokół 200 koni mechanicznych. To wystarczający potencjał do sprawnej, niepozbawionej przyjemności jazdy, ale zarazem jeszcze nie tak dużo, żeby posądzić właściciela o rozrzutność czy motoryzacyjną rozpustę. W blokach startowych czekają już: Audi Q5, BMW X4, Jaguar F-Pace i Mercedes GLC.

Okazuje się, że to mocarne sprzęty: momenty obrotowe są tak wysokie, że kiedyś znaliśmy je tylko z amerykańskich wolnossących silników V8. A jednocześnie oszczędne, bo można liczyć na spalanie w okolicach 7 litrów na 100 kilometrów, a podczas oszczędnej jazdy zobaczenie piątki przed przecinkiem nie jest nierealne. W prawie dwutonowych klocach!

Baki z paliwem mają przyzwoite pojemności, więc zasięgi sięgają 1010 km (to akurat przykład z Mercedesa). Same zalety – jedyne, do czego trzeba przywyknąć, to niezbyt kojarzący się do niedawna z klasą premium odgłos pracy czterocylindrowego silnika i jego charakterystyczne drgania, które mniej lub bardziej odczujecie na karoserii. Warto jednak w tym miejscu przypomnieć, że nieco klekocząca praca współczesnych diesli jest wynikiem wymuszonego „postępu technicznego”, nakierowanego przede wszystkim na obniżenie emisji spalin i życiodajnego gazu, którym oddychają rośliny.

Żeby tytułowy rozsądek nie wydawał się zbyt oczywisty, Audi, BMW i Mercedes udają, że są coupé, a to kosztuje nie tylko pieniądze, lecz także ergonomię zajmowania tylnych miejsc oraz zapas miejsca nad głowami jadących. Udają, bo prawdziwe coupé to niskie, zwinne auta, a tutaj mamy do czynienia raczej z pokaźnych rozmiarów „klocami coupé”. Ale wiecie co?

One mają swój urok. Może i brakuje im doskonałych proporcji, a poprowadzone bardzo wysoko maski silników odbierają wdzięk właściwy tym prawdziwym coupé, nieudającym terenówek. Ale wyglądają bardzo efektownie i przyciągają wzrok. Jaguarowi do efektu ekskluzywności musi wystarczyć niewielka liczba kupowanych nowych samochodów tej marki – dachu w stylu coupé w modelu F-Pace nie znajdziecie, a tylni pasażerowie z pewnością się z tego ucieszą, podobnie jak cała rodzina, kiedy zobaczy ogromny bagażnik tego samochodu (o ponad 100 litrów większy niż u prezentowanych konkurentów).

Jakkolwiek by patrzeć, każde z tych aut ma swój indywidualny styl i wszelkie atuty, aby zostać przebojem. Tyle że każdy konkurent chciałby osiągnąć tak samo spektakularny sukces. My tylko dajemy im pole do starcia – niech pokażą, co potrafią.

Jaguar F-Pace D200 AWD

Porównanie SUV-ów: Jaguar F-Pace D200 AWD Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Jaguar F-Pace D200 AWD

Jaguar to odprężony typ, któremu nigdzie się nie spieszy. W modelu F-Pace, który jest najcięższym zawodnikiem na polu bitwy, wszystko dzieje się z pewnym opóźnieniem. Automatyczna skrzynia potrzebuje chwili, zanim wybierze odpowiedni bieg, ale trzeba przyznać, że dzieje się to tak płynnie, że niemal nieodczuwalnie.

Zanim silnik uzyska ciąg, też każe moment poczekać, tak jak układ kierowniczy, zanim przeniesie życzenia kierowcy na geometrię przednich kół. I to mimo obecności na pokładzie opcjonalnego pakietu R-Dynamic. Nawet „dynamizujące” dodatki nie pomagają – F-Pace najwolniej przyspiesza i najsłabiej hamuje.

Porównanie SUV-ów: Jaguar F-Pace D200 AWD - kokpit Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Jaguar F-Pace D200 AWD - kokpit

Szybki nie jest także nowy system obsługi, który – podobnie jak w Land Roverze – nie udostępnia już bezcennych i prostych w obejściu przycisków. Pola dotykowe trzeba przycisnąć, czasem nawet kilka razy, aby uzyskać pożądany efekt.

Obsługa głosowa niewiele tutaj pomaga. Za to Jaguar zdobywa cenne punkty za niskie spalanie (mimo wysokiej masy – brawo!) oraz duży bagażnik. Jeżeli tylko właściciel nie oczekuje sportowych emocji, będzie zadowolony. Oryginalny samochód, który jest coraz bliżej niemieckiej konkurencji.

Schemat wymiarów: Jaguar F-Pace Foto: Auto Bild
Schemat wymiarów: Jaguar F-Pace

Plusy

  • dużo miejsca
  • pojemny bagażnik
  • subtelna skrzynia
  • solidny montaż
  • niskie spalanie

Minusy

  • dyskusyjna ergonomia obsługi
  • najsłabsze hamulce
  • wysoka masa
  • cena samochodu

Mercedes GLC Coupe 220 d 4Matic

Porównanie SUV-ów: Mercedes GLC Coupe Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Mercedes GLC Coupe

1010 kilometrów zasięgu to jest coś! Taki wynik został osiągnięty dzięki powiększonemu bakowi paliwa (66 zamiast mizernych 50 litrów) oraz zużyciu paliwa na poziomie 6,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów jazdy.

Ale jesteśmy w klasie premium i wymagamy więcej niż tylko ekonomiki, a tymczasem agregat Mercedesa nie zaskakuje kulturą pracy, dynamiką ani wyciszeniem. Kiedyś wyglądało to nieco inaczej. Miłym zaskoczeniem na tle typowych dawnych przymiotów Mercedesów, postrzeganych jako komfortowe auta dla nobliwych kierowców, jest fantastycznie komunikatywny układ kierowniczy.

Porównanie SUV-ów: Mercedes GLC Coupe - kokpit Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Mercedes GLC Coupe - kokpit

Za to nieco poniżej oczekiwań sprawuje się opcjonalne pneumatyczne resorowanie Air Body Control, które nie dość finezyjnie filtruje drobne nierówności. W kabinie widać ogromną dbałość o detale, ale znaleźliśmy też wadę – hałasującą konsolę centralną.

Idealnie za to funkcjonują multimedia: obsługa głosowa, nawigacja, usługi online, o ile oczywiście przyzwyczaicie się do wielkich wyświetlaczy i obsługi dotykowej niemal wszystkiego. Cieszy również możliwość holowania 2,5-tonowej przyczepy. Łódź z Mercem będzie na pewno wyglądała stylowo.

Mercedes GLC Coupé - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Mercedes GLC Coupé - schemat wymiarów

Plusy

  • bardzo precyzyjny układ kierowniczy
  • wysoka jakość wykończenia
  • najniższe spalanie

Minusy

  • kiepska widoczność
  • niewielki bagażnik
  • relatywnie wysoka cena zakupu

Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro

Porównanie SUV-ów: Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro

Audi, dlaczego stosujesz tyranię i zmuszasz nas do rezygnacji ze znakomitych, wypracowanych latami rozwiązań? Prawa dłoń bezradnie szuka starego, sprawdzonego, lubianego i dobrego pokrętła-manipulatora do sterowania multimediami i funkcjami samochodu.

Niestety, irracjonalny „postęp dzięki technice” doprowadził do absurdu: to, co najlepsze, zostało zlikwidowane, a zamiast tego kierowcom Audi narzucono odgórnie „wszystkodotykową” obsługę. Na szczęście skonfigurowano ją całkiem intuicyjnie, a kokpit wygląda bardzo estetycznie i minimalistycznie.

Porównanie SUV-ów: Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro - kokpit Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro - kokpit

Odczuwalna jakość stoi na typowym dla Audi wysokim poziomie, małą niezręczność stanowią jedynie relatywnie proste obicia drzwi i bagażnika. Q5 Sportback zapewnia najlepsze subiektywne poczucie przestronności, a nie licząc typowego dla SUV-a coupé deficytu miejsca nad głowami tylnych pasażerów, zapewnia przyzwoitą przestrzeń dla załogi i na bagaże.

Dwulitrowe TDI odważnie zabiera się do pracy, natomiast w tym akurat samochodzie skrzynia DSG znowu objawia swoją – wydawałoby się – już okiełznaną przypadłość w postaci letargu i lekkiego szarpnięcia podczas ruszania.

Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro - schemat wymiarów

Plusy

  • najlepsze hamulce w porównaniu
  • znakomite fotele
  • najwyższy komfort resorowania

Minusy

  • najwyższe testowe zużycie paliwa
  • nieokrzesana skrzynia dwusprzęgłowa

BMW X4 xDrive20d

Porównanie SUV-ów: BMW X4 xDrive20d Foto: Auto Bild
Porównanie SUV-ów: BMW X4 xDrive20d

BMW drapieżnie wgryza się w asfalt i... rozpoczyna sprint do magicznej granicy pomiarowej 100 km/h tak zapalczywie, że pokonuje nie tylko konkurencję, lecz także własne dane katalogowe (o 0,4 sekundy – czyli o 5 procent).

Dwulitrowy diesel, po części znany ze swoich nieco szorstkich manier, w imponujący sposób napędza sporego i wcale nielekkiego SUV-a. A przecież z mocą 190 koni mechanicznych nie jest to wcale najmocniejszy agregat w porównaniu.

BMW X4 xDrive20d - kokpit Foto: Auto Bild
BMW X4 xDrive20d - kokpit

Znakomita ergonomia i logika obsługi wraz z pierwszorzędną jakością materiałów i montażu potwierdzają rutynę marki w budowaniu samochodów klasy premium, a także mądry umiar w wymuszaniu dotykowej obsługi systemów pokładowych, która u konkurencji wydaje się czasem zbyt daleko posunięta.

Automatyczna skrzynia biegów ZF (nadal uważamy ją za najlepszy automat hydrokinetyczny na świecie) chyba nigdy nie przestanie pozytywnie zaskakiwać, do tego spalanie testowe na poziomie 6,8 l/100 km pozostaje przyjemnie niskie. Świetne wrażenie zrobiły hamulce, które wraz z Audi uzyskały najlepsze wyniki pomiarowe. W zasadzie w przypadku BMW nie ma się do czego przyczepić.

BMW X4 xDrive20d - schemat wymiarów Foto: Auto Bild
BMW X4 xDrive20d - schemat wymiarów

Plusy

  • dopracowana obsługa
  • bardzo dobre fotele
  • dynamiczny i oszczędny silnik
  • wysoka ładowność

Minusy

  • znamy BMW z lepszym układem kierowniczym
  • nieco zbyt sprężyste resorowanie

A teraz pora na tabele, w których znajdziecie wszelkie dane, jakie pozwoliły nam wystawić oceny porównywanym pojazdom. Przyspieszenia, elastyczność, spalanie, masy, wymiary plus drobiazgowa analiza cennika i listy opcji - to wszystko jeszcze przed Wami!

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)

Wyniki testu BMW Audi Mercedes Jaguar
Przyspieszenie 0-50 km/h 2,4 s 3,2 s 2,8 s 2,9 s
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,5 s 8,7 s 8,6 s 8,9 s
Przyspieszenie 0-130 km/h 13,0 s 14,2 s 14,7 s 14,8 s
Czas wyprzedzania 60-100 km/h (aut.) 7,9 s 8,2 s 8,0 s 9,8 s
Czas wyprzedzania 80-120 km/h (aut.) 18,7 s 15,3 s 14,9 s 19,1 s
Masa rzeczywista/ładowność 1891/694 kg 1903/592 kg 1923/577 kg 1960/580 kg
Rozdział masy (przód/tył) 49/51 proc. 54/46 proc. 54/46 proc. 50/50 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) 12,0/12,1 m 11,8/11,8 m 11,6/11,7 m 12,0/12,0 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) 33,3 m 33,1 m 34,8 m 36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) 33,5 m 33,5 m 34,6 m 36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h 56 dB (A) 56 dB (A) 56 dB (A) 57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h 62 dB (A) 63 dB (A) 63 dB (A) 63 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h 67 dB (A) 66 dB (A) 67 dB (A) 68 dB (A)
Spalanie testowe 6,8 l/100 km 7,3 l/100 km 6,5 l/100 km 6,6 l/100 km
Zasięg 1000 km 890 km 1010 km 900 km

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)

Wymiar Jednostka BMW X4 Audi Q5 Sportback Mercedes GLC Jaguar F-Pace
Miejsce na nogi z przodu maks. (mm) 1135 1160 1170 1125
Szerokość wnętrza z przodu (mm) 1535 1555 1510 1540
Wysokość wnętrza  z przodu maks. (mm) 1010 1050 1040 1005
Zakres regulacji fotela (mm) 220 240 220 215
Indeks miejsca na nogi z tyłu (mm) 765 745 745 725
Szerokość wnętrza z tyłu (mm) 1485 1520 1485 1500
Wysokość nad głową z tyłu (mm) 930 930 940 940
Wysokość siedziska z tyłu (mm) 350 375 380 360

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)

Dane producenta X4 Q5 Sportback GLC F-PACE
Silnik: typ/cylindry/zawory diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16 diesel, turbo/R4/16
Ustawienie silnika wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu wzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu common rail/łańcuch common rail/pasek common rail/łańcuch common rail/łańcuch
Pojemność skokowa 1995 cm3 1968 cm3 1950 cm3 1998 cm3
Moc maksymalna 190 KM/4000 obr./min 204 KM/3800 obr./min 194 KM/3800 obr./min 204 KM/4250 obr./min
Maks. moment obrotowy  400 Nm/1750 obr./min 400 Nm/1750 obr./min 400 Nm/1600 obr./min 430 Nm/1500 obr./min
Prędkość maksymalna 213 km/h 222 km/h 217 km/h 210 km/h
Skrzynia biegów/napęd automatyczna, 8-biegowa/4x4 aut. dwusprzęgłowa 7-b./4x4 automatyczna, 9-biegowa/4x4 automatyczna, 8-biegowa/4x4
Hamulce (przód/tył) tw/t tw/t tw/t tw/t
Pojemność bagażnika 525-1430 l 510-1480 l 500-1400 l 650-1740 l
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue 68/21,8 l 65/12 l 66/21,5 l 60/17 l
Marka i model opon testowanego auta Pirelli P Zero Pirelli P Zero R01 Michelin Latitude Sport 3 Pirelli P Zero
Rozmiar opon testowanego auta 245/50 R 19 255/40 R 21 235/55 (p.) + 255/50 (t.) R 19 255/50 R 20
Emisja CO2; filtr cząstek stałych 164 g/km; S 189 g/km; S 174 g/km; S 171 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez 2400/750 kg 2400/750 kg 2500/750 kg 2400/750 kg

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)

Wyposażenie X4 Q5 Sportback GLC F-PACE
Wersja xDrive20d 40 TDI quattro S line 220 d 4MATIC Coupé AMG line D200 AWD R-Dynamic SE
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny S/S/S S/S/S S/S/S S/S/S
Automat. przełączanie świateł (drogowe/mijania) 900 zł 2310 zł (pakiet) 1 016 zł S
Światła przeciwmgielne/LED/adaptacyjne LED 700/S/2300 zł N/S/6470 zł N/S/7339 zł 1020/S/9570 zł
Klimatyzacja automatyczna/aut. klapa bagażnika S (1-str. lub 3300 zł 3-str.)/S S (1-str. lub 3570 zł 3-str.)/S S (2-s./3331 3-s.)/3670 zł (p.) S (2-str. lub 7610 zł 4-str.)/S
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne S/2300 zł (lewe przyciemn., p.) S/2010 zł (przyciemniane) S/2540 zł (przyciemniane, p.) S/S (lewe przyciemniane)
Elektrochromatyczne lusterko/elektr. reg. foteli 2300 (pak.)/9200 zł (pakiet) S/8340 zł 2540 (pak.)/6210 zł S/S
System multimedialny/nawigacja/radio DAB S/14 900 zł (pakiet)/S  S/11 930 zł (pakiet)/S S/3670 zł/S S/S/S
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto S/S/S S/S/S S/S/1976 zł S/S/S
Kier. wielof./kluczyk zbliżeniowy/pełna skóra S/9200 (pakiet)/9300 zł S/2920 zł/S S/3670 (pakiet)/8129 zł S/2400 zł/S
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna 5500/14 900 zł (p. za 2 opcje) 5030/11 930 zł (pak. za 2 opcje) 5589/4234/1129 zł 5790/S/1780 zł
Podgrzewane fotele p/t/kierownica/szyba 9200 (p.)/1800/1300 zł/N 1950/1590/980 zł/N 1835/1835/1468 zł/N 1870/3520*/1290/1740 zł
Automat parkujący 2800 zł (pakiet) 1 380 zł 6154 zł (pakiet) S
Adaptacyjne zawieszenie/rodzaj foteli 2800 zł/standardowe 8520 zł (pneum.)/sportowe 10 726 zł (pneum.)/komfortowe 5560 zł/sportowe
Szyby z izolacją akust./podążanie pasem ruchu 9200 (pak.)/10 400 zł (pakiet) S/2310 zł (pakiet) 677/4403 zł (pakiet) N/S
Adaptacyjny tempomat 10 400 zł (pakiet) 5 340 zł 9117 zł (pakiet) 6760 zł (pakiet)
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania S/S/2800 zł (pakiet) S/S/2310 zł 6154 zł (pakiet za 3 op. 360 st.) S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego pola S/10 400 zł (pakiet) S/3380 zł (pakiet) S/4403 zł (pakiet) S lub 6760 zł (z tyłu, pak.)/S
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych 10 400 zł (pakiet za 2 opcje) 2310 zł (pakiet za 2 opcje) 9117 zł (pakiet za 2 opcje) S/S
Wykr. zmęczenia kierowcy/ruchu z tyłu przy cofaniu S/10 400 zł (pakiet) S/3380 zł (pakiet) S/4403 zł (pakiet) S/S
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie 4600-5900/5600 zł (19 cali) 4620-12 320/14 620 zł (21 cali) 4516-11 178 zł/S (19 cali) 4450-8860 zł/S (20 cali)

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)

Gwarancja/ceny X4 Q5 Sportback GLC F-PACE
Cena wyjściowa 217 900 zł 234 000 zł 241 648 zł 305 800 zł
Gwarancja mechaniczna 2 lata 3 lata 2 lata 3 lata
Gwarancja perforacyjna 12 lat 12 lat 30 lat 6 lat
Przeglądy według wskazań komputera według wskazań komputera co 25 tys. km co 27 tys. km
Cena po doposażeniu 303 600 zł 328 130 zł** 319 357 zł 345 140 zł

Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *zawiera elektryczną regulację oparcia; **cena Audi zawiera dodatkowo pakiet stylistyczny wnętrza S line Interieur z pełną skórzaną tapicerką za 20 260 zł.

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja

Nadwozie Maks. pkt. BMW AUDI Mercedes Jaguar
Przestronność z przodu 40 30 34 33 29
Przestronność z tyłu 30 23 22 22 21
Pojemność bagażnika 25 19 19 19 22
Ładowność 15 15 13 13 13
Widoczność 20 8 10 8 10
Fotele, pozycja kierowcy 30 26 27 27 27
Ergonomia obsługi 20 18 16 16 14
Jakość wykończenia 20 18 18 18 17
Suma punktów 200 157 159 156 153
Napęd i zawieszenie Maks. pkt. BMW AUDI Mercedes Jaguar
Przyspieszenie 25 20 18 18 18
Elastyczność 25 23 23 23 22
Poziom hałasu 15 13 13 13 12
Skrzynia biegów 15 14 12 13 13
Zachowanie na drodze 30 28 27 26 25
Komfort jazdy 30 25 27 26 24
Układ kierowniczy 15 13 12 14 12
Średnica zawracania 5 3 4 4 3
Skuteczność hamulców 40 38 38 36 33
Suma punktów 200 177 174 173 162
Koszty Maks. pkt. BMW AUDI Mercedes Jaguar
Cena po doposażeniu 50 30 24 26 21
Zużycie paliwa 30 25 24 25 25
Wyposażenie – komfort 50 42 42 43 44
Wyp. – bezpieczeństwo 40 31 31 30 33
Ubezpieczenia 10 5 4 4 4
Gwarancja 15 8 10 9 9
Przeglądy 10 7 7 8 9
Suma punktów 205 148 142 145 145
Wynik końcowy 605 482 475 474 460
Miejsce w teście  1. 2. 3. 4.

Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)

Test spalania: Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace Foto: Auto Bild
Test spalania: Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace

To jest absolutna rewelacja! Chyba jeszcze nigdy wyniki testu spalania nie wyglądały tak optymistycznie na tle danych katalogowych. Nawet najgorsze „przekłamanie”, które zdarzyło się BMW, to zaledwie 10 procent. Reszta samochodów osiąga wyniki znacznie bliższe katalogowym danym, a Mercedes spalił w teście mniej paliwa, niż obiecuje producent! Do tego, biorąc pod uwagę dynamikę napędów, wszystkie prezentowane auta są bardzo oszczędne na drodze.

Podsumowanie

O ile obcowanie z tymi samochodami to czysta przyjemność, o tyle ocena to inna bajka. Żeby ktoś wygrał, to ktoś musi przegrać, a przecież wszystkie są takie interesujące. W tym porównaniu najbardziej zaimponowało nam niskie zużycie paliwa tych prawie dwutonowych SUV-ów z napędem 4x4, które jeszcze bardziej utrudnią samochodom elektrycznym zrównanie śladu węglowego z nowoczesnymi autami spalinowymi z dieslem.