- Na zdjęciu widzicie łącznie 792 konie mechaniczne, a łączny moment obrotowy tej czwórki to aż 1630 Nm. To jest potencjał lokomotywy manewrowej!
- Przygotujcie się na kilka niespodzianek: na przykład na to, że BMW wcale nie będzie miało najprecyzyjniejszego układu kierowniczego, a najcięższe z aut nie spali największej ilości oleju napędowego
- Spośród testowanej czwórki tylko Jaguara można nazwać naprawdę rodzinnym pojazdem. Dlaczego? Bo tylko F-Pace nie ma gadżeciarskiego, opadającego dachu w stylu coupe
- A co byście powiedzieli, gdyby najsłabsze auto miało najlepsze przyspieszenie? Tak właśnie będzie!
- Pierwsze spotkanie z SUV-em coupe najlepiej rozpocząć od wizyty na tylnej kanapie. Jeżeli zmieścicie się tam razem z głową, to można kupować. Ale wtedy idziemy do kasy i widzimy cenę...
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Jaguar F-Pace D200 AWD
- Mercedes GLC Coupe 220 d 4Matic
- Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro
- BMW X4 xDrive20d
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja
- Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Oto współczesny okres przejściowy: wczoraj modne były limuzyny i coupé, jutro będą to zapewne jakieś elektryczne crossovery, a dziś? Dziś ludzie chcą SUV-a. Nie za dużego i chętnie z modną, ale kompletnie bezsensowną ergonomicznie opadającą linią dachu, przywodzącą na myśl coupé. Chociaż...
Zagalopowaliśmy się w naszym optymizmie. To są duże samochody, mierzą około 4,7 metra długości. Ale ilość miejsca na ich tylnych kanapach przypomina co najwyżej kompaktowe hatchbacki. I mówimy tu o przestrzeni na nogi, bo nad głową będzie jej znacznie mniej. No ale skoro klienci są tacy napaleni, żeby zapłacić ponad 300 000 zł (po doposażeniu w opcje) za dużego SUV-a 2+2, to przecież klient ma zawsze rację. Niech kupują.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoNa szczęście w przypadku silników wysokoprężnych wysoki początkowy wydatek ma szansę przełożyć się na oszczędną jazdę. Bo nadal najoszczędniejszą opcją są diesle, dlatego zebraliśmy dla was mocną grupę SUV-ów z silnikami wysokoprężnymi o mocy oscylującej wokół 200 koni mechanicznych. To wystarczający potencjał do sprawnej, niepozbawionej przyjemności jazdy, ale zarazem jeszcze nie tak dużo, żeby posądzić właściciela o rozrzutność czy motoryzacyjną rozpustę. W blokach startowych czekają już: Audi Q5, BMW X4, Jaguar F-Pace i Mercedes GLC.
Skoro klienci są tacy napaleni, żeby zapłacić ponad 300 000 zł (po doposażeniu w opcje) za dużego SUV-a 2+2, to przecież klient ma zawsze rację. Niech kupują.
Okazuje się, że to mocarne sprzęty: momenty obrotowe są tak wysokie, że kiedyś znaliśmy je tylko z amerykańskich wolnossących silników V8. A jednocześnie oszczędne, bo można liczyć na spalanie w okolicach 7 litrów na 100 kilometrów, a podczas oszczędnej jazdy zobaczenie piątki przed przecinkiem nie jest nierealne. W prawie dwutonowych klocach!
Baki z paliwem mają przyzwoite pojemności, więc zasięgi sięgają 1010 km (to akurat przykład z Mercedesa). Same zalety – jedyne, do czego trzeba przywyknąć, to niezbyt kojarzący się do niedawna z klasą premium odgłos pracy czterocylindrowego silnika i jego charakterystyczne drgania, które mniej lub bardziej odczujecie na karoserii. Warto jednak w tym miejscu przypomnieć, że nieco klekocząca praca współczesnych diesli jest wynikiem wymuszonego „postępu technicznego”, nakierowanego przede wszystkim na obniżenie emisji spalin i życiodajnego gazu, którym oddychają rośliny.
Żeby tytułowy rozsądek nie wydawał się zbyt oczywisty, Audi, BMW i Mercedes udają, że są coupé, a to kosztuje nie tylko pieniądze, lecz także ergonomię zajmowania tylnych miejsc oraz zapas miejsca nad głowami jadących. Udają, bo prawdziwe coupé to niskie, zwinne auta, a tutaj mamy do czynienia raczej z pokaźnych rozmiarów „klocami coupé”. Ale wiecie co?
One mają swój urok. Może i brakuje im doskonałych proporcji, a poprowadzone bardzo wysoko maski silników odbierają wdzięk właściwy tym prawdziwym coupé, nieudającym terenówek. Ale wyglądają bardzo efektownie i przyciągają wzrok. Jaguarowi do efektu ekskluzywności musi wystarczyć niewielka liczba kupowanych nowych samochodów tej marki – dachu w stylu coupé w modelu F-Pace nie znajdziecie, a tylni pasażerowie z pewnością się z tego ucieszą, podobnie jak cała rodzina, kiedy zobaczy ogromny bagażnik tego samochodu (o ponad 100 litrów większy niż u prezentowanych konkurentów).
Jakkolwiek by patrzeć, każde z tych aut ma swój indywidualny styl i wszelkie atuty, aby zostać przebojem. Tyle że każdy konkurent chciałby osiągnąć tak samo spektakularny sukces. My tylko dajemy im pole do starcia – niech pokażą, co potrafią.
Jaguar F-Pace D200 AWD
Jaguar to odprężony typ, któremu nigdzie się nie spieszy. W modelu F-Pace, który jest najcięższym zawodnikiem na polu bitwy, wszystko dzieje się z pewnym opóźnieniem. Automatyczna skrzynia potrzebuje chwili, zanim wybierze odpowiedni bieg, ale trzeba przyznać, że dzieje się to tak płynnie, że niemal nieodczuwalnie.
Zanim silnik uzyska ciąg, też każe moment poczekać, tak jak układ kierowniczy, zanim przeniesie życzenia kierowcy na geometrię przednich kół. I to mimo obecności na pokładzie opcjonalnego pakietu R-Dynamic. Nawet „dynamizujące” dodatki nie pomagają – F-Pace najwolniej przyspiesza i najsłabiej hamuje.
Szybki nie jest także nowy system obsługi, który – podobnie jak w Land Roverze – nie udostępnia już bezcennych i prostych w obejściu przycisków. Pola dotykowe trzeba przycisnąć, czasem nawet kilka razy, aby uzyskać pożądany efekt.
Obsługa głosowa niewiele tutaj pomaga. Za to Jaguar zdobywa cenne punkty za niskie spalanie (mimo wysokiej masy – brawo!) oraz duży bagażnik. Jeżeli tylko właściciel nie oczekuje sportowych emocji, będzie zadowolony. Oryginalny samochód, który jest coraz bliżej niemieckiej konkurencji.
Plusy
- dużo miejsca
- pojemny bagażnik
- subtelna skrzynia
- solidny montaż
- niskie spalanie
Minusy
- dyskusyjna ergonomia obsługi
- najsłabsze hamulce
- wysoka masa
- cena samochodu
Mercedes GLC Coupe 220 d 4Matic
1010 kilometrów zasięgu to jest coś! Taki wynik został osiągnięty dzięki powiększonemu bakowi paliwa (66 zamiast mizernych 50 litrów) oraz zużyciu paliwa na poziomie 6,5 litra oleju napędowego na 100 kilometrów jazdy.
Ale jesteśmy w klasie premium i wymagamy więcej niż tylko ekonomiki, a tymczasem agregat Mercedesa nie zaskakuje kulturą pracy, dynamiką ani wyciszeniem. Kiedyś wyglądało to nieco inaczej. Miłym zaskoczeniem na tle typowych dawnych przymiotów Mercedesów, postrzeganych jako komfortowe auta dla nobliwych kierowców, jest fantastycznie komunikatywny układ kierowniczy.
Za to nieco poniżej oczekiwań sprawuje się opcjonalne pneumatyczne resorowanie Air Body Control, które nie dość finezyjnie filtruje drobne nierówności. W kabinie widać ogromną dbałość o detale, ale znaleźliśmy też wadę – hałasującą konsolę centralną.
Idealnie za to funkcjonują multimedia: obsługa głosowa, nawigacja, usługi online, o ile oczywiście przyzwyczaicie się do wielkich wyświetlaczy i obsługi dotykowej niemal wszystkiego. Cieszy również możliwość holowania 2,5-tonowej przyczepy. Łódź z Mercem będzie na pewno wyglądała stylowo.
Plusy
- bardzo precyzyjny układ kierowniczy
- wysoka jakość wykończenia
- najniższe spalanie
Minusy
- kiepska widoczność
- niewielki bagażnik
- relatywnie wysoka cena zakupu
Audi Q5 Sportback 40 TDI quattro
Audi, dlaczego stosujesz tyranię i zmuszasz nas do rezygnacji ze znakomitych, wypracowanych latami rozwiązań? Prawa dłoń bezradnie szuka starego, sprawdzonego, lubianego i dobrego pokrętła-manipulatora do sterowania multimediami i funkcjami samochodu.
Niestety, irracjonalny „postęp dzięki technice” doprowadził do absurdu: to, co najlepsze, zostało zlikwidowane, a zamiast tego kierowcom Audi narzucono odgórnie „wszystkodotykową” obsługę. Na szczęście skonfigurowano ją całkiem intuicyjnie, a kokpit wygląda bardzo estetycznie i minimalistycznie.
Odczuwalna jakość stoi na typowym dla Audi wysokim poziomie, małą niezręczność stanowią jedynie relatywnie proste obicia drzwi i bagażnika. Q5 Sportback zapewnia najlepsze subiektywne poczucie przestronności, a nie licząc typowego dla SUV-a coupé deficytu miejsca nad głowami tylnych pasażerów, zapewnia przyzwoitą przestrzeń dla załogi i na bagaże.
Dwulitrowe TDI odważnie zabiera się do pracy, natomiast w tym akurat samochodzie skrzynia DSG znowu objawia swoją – wydawałoby się – już okiełznaną przypadłość w postaci letargu i lekkiego szarpnięcia podczas ruszania.
Plusy
- najlepsze hamulce w porównaniu
- znakomite fotele
- najwyższy komfort resorowania
Minusy
- najwyższe testowe zużycie paliwa
- nieokrzesana skrzynia dwusprzęgłowa
BMW X4 xDrive20d
BMW drapieżnie wgryza się w asfalt i... rozpoczyna sprint do magicznej granicy pomiarowej 100 km/h tak zapalczywie, że pokonuje nie tylko konkurencję, lecz także własne dane katalogowe (o 0,4 sekundy – czyli o 5 procent).
Dwulitrowy diesel, po części znany ze swoich nieco szorstkich manier, w imponujący sposób napędza sporego i wcale nielekkiego SUV-a. A przecież z mocą 190 koni mechanicznych nie jest to wcale najmocniejszy agregat w porównaniu.
Znakomita ergonomia i logika obsługi wraz z pierwszorzędną jakością materiałów i montażu potwierdzają rutynę marki w budowaniu samochodów klasy premium, a także mądry umiar w wymuszaniu dotykowej obsługi systemów pokładowych, która u konkurencji wydaje się czasem zbyt daleko posunięta.
Automatyczna skrzynia biegów ZF (nadal uważamy ją za najlepszy automat hydrokinetyczny na świecie) chyba nigdy nie przestanie pozytywnie zaskakiwać, do tego spalanie testowe na poziomie 6,8 l/100 km pozostaje przyjemnie niskie. Świetne wrażenie zrobiły hamulce, które wraz z Audi uzyskały najlepsze wyniki pomiarowe. W zasadzie w przypadku BMW nie ma się do czego przyczepić.
Plusy
- dopracowana obsługa
- bardzo dobre fotele
- dynamiczny i oszczędny silnik
- wysoka ładowność
Minusy
- znamy BMW z lepszym układem kierowniczym
- nieco zbyt sprężyste resorowanie
A teraz pora na tabele, w których znajdziecie wszelkie dane, jakie pozwoliły nam wystawić oceny porównywanym pojazdom. Przyspieszenia, elastyczność, spalanie, masy, wymiary plus drobiazgowa analiza cennika i listy opcji - to wszystko jeszcze przed Wami!
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | BMW | Audi | Mercedes | Jaguar |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,4 s | 3,2 s | 2,8 s | 2,9 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,5 s | 8,7 s | 8,6 s | 8,9 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,0 s | 14,2 s | 14,7 s | 14,8 s |
Czas wyprzedzania 60-100 km/h (aut.) | 7,9 s | 8,2 s | 8,0 s | 9,8 s |
Czas wyprzedzania 80-120 km/h (aut.) | 18,7 s | 15,3 s | 14,9 s | 19,1 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1891/694 kg | 1903/592 kg | 1923/577 kg | 1960/580 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 49/51 proc. | 54/46 proc. | 54/46 proc. | 50/50 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,0/12,1 m | 11,8/11,8 m | 11,6/11,7 m | 12,0/12,0 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 33,3 m | 33,1 m | 34,8 m | 36,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 33,5 m | 33,5 m | 34,6 m | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 56 dB (A) | 56 dB (A) | 56 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 62 dB (A) | 63 dB (A) | 63 dB (A) | 63 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 67 dB (A) | 66 dB (A) | 67 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 6,8 l/100 km | 7,3 l/100 km | 6,5 l/100 km | 6,6 l/100 km |
Zasięg | 1000 km | 890 km | 1010 km | 900 km |
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Wymiar | Jednostka | BMW X4 | Audi Q5 Sportback | Mercedes GLC | Jaguar F-Pace |
Miejsce na nogi z przodu maks. | (mm) | 1135 | 1160 | 1170 | 1125 |
Szerokość wnętrza z przodu | (mm) | 1535 | 1555 | 1510 | 1540 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | (mm) | 1010 | 1050 | 1040 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | (mm) | 220 | 240 | 220 | 215 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | (mm) | 765 | 745 | 745 | 725 |
Szerokość wnętrza z tyłu | (mm) | 1485 | 1520 | 1485 | 1500 |
Wysokość nad głową z tyłu | (mm) | 930 | 930 | 940 | 940 |
Wysokość siedziska z tyłu | (mm) | 350 | 375 | 380 | 360 |
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | X4 | Q5 Sportback | GLC | F-PACE |
Silnik: typ/cylindry/zawory | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 | diesel, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | common rail/łańcuch | common rail/pasek | common rail/łańcuch | common rail/łańcuch |
Pojemność skokowa | 1995 cm3 | 1968 cm3 | 1950 cm3 | 1998 cm3 |
Moc maksymalna | 190 KM/4000 obr./min | 204 KM/3800 obr./min | 194 KM/3800 obr./min | 204 KM/4250 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 400 Nm/1750 obr./min | 400 Nm/1750 obr./min | 400 Nm/1600 obr./min | 430 Nm/1500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 213 km/h | 222 km/h | 217 km/h | 210 km/h |
Skrzynia biegów/napęd | automatyczna, 8-biegowa/4x4 | aut. dwusprzęgłowa 7-b./4x4 | automatyczna, 9-biegowa/4x4 | automatyczna, 8-biegowa/4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 525-1430 l | 510-1480 l | 500-1400 l | 650-1740 l |
Pojemność zbiornika paliwa/AdBlue | 68/21,8 l | 65/12 l | 66/21,5 l | 60/17 l |
Marka i model opon testowanego auta | Pirelli P Zero | Pirelli P Zero R01 | Michelin Latitude Sport 3 | Pirelli P Zero |
Rozmiar opon testowanego auta | 245/50 R 19 | 255/40 R 21 | 235/55 (p.) + 255/50 (t.) R 19 | 255/50 R 20 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 164 g/km; S | 189 g/km; S | 174 g/km; S | 171 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 2400/750 kg | 2400/750 kg | 2500/750 kg | 2400/750 kg |
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | X4 | Q5 Sportback | GLC | F-PACE |
Wersja | xDrive20d | 40 TDI quattro S line | 220 d 4MATIC Coupé AMG line | D200 AWD R-Dynamic SE |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny | S/S/S | S/S/S | S/S/S | S/S/S |
Automat. przełączanie świateł (drogowe/mijania) | 900 zł | 2310 zł (pakiet) | 1 016 zł | S |
Światła przeciwmgielne/LED/adaptacyjne LED | 700/S/2300 zł | N/S/6470 zł | N/S/7339 zł | 1020/S/9570 zł |
Klimatyzacja automatyczna/aut. klapa bagażnika | S (1-str. lub 3300 zł 3-str.)/S | S (1-str. lub 3570 zł 3-str.)/S | S (2-s./3331 3-s.)/3670 zł (p.) | S (2-str. lub 7610 zł 4-str.)/S |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/2300 zł (lewe przyciemn., p.) | S/2010 zł (przyciemniane) | S/2540 zł (przyciemniane, p.) | S/S (lewe przyciemniane) |
Elektrochromatyczne lusterko/elektr. reg. foteli | 2300 (pak.)/9200 zł (pakiet) | S/8340 zł | 2540 (pak.)/6210 zł | S/S |
System multimedialny/nawigacja/radio DAB | S/14 900 zł (pakiet)/S | S/11 930 zł (pakiet)/S | S/3670 zł/S | S/S/S |
Bluetooth/złącze USB/CarPlay i Android Auto | S/S/S | S/S/S | S/S/1976 zł | S/S/S |
Kier. wielof./kluczyk zbliżeniowy/pełna skóra | S/9200 (pakiet)/9300 zł | S/2920 zł/S | S/3670 (pakiet)/8129 zł | S/2400 zł/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary/ład. indukcyjna | 5500/14 900 zł (p. za 2 opcje) | 5030/11 930 zł (pak. za 2 opcje) | 5589/4234/1129 zł | 5790/S/1780 zł |
Podgrzewane fotele p/t/kierownica/szyba | 9200 (p.)/1800/1300 zł/N | 1950/1590/980 zł/N | 1835/1835/1468 zł/N | 1870/3520*/1290/1740 zł |
Automat parkujący | 2800 zł (pakiet) | 1 380 zł | 6154 zł (pakiet) | S |
Adaptacyjne zawieszenie/rodzaj foteli | 2800 zł/standardowe | 8520 zł (pneum.)/sportowe | 10 726 zł (pneum.)/komfortowe | 5560 zł/sportowe |
Szyby z izolacją akust./podążanie pasem ruchu | 9200 (pak.)/10 400 zł (pakiet) | S/2310 zł (pakiet) | 677/4403 zł (pakiet) | N/S |
Adaptacyjny tempomat | 10 400 zł (pakiet) | 5 340 zł | 9117 zł (pakiet) | 6760 zł (pakiet) |
Czujniki park. tylne/przednie/kamera cofania | S/S/2800 zł (pakiet) | S/S/2310 zł | 6154 zł (pakiet za 3 op. 360 st.) | S/S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/10 400 zł (pakiet) | S/3380 zł (pakiet) | S/4403 zł (pakiet) | S lub 6760 zł (z tyłu, pak.)/S |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | 10 400 zł (pakiet za 2 opcje) | 2310 zł (pakiet za 2 opcje) | 9117 zł (pakiet za 2 opcje) | S/S |
Wykr. zmęczenia kierowcy/ruchu z tyłu przy cofaniu | S/10 400 zł (pakiet) | S/3380 zł (pakiet) | S/4403 zł (pakiet) | S/S |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 4600-5900/5600 zł (19 cali) | 4620-12 320/14 620 zł (21 cali) | 4516-11 178 zł/S (19 cali) | 4450-8860 zł/S (20 cali) |
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - cena, gwarancja i przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | X4 | Q5 Sportback | GLC | F-PACE |
Cena wyjściowa | 217 900 zł | 234 000 zł | 241 648 zł | 305 800 zł |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 3 lata | 2 lata | 3 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 30 lat | 6 lat |
Przeglądy | według wskazań komputera | według wskazań komputera | co 25 tys. km | co 27 tys. km |
Cena po doposażeniu | 303 600 zł | 328 130 zł** | 319 357 zł | 345 140 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu; *zawiera elektryczną regulację oparcia; **cena Audi zawiera dodatkowo pakiet stylistyczny wnętrza S line Interieur z pełną skórzaną tapicerką za 20 260 zł.
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | BMW | AUDI | Mercedes | Jaguar |
Przestronność z przodu | 40 | 30 | 34 | 33 | 29 |
Przestronność z tyłu | 30 | 23 | 22 | 22 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 19 | 19 | 19 | 22 |
Ładowność | 15 | 15 | 13 | 13 | 13 |
Widoczność | 20 | 8 | 10 | 8 | 10 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 | 27 | 27 |
Ergonomia obsługi | 20 | 18 | 16 | 16 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 18 | 18 | 18 | 17 |
Suma punktów | 200 | 157 | 159 | 156 | 153 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | BMW | AUDI | Mercedes | Jaguar |
Przyspieszenie | 25 | 20 | 18 | 18 | 18 |
Elastyczność | 25 | 23 | 23 | 23 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 | 13 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 12 | 13 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 28 | 27 | 26 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 25 | 27 | 26 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 12 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 38 | 38 | 36 | 33 |
Suma punktów | 200 | 177 | 174 | 173 | 162 |
Koszty | Maks. pkt. | BMW | AUDI | Mercedes | Jaguar |
Cena po doposażeniu | 50 | 30 | 24 | 26 | 21 |
Zużycie paliwa | 30 | 25 | 24 | 25 | 25 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 42 | 42 | 43 | 44 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 31 | 31 | 30 | 33 |
Ubezpieczenia | 10 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Gwarancja | 15 | 8 | 10 | 9 | 9 |
Przeglądy | 10 | 7 | 7 | 8 | 9 |
Suma punktów | 205 | 148 | 142 | 145 | 145 |
Wynik końcowy | 605 | 482 | 475 | 474 | 460 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. | 4. |
Audi Q5 Sportback, BMW X4, Mercedes GLC Coupé, Jaguar F-Pace - spalanie testowe kontra katalogowe zużycie paliwa (różnica nie jest oceniana)
To jest absolutna rewelacja! Chyba jeszcze nigdy wyniki testu spalania nie wyglądały tak optymistycznie na tle danych katalogowych. Nawet najgorsze „przekłamanie”, które zdarzyło się BMW, to zaledwie 10 procent. Reszta samochodów osiąga wyniki znacznie bliższe katalogowym danym, a Mercedes spalił w teście mniej paliwa, niż obiecuje producent! Do tego, biorąc pod uwagę dynamikę napędów, wszystkie prezentowane auta są bardzo oszczędne na drodze.
Podsumowanie
O ile obcowanie z tymi samochodami to czysta przyjemność, o tyle ocena to inna bajka. Żeby ktoś wygrał, to ktoś musi przegrać, a przecież wszystkie są takie interesujące. W tym porównaniu najbardziej zaimponowało nam niskie zużycie paliwa tych prawie dwutonowych SUV-ów z napędem 4x4, które jeszcze bardziej utrudnią samochodom elektrycznym zrównanie śladu węglowego z nowoczesnymi autami spalinowymi z dieslem.
Galeria zdjęć
Audi Q5 Sportback ma światła zintegrowane w tylnej klapie. Po otwarciu bagażnika wędrują one do góry.
BMW X4 mimo równie dynamicznej sylwetki jak u rywali, notuje nieco więcej miejsca na nogi z tyłu.
Jaguar F-Pace to jedyny SUV "nie-coupe" w naszym porównaniu. Dzięki temu jest jedynym naprawdę rodzinnym autem w zestawieniu. To, że na schematach wymiarów wcale nie ma więcej miejsca nad głowami tylnych pasażerów wynika z metody pomiarowej - z tyłu mierzymy tę odległość w pionie.
Mercedes GLC Coupé ma swój znak firmowy - i nie chodzi o gwiazdę, tylko o "panoramiczną" tylną szybę.
Mercedes GLC Coupé z profilu. Rozstaw osi: 2873 mm, długość 4742 mm.
Jaguar F-Pace z profilu. Rozstaw osi: 2874 mm, długość 4747 mm.
BMW X4 z profilu. Rozstaw osi 2864 mm, długość 4752 mm.
Audi Q5 Sportback z profilu. Rozstaw osi 2819 mm, długość 4689 mm.
Najlepiej resoruje, pali najwięcej, topowy komfort siedzeń nawet z tyłu… Tylko ten tablet sterczący z kokpitu jak chiński gadżet za 500 zł – czy naprawdę nie dało się tego bardziej gustownie wbudować w kokpit (uwaga także do rywali)?
Dwulitrowe TDI ma dużo do powiedzenia, natomiast skrzynia dwusprzęgłowa znowu przypomniała sobie o starej przypadłości - letargu i lekkim szarpaniu podczas ruszania.
Audi ma wysokiesiedzisko, ilość miejsca nad głową taką jak w BMW, a przestrzeń na nogi jak Mercedes. Wygodnie, ale jak na rozmiary auta mogłoby być lepiej.
Ustawny prostokątny bagażnik Audi pomieści od 510 do 1480 litrów. Ładowność wynosi 592 kg, a masa holowanej przyczepy z hamulcami – maksymalnie 2400 kg
Opadający dach czyni z całkiem przecież sporego SUV-a auto 2+2. Intuicyjna obsługa, wygodne siedzenia także z tyłu, jednak na kanapie nie będzie zbyt wiele miejsca nad głowami pasażerów. Mercedes zastosował bardzo krótkie siedzisko kanapy.
Mercedesowski diesel spalił najmniej w porównaniu: 6,5 l/100 km.
„Na papierze” odległość od siedziska do dachu jest taka sama jak w Jaguarze, ale mierzymy ją w pionie. Tam, gdzie pasażer trzyma głowę, w Mercu jest znacznie ciaśniej.
Mercedes ma najmniejszy bagażnik w porównaniu, który pomieści od 500 do 1400 litrów. Ładowność to 577 kg, masa przyczepy z hamulcami to maksymalnie 2500 kg.
Jaguar, podobnie jak konkurenci, zapewnia spokój i ciszę w kabinie godne klasy premium. Z przodu miejsca jest pod dostatkiem, natomiast z tyłu przestrzeń na nogi jest podobna do tej w kompaktowym hatchbacku (nad głową dużo miejsca).
Brawo: mimo największej masy samochodu, napęd Jaguara okazał się oszczędny.
Takie są realia klasy premium: auta wielkie, a ilość miejsca na nogi jak w kompakcie. Za to nad głową pasażera tylnego nie brakuje przestrzeni.
Dzięki nadwoziu, które nie udaje coupé, Jaguar oferuje największy kufer: 650-1740 litrów. Ładowność wynosi 580 kg, a masa przyczepy z hamulcami – maks. 2400 kg.
Zrywny napęd, którego osiągi nie kosztują nadprogramowego poziomu zużycia paliwa, solidny montaż, perfekcyjna logika sterowania, sporo miejsca na nogi z tyłu. Nadal bardzo krytycznie oceniamy natomiast dziwaczne wirtualne zegary BMW.
Najsłabszy agregat BMW zapewnia najlepsze przyspieszenie. Fantastyczna skrzynia od ZF!
BMW ma najwięcej miejsca na nogi, ale w SUV-ach udających coupé to opadający dach w największym stopniu przesądza o poczuciu swobody.
Kufer BMW pomieści od 525 do 1430 litrów w zależności od konfiguracji oparcia kanapy. Ładowność imponuje: 694 kg. Maksymalna masa przyczepy z hamulcami to 2400 kg.