Współpraca reklamowaTestujemy na paliwach
Auto Świat > Testy > Testy nowych samochodów > Jeździłem chińską hybrydą BYD Seal U DM-i. Nadal jestem w szoku, ile komfortu można mieć za takie pieniądze

Jeździłem chińską hybrydą BYD Seal U DM-i. Nadal jestem w szoku, ile komfortu można mieć za takie pieniądze

Kiedy wsiadałem do chińskiego BYD-a Seal U DM-i, w życiu bym nie przypuszczał, jakie średnie zużycie paliwa po 20 km pokaże mi 15,6-calowy ekran tego 324-konnego hybrydowego SUV-a i na dodatek, w jakim komforcie przyjdzie mi jechać. Z drugiej strony skoro tylko w dziale badawczo-rozwojowym BYD-a pracuje ponad 100 tys. osób, a firma średnio zgłasza 32 wnioski o przyznanie patentu dziennie...

BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
  • BYD to skrót od Build Your Dreams, czyli Zbuduj Swoje Marzenia. Chiński koncern powstał w 1995 r., a od 2003 r. produkuje samochody
  • BYD Seal U DM-i jest SUV-em klasy średniej, który od października 2024 r. będzie w Polsce dostępny w dwóch wersjach napędu hybrydowego.
  • W teście zderzeniowym Euro NCAP elektryczna wersja BYD-a Seala U zdobyła maksymalne pięć gwiazdek
  • Takiego sterowania klimatyzacją jeszcze nie widziałem, a gigantyczny ekran w środkowej konsoli ma wyjątkowo praktyczną funkcję
  • Samochód był użyczony przez importera, a po teście został zwrócony

Build Your Dreams rozwinął się jak — nomen omen — marzenie. Firma zaczynała w 1995 r. z 20 pracownikami. Dziś w samym dziale badawczo-rozwojowym zatrudnia przeszło 100 tys. osób. Z taką kadrą samochody BYD powinny robić wrażenie. Czas się o tym przekonać.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

BYD Seal U to SUV klasy średniej. Dotychczas był oferowany w Polsce z napędem elektrycznym (218 KM; 71,8 lub 87 kWh; od 190 tys. zł), w październiku gamę wzbogacą również dwie odmiany hybrydowe noszące dodatkowe oznaczenie DM-i: 218- i 324-konna. Skusiłem się na mocniejszą, bo byłem szalenie ciekaw, ile paliwa mi zużyje. Po 20 km ciekawość zastąpił szok.

BYD Seal U DM-i: jakość, wnętrze, bagażnik

Nie powiem, żeby ten dotykowy wyświetlacz niknął w środkowej konsoli BYD-a Seal U DM-i. Przyznam też, że nigdy nie widziałem tak wielkich symboli graficznych Apple CarPlaya. No ale w końcu ów ekran jest aż 15,6-calowy.

Ponadto ta potężna tafla oferuje ciekawą funkcję: elektryczny silniczek może ją obrócić o 90 stopni, w zależności od tego, czy wolimy, żeby ekran był zorientowany w pionie bądź w poziomie. Wyświetlacz ma przy tym dość przeciętną rozdzielczość — premium to to jeszcze nie jest.

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz
BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Tak wielki ekran oznacza też odpowiednio duży obraz z kamery cofania. BYD Seal U DM-i pokazuje jednak coś znacznie więcej niż sam widok zza samochodu. Na 15,6-calowym wyświetlaczu możesz bowiem zobaczyć auto także np. z góry i nieco z boku. Mało tego, możesz palcami obracać obraz, patrząc, co się znajduje obok pojazdu.

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Nie jestem fanem obsługi klimatyzacji za pomocą ekranu dotykowego, ale na tak wielkim wyświetlaczu potrafi to być nawet wygodne. Zresztą temperaturą i siłą nawiewu można sterować w kompletnie niespodziewany sposób: pokrętłem w ramieniu kierownicy, wywołując wcześniej odpowiednie menu na 12,3-calowym ekranie zestawu wskaźników (zdjęcie poniżej).

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

W 2000 r., czyli na trzy lata przed wyprodukowaniem pierwszego samochodu, BYD zasłynął wytwarzaniem akumulatorów litowo-jonowych do komórek Motoroli. Jego SUV Seal U DM-i serdecznie podchodzi więc do smartfonów, oferując na dole środkowej konsoli tafle do bezprzewodowego ładowania nie jednego, ale aż dwóch kompatybilnych telefonów.

A ile miejsca mają pasażerowie? BYD Seal U DM-i mierzy 477,5 cm długości, 189 cm szerokości i 167 cm wysokości, a rozstaw osi to 276,5 cm. Miejsca jest zwyczajnie mnóstwo — nawet z tyłu, nawet dla osoby o wzroście 188 cm, nawet z wielkim oknem dachowym.

Bagażnik ma od 425 do 1440 l. Jego próg znajduje się na przyjaznej wysokości, ale sam "kufer" jest dość płytki. Nic dziwnego, skoro pod jego podłogą znajduje się jeden z dwóch silników elektrycznych (drugi umieszczono z przodu obok jednostki spalinowej).

Jakość wykończenia wnętrza BYD-a Seal U DM-i jest znakomita. Jak w premium. Zresztą ten chiński SUV kojarzy się z prestiżową motoryzacją w jeszcze jeden sposób. Jednak żeby tego doświadczyć, trzeba najpierw włączyć silnik.

BYD Seal U DM-i: wrażenia z jazdy, moc, 0-100 km/h

BYD Seal U DM-i będzie dostępny w dwóch wersjach napędu hybrydowego:

  • silnik spalinowy 1.5 i jednostka elektryczna: przedni napęd, 218 KM i 8,9 s od 0 do 100 km/h;
  • silnik spalinowy 1.5 turbo i dwie jednostki elektryczne: 4x4, 324 KM, 550 Nm i 5,9 s od 0 do 100 km/h.

Jak wspominałem, zdecydowałem się na mocniejszą wersję. I rzeczywiście, jej dynamika okazała się znakomita. Chiński SUV zdecydowanie bardziej urzekł mnie jednak czymś innym.

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

To komfort jazdy. Wnętrze jest rewelacyjnie wyciszone, dość miękkie zawieszenie fantastycznie tłumi nierówności i na dodatek robi to wyjątkowo cicho. BYD Seal U DM-i wydaje się doskonałym samochodem do jazdy w trasie.

Jedyne, czego mi brakowało, to większej precyzji układu kierowniczego. No ale jak komfort, to widocznie na całego.

A jak 324 KM i 550 Nm, to nieznośnie wysokie zużycie paliwa?

BYD Seal U DM-i: zużycie paliwa i cena w Polsce

Żeby sprawdzić, co ma do powiedzenia BYD Seal U DM-i na temat zużycia paliwa, wybrałem 20-kilometrową trasę. Zaczynała się pod Warszawą na dość zapchanej drodze wojewódzkiej, potem prowadziła nie mniej uczęszczanym Wałem Miedzeszyńskim, kończąc się w sercu Pragi-Południe. Niezbyt sprzyjające warunki do eco drivingu, nawet o tej porze, czyli wczesnym popołudniem. Co robić — ustawiłem tryb jazdy Eco i w drogę.

Po 20 km miałem średnie zużycie 4,9 l/100 km.

BYD Seal U DM-i
BYD Seal U DM-iŹródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Niestety, polskie ceny i wyposażenie standardowe BYD-a Seal U DM-i nie są jeszcze znane. Firma ogłosi je 7 października 2024 r. Wydaje się jednak, że 218-konna hybrydowa wersja będzie tańsza niż 218-konny elektryczny wariant z akumulatorem 71,8 kWh. A to oznaczałoby cenę poniżej 190 tys. zł. Za taki pieniądz naprawdę nie śmiałbym prosić o jeszcze wyższy komfort jazdy.

Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków