Kompaktowe modele od wielu lat zajmują czołowe miejsca w rankingach najpopularniejszych aut używanych. Jeżeli nawet ostatnio zdetronizowały je samochody klasy średniej (w Polsce prym wiedzie Audi A4), to i tak wciąż są one bardzo chętnie kupowane, a jak wiadomo – popyt pobudza podaż.
Sprawdźcie, zanim kupicie
Duży wybór prezentowanych przez nas modeli działa na waszą korzyść, bo zwiększa szansę na znalezienie czegoś interesującego, ale do zakupów podchodźcie z dużą dozą nieufności i sprawdzajcie jak najwięcej elementów i faktów z historii danego egzemplarza. Części do tych modeli są tanie, ale po co dopłacać?
Na rynku nie brakuje np. samochodów pochodzących z prywatnego importu, użytkowanych przez swoich właścicieli przez kilka lat w Polsce, z dokumentacją serwisową. To niezła opcja, podobnie jak auta kupione w polskich dilerstwach. W przypadku tych ostatnich musicie się jednak liczyć z tym, że mogą mieć one nieco gorsze wyposażenie. Część popularnych aut kompaktowych mogła być użytkowana przez floty, co może oznaczać spore przebiegi, ale nie skreślajcie od razu takich egzemplarzy. Najgorsze są samochody importowane przez nieuczciwych handlarzy!
Naszym zdaniem: jest w czym wybierać
Popularność ma zalety – przede wszystkim na rynku nie brakuje prezentowanych przez nas kompaktów, co zwiększa szansę na znalezienie pojazdu w dobrym stanie. Poza tym cechują się nieskomplikowaną budową oraz niskimi cenami części zamiennych i bez trudu da się je kupić. Nasi bohaterowie to także niemal kompletna oferta wersji nadwoziowych – od hatchbacków, przez sedany oraz kombi, aż nawet do cabrio.
Galeria zdjęć
1. Golf 5. generacji sprzedaje się jak ciepłe bułeczki, co przekłada się na wysokie ceny używanych aut. Owszem, Golfa można kupić już nawet za 11 tys. zł, tyle że o wiele łatwiej o coś sensownego, gdy dysponujecie kwotą 15 tys. Najwięcej jest hatchbacków 5d i kombi, ale Golfa oferowano także w wersji sedan (Jetta), a nawet van (Plus). Polecamy proste benzyniaki: 1.4/75 KM oraz udany silnik 1.6 MPI/102 KM. Można też zainteresować się dieslem 2.0 SDI (ale to bardzo toporna jednostka, niezapewniająca dobrych osiągów) oraz 1.9 TDI, który występuje w wielu wariantach mocy (tanie naprawy, lecz wiele aut z ogromnymi przebiegami). Nie polecamy silników 1.4 z wtryskiem bezpośrednim (problemy z napędem rozrządu, tłokami, nagar odkładający się na zaworach itp.) ani dwulitrowego diesla z pompowtryskiwaczami. Polecany silnik: 1.6 - benz. R4 8V, 102 KM, 148 Nm Prędkość maksymalna: 184 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,4 s Średnie spalanie: 8,1 l/100 km
Z przodu miejsca jest sporo, z tyłu brakuje go na nogi. Obsługa Golfa jest bardzo prosta, ale materiały wykończeniowe są średniej jakości. Bagażnik hatchbacka 5d ma pojemność 350-1305 l, zaś w kombi znajdziecie aż 505-1550 l.
2. To bardzo popularne auto na rynku wtórnym, co wynika nie tylko z dobrego stosunku ceny do wieku, lecz także z tego, że naprawy nie będą drogie. W przypadku Astry 3. generacji jest też w miarę duża szansa na auto z polskiego salonu z udokumentowanym przebiegiem. Jeśli na takim wam zależy, musicie przygotować przynajmniej 16 tys. zł. Polecamy benzyniaki: 1.4, 1.6 i 1.8. Jeżeli szukacie diesla, najlepiej wybrać silnik 1.9 CDTI (8V, moc 100 lub 120 KM). W roli uniwersalnego samochodu idealnie sprawdzi się popularne kombi (kufer: 500-1590 l). Polecany silnik: 1.6 - benz. R4 16V, 105 KM, 150 Nm Prędkość maksymalna: 185 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s Średnie spalanie: 6,6 l/100 km
Ta deska nie jest idealna pod względem obsługi, ale całkiem nieźle znosi upływ czasu. Astra kusi dużą liczbą odmian nadwoziowych i silnikowych, a jej pięciodrzwiowa wersja dobrze nada się na auto rodzinne. Kufer ma tu pojemność 380-1270 l.
3. Pod względem liczby ogłoszeń 2. generacja Octavii to ścisła czołówka. To kolejny model, którego cenę trudno uznać za atrakcyjną, ale za to mimo tej samej płyty podłogowej, co w Golfie, w Octavii zaoferowano o wiele większe bagażniki (liftback: 560-1350 l; kombi: 580-1620 l). Żeby kupić w miarę interesujący egzemplarz, trzeba mieć min. 16 tys. zł. Powinno to wystarczyć na kombi z dieslem (np. 1.9 TDI) z dwóch pierwszych lat produkcji, ale uważajcie, bo wiele aut jest już zajeżdżonych. Warto zainteresować się prostym benzyniakiem 1.6, gdyż dobrze nadaje się do zasilania LPG. Polecany silnik: 1.9 TDI - t.diesel R4 8V, 105 KM, 250 Nm Prędkość maksymalna: 192 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,8 s Średnie spalanie: 5,5 l/100 km
Liczne zastrzeżenia pod adresem kiepskich plastików w kabinie wersji sprzed liftingu. Na rynku dominuje kombi, ale i na miłośników wersji liftback czeka mnóstwo egzemplarzy. Sporo aut kupionych w Polsce, dużo jest też po firmach.
4. Audi A3 8P uchodzi za prestiżowy pojazd, czym można tłumaczyć jego popularność. Jednak nie tylko, bo A3 ma doskonale znaną technikę VW, która jest zarówno całkiem trwała, jak i w większości przypadków niedroga w naprawach. Bardzo pomagają w tym niskie ceny części zamiennych, które są współzamienne z elementami do innych kompaktów koncernu VW z tego okresu. Do tego A3 2. generacji wciąż prezentuje się całkiem świeżo. Na rynku dominują 5-drzwiowe hatchbacki (Sportback), ale gdy zależy wam na sportowym wyglądzie, bez trudu kupicie odmianę 3d (kufer mniejszy o 20 l). Audi nie było jednak oferowane jako kombi. Ceny startują od 13 tys. zł, żeby jednak mieć wybór, trzeba przygotować 16-18 tys. zł. To wystarczy na auto z początku produkcji z polecanym przez nas silnikiem 1.6 MPI lub też dieslem 1.9 TDI. A3 to jeden z najczęściej importowanych kompaktów i bardzo dużo aut oferowanych przez handlarzy jest w kiepskim stanie i ma cofnięte liczniki. Polecany silnik: 1.6 - benz. R4 8V, 102 KM, 148 Nm Prędkość maksymalna: 185 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s Średnie spalanie: 7,0 l/100 km
Cztery pierścienie na grillu mają wzięcie. W kabinie A3 znajdziecie niezłe materiały wykończeniowe i dobre wyposażenie. Kufer wersji Sportback ma 370-1100 l.
5. Kompakt Forda cieszy się dużym powodzeniem na rynku wtórnym. Sekret popularności Focusa tkwi nie tylko w dobrej cenie i nowoczesnym wyglądzie, lecz także w dopracowanym układzie jezdnym. Na rynku dominują kombi z dieslem, często z pofirmową przeszłością, ale i pięciodrzwiowych hatchbacków jest bardzo dużo. Te drugie w większości przypadków pochodzą z Niemiec, ale w przeciwieństwie do Golfa samochodów kupionych jako nowe w Polsce również nie brakuje. Zadbany egzemplarz po liftingu (nieco poprawiony) kosztuje przynajmniej 15 tys. zł, a dobre auto sprzed niego kupicie za około 12 tys. zł. Polecamy benzyniaki – już silnik 1.6/115 KM wystarcza do spokojnej jazdy. Jeśli szukacie diesla, powinniście wybrać raczej któryś z francuskich. Optymalny motor to 2.0 TDCi, niestety, w Focusie występuje relatywnie rzadko. Diesel 1.6 16V jest bardziej ryzykowny. Skrzynie biegów są trwałe. Polecany silnik: 1.6 - benz. R4 16V, 115 KM, 155 Nm Prędkość maksymalna: 190 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,8 s Średnie spalanie: 6,6 l/100 km
Wśród hatchbacków dominują wersje 5d. Kufer ma pojemność 385-1247 l, a w kombi: 482-1525 l.
6. Mégane jest nieco mniej popularny od niemieckiej konkurencji, a w porównaniu z nią ma o wiele korzystniejsze ceny – za 15 tys. zł kupicie egzemplarz nawet z 2008 r., i to w każdej wersji nadwoziowej (nawet coupé-cabrio), najłatwiej jednak o hatchbacka, sporo jest też kombi. Nie polecamy diesli, bo najlepszy z nich – 2.0 dCi – spotkacie głównie w wersji CC i rzadkiej odmianie RS dCi. Dużo jest za to dobrych silników benzynowych – można zainteresować się motorem 1.6 16V. Polecamy też dwulitrówki. Polecany silnik: 1.6 - benz. R4 16V, 112 KM, 151 Nm Prędkość maksymalna: 192 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,9 s Średnie spalanie: 6,9 l/100 km
Kufer Mégane’a w wersji hatchback ma pojemność 330-1190 l, a w kombi – 520-1600 l. Na rynku kombi goni hatchbacka pod względem popularności.Auta mają oryginalny styl, a do tego niskie ceny zakupu.
7. To nie jest model, który długo czeka na nowego nabywcę, stąd chyba nieco mniejsza liczba ogłoszeń niż w przypadku rywali. Corolla ma relatywnie wysoką cenę, bo np. za auto z 2007 r. trzeba zapłacić nawet 20 tys. zł. Na rynku najwięcej jest 5-drzwiowych hatchbacków, ale i kombi nie brakuje. Corolla to także lubiany w Polsce sedan. Benzyniaki serii ZZ mają tendencję do zbyt dużego zużycia oleju (szczególnie do 2004 r.), problematyczne mogą być też diesle 2.0 z wysokim przebiegiem. Najlepszy jest motor 1.4 D-4D. Polecany silnik: 1.4 D-4D - t.diesel R4 8V, 90 KM, 190 Nm Prędkość maksymalna: 175 km/h Przyspieszenie 0-100 km/h: 12 s Średnie spalanie: 5,0 l/100 km
Ładna deska, ale zdarzają się egzemplarze bez klimatyzacji, szczególnie wśród aut z Polski. Corolla to model przeciętny niemal pod każdym względem, ale też i bardzo poszukiwany na rynku.