Golf V 1.9 TDI ceniony jest też za niskie spalanie, niezłą efektywność i wysoką trwałość. Do jego zakupu należy jednak podchodzić bardzo ostrożnie! Wiele egzemplarzy ma już astronomiczne przebiegi. Jest też jedna wersja silnika 1.9 TDI, którą uznajemy za bardzo ryzykowną. Ale po kolei.

Golf 5. generacji pojawił się w 2003 r. Nie wyglądał na przełomowe auto, ale znalazło się w nim kilka zupełnie nowych rozwiązań, na czele z: wielowahaczową osią tylną, benzyniakami z wtryskiem bezpośrednim (najpierw FSI, później TSI) i dieslem 2.0 TDI z pompowtryskiwaczami.

Volkswagen Golf V 1.9 TDI - trwały i oszczędny

Szybko okazało się, że 2-litrowy diesel zmaga się z wieloma poważnymi problemami, dlatego zwolennikom jednostek wysokoprężnych zdecydowanie polecamy sprawdzony motor 1.9 TDI – w Volkswagenie Golfie V znajdziecie dwie wersje mocy tej jednostki: 90-konną (oznaczenia: BRU, BXF i BXJ) oraz 105-konną (BJB, BKC, BXE i BLS).

Trwałość obu odmian oceniamy wysoko, a jedyną poważną wpadkę zaliczyła 105-konna wersja BXE. W latach 2006-07 montowano w niej wadliwe panewki korbowe. Efekt? Korbowody wychodziły bokiem, co prowadziło do całkowitego zniszczenia silnika.

Pozostałe problemy 1.9 TDI nie są alarmujące i zaliczamy je do typowych dla wersji wysokoprężnych po większych przebiegach. Mogą więc zastrajkować np. zawór EGR, turbosprężarka czy przepływomierz. Układ paliwowy, w którym pracują pompowtryskiwacze, także nie należy do przesadnie awaryjnych, poza tym zastosowano w nim elementy Boscha (rozsądna cena regeneracji). Warto wiedzieć, że 105-konna odmiana BLS (wprowadzona w 2005 roku) występowała z filtrem DPF.

Jeśli chodzi o zabiegi serwisowe, to w Volkswagenie Golfie należy pamiętać o regularnej wymianie: napędu rozrządu co 90 tys. km (odpowiedni interwał w polskich warunkach), filtra paliwa – co 30 tys. km (a nie co 60, jak zaleca VW) i oleju – co 10-15 tys. km. Dużymi zaletami są też tanie części i powszechnie znana technika. Golfa V 1.9 TDI naprawi niemal każdy mechanik, a części (nowe i używane) można dostać w zasadzie od ręki i w atrakcyjnych cenach.

Tak naprawdę największym problemem w przypadku tej wersji (oprócz pechowej odmiany BXE) jest znalezienie bezwypadkowego, niezajeżdżonego auta z rozsądnym przebiegiem. Choć w ogłoszeniach wszystkie to „igły” kupione „od Niemca”, który „płakał, jak sprzedawał” i – o dziwo! – wszystkie z przebiegiem 180-230 tys. km, to jednak w rzeczywistości trzeba sporo wiedzy i... szczęścia. I jeszcze jedno: nie liczcie na okazje cenowe. Volkswagen Golf V 1.9 TDI w dobrym stanie kosztuje więcej niż 20 tys. zł.

Volkswagen Golf V 1.9 TDI - ceny części*

Filtr oleju od 21 zł
Filtr powietrza od 45 zł
Klocki hamulcowe (przód) od 109 zł
Tarcze hamulcowa (przód) od 220 zł
Sprzęgło z kołem 2-masowym od 1390 zł
Rozrząd (pasek i wszystkie rolki) od 430 zł
Amortyzator (tył) od 140 zł
Reflektor od 370 zł
*ceny dotyczą zamienników o niezłej jakości do Golfa 1.9 TDI/105 KM

Volkswagen Golf V 1.9 TDI - serwis*

Olej silnikowy co 15 tys. km
Filtr powietrza co 60 tys. km
Filtr przeciwpyłkowy co 30 tys. km
Filtr paliwa co 60 tys. km
Płyn hamulcowy co 2 lata
Płyn chłodzący co 10 lat
Płyn w skrzyni biegów bez okres. wym.
Pasek rozrządu co 120 tys. km lub co 6 lat**
*dane przeglądowe dla VW Golfa 1.9 TDI; w autach intensywnie eksploatowanych wymianę oleju zaleca się co 10 tys. km; **mechanicy zalecają wymianę co 90 tys. km

Volkswagen Golf V 1.9 TDI - dane techniczne

Dane techniczne 1.9 TDI (90) 1.9 TDI (105)
Silnik – typ/cyl./zawory t.diesel R4/8
Pojemność skokowa (cm3) 1896
Moc maksymalna (KM/obr./min) 90/3750 105/4000
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) 210/1800 250/1900
Skrzynia biegów 5 man. 5 i 6 man., DSG
Napęd przedni przedni lub 4x4
Masa własna/ładowność (kg) od 1251/550
Wymiary (dł./szer./wys.; mm) 4204/1759/1485
Rozstaw osi (mm) 2578
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) 12,9 11,1
Prędkość maks. (km/h) 175 187
Spalanie (miasto/trasa/średnio; l/100 km) 6,4/4,3/5,0 6,8/4,4/5,2

Volkswagen Golf V 1.9 TDI - naszym zdaniem

Jeśli znajdziecie zadbanego Volkswagena Golfa V 1.9 TDI, bezwypadkowego, z małym przebiegiem i z pewnych rąk, nie zastanawiajcie się długo, nawet mimo wysokiej ceny. Oprócz solidnej mechaniki można liczyć na tanie części zamienne i niedrogie naprawy (poza ASO). Uważajcie tylko na wersję BXE z lat 2006-07.