- Sprawdziłem, czy w cenie tegorocznego MG HS na wyprzedażach Toyoty, Kii i VW oraz w promocji Skody kupię SUV-a porównywalnej wielkości
- Jedna z marek nie pozostawiła mi wyboru i zamiast SUV-a musiałem wybrać kombi
- Jeden z producentów w cenie MG HS z 2025 r. oferuje SUV-a z 2024 r., który na dodatek jest prawie o pół metra krótszy
- Nie tylko cena w salonie jest istotna. Przyjrzeliśmy się bardzo dokładnie utracie wartości, serwisowi i kosztom ubezpieczenia chińskich aut w Polsce. Szczegóły w tym tekście: Koszty utrzymania chińskiego auta. Sprawdziliśmy, na jakim są poziomie
Dlaczego akurat MG HS oraz oferty Toyoty, Skody, VW i Kii? Bo wybór sam się narzucał.
MG HS, ponieważ w pierwszym kwartale 2025 r. ten SUV był najczęściej rejestrowanym nowym samochodem osobowym chińskiego producenta w Polsce przez osoby prywatne — w klasyfikacji generalnej modeli zajął wysokie 9. miejsce.
Toyota, Skoda, VW i Kia, bo właśnie te marki — i to w tej kolejności — w pierwszym kwartale 2025 r. znalazły się w Top 4 najczęściej rejestrowanych marek nowych samochodów osobowych w naszym kraju (nie tylko przez osoby prywatne, ale ogólnie, czyli włącznie z firmami; dane: IBRM Samar).
Idea była prosta. Co na wyprzedażach Toyoty, VW i Kii oraz w promocji Skody mogę kupić za cenę MG HS z rocznika 2025? Czy trafię na SUV-a z tego samego segmentu? Z podobnym, a może nawet i lepszym, wyposażeniem standardowym?
Punktem wyjścia tego wielkiego porównania była najtańsza wersja MG HS. Z jej standardowego wyposażenia wybrałem 11 elementów, których potem szukałem w cennikach rywali. Co tu dużo mówić, nie spodziewałem się aż tylu niespodzianek.
Zanim przejdę do meritum, dwa zastrzeżenia: dane zbierałem 8 kwietnia 2025 r., a samochody ze zdjęć nie muszą przedstawiać omawianych wersji.
Nowe MG HS - ceny i wyposażenie w Polsce
MG HS ma 465,5 cm długości, jest więc SUV-em z pogranicza kompaktów i klasy średniej. Do porównania wziąłem jego najtańszą odmianę, czyli Excite z 1,5-litrowym turbodoładowanym silnikiem o mocy 170 KM. Jest ona oferowana w wersjach z ręczną skrzynią biegów (od 109 tys. 900 zł) i z automatyczną skrzynią (od 118 tys. 900 zł).
Przeczytaj także: Mam świeże dane z polskiego rynku nowych aut. BYD przed Fiatem, MG przed Oplem
SUV MG HS w wariancie wyposażenia Excite oferuje w standardzie m.in.:
- klimatyzację manualną;
- elektryczną regulację fotela kierowcy (w sześciu kierunkach);
- kamerę cofania;
- tylne czujniki parkowania;
- system monitorowania martwego pola;
- system bezkluczykowego otwierania samochodu i uruchamiania silnika;
- 12,3-calowy ekran w środkowej konsoli;
- elektryczną regulację przednich i tylnych bocznych szyb;
- elektryczną regulację i podgrzewanie bocznych lusterek;
- LED-owe reflektory;
- 19-calowe aluminiowe obręcze kół
To naprawdę dużo. I właśnie tych 11 elementów wyposażenia będziemy szukać w standardach konkurencji. Czy modele Toyoty, Skody, Kii i VW dotrzymają kroku SUV-owi chińskiego koncernu? Sprawdźmy.
Jaka Toyota z rocznika 2024 w cenie MG HS?
Toyoty C-HR z 2024 r. w wersjach o zbliżonych cenach do MG HS już wyprzedano. To samo jest z Toyotą RAV4. To może w takim razie nie SUV, ale zbliżone długością kombi? I tak docieramy do Toyoty Corolli TS Kombi — jedynie o pół centymetra krótszej od MG HS, ale za to ze znacznie większą bazową pojemnością bagażnika (596 vs 507 l).
Przeczytaj także: Dramatyczne kulisy konstruowania Toyoty Prius. Szef projektu początkowo był hybrydosceptykiem
Za 122 tys. zł Toyota oferuję Corollę TS Kombi z rocznika 2024 r. w wersji wyposażenia Comfort oraz ze 140-konnym napędem hybrydowym z bezstopniową przekładnią eCVT. MG HS Excite z 2025 r. w 170-konnym spalinowym wariancie w odmianie z automatyczną skrzynią biegów jest tańszy o 3100 zł. Na dodatek w standardzie oferuje:
- elektryczną regulację fotela kierowcy (w sześciu kierunkach) i
- system monitorowania martwego pola,
którego wspominana Toyota nie ma nawet za dopłatą. Wprawdzie jej silnik można uruchomić bez wyciągania kluczyka z kieszeni, ale zarówno bezkluczykowy dostęp do auta, jak i tylne czujniki parkowania wymagają dokupienia osobnego pakietu wyposażenia. Poza tym Toyota Corolla TS Kombi Comfort ma mniejsze aluminiowe obręcze kół (16 vs 19 cali; trzeba jednak pamiętać, że to kombi, a nie SUV) i mniejszy ekran w środkowej konsoli (10,5 vs 12,3 cala). Za to japoński kompakt bez dopłaty daje automatyczną klimatyzację — i to dwustrefową.
Jaką Kię można kupić w cenie MG HS?
Rywalem dla MG HS mogłaby być Kia Sportage, ale w jej ofercie wyprzedażowej rocznika 2024 nie ma już wersji zbliżonych cenowo do SUV-a chińskiego producenta. Wybieram więc Niro, zdając sobie sprawę, że to samochód o klasę mniejszy.
Kia Niro jest bowiem o 23,5 cm krótsza od MG HS (442 cm vs 465,5 cm), ma też o 56 l mniejszą bazową pojemność bagażnika (451 l vs 507 l). Za to Kia Niro w wyprzedażowej cenie 119 tys. 900 zł ma napęd hybrydowy (129 KM), zamiast spalinowego, jak MG HS. Ta wersja Kii Niro jest dostępna wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
Wyprzedażowa cena 119 tys. 900 zł dotyczy odmiany wyposażenia M. W porównaniu z wyżej wymienionymi elementami MG HS Excite Kia Niro M nie oferuje w standardzie:
- elektrycznej regulacji fotela kierowcy;
- systemu monitorowania martwego pola
Kia Niro M ma też mniejszy centralny ekran (10,25 vs 12,3 cala) i mniejsze aluminiowe obręcze kół (16 vs 19 cala; no ale to przecież mniejszy samochód). Za to koreański SUV zamiast ręcznej klimatyzacji oferuje w standardzie nie dość, że automatyczną, to jeszcze 2-strefową. Mimo to i tak jest o tysiąc złotych droższy od tegorocznego MG HS Excite w wersji z automatyczną skrzynią biegów.
SUV Volkswagena w cenie chińskiego MG
Niestety, w ofercie wyprzedażowej rocznika 2024 próżno szukać VW Tiguana, jest za to VW T-Roc, krótszy od MG HS o 41,9 cm. Do porównania wybrałem wersję z 1,5-litrowym turbodoładowanym 150-konnym silnikiem, dostępnym w wariantach z ręczną i automatyczną skrzynią biegów. "Biorę" więc "automat" w odmianie wyposażenia o nazwie Life Plus, który kosztuje 118 tys. 190 zł, czyli o 710 zł mniej niż MG HS Excite z 2025 r. w wersji z automatyczną skrzynią biegów.
W porównaniu z "referencyjnym" wyposażeniem standardowym MG HS Excite wybrana wyżej odmiana VW T-Roca nie oferuje w standardzie:
- elektrycznej regulacji fotela kierowcy;
- kamery cofania;
- systemu monitorowania martwego pola
Za ekran w środkowej konsoli (mniejszy, bo 8- zamiast 12,3-calowego) trzeba w SUV-ie VW dopłacić 1790 zł, mniejsze są też standardowe aluminiowe obręcze kół (17 vs 19 cali).
Za to VW T-Roc oferuje w standardzie ponadto przednie czujniki parkowania (MG HS jedynie tylne) oraz elektryczne składanie bocznych lusterek (w SUV-ie chińskiego koncernu mają one tylko elektryczną regulację i podgrzewanie).
Rocznicowa promocja w Skodzie a ceny MG HS
W odróżnieniu od Toyoty Corolli, Kii Niro i VW T-Roca Skoda pochodzi z rocznika 2025. Z okazji 130-lecia czeska firma wprowadziła bowiem promocję na tegoroczne modele. W cenie najtańszego MG HS mamy bazową odmianę Skody Karoq: z litrowym turbodoładowanym 115-konnym silnikiem, ręczną skrzynią biegów i w wariancie wyposażenia Essence. Czeski SUV jest jednak mniejszym autem od MG HS (439 cm vs 465,5 cm długości).
Przeczytaj także: Sprawdziłem urodzinową promocję Skody na auta z rocznika 2025. Oszczędzisz do 27450 zł
W porównaniu z wymienionymi na początku elementami standardowego wyposażenia MG HS Excite Skoda Karoq 1.0 Essence z 2025 r. nie ma:
- elektrycznej regulacji fotela kierowcy;
- kamery cofania;
- systemu monitorowania martwego pola;
- systemu bezkluczykowego otwierania samochodu i uruchamiania silnika
Skoda Karoq oferuje ponadto mniejsze obręcze kół (16 vs 19 cali; do tego w Skodzie są one stalowe) i mniejszy centralny wyświetlacz (8 vs 12,3 cala). Za to czeski SUV w wersji Essence bez dopłaty zapewnia automatyczną klimatyzację (a nie ręczną jak w MG HS).
Skoda Karoq w 115-konnej wersji Essence z rocznika 2025 w ramach promocji jest o 1700 zł tańsza od MG HS 1.5 Excite z tego samego roku i w wariancie z ręczną skrzynią biegów (108 tys. 200 zł vs 109 tys. 900 zł).