Auto Świat > Wiadomości > Aktualności > Upadek kombi. Dlaczego nie chcemy już kupować takich samochodów?

Upadek kombi. Dlaczego nie chcemy już kupować takich samochodów?

Nie lubimy już kombi. Europejczycy spychają ten segment na aut. Spada popyt, spada też podaż, bo coraz więcej producentów wycofuje takie modele z gamy. Co się stało? Czy SUV-y maczały w tym palce?

Volvo V60 (druga generacja; od 2018 r.)
Volvo V60 (druga generacja; od 2018 r.)Źródło: Volvo Cars
  • Udział samochodów kombi w europejskim rynku nowych aut w ciągu ośmiu lat spadł z 13 do 7,4 proc.
  • W 2022 r. najdroższy SUV Volvo – czyli model XC90 – sprzedawał się na świecie ponad dwa razy lepiej niż wszystkie kombi tej marki razem wzięte
  • Przedstawiamy ponadto najchętniej kupowane modele kombi w Europie i na świecie, a także państwa, w których cieszą one największą sympatią. Polska w tym rankingu jest wysoko

Możesz wybrać sportowo wyglądające kombi albo jeszcze bardziej sportowo wyglądające kombi. Oba z tego samego segmentu, oba tego samego producenta. Tak jest, Kia oferuje w Europie aż dwa kompaktowe kombi: Ceeda Kombi i Proceeda. Niestety, inni gracze nie mają takiego gestu. Mało tego, niektórzy wcale nie sprzedają już kombi – nie tylko kompaktowego, ale w ogóle żadnego. Patrząc na to, co się dzieje z tym segmentem, trudno im się dziwić.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Najbardziej wymowny przykład upadku kombi znajduje się w raportach Volvo, firmy, która z tego nadwozia zrobiła swoją wizytówkę. Przez ostatnie 16 lat udział samochodów kombi w światowej sprzedaży Volvo spadł dramatycznie – z 41,1 proc. w 2006 r. do zaledwie 7,6 proc. w 2022 r. Mało tego, w zeszłym roku najdroższy SUV tej marki – czyli Volvo XC90 – sprzedawał się ponad dwa razy lepiej niż jej wszystkie kombi razem wzięte. A to tylko dwie z całej armii alarmujących liczb.

Przeczytaj także: Najtańsze w serwisowaniu marki i modele samochodów [Ranking Auto Świata]

Kombi: została im już tylko Europa

Na świecie fenomen kombi już dawno wyparował. W gruncie rzeczy została im jedynie Europa.

W 2021 r. 77 proc. wszystkich sprzedanych na Ziemi kompaktowych kombi kupiono właśnie na Starym Kontynencie – podobnie jak 82 proc. kombi premium klasy średniej i 84 proc. kombi klasy wyższej (dane: Felipe Munoz/Car Industry Analysis). Niestety, nawet w Europie popyt na kombi zatrważająco spada.

Przeczytaj także: Wolimy oryginał czy legalną "kopię"? Sprzedaż badge engineeringu zaskakuje

Przez pierwsze 15 lat XXI w. udział kombi w europejskim rynku nowych aut utrzymywał się na stabilnym poziomie: po 13 proc. w 2000 i 2005 r., 12 proc. w 2010 r. i ponownie 13 proc. w 2015 r. Niestety, już w 2021 r. "społeczne poparcie" dla kombi spadło do 8,6 proc. (dane: Felipe Munoz/Car Industry Analysis), a w pierwszym kwartale 2023 r. – do 7,4 proc. (dane: Dataforce za "Automotive News Europe"). Dokładnie tak: dziś ten udział jest prawie dwa razy mniejszy niż zaledwie osiem lat temu!

Volvo V90
Volvo V90Źródło: Volvo Cars

Mało tego, od kombi odwracają się nawet jego najwięksi fani w Europie, czyli Szwedzi i Czesi. Jeszcze w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 r. kombi stanowiły aż 29 proc. rynku nowych aut w Szwecji i 23 proc. w Czechach (dane: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"). W pierwszym kwartale 2023 r. te udziały wyraźnie spadły – do 15,1 proc. w Szwecji i 17,1 proc. w Czechach (dane: Dataforce za "Automotive News Europe").

Co ciekawe, Polacy wciąż czują miętę do kombi. Nasz kraj zajął bowiem wysokie, 5. miejsce w Europie, z 10-procentowym udziałem. Na 3. lokacie uplasowały się Niemcy (14,5 proc.), na 4. – Austria (11,9 proc.).

Przeczytaj także: Upadek minivanów. Znane modele znikają lub zmieniają się w SUV-y

Niestety, kombisceptykami są trzy potężne rynki motoryzacyjne Europy, czyli Francja (4 proc. udziału kombi w rynku nowych aut), Wielka Brytania (3,5 proc.) oraz Włochy (3,3 proc.).

Inna sprawa, że klienci mają coraz mniejszy wybór. Aut typu kombi w Europie nie oferują Alfa Romeo, DS, Honda, Mitsubishi, Nissan i Citroen (chyba że za kombi uznać Citroena C5 X).

Kluczowe pytanie: czy znamy winnego tego kryzysu? Znamy.

Kombi: dlaczego jest tak źle?

Kombi to kolejny segment – po minivanach, sedanach, hatchbackach i kabrioletach – stopniowo "pożerany" przez SUV-y. Najlepiej oddają to dane Felipe Munoza z Car Industry Analysis. Oto jak się zmieniały udziały poszczególnych typów nadwozi w unijnym rynku nowych aut między 2005 a 2021 r.:

  • Hatchbacki: z 42 do 28 proc.
  • Sedany: z 11 do 4,4 proc.
  • Minivany: z 16 do 1,8 proc.
  • Kabriolety: z 2,6 do 0,7 proc.
  • Kombi: z 13 do 8,6 proc.
  • SUV-y: z 6,3 do 46 proc.

Jak widać, zwycięzca jest jeden. To SUV. Dlaczego?

SUV-y bowiem są równie praktyczne, jak kombi, ale znacznie modniejsze, z reguły bardziej efektowne, no i wyżej się w nich siedzi – a kierowcy pod każdą szerokością geograficzną kochają wysoko zamocowane fotele.

BMW serii 3 (G21; po modernizacji; od 2022 r.). W pierwszym kwartale 2023 r. wersja Touring stanowiła aż 71 proc. sprzedaży tego modelu w Europie (dane: Dataforce za "Automotive News Europe")
BMW serii 3 (G21; po modernizacji; od 2022 r.). W pierwszym kwartale 2023 r. wersja Touring stanowiła aż 71 proc. sprzedaży tego modelu w Europie (dane: Dataforce za "Automotive News Europe")Źródło: Auto Świat / Krzysztof Wojciechowicz

Mimo wszystko nadal są modele, dla których kombi to kluczowa wersja nadwoziowa. Mało tego, mówimy o wyjątkowo popularnych modelach.

Najlepiej sprzedające się modele typu kombi w Europie

W Europie wygrywa Audi A4 – w pierwszym kwartale 2023 r. aż 80 proc. sprzedaży tego modelu na Starym Kontynencie stanowiła wersja kombi. Z drugiej strony udział Avantów i Allroadów w globalnym wolumenie Audi też kruszeje: w 2019 r. był on ponad dwa razy niższy niż dziesięć lat wcześniej (8,4 proc. vs 18 proc. w 2009 r.).

Audi RS 4 Avant (generacja B9; od 2017 r.)
Audi RS 4 Avant (generacja B9; od 2017 r.)Źródło: Audi

Kombi jest też wyjątkowo mocną pozycją w gamie Audi A6 (77 proc. sprzedaży), Skody Octavii (75 proc.), BMW serii 3 (71 proc.), Mercedesa klasy C (56 proc.) i Toyoty Corolli (50 proc.; dane: Dataforce za "Automotive News Europe").

Skoda Octavia RS (czwarta generacja; od 2020 r.)
Skoda Octavia RS (czwarta generacja; od 2020 r.)Źródło: Skoda

A oto pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się kombi w pierwszym kwartale 2023 r. w Europie (wg Dataforce za "ANE")

  1. Skoda Octavia Combi: 28 tys. 823 sztuki
  2. Volkswagen Passat Variant: 16 tys. 250 sztuk
  3. Toyota Corolla Touring Sports: 15 tys. 651 sztuk
  4. Audi A4 Avant: 15 tys. 467 sztuk
  5. BMW serii 3 Touring: 14 tys. 910 sztuk
  6. Ford Focus Kombi: 14 tys. 751 sztuk
  7. Peugeot 308 SW: 12 tys. 28 sztuk
  8. Mercedes klasy C Kombi: 10 tys. 991 sztuk
  9. Volkswagen Golf Variant: 10 tys. 962 sztuk
  10. Audi A6 Avant: 10 tys. 160 sztuk

A co słychać na świecie? Paradoksalnie najlepiej sprzedające się kombi w 2022 r. sygnowała firma, która raczej nie jest kojarzona z tego typu nadwoziem.

Kombi: najlepiej sprzedające się modele na świecie

Oto 10 najchętniej kupowanych kombi na świecie w 2022 r. (dane: Felipe Munoz/Car Industry Analysis). Dwa pierwsze miejsca zajmują modele producentów z Japonii.

  1. Subaru Outback: 188,1 tys. sztuk
  2. Toyota Corolla Touring Sports: 89,8 tys. sztuk
  3. Skoda Octavia Combi: 88,7 tys. sztuk
  4. VW Passat/Magotan Variant: 65,5 tys. sztuk
  5. BMW serii 3 Touring: 59,2 tys. sztuk
  6. Dacia Jogger: 57,3 tys. sztuk
  7. Audi A4 Avant: 49,8 tys. sztuk
  8. Volkswagen Golf Variant: 43,4 tys. sztuk
  9. Audi A6 Avant: 43 tys. sztuk
  10. Kia Ceed Kombi: 42,6 tys. sztuk
Subaru Outback (szósta generacja; od 2019 r.)
Subaru Outback (szósta generacja; od 2019 r.)Źródło: Subaru

Car Industry Analysis dostarczyło także dane o globalnej sprzedaży kombi w poszczególnych segmentach. Oto pierwsze trójki za 2021 r.

  • Samochody miejskie: 1. Łada Vesta; 2. Łada Largus; 3. Skoda Fabia Combi
  • Samochody kompaktowe: 1. Toyota Corolla Touring Sports; 2. Skoda Octavia Combi; 3. Kia Ceed Kombi
  • Klasa średnia popularna: 1. Subaru Outback; 2. Volkswagen Passat/Magotan Variant; 3. Skoda Superb Combi
  • Klasa średnia premium: 1. BMW serii 3 Touring; 2. Volvo V60; 3. Audi A4 Avant
  • Klasa wyższa: 1. Audi A6 Avant; 2. BMW serii 5 Touring; 3. Mercedes klasy E Kombi

Kombi: czy uratuje je elektromobilność?

Co będzie dalej? Wprawdzie w pierwszym kwartale 2023 r. sprzedaż kombi w Europie wzrosła o 7,6 proc., ale trudno to uznać za sukces, skoro cały rynek skoczył aż o 17 proc. Część analityków uważa, że kombi może wrócić do łask dzięki elektromobilności. Kombi są bowiem z reguły niższe od SUV-ów i bardziej opływowe, a to oznacza większy zasięg. I to on ma kusić klientów.

Z drugiej strony SUV-y nie czekają biernie na rozwój wydarzeń. Już teraz tego typu auta stają się bardziej aerodynamiczne, nie tracąc przy tym jednego ze swoich kluczowych argumentów – wysokiej pozycji za kierownicą. Kombi mogą się więc odbić od dna, ale SUV-ów już raczej nie pokonają.

Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków