• Udział samochodów kombi w europejskim rynku nowych aut w ciągu ośmiu lat spadł z 13 do 7,4 proc.
  • W 2022 r. najdroższy SUV Volvo – czyli model XC90 – sprzedawał się na świecie ponad dwa razy lepiej niż wszystkie kombi tej marki razem wzięte
  • Przedstawiamy ponadto najchętniej kupowane modele kombi w Europie i na świecie, a także państwa, w których cieszą one największą sympatią. Polska w tym rankingu jest wysoko

Możesz wybrać sportowo wyglądające kombi albo jeszcze bardziej sportowo wyglądające kombi. Oba z tego samego segmentu, oba tego samego producenta. Tak jest, Kia oferuje w Europie aż dwa kompaktowe kombi: Ceeda Kombi i Proceeda. Niestety, inni gracze nie mają takiego gestu. Mało tego, niektórzy wcale nie sprzedają już kombi – nie tylko kompaktowego, ale w ogóle żadnego. Patrząc na to, co się dzieje z tym segmentem, trudno im się dziwić.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo:

Najbardziej wymowny przykład upadku kombi znajduje się w raportach Volvo, firmy, która z tego nadwozia zrobiła swoją wizytówkę. Przez ostatnie 16 lat udział samochodów kombi w światowej sprzedaży Volvo spadł dramatycznie – z 41,1 proc. w 2006 r. do zaledwie 7,6 proc. w 2022 r. Mało tego, w zeszłym roku najdroższy SUV tej marki – czyli Volvo XC90 – sprzedawał się ponad dwa razy lepiej niż jej wszystkie kombi razem wzięte. A to tylko dwie z całej armii alarmujących liczb.

Przeczytaj także: Najtańsze w serwisowaniu marki i modele samochodów [Ranking Auto Świata]

Kombi: została im już tylko Europa

Na świecie fenomen kombi już dawno wyparował. W gruncie rzeczy została im jedynie Europa.

W 2021 r. 77 proc. wszystkich sprzedanych na Ziemi kompaktowych kombi kupiono właśnie na Starym Kontynencie – podobnie jak 82 proc. kombi premium klasy średniej i 84 proc. kombi klasy wyższej (dane: Felipe Munoz/Car Industry Analysis). Niestety, nawet w Europie popyt na kombi zatrważająco spada.

Przeczytaj także: Wolimy oryginał czy legalną "kopię"? Sprzedaż badge engineeringu zaskakuje

Przez pierwsze 15 lat XXI w. udział kombi w europejskim rynku nowych aut utrzymywał się na stabilnym poziomie: po 13 proc. w 2000 i 2005 r., 12 proc. w 2010 r. i ponownie 13 proc. w 2015 r. Niestety, już w 2021 r. "społeczne poparcie" dla kombi spadło do 8,6 proc. (dane: Felipe Munoz/Car Industry Analysis), a w pierwszym kwartale 2023 r. – do 7,4 proc. (dane: Dataforce za "Automotive News Europe"). Dokładnie tak: dziś ten udział jest prawie dwa razy mniejszy niż zaledwie osiem lat temu!

Volvo V90 Foto: Volvo Cars
Volvo V90

Mało tego, od kombi odwracają się nawet jego najwięksi fani w Europie, czyli Szwedzi i Czesi. Jeszcze w ciągu pierwszych 10 miesięcy 2020 r. kombi stanowiły aż 29 proc. rynku nowych aut w Szwecji i 23 proc. w Czechach (dane: JATO Dynamics za "Automotive News Europe"). W pierwszym kwartale 2023 r. te udziały wyraźnie spadły – do 15,1 proc. w Szwecji i 17,1 proc. w Czechach (dane: Dataforce za "Automotive News Europe").

Co ciekawe, Polacy wciąż czują miętę do kombi. Nasz kraj zajął bowiem wysokie, 5. miejsce w Europie, z 10-procentowym udziałem. Na 3. lokacie uplasowały się Niemcy (14,5 proc.), na 4. – Austria (11,9 proc.).

Przeczytaj także: Upadek minivanów. Znane modele znikają lub zmieniają się w SUV-y

Niestety, kombisceptykami są trzy potężne rynki motoryzacyjne Europy, czyli Francja (4 proc. udziału kombi w rynku nowych aut), Wielka Brytania (3,5 proc.) oraz Włochy (3,3 proc.).

Inna sprawa, że klienci mają coraz mniejszy wybór. Aut typu kombi w Europie nie oferują Alfa Romeo, DS, Honda, Mitsubishi, Nissan i Citroen (chyba że za kombi uznać Citroena C5 X).

Kluczowe pytanie: czy znamy winnego tego kryzysu? Znamy.

Kombi: dlaczego jest tak źle?

Kombi to kolejny segment – po minivanach, sedanach, hatchbackach i kabrioletach – stopniowo "pożerany" przez SUV-y. Najlepiej oddają to dane Felipe Munoza z Car Industry Analysis. Oto jak się zmieniały udziały poszczególnych typów nadwozi w unijnym rynku nowych aut między 2005 a 2021 r.:

  • Hatchbacki: z 42 do 28 proc.
  • Sedany: z 11 do 4,4 proc.
  • Minivany: z 16 do 1,8 proc.
  • Kabriolety: z 2,6 do 0,7 proc.
  • Kombi: z 13 do 8,6 proc.
  • SUV-y: z 6,3 do 46 proc.

Jak widać, zwycięzca jest jeden. To SUV. Dlaczego?

SUV-y bowiem są równie praktyczne, jak kombi, ale znacznie modniejsze, z reguły bardziej efektowne, no i wyżej się w nich siedzi – a kierowcy pod każdą szerokością geograficzną kochają wysoko zamocowane fotele.

BMW serii 3 (G21; po modernizacji; od 2022 r.). W pierwszym kwartale 2023 r. wersja Touring stanowiła aż 71 proc. sprzedaży tego modelu w Europie (dane: Dataforce za "Automotive News Europe") Foto: Krzysztof Wojciechowicz / Auto Świat
BMW serii 3 (G21; po modernizacji; od 2022 r.). W pierwszym kwartale 2023 r. wersja Touring stanowiła aż 71 proc. sprzedaży tego modelu w Europie (dane: Dataforce za "Automotive News Europe")

Mimo wszystko nadal są modele, dla których kombi to kluczowa wersja nadwoziowa. Mało tego, mówimy o wyjątkowo popularnych modelach.

Najlepiej sprzedające się modele typu kombi w Europie

W Europie wygrywa Audi A4 – w pierwszym kwartale 2023 r. aż 80 proc. sprzedaży tego modelu na Starym Kontynencie stanowiła wersja kombi. Z drugiej strony udział Avantów i Allroadów w globalnym wolumenie Audi też kruszeje: w 2019 r. był on ponad dwa razy niższy niż dziesięć lat wcześniej (8,4 proc. vs 18 proc. w 2009 r.).

Audi RS 4 Avant (generacja B9; od 2017 r.) Foto: Audi
Audi RS 4 Avant (generacja B9; od 2017 r.)

Kombi jest też wyjątkowo mocną pozycją w gamie Audi A6 (77 proc. sprzedaży), Skody Octavii (75 proc.), BMW serii 3 (71 proc.), Mercedesa klasy C (56 proc.) i Toyoty Corolli (50 proc.; dane: Dataforce za "Automotive News Europe").

Skoda Octavia RS (czwarta generacja; od 2020 r.) Foto: Skoda
Skoda Octavia RS (czwarta generacja; od 2020 r.)

A oto pierwsza dziesiątka najlepiej sprzedających się kombi w pierwszym kwartale 2023 r. w Europie (wg Dataforce za "ANE")

  1. Skoda Octavia Combi: 28 tys. 823 sztuki
  2. Volkswagen Passat Variant: 16 tys. 250 sztuk
  3. Toyota Corolla Touring Sports: 15 tys. 651 sztuk
  4. Audi A4 Avant: 15 tys. 467 sztuk
  5. BMW serii 3 Touring: 14 tys. 910 sztuk
  6. Ford Focus Kombi: 14 tys. 751 sztuk
  7. Peugeot 308 SW: 12 tys. 28 sztuk
  8. Mercedes klasy C Kombi: 10 tys. 991 sztuk
  9. Volkswagen Golf Variant: 10 tys. 962 sztuk
  10. Audi A6 Avant: 10 tys. 160 sztuk

A co słychać na świecie? Paradoksalnie najlepiej sprzedające się kombi w 2022 r. sygnowała firma, która raczej nie jest kojarzona z tego typu nadwoziem.

Kombi: najlepiej sprzedające się modele na świecie

Oto 10 najchętniej kupowanych kombi na świecie w 2022 r. (dane: Felipe Munoz/Car Industry Analysis). Dwa pierwsze miejsca zajmują modele producentów z Japonii.

  1. Subaru Outback: 188,1 tys. sztuk
  2. Toyota Corolla Touring Sports: 89,8 tys. sztuk
  3. Skoda Octavia Combi: 88,7 tys. sztuk
  4. VW Passat/Magotan Variant: 65,5 tys. sztuk
  5. BMW serii 3 Touring: 59,2 tys. sztuk
  6. Dacia Jogger: 57,3 tys. sztuk
  7. Audi A4 Avant: 49,8 tys. sztuk
  8. Volkswagen Golf Variant: 43,4 tys. sztuk
  9. Audi A6 Avant: 43 tys. sztuk
  10. Kia Ceed Kombi: 42,6 tys. sztuk
Subaru Outback (szósta generacja; od 2019 r.) Foto: Subaru
Subaru Outback (szósta generacja; od 2019 r.)

Car Industry Analysis dostarczyło także dane o globalnej sprzedaży kombi w poszczególnych segmentach. Oto pierwsze trójki za 2021 r.

  • Samochody miejskie: 1. Łada Vesta; 2. Łada Largus; 3. Skoda Fabia Combi
  • Samochody kompaktowe: 1. Toyota Corolla Touring Sports; 2. Skoda Octavia Combi; 3. Kia Ceed Kombi
  • Klasa średnia popularna: 1. Subaru Outback; 2. Volkswagen Passat/Magotan Variant; 3. Skoda Superb Combi
  • Klasa średnia premium: 1. BMW serii 3 Touring; 2. Volvo V60; 3. Audi A4 Avant
  • Klasa wyższa: 1. Audi A6 Avant; 2. BMW serii 5 Touring; 3. Mercedes klasy E Kombi

Kombi: czy uratuje je elektromobilność?

Co będzie dalej? Wprawdzie w pierwszym kwartale 2023 r. sprzedaż kombi w Europie wzrosła o 7,6 proc., ale trudno to uznać za sukces, skoro cały rynek skoczył aż o 17 proc. Część analityków uważa, że kombi może wrócić do łask dzięki elektromobilności. Kombi są bowiem z reguły niższe od SUV-ów i bardziej opływowe, a to oznacza większy zasięg. I to on ma kusić klientów.

Z drugiej strony SUV-y nie czekają biernie na rozwój wydarzeń. Już teraz tego typu auta stają się bardziej aerodynamiczne, nie tracąc przy tym jednego ze swoich kluczowych argumentów – wysokiej pozycji za kierownicą. Kombi mogą się więc odbić od dna, ale SUV-ów już raczej nie pokonają.