Do tej pory zużycie paliwa w klasycznych pojazdach było raczej tematem porajdowych spotkań przy grillu i piwie. Jednak niedługo sprawa może stać się o wiele poważniejsza ze względu na... politykę. Na razie dotyczy to głównie naszych zachodnich sąsiadów, którzy coraz ostrzej dyskutują o zakazach wjazdu do centrów miast dla samochodów niespełniających najnowszych norm spalin, ale niewykluczone, że także na polskim podwórku trzeba będzie już wkrótce udowadniać, że to nie klasyczne samochody są powodem zimowego smogu w miastach.

Oczywiście, w pierwszej kolejności trzeba będzie przypominać, że zimą większość old- i youngtimerów stoi w garażach, ale pewnie przyda się też argument, że te jeżdżące auta wcale nie zużywają dużo paliwa. Bo oprócz tego, jaka jest jakość spalin wylatujących z rury wydechowej, ważne jest także to, jaka jest ich ilość. 

A żeby o tym mówić, trzeba wiedzieć, ile dokładnie paliwa zużywają nasze samochody w realnych warunkach użytkowania. Obiegowe opinie, czasem bardzo krzywdzące, na nic się tu zdadzą. Czy rzeczywiście auta amerykańskie żłopią niewyobrażalne ilości benzyny, a Porsche 911 jest tak oszczędne?

Naszym próbom poddajemy klasyki wszelkiej maści: od weteranów z lat 40. aż po youngtimery z 90., z silnikami 4- i 2-suwowymi, diesle i benzyniaki, doładowane i wolnossące. Zdarzył się nawet samochód z wanklem pod maską. Nie ma też znaczenia liczba cylindrów – przetestowaliśmy auta z motorami zarówno 2-, jak i 12-cylindrowymi – ani pojemność silnika (od poniżej litra do 7 litrów). Jedno natomiast pozostaje zawsze bez zmian: procedura testu i trasa, którą muszą pokonać sprawdzane samochody. Z tym odcinkiem będzie ich już 90. Wyniki bywały czasem zaskakujące!

Wyniki testu spalania w old- i youngtimerach

Miejsce Spalanie Model
1. 3,9 l/100 km Volkswagen Golf I Diesel
2. 4,6 l/100 km Borgward Hansa 1800 D
3. 4,8 l/100 km Fiat Nuova 500
4. 5,3 l/100 km Trabant 601 S de Luxe
5. 5,3 l/100 km Škoda 120 L
6. 5,3 l/100 km Renault 4 GTL
7. 5,4 l/100 km Neckar Jagst 770
8. 5,8 l/100 km Fiat Panda 45
9. 5,8 l/100 km Lloyd Arabella
10. 5,8 l/100 km Renault Dauphine
11. 6,0 l/100 km VW 1200 Bj. 1975
12. 6,2 l/100 km VW Scirocco GLi
13. 6,3 l/100 km Toyota Corolla Kombi
14. 6,3 l/100 km Mercedes 180 D Ponton
15. 6,3 l/100 km Mercedes 250 D (W124)
16. 6,4 l/100 km Honda Civic 1.6 VTi
17. 6,4 l/100 km BMW 700 LS
18. 6,4 l/100 km DKW F102
19. 6,5 l/100 km Mini 35
20. 6,5 l/100 km Opel Rekord Cabrio
21. 6,7 l/100 km Mercedes 200 D (W123)
22. 6,7 l/100 km Audi 100 Coupé S
23. 6,7 l/100 km Mercedes 190 (W201)
24. 6,8 l/100 km Mitsubishi Sapporo
25. 7,0 l/100 km VW 1200 Export
26. 7,0 l/100 km Morris Minor Cabriolet
27. 7,0 l/100 km VW Golf GLi Cabriolet
28. 7,4 l/100 km Talbot Matra Rancho
29. 7,9 l/100 km BMW 325e Baur TC
30. 7,9 l/100 km Mitsubishi Galant 2000 GLX
31. 8,0 l/100 km Saab 900 S Cabrio
32. 8,0 l/100 km VW Golf 1.1
33. 8,1 l/100 km Saab 99
34. 8,2 l/100 km MGB GT
35. 8,3 l/100 km Volvo 122 S
36. 8,4 l/100 km Mercedes 230 TE (S123)
37. 8,4 l/100 km Volvo 142
38. 8,6 l/100 km Porsche 911 Carrera 3.2
39. 8,7 l/100 km Porsche 356 Cabrio
40. 8,8 l/100 km Mercedes 230 TE (S124)
41. 8,8 l/100 km Citroën DS 20
42. 8,8 l/100 km VW Garbus 1303
43. 8,8 l/100 km Mercedes 300 SE (W126)
44. 8,9 l/100 km VW T1 Samba
45. 8,9 l/100 km Lancia Flavia Sport Zagato
46. 9,1 l/100 km Opel Rekord B 1500
47. 9,1 l/100 km Mercedes 300 SL (R107)
48. 9,2 l/100 km Mercedes 500 SL (R129)
49. 9,3 l/100 km Borgward Isabella TS
50. 9,4 l/100 km Audi 100 Avant 5E
51. 9,4 l/100 km Audi Coupé S2 quattro
52. 9,7 l/100 km Volvo 780 2.8
53. 9,8 l/100 km Opel Kapitän P-LV 2.6
54. 9,8 l/100 km Triumph TR4
55. 9,9 l/100 km Opel Admiral 2.8 S
56. 9,9 l/100 km Opel Commodore 2.5
57. 9,9 l/100 km Porsche 944 Turbo
58. 9,9 l/100 km Triumph TR6 PI
59. 10,3 l/100 km Lancia Gamma Coupé
60. 10,3 l/100 km VW T3 Dehler 2+2
61. 10,6 l/100 km BMW 2800 CS
62. 10,8 l/100 km BMW M5 (E28)
63. 10,9 l/100 km Opel Monza 3.0 E
64. 11,0 l/100 km Lexus LS 400
65. 11,0 l/100 km VW LT31 D Karmann Wide
66. 11,0 l/100 km Alfa Romeo Montreal
67. 11,0 l/100 km NSU Ro 80
68. 11,0 l/100 km Volvo 264 GL Injection
69. 11,1 l/100 km Datsun 280 ZX
70. 11,5 l/100 km Mercedes 280 S (W108)
71. 11,9 l/100 km Porsche 911 S
72. 11,9 l/100 km Fiat 130 Coupé
73. 12,6 l/100 km Lancia Gamma 2500 Berlina
74. 12,7 l/100 km BMW 3.0 Si
75. 12,7 l/100 km Cadillac Brougham
76. 13,4 l/100 km Mercedes 280 SE (W108)
77. 13,5 l/100 km Range Rover 3.9
78. 14,4 l/100 km Studebaker Commander Wagonaire
79. 14,5 l/100 km Jaguar XJ6 4.2 Serie II
80. 14,8 l/100 km Porsche 928
81. 14,9 l/100 km Chevrolet Corvette C3
82. 15,0 l/100 km Ferrari 412
83. 15,8 l/100 km Mercedes 450 SEL 6.9
84. 16,6 l/100 km Ford LTD Station
85. 16,9 l/100 km Daimler Double-Six Serie III
86. 16,9 l/100 km Chrysler Royal Business Coupé
87. 17,3 l/100 km Chrysler New Yorker Brougham
88. 17,3 l/100 km Lincoln Continental Mk III
89. 18,2 l/100 km Rolls-Royce Silver Cloud III
90. 23,5 l/100 km Oldsmobile 98 Convertible 

Podsumowanie

Niestety, nie dysponujemy danymi dla Polski, ale w Niemczech oldtimery z historycznymi tablicami to zaledwie jeden procent wszystkich aut osobowych. Przeciętny roczny przebieg: 2600 km. Przy takim trybie użytkowania i wynikach spalania auta te nie mogą stwarzać znaczącego obciążenia dla środowiska. I trzeba to powtarzać, gdy tylko nadarzy się ku temu okazja!