- Najmniejszy bagażnik ma... 521 litrów. Największy - aż 640 litrów.
- Po złożeniu kanapy wartości te rosną: od 1,5 do 1,7 metra sześciennego. Szacunek!
- Jedno z aut ma pod maską napęd mikrohybrydowy. Czy okaże się lepsze od rywali?
- Więcej takich testów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- 1. Skoda Octavia 1.5 TSI ACT
- 2. Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid
- 3. Renault Megane 1.3 TCe 140
- Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid, Renault Megane 1.3 TCe 140, Skoda Octavia 1.5 TSI ACT - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
- Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
- Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
- Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
- Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
- Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid, Renault Megane 1.3 TCe 140, Skoda Octavia 1.5 TSI ACT - punkty i klasyfikacja
- Testowe kontra katalogowe zużycie prądu (różnica nie jest oceniana)
- Podsumowanie
Podobno są ludzie, którzy... najpierw patrzą na tył. I to jest absolutnie w porządku, bo nawet najpiękniejsze oblicze będzie na nic, jeśli nie będzie nam pasować to, co czeka z drugiej strony. Weźmy na przykład sytuację, w której przez zbyt niski sufit bagażnika będziemy mieli kłopot z włożeniem roweru, albo przez zbyt wysoki próg załadunku pies nie będzie chciał wskakiwać do kufra. A więc, drodzy Przyjaciele: zwracajmy uwagę na tył.
Nasi kandydaci testowi w tym tygodniu są pod wieloma względami bardzo w porządku. Do walki stają: nowa Škoda Octavia z 1,5-litrowym silnikiem benzynowym o mocy 150 KM i ręczną skrzynią biegów, Ford Focus kombi z nowym trzycylindrowym silnikiem 1.0 wyposażonym w układ miękkiej hybrydy, osiągający 155 KM, a także świeżo odnowione Renault Megane Grandtour, które napędza 1,3-litrowa jednostka 4-cylindrowa (znana m.in. z Mercedesa klasy A), osiągająca 140 KM, również sparowana z manualną skrzynią.
Przeczytaj też:
- A może używane kompaktowe kombi z dieslami?
- Mniejsze i większe SUV-y 4 marek: Mazda, Mitsubishi, Jeep, Volkswagen
Kluczowe kryterium – pojemność bagażnika – wygrywa Octavia, ale już nie tak łatwo, jak kiedyś. Bagażnik mieści 640-1700 l, Ford ze swoimi 635-1653 l depcze Škodzie po piętach. Renault nieco odstaje, osiągając 521-1504 l. Ale francuski rywal punktuje innymi właściwościami. Jego mechata wykładzina bagażnika nadawałaby się też do mieszkania, tymczasem Škoda stosuje tańszy filc igłowany. Roleta przesuwa się na prowadnicach, tymczasem w Fordzie zwisa z prawej i z lewej. Szkoda, że Francuzi psują to dobre wrażenie dwiema niezbyt solidnymi filcowymi klapkami – z lewej głośnik, z prawej apteczka.
I szkoda, że warunki panujące na kanapie też dają powody do marudzenia. Opadająca linia dachu sprawia, że podczas wsiadania i jazdy łatwo można uderzyć się o to w głowę. Siedzisko kanapy jest mocno pochylone, siedzi się z podkulonymi nogami i nie powinno się też za bardzo odchylać, bowiem wówczas karkiem obija się o zagłówek. Na szczęście w Meganie znaleźliśmy także dobre pomysły, np. oparcie fotela pasażera składa się na płasko.
Czy w Focusie też tkwią dobre rozwiązania? O tak! Podwójną podłogę bagażnika na przykład można złożyć, oparcie ma otwór na narty, a po otwarciu bocznych drzwi wysuwa się ochraniacz krawędzi skrzydła. Z drugiej jednak strony Ford montuje nawigację ze zbyt małym ekranem i ikonami, a obsługa głosowa czasem nie rozumie komend. Konkurenci są pod tym względem lepiej dopracowani.
I tym samym przenosimy się do naszej trzeciej kandydatki: Škody Octavii Combi. Tak, Czesi rzeczywiście piszą kombi przez „c”. Jeśli zamówiliście ją jako nowe auto służbowe, to macie powody do radości. Okej, w bagażniku ma tanią wykładzinę filcową, ale za to przynajmniej sprawia wrażenie solidnej.
A samochód jest w każdym calu przemyślany. Roleta jeździ na prowadnicach, odsuwa się po naciśnięciu krawędzi i można ją schować pod podłogą. Transport nart ułatwia otwór w oparciu kanapy, z tyłu siedzi się najwygodniej z całej trójki, zajmowanie miejsc jest najłatwiejsze, oparcia przednich foteli mają specjalne kieszenie na telefon, z tyłu są dwa gniazda USB i jedno 230 V, a za dopłatą 1100 zł można korzystać z rolet szyb w tylnych bocznych drzwiach.
Owszem, od słupka B Octavia jest wykończona twardym plastikiem, ale nie sprawia on wrażenia taniego. Wygląda to nawet lepiej niż w bratnim Golfie i ergonomia też nam bardziej odpowiada: żeby podczas jazdy bezpieczniej trafiać w ikony na ekranie, jest gdzie oprzeć dłoń. A dla tych, którzy nie mogą się pogodzić z dotykowym „slajderem” do regulacji głośności, jest jeszcze rolka na kierownicy, ale... jednocześnie nie ma na niej już przydatnego przycisku ze słuchawką.
I ruszamy. Jakim cudem Škoda ma wpisane w danych technicznych 8,3 s od 0 do 100 km/h – tego nie wiemy. Nam udało się zmierzyć 9,3 s. Ford i Renault z kolei wykazały się w teście lepszymi sprintami do „setki”, niż mają wpisane w papierach.
Benzynowy silnik konstrukcji VW mniej się pali do roboty, ale pozwala rozpędzić się do 224 km/h (Ford: 209; Renault: 205). No i w końcu liczy się kombinacja wszystkiego, czyli skręcania, resorowania, zmiany biegu. Octavia ogarnia to wszystko bardzo dobrze. Czterocylindrowy silnik pracuje cicho i spokojnie, mechanizm zmiany biegów ma krótki skok, układ kierowniczy jest komunikatywny, a zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami najlepiej sobie radzi z nierównymi drogami.
Renault nie osiąga tego poziomu, silnik 1.3 jest gorzej wyciszony, zawieszenie robi z jednej nierówności drogi wiele, bo się buja, a lewarek skrzyni jest bardzo długi, przez co, zmieniając bieg, trzeba też dalej sięgać.
A Ford ze swoim nowym silnikiem? Czy przegoni jadącą na tym zdjęciu Octavię?
Sportowy! Zwinny, może nawet odrobinę za twardo zestrojony – na połatanych odcinkach asfaltu zaczyna trochę tańczyć, ale te niedociągnięcia wynagradza bardzo bezpośrednim i precyzyjnym układem kierowniczym. Jeśli jednak pogoni się silnik na miarę jego możliwości, to mocno wzrasta apetyt na benzynę.
Niższe biegi mają relatywnie krótkie przełożenia, więc trzeba trochę namieszać lewarkiem, ale za to silnik spontanicznie wkręca się na obroty i dostarcza dużej przyjemności z jazdy. I tak naprawdę – mimo tego, że maksymalny moment przypada na 1900 obr./min – dopiero od 3000 obrotów motor zaczyna dobrze ciągnąć.
Ogólnie konfrontacja parametrów użytkowych trzech silników z tego porównania (tabela na kolejnej stronie) jest bardzo interesująca. Okazało się, że Škoda spaliła w teście najmniej, a przecież jej silnik ma o połowę większą pojemność niż litrowy trzycylindrowiec Forda! Co ciekawe, nawet gdyby ktoś wybrał w salonie Focusa z większym motorem 1.5, to pod maską nadal znajdzie tylko trzy cylindry. Która z koncepcji napędowych zwycięży w tym porównaniu? Już za moment wszystko będzie jasne.
1. Skoda Octavia 1.5 TSI ACT
Nowa i w świetnej formie: Škoda Octavia bazuje na platformie MQB Evo, z której korzysta także Golf. Jako kombi mierzy aż 4,69 m długości. Mimo najkrótszego w porównaniu rozstawu osi, wynoszącego 2686 mm, projektantom udało się wygospodarować najprzestronniejszą kabinę oraz najbardziej pojemny przedział bagażowy.
Bardzo wygodne fotele Ergo Komfort ze skórzaną tapicerką i elektrycznym sterowaniem. Polecamy!
Najwygodniejsze wsiadanie (wysokie drzwi), najwięcej miejsca, praktyczne patenty, jak kieszenie na telefon w oparciach.
Pojemność: 640-1700 l, ładowność: 461 kg. Po złożeniu oparcia nie powstaje próg, lecz podłoga (plecy oparcia) lekko się unosi.
Dwuramienna kierownica, szeroki ekran dotykowy, kokpit częściowo wykończony tkaniną. Brakuje praktycznych pokręteł. Od niedawna znak firmowy Skody: wygodna, dwuramienna kierownica.
Skoda po raz kolejny udowadnia, że jest mistrzem w maksymalnie efektywnym wykorzystaniu nie tylko całkowitej długości nadwozia, lecz także rozstawu osi. Bardzo dużo miejsca z przodu, dużo z tyłu. Auto jest tak pakowne, że naprawdę trudno zatęsknić za samochodem klasy średniej.
Plusy:
- fantastyczna pakowność
- znakomita przestronność
- wygodne siedzienia Ergo Komfort
- dynamiczny silnik
- pewne prowadzenie
- rozsądne spalanie
Minusy:
- w kokpicie brakuje praktycznych pokręteł
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
Od rodzinnego, kompaktowego kombi naprawdę trudno wymagać więcej. A przynajmniej za taką cenę. Gratulujemy Skodzie kolejnego doszlifowania i tak już kompetentnego auta!
Ocena: 491/620
2. Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid
Ford jest obecny na naszych drogach od 2 lat, w wersji kombi mierzy 4,67 m długości. Litrowy silnik 3-cylindrowy osiąga dzięki elektrycznemu wsparciu 155 KM i ma raczej wysokoobrotową naturę jak na nowoczesne turbo. Focus ma 2700 mm rozstawu osi – to bardzo dużo jak na kompakt, ale nie najwięcej w tym porównaniu.
Wyrafinowana kombinacja tkaniny i skóry: elektrycznie sterowany fotel Focusa.
Dużo miejsca z tyłu, wsiadanie ułatwiają drzwi z wyższą niż w Renault krawędzią górną, ale obicia są nieco za miękkie.
Pojemność: 635-1653 l, ładowność: 535 kg. Po złożeniu oparcia powstaje praktyczna, elegancka, równa powierzchnia.
Gruba i poręczna kierownica skórzana, wysoko umieszczony ekran. Bardzo doceniamy pozostawione przyciski i pokrętła.
Pod względem przestronności i pakowności można śmiało powiedzieć, że Focus dogonił Octavię, a ona przecież od dawna należała do czołówki klasy kompaktowej. Jedyne zastrzeżenia budzi niska tylna kanapa - podparcie ud u wysokich pasażerów nie będzie najlepsze. Ale poza tym - jest dobrze!
Plusy:
- dynamiczne prowadzenie
- znakomita stabilność jazdy
- komunikatywny i angażujący układ kierowniczy
- żywy i swobodnie wkręcający się na obroty silnik
- przestronna kabina
- duży bagażnik
- rewelacyjne hamulce
Minusy:
- najmniejsza pojemność silnika nie przynosi przewagi w spalaniu...
- ...a technologia mikrohybrydowa też nie pozwala pokonać rywali na tym polu
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
Co powiecie na Focusa? Nie jest tak spokojnie narysowany jak Octavia, a równie praktyczny. Konfrontacja napędów wychodzi jednak na korzyść Skody.
Ocena: 483/620
3. Renault Megane 1.3 TCe 140
W sprzedaży od 4 lat, świeżo odnowione. Z długością 4,63 m jest najkrótsze w teście, ale też najtańsze. Megane jest właścicielem największego rozstawu osi w porównaniu, jednak jego potencjał zmarnowano – na tylnej kanapie jest najmniej miejsca. Najmniejszą pojemność ma także przedział bagażowy. Za to wygląd – magnetyczny.
„Skórzana” tapicerka dostępna w Meganie jest wykonana ze skóry ekologicznej.
Z tyłu Megane oferuje najmniej miejsca z testowanej trójki, a podczas wsiadania trzeba się mocno schylić i uważać na głowę.
Pojemność: 521-1504 l, ładowność: 475 kg. Po złożeniu oparcia powstaje lekka pochyłość i minimalny próg.
Długi lewarek jest taki sobie, za to duży pionowy ekran i sterowanie głosowe są w porządku. Tutaj też mamy pokrętła i przyciski.
Największy rozstaw osi, najmniej miejsca z tyłu, najmniejszy bagażnik... Megane to danie przyrządzone "po francusku" czyli z artystycznym rozmachem. Priorytetem była prezencja, nie pakowność, i nawet najbardziej zagorzały fanatyk samochodów francuskich nie zaprzeczy temu, kiedy zasiądzie na kanapach rywali.
Plusy:
- przytulna kabina
- przestronne miejsce kierowcy
- jeżeli ktoś lubi "bujające" resorowanie, tutaj je dostanie
- rozsądne spalanie
- atrakcyjny wygląd
Minusy:
- relatywnie ciasne miejsca tylne
- utrudnione zajmowanie miejsc z tyłu
- tendencja nadwozia do bujania na nierównościach (jeżeli komuś to jednak przeszkadza)
- niezbyt poręczna dźwignia biegów
- tylko dwa lata gwarancji
Podsumowanie:
Renault wygląda tak dobrze, jakby wcale nie przejmowało się praktycznymi atutami swoich bardziej pakownych rywali. To wciąż atrakcyjne, interesujące auto.
Ocena: 457/620
Po zestawieniu wad i zalet obu samochodów pozostała nam jeszcze typowa redakcyjna numerologia, dlatego nie obędzie się bez tabel. Zaraz poznacie wszystkie dane, które posłużyły do wydania werdyktu i wyjaśnienia kolejności na podium tego porównania.
Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid, Renault Megane 1.3 TCe 140, Skoda Octavia 1.5 TSI ACT - wyniki pomiarów drogowych (oceniane)
Wyniki testu | Škoda | Ford | Renault |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 3,6 s | 3,1 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 9,3 s | 9,0 s | 9,3 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 14,6 s | 14,8 s | 15,5 s |
Elastyczność 60-100 km/h (4. bieg) | 7,8 s | 7,0 s | 7,9 s |
Elastyczność 80-120 km/h (6. bieg) | 12,5 s | 13,7 s | 14,7 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1416/461 kg | 1405/535 kg | 1382/475 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 56/44 proc. | 56/44 proc. | 59/41 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,2/11,1 m | 11,5/11,6 m | 11,5/11,4 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 35,9 m | 33,1 m | 35,2 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,1 m | 32,4 m | 35,6 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 57 dB (A) | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe (zasięg) | 6,4 l/100 km (700 km) | 6,8 l/100 km (760 km) | 6,7 l/100 km (700 km) |
Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - rzeczywiste wymiary kabin (oceniane)
Dane | Jednostka | Skoda Octavia Kombi | Ford Focus Kombi | Renault Megane Kombi |
Miejsce na nogi z przodu maks. | mm | 1160 | 1165 | 1160 |
Szerokość wnętrza z przodu | mm | 1480 | 1460 | 1480 |
Wysokość wnętrza z przodu maks. | mm | 1035 | 990 | 1005 |
Zakres regulacji fotela | mm | 230 | 240 | 225 |
Indeks miejsca na nogi z tyłu | mm | 760 | 755 | 730 |
Szerokość wnętrza z tyłu | mm | 1465 | 1440 | 1435 |
Wysokość nad głową z tyłu | mm | 970 | 975 | 945 |
Wysokość siedziska z tyłu | mm | 340 | 330 | 350 |
Ilość miejsca na nogi z tyłu mierzymy po odsunięciu oparcia fotela o metr od pedału hamulca, co odpowiada kierowcy o przeciętnym wzroście.
Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - dane katalogowe (nieoceniane oprócz pojemności bagażników)
Dane producenta | Octavia | Focus | Megane |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R3/12 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/pasek | wtrysk bezpośredni/łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 1498 | 999 | 1332 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 150/5000 | 155/6000 | 140/5000 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 250/1500 | 190/1900 | 240/1600 |
Prędkość maksymalna (km/h)/napęd | 224/na przednie koła | 209/na przednie koła | 205/na przednie koła |
Skrzynia biegów | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa | manualna, 6-biegowa |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika/zbiornika paliwa (l) | 640-1700/45 | 635-1653/52 | 521-1504/47 |
Marka i model opon testowanego auta | Bridgestone Turanza T005 | Michelin Primacy 4 | Conti. PremiumContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/45 R 18 | 235/40 R 18 | 225/40 R 18 |
Emisja CO2 (g/km) | 135 | 123 | 145 |
Masa przyczepy z hamulcem/bez (kg) | 1500/680 | 1000/690 | 1700/675 |
Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - wyposażenie i ceny opcji (oceniane)
Wyposażenie | Octavia | Focus | Megane |
Wersja wyjściowa | 1.5 TSI ACT Style | 1.0 EB Hybrid ST- Line pak. X | TCe 140 Intense |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/kolanowy | S/S/S/S | S/S/S/N | S/S/S/N |
Światła p.mgielne/LED/matrycowe | S/S/S | S/S (mijania)/3900 zł | S/S (m. + drogowe)/N |
Klimatyzacja automatyczna | S (2-str.; 3-str. 2550 zł) | S (2-strefowa) | S (2-strefowa) |
Elektrochrom. lusterko/składane lusterka | S/S | S/S | S/S |
Automatyczne światła drogowe | S (także zewn. kierowcy) | S | S |
System multimedialny/nawigacja | S/S (10") | S/S (8") | S/S (7"), 4900 zł (9" pak.) |
Bluetooth/USB/DAB/ładowarka indukcyjna | S/S/S/1250 zł | S/S/S/S | S/S/S/N |
Apple CarPlay i Android Auto (lub inny) | S | S | S |
Aut. otwierana i zamykana klapa bagażnika | 800 zł | S | N |
Kluczyk zbliżeniowy/fotele (typ)/skóra | S/13 000 zł3) za 2 opcje (p.) | S/sportowe/3300 zł1) (pak.) | S/standardowe/6000 zł2) |
Elektrycznie ustawiany fotel/pamięć | 13 000 zł za 2 opcje (p.) | 3300 zł (pakiet)/N | 3400 zł za 2 opcje, pakiet |
Akt. tempomat/utrzymanie na środku pasa | 1800 zł za 2 opcje | 2000 zł (pakiet)/N | 2900 zł (pakiet za 2 opcje) |
Czujniki parkowania tylne/przednie | S/S | S/S | S/S |
Kamera cofania/automat parkujący | S/1400 zł | S/2850 zł (pakiet) | 4900 (pak.)/2000 zł (p.) |
Podgrzewane fotele/kierownica/szyba | S (wentylowane)/S/1900 zł | 1750 zł za trzy opcje | 3400 zł za 2 op., pak./N |
Ekran head-up/wirtualne zegary | 2750 zł/S | 1750 zł/S | 4900 zł (pakiet za 2 opcje) |
Unikanie kolizji/monitor. uwagi kierowcy | S4)/S | S4)/2000 zł (pakiet) | 2900 zł4) (pakiet)/S |
Skaner znaków/asystent pasa ruchu | S/S | 2000 zł (pakiet)/S | S/S |
Czujnik martwego pola lusterek | 2000 zł (pakiet) | 2850 zł (pakiet) | 2000 zł (pakiet) |
Monitor ruchu poprz. przy cofaniu | 2000 zł (pakiet) | 2850 zł (pakiet) | 2000 zł (pakiet) |
Lakier met./alufelgi w testowanym aucie | 2300-4000 zł/S (18") | 2200-3200/2600 zł (18") | 2300-3000/2500 zł (18") |
Przypisy do tabeli: 1)tapicerka częściowo skórzana, 2)tapicerka ze skóry ekologicznej, 3)fotele ergonomiczne, 4)z wykrywaniem pieszych.
Ford Focus, Renault Megane i Skoda Octavia - ceny, gwarancje, przeglądy (oceniane)
Gwarancja/ceny | Octavia | Focus | Megane |
Cena wyjściowa | 109 000 zł | 101 350 zł | 95 900 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 60 tys. km) | 46,4 proc. | 47,9 proc. | 48,0 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 2 lata | 2 lata | 2 lata |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 30 tys. km | co 30 tys. km | co 30 tys. km |
Cena po doposażeniu | 139 150 zł5) | 119 500 zł | 117 600 zł |
Brakujące elementy wyposażenia dodaje się do ceny wyjściowej testowanej wersji – cena po doposażeniu to cena punktowana. Uwaga: samochody na zdjęciach mogą różnić się wyposażeniem od tych, które przyjmujemy jako modele wyjściowe w tabeli, nawet po doposażeniu. 5)cena Škody zawiera aktywne amortyzatory za 4150 zł oraz gniazdo 230 V za 1100 zł.
Ford Focus 1.0 EcoBoost Hybrid, Renault Megane 1.3 TCe 140, Skoda Octavia 1.5 TSI ACT - punkty i klasyfikacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Škoda | Ford | Renault |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 33 | 33 |
Przestronność z tyłu | 30 | 22 | 21 | 19 |
Pojemność bagażnika | 25 | 25 | 25 | 21 |
Ładowność | 15 | 10 | 12 | 10 |
Widoczność | 20 | 17 | 16 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 28 | 26 | 25 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 17 | 16 | 15 |
Suma punktów | 200 | 169 | 165 | 154 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Škoda | Ford | Renault |
Przyspieszenie | 25 | 17 | 18 | 17 |
Elastyczność | 25 | 15 | 15 | 14 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 14 | 13 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 26 | 24 | 23 |
Układ kierowniczy | 15 | 14 | 14 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 3 | 3 |
Skuteczność hamulców | 40 | 32 | 39 | 31 |
Suma punktów | 200 | 162 | 166 | 151 |
Koszty | Maks. pkt. | Škoda | Ford | Renault |
Cena po doposażeniu | 50 | 28 | 36 | 36 |
Utrata wartości | 15 | 10 | 9 | 9 |
Zużycie paliwa | 30 | 23 | 22 | 22 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 43 | 32 | 33 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 40 | 33 | 29 | 28 |
Ubezpieczenie | 10 | 6 | 7 | 7 |
Gwarancja | 15 | 8 | 8 | 8 |
Przeglądy | 10 | 9 | 9 | 9 |
Suma punktów | 220 | 160 | 152 | 152 |
Wynik końcowy | 620 | 491 | 483 | 457 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Testowe kontra katalogowe zużycie prądu (różnica nie jest oceniana)
Te wyniki nie napawają optymizmem. Škoda pokazuje, że silnik o przyzwoitej pojemności może palić najmniej – brawa dla Octavii! Ford odkrywa wadę ekstremalnego downsizingu – z racji ogromnej mocy z malutkiego silniczka trzycylindrowego spalanie nie tylko jest najwyższe w teście, lecz także przewyższa fabryczne aż o 31 proc. Renault i Škoda również palą choć trochę więcej, niż obiecują ich producenci.
Podsumowanie
Znakomita Octavia zasłużenie wygrywa nasze porównanie, ale... To wcale nie jest ani łatwe, ani przesadnie pewne zwycięstwo, bo Ford siedzi Škodzie na tylnym zderzaku. I najwyraźniej nie zamierza odpuścić, a gdyby nie kilka różnic związanych z wyposażeniem, Focus mógłby co najmniej zremisować z Octavią. Megane też jest interesującym samochodem, jednak nie tak dopracowanym, przestronnym oraz pakownym, jak rywale. Natomiast każde z tych aut wymaga zasobnego portfela.