- Najmniejsze auta wcale nie są najtańsze: cena Logana jest nie do pobicia (32 900 zł)
- Pojazdy segmentu B w 2020 roku kosztują tyle co rok temu auta o rozmiar mniejsze
- Mamy bum na (nadal drogie) elektryki: najtańsza Skoda Citigo kosztuje 82 050 zł
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
- Przeczytaj też:
- Najtańsze nowe auta – segment A
- Najtańsze nowe auta – segment B
- Najtańsze nowe auta – segment C (kompakty)
- Najtańsze nowe auta – segment D
- Najtańsze nowe auta – vany
- Najtańsze nowe auta – MPV
- Najtańsze nowe auta – małe SUV-y
- Najtańsze nowe auta – kompaktowe SUV-y
- Najtańsze nowe auta – pikapy
- Najtańsze nowe auta – „elektryki”
Mimo pandemii i spadków sprzedaży nowych aut popularne modele podrożały. W stosunku do ofert z 2019 roku podwyżki cen sięgają nawet kilkadziesiąt procent. Na przykład za Forda Fiestę 1.0 Ecoboost/125 KM w ubiegłym roku trzeba była zapłacić 66 500 zł, w tym roku jego cena jest wynosi 72 600 zł – wzrost o 9 proc. W przypadku popularnej Skody Fabii wzrost ceny jest bardziej dotkliwy – model z bazowym silnikiem 1.0 MPI/60 KM jesienią 2019 roku kosztował 40 800 zł, rok później już 51 800 zł – wzrost o 27 proc. (w wyprzedaży rocznika 2020 r. nieco mniej 48 800 zł – wzrost o 19. proc.)Nasz ranking pokazuje, że decydując się na zakup najmniejszego samochodu wcale nie zawsze wydamy na niego najmniej. Auta klasy A (np. Kia Picanto, Hyundai i10 czy Toyota Aygo) są od 5 do 7 tys. zł droższe od większych o rozmiar Dacii Logan i Sandero (obydwa należą do segmentu B). To nie jedyne Dacie, które okazały się najtańszymi autami w zestawieniu. Oprócz Logana i Sandero pierwsze pozycje w swoich klasach zajęły także: Duster (małe SUV-y), Lodgy (vany) oraz Dokker (MPV).
Przeczytaj też:
W zestawieniu nie ograniczaliśmy się jedynie do podziału aut ze względu na wielkość. Osobny segment stanowią np. elektryki, które w 2020 roku odnotowały największy wzrost popularności (do końca października br. przybyło ich 6969 sztuk – o 108 proc. więcej niż w tym samym okresie 2019 r.). Dla osób, które interesują się ich zakupem mamy jednak kiepskie wieści – ceny nadal wysokie i zaczynają się od 82 050 zł (Skoda Citigo e iV). W naszym zestawieniu świadomie nie prezentujemy marek premium, gdyż uznaliśmy, że klienci z grubym portfelem przy wyborze modelu nie kierują się wyłącznie ceną zakupu.
Podajemy ceny samochodów z rocznika 2020, które mogą pochodzić także z oferty wyprzedażowej. Wśród prezentowany aut znalazły się zarówno aktualnie oferowane modele, ale także tzw. schodzące (np. sprzed liftingu – Fiat Tipo, Renault Talisman lub starszej generacji – Dacie Logan/Sandero, Skoda Octavia III), ale także rynkowe nowości (np. Suzuki Ignis, Toyota Hilux).
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoRanking najtańszych modeli w 10 popularnych klasach aut:
Najtańsze nowe auta – segment A
1) Toyota Aygo – cena od 38 300 zł
2) Hyundai i10 – cena od 39 900 zł
3) Kia Picanto – cena od 39 990 zł
Najtańsze nowe auta – segment B
1) Dacia Logan/Sandero – cena od 32 900 zł (modele starszej generacji)
2) Mitsubishi Space Star – cena od 40 990 zł (39 990 zł rocznik 2019)
3) Skoda Fabia – cena od 48 800 zł
Najtańsze nowe auta – segment C (kompakty)
1) Fiat Tipo sedan – cena od 49 900 zł (44 900 zł rocznik 2019) – model sprzed liftingu
2) Citroen C-Elyse – cena od 60 900 zł
3) Skoda Scala – cena od 63 400 zł
Najtańsze nowe auta – segment D
1) Skoda Octavia Combi III – cena od 75 900 zł* (model starszej generacji)
*dla osób, które uważają, że Octavia nie należy do segmentu D proponujemy równie korzystny cenowo inny (większy) model Skody – Superba 1.5 TSI 150 KM w cenie od 95 250 zł
2) Volkswagen Passat – cena od 101 190 zł (88 890 zł rocznik 2019)
2) Renault Talisman – cena 112 900 zł (model sprzed liftingu)
Najtańsze nowe auta – vany
1) Dacia Lodgy – cena od 61 800 zł
2) Fiat 500 L – cena od 64 500 zł
3) Volkswagen Golf Sportsvan – cena od 72 290 zł (62 090 zł rocznik 2019)
Najtańsze nowe auta – MPV
1) Dacia Dokker – cena od 59 800 zł
2) Toyota Proace City Verso – cena od 65 100 zł
3) Citroen Berlingo – cena od 70 500 zł
Najtańsze nowe auta – małe SUV-y
1) Dacia Duster – cena od 42 900 zł
2) Suzuki Ignis – cena od 57 500 zł (58 500 rok modelowy 2021)
3) Kia Stonic – cena od 59 990 zł
Najtańsze nowe auta – kompaktowe SUV-y
1) Volkswagen T-Roc – cena od 71 290 zł
2) Suzuki SX4 S-Cross – cena od 71 900 zł
3) Mistubishi ASX – cena od 77 490 zł
Najtańsze nowe auta – pikapy
1) Toyota Hilux pojedyncza kabina – cena od 115 620 zł (rok modelowy 2021)
2) Nissan Navara podwójna kabina – cena od 119 512 zł
3) Ford Ranger pojedyncza kabina – cena od 123 040 zł
Najtańsze nowe auta – „elektryki”
1) Skoda Citigo e iV – cena od 82 050 zł
2) Smart EQ fortwo – cena od 96 900 zł
3) Volkswagen e-up – cena od 97 990 zł
Galeria zdjęć
Mieszczuch Toyoty produkowany jest od 2014 roku, ale jego obecny wygląd to zasługa modernizacji przeprowadzonej w 2018 r. Do napędu przewidziano tylko jeden silnik benzynowy 1.0 R3 o mocy 72 KM (: 0-100 km/h w 13,8 s), do wyboru są dwie skrzynie – seryjna manualna lub opcjonalna automatyczna. W podstawowej wersji X znajdziemy m.in. 6 airbagów, LED-y do dziennej jazdy, komputer pokładowy, wspomaganie ruszania na wzniesieniu. Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km.
Hyundai i10 1.0 MPi 67 KM: 0-100 km/h s w 14,8 s.
Kia Picanto 1.0 DPI 67 KM: 0-100 km/h w 14,3 s
Prezentowane w zestawieniu Logan i Sandero to modele starszej generacji produkowane od 2012 roku (lifting w 2016 roku). Za chwilę znikną z oferty zastąpione nowymi modelami korzystającymi z platformy CMF. Pierwszy zadebiutuje Sandero, nieco później do oferty dołączy Logan. Obydwa modele w bazowej wersji Access mają ubogie wyposażenie, m.in. airbagi czołowe i boczne, wspomaganie kierownicy i obrotomierz (brak klimatyzacji). Do ich napędu służy niezbyt dynamiczny wolnossący 3-cylindrowy silnik 1.0 o moc 73 KM (0-100 km/h w 15 s). Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km.
Mitsubishi Space Star 1.0 71 KM: 0-100 km/h w 15,7 s
Skoda Fabia 1.0 MPI 60 KM: 0-100 km/h w 16,4 s
Bestseller Fiata w klasie kompakt zadebiutował w 2015 roku. Oprócz atrakcyjnej ceny do jego atutów należą także przestronna kabina, pojemny kufer (520 l) oraz bogate wyposażenie seryjne. Już w bazowej wersji o nazwie Tipo znajdziemy m.in.: 6 airbagów, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby z przodu, klimatyzację manualną, wspomaganie kierownicy i radio UConnect. Niebawem w salonach Fiata zadebiutuje odświeżone Tipo. Odróżnimy je po nowym logo, przeprojektowanych reflektorach (LED z przodu i z tyłu), zderzaku przednim i nowych wzorach felg. Dobrze znany silnik 1.4 95 KM (w sedanie 0-100 km/h w 11,8 s) zostanie zastąpiony trzycylindrowym 1.0 GSE T3 o mocy 100 KM. Gwarancja mechaniczna: 2 lata bez ograniczeń przebiegu.
Citroen C-Elysee 1.5 BlueHDi 102 KM: 0-100 km/h w 10,1 s
Skoda Scala 1.0 TSI 95 KM: 0-100 km/h w 10,9 s
Octavia stoi w rozkroku między segmentem C a klasą średnią. I choć dzieli technikę z kompaktowym VW Golfem to jest od niego wyraźnie większa (wydłużona płyta podłogowa z większym rozstawem osi). Kolejny atut by zakwalifikować Octavię do segmentu D to obecność w ofercie modelowej Skody kompaktowej Scali. Choć światowa premiera Octavii 4. generacji miała miejsce jesienią 2019 roku (w sprzedaży od wiosny 2020 r.), to nadal w salonach oferowany jest poprzednik w wersji kombi produkowany od 2015 roku (liftingi w 2017 i 2019 r.). Pod maską auta kosztującego 75 900 zł pracuje 3-cylindrowy benzyniak 1.0 TSI o mocy 115 KM (0-100 km/h w 9,9 s). W podstawowym wyposażeniu Ambition znajdziemy m.in. 7 airbagów, klimatyzację manualną, alufelgi 16-cali, czujniki parkowania z tyłu, radio Swing 6,5 cala z USB i Bluetooth.
Volkswagen Passat 1.5 TSI 150 KM: 0-100 km/h w 8,7 s
Renault Talisman 1.3 TCe 159 KM: 0-100 km/h w 8,9 s
Kompaktowy van rumuńskiego producenta dostępny jest w ofercie od 2012 roku i prawdopodobnie będzie wytwarzany jeszcze do 2022 r.. Obecnie występuje wyłącznie w wersji 7-miejscowej i tylko z jednym silnikiem: turbodieslem 1.5 dCi o mocy 115 KM (0-100 km/h w 10,9 s). Trzeci rząd siedzeń ma składane oparcie w układzie 1/2 , z możliwością złożenia do pionu lub wyjęcia pojedynczo. Przy wykorzystaniu wszystkich miejsc pasażerskich w bagażniku pozostaje do dyspozycji jedynie 207 l. W wyposażeniu podstawowej wersji Laureate znajdziemy m.in.: poduszki czołowe i boczne z przodu, tempomat, światła przeciwmgielne, elektr. ster. przednie szyby, klimatyzację manualną, radio z Bluetooth. Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km.
Fiat 500L 1.4 95 KM: 0-100 km/h w 13,4 s
Volkswagen Golf Sportsvan 1.0 TSI 115 KM: 0-100 km/h w 10,5 s
Dokker oferuje ogromne możliwości przewozowe – pod klapą bagażnika jest do dyspozycji aż 800 l! Auto wielozadaniowe Dacii ma jednak swoje lata (na rynku jest od 2012 roku) i w wersji osobowej niebawem zostanie wycofana z rynku. Tymczasem można kupić Dokkera w dwóch wersjach Laureate lub Stepway (z offroadową stylizacją). Pod maską dostępny jest tylko turbodiesel 1.5 o mocy 115 KM (0-100 km/h w 12,5 s). W standardzie bazowej wersji znajdziemy m.in. 4 airbagi, zamek centralny, komputer pokładowy, elektr. ster. lusterka i szyby przednie, światła przeciwmgielne, reg. wysokości fotela kierowcy, klimatyzację manualną oraz radio z MP3. Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km.
Toyota ProAce City Verso 1.2 D-4T 110 KM: 0-100 km/h w 12,3 s
Citroen Berlingo 1.2 PureTech 110 KM: 0-100 km/h w 13,0 s
Druga generacja Dustera (na rynku od 2017 r.), podobnie jak poprzednik cieszy się na krajowym rynku dużą popularnością. Dostępny jest zarówno w we wersji przednionapędowej od 42 900 zł (z silnikami benzynowymi TCe 100, TCe 100 LPG, TCe 130, TCe 150 oraz dieslem Blue dCi 115) jak i 4x4 od 62 900 zł (TCe 130, TCe 150, Blue dCi 1150). W bazowej odmianie TCe 100 (0-100 km/h w 12,5 s) Access znajdziemy m.in.: 6 airbagów, komputer pokładowy, centr. zamek, elektr. ster. szyby przednie, tryb jazy ECO, ogranicznik prędkości. Klimatyzacja manualna dostępna jest dopiero w kolejnej odmianie Laureate (cena od 52 400 zł). Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km.
Suzuki Ignis Hybrid 1.2 DualJet 2WD 83 KM: 0-100 km/h w 12,7 s
Kia Stonic 1.2 DPI 84 KM: 0-100 km/h w 13,5 s
Gdy w 2017 roku debiutował T-Roc wszyscy wieszczyli koniec ery kompaktowego Golfa. Tymczasem obydwa auta nadal są w ofercie, a w tym roku doczekaliśmy się 8. generacji Golfa. Crossover VW imponuje bogactwem napędów (silniki o mocach od 110 do 300 KM, wersje 2WD i 4WD oraz skrzynie manualne i DSG) oraz przekonuje praktycznym wnętrzem (wygodny dla 4 pasażerów pomieści 445 l bagażu). Dzięki wyprzedaży rocznik modelowy 2021 możemy zamawiać już za kwotę 71 290 zł (benzyniak 1.0/110 KM ze skrzynią manualną, 0-100 km/h w 10,8 s). Na liście wyposażenia bazowej wersji o nazwie T-Roc znajdziemy m.in.: 6 airbagów, awaryjne hamowanie, utrzymanie pasa ruchu, połączenie alarmowe, manualna klimatyzacja, komputer pokładowy, elektrycznie sterowane szyby i lusterka (podgrzew.), radio, Bluetooth. Gwarancja mechaniczna: 2 lata bez ograniczeń przebiegu.
Suzuki SX4 S-Cross Hybrid 1.4 BOOSTERJET 2WD 129 KM: 0-100 km/h w 9,5 s
Mitsubishi ASX 2.0 150 KM 2WD: 0-100 km/h w 10,2 s
Od jesieni 2020 roku w salonach Toyoty można składać zamówienia na najnowszą odsłonę jej flagowego pikapa. Do wyboru są wersje z kabiną pojedynczą, półtorej i podwójną, napędem na tył lub 4x4 i silnikami wysokoprężnymi o mocy 150 lub 204 KM. Ceny nowego Hiluxa zaczynają się od 115 620 zł brutto (wersja 2.4 D-4D 150 KM 6 M/T 4×2), a dostawy do pierwszych klientów planowane są na początek przyszłego roku. W ramach liftingu 8. generacja Hiluxa zyskała zmodyfikowany wygląd nadwozia z bardziej wyrazistym pasem przednim, jeszcze bogatsze wyposażenie oraz nowy silnik wysokoprężny. Klienci mogą wybrać jedną z pięciu wersji wyposażeniowych: DL, DLX, SR, SR5 oraz topową Invincible. Już w bazowej 2.4 D-4D 150 KM 2WD (0-100 km/h w 13,2 s) DL standard obejmuje m.in. klimatyzację manualną, 4 głośniki, system audio z wyświetlaczem i odtwarzaczem CD, system wspomagający pokonywanie podjazdów (HAC), systemy wspomagające działanie układu kierowniczego, hamulcowego i zawieszenia (ABS, EBD, BA, VSC, A-TRC, EPS), światła do jazdy dziennej, system Follow me home. Gwarancja mechaniczna: 3 lata lub 100 tys. km.
Nissan Navara 2.3 dCi 160 KM 4x4 (double cab): 0-100 km/h w 12,5 s
Ford Ranger 2.0 EcoBlue 130 KM 4x4 (single cab): 0-100 km/h – bd.
Losy elektrycznego Citigo na polskim rynku są nieco zagmatwane. Auto pojawiło się w cennikach na początku 2020 roku, ale fizycznie nie było dostępne. Poźniej zaczęło jednak trafiać do klientów, po czym Skoda zakończyła jego produkcję. Osoby zainteresowane Citigo e iV muszą się spieszyć, gdyż u dilerów pozostało tylko kilka sztuk modelu. W stosunku do wersji spalinowych (wycofane wraz z debiutem wersji elektrycznej) nadwozie „elektryka” ma zmieniony grill (w kolorze nadwozia) i zderzak. Zmodyfikowane są także reflektory oraz kokpit. Citigo e iV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 12,3 , a jego akumulator 36,8 kWh znajdujący się pod podłogą zapewnia zasięg do 265 km (wg WLTP). Ładowanie z domowego gniazdka 230V (10 A) trwa ok. 12 godz., ze stacji szybkiego ładowania prądem stałym ok. godziny (do 80 proc.). W wyposażeniu standardowym bazowej wersji Ambition znajdują się m.in. asystent pasa ruchu , wielofunkcyjna kierownica, klimatyzacja automatyczna, światła przeciwmgłowe. stacja dokująca smartfon. Gwarancja mechaniczna: 2 lata bez ograniczeń przebiegu.
Smart EQ fortwo 82 KM, akumulator 36,8 kWh: 0-100 km/h 11,6 s
Volkswagen e-up! 83 KM, akumulator 32,3 kWh: 0-100 km/h w 11,9 s.