Kia Sportage i Hyundai Tucson szturmem zdobyły polski rynek i weszły do pierwszej dziesiątki bestsellerów. Co ważne, ich sprzedaż napędzają klienci indywidualni, a więc tzw. zwykli Kowalscy. Oba SUV-y kuszą prostą i uczciwą ofertą z niewygórowaną ceną. Ale... który jest lepszy? Postanowiliśmy to sprawdzić w wymagającym teście. Nasz dziennikarz miał na koniec spory problem.
Kia i Hyundai – jeden koncern, jeden biznes, a jednak znalazło się w nim miejsce na marki o znacznej autonomii. Gdy patrzy się na obie razem, trudno znaleźć przykład organizacji, która poczyniłaby w ostatnich latach tak ogromny progres techniczny w motoryzacji. I mimo tej samej bazy technologicznej produkowała tak różne samochody.
Wróć! Jeszcze nie tak dawno modele Kii od Hyundaia różniły się stosunkowo nieznacznie, szczególnie w segmentach B i C. Teraz nie dość, że obie marki poczynają sobie bardzo odważnie, jeżeli chodzi o styl, to do tego każda ma swoją filozofię i wizję tego, jak powinien wyglądać nowoczesny samochód. Przykłady? Proszę bardzo.
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — ten sam napęd, różne osiągi
Hyundai Tucson kontra Kia SportageŹródło: Auto Bild
Pierwszy z brzegu – żeby zmienić tryb pracy automatycznej skrzyni biegów, będziecie musieli wykonać różne czynności: w Kii trzeba obrócić niewielkie pokrętło na tunelu środkowym, a w Hyundaiu wystarczy użyć przycisków. Ani z jednym, ani z drugim nie ma problemu – kwestia gustu. Podobnie w przypadku automatycznej klimatyzacji, która ma podobną funkcjonalność, a jednak jej panele wyglądają nieco inaczej. Niemniej wsiadając do tych samochodów, nie będziecie musieli się długo zastanawiać, w którym z nich akurat jesteście. Każdy z nich ma swój styl i klimat.
Pod maskami zaszła już pełna unifikacja. W obu autach biegi sortuje siedmiostopniowa dwusprzęgłówka. Mocy dostarcza 180-konny silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem o oznaczeniu "1.6 T-GDI". Miękka hybryda, dająca Kii i Hyundaiowi ulgi w karach płaconych za sumaryczną emisję CO2 przez wszystkie wyprodukowane przez koncern i zarejestrowane na terenie UE samochody, jest widoczna dzięki bezszelestnemu i niemal pozbawionemu drgań rozruchowi silnika.
Zamiast klasycznego rozruchu za pośrednictwem koła zamachowego i zębatki rozrusznika mamy tutaj alternator z funkcją rozrusznika, który jest napędzany przez wał korbowy, a podczas uruchamiania sam ten wał napędza za pośrednictwem paska wieloklinowego, czyli cicho. Mamy też napęd 4x4: stały przedni i tylny dołączany przez sprzęgło w razie wykrycia niedostatku trakcji.
Hyundai Tucson czy Kia Sportage — rozmiar ten sam, styl inny
Foto:
Auto Bild
Foto:
Auto Bild
Nadwozia mimo skrajnie odmiennego wyglądu dzielą niemal identyczne wymiary główne, jak długość (prawie taka sama), rozstaw osi (identyczny) czy wysokość samochodu (również bez różnic).
Praca układu jezdnego nie przynosi wyczuwalnych odstępstw poza zmierzonymi osiągami – resorowanie i układ kierowniczy działają praktycznie tak samo. I jednocześnie wystarczająco dobrze, żeby na nic nie wybrzydzać. Czterocylindrowy napęd benzynowy w obu samochodach pracuje przyjemnie kulturalnie, daje o sobie znać tylko wówczas, gdy solidniej doda się gazu. Przyjemny motor stanie się szorstki w obyciu dopiero wtedy, kiedy zapragniecie wykorzystać maksymalną moc napędu – i niestety, nie brzmi wówczas rasowo, tylko nieco uciążliwie. Ale i tak trzeba to przyznać: mierzalna głośność w obu autach nie jest wysoka.
Skrzynia biegów działa subtelnie i podczas spokojnej, rozsądnej jazdy nie miewa raczej problemów z harmonią pracy. Natomiast zdarza jej się działać z lekkim opóźnieniem tak w zakresie zmiany biegów podczas przyspieszania, jak i wtedy, kiedy wciskamy pedał gazu do oporu i oczekujemy natychmiastowej redukcji przełożenia. Są to jednak niuanse. Gdyby to było porównanie z najbardziej kompetentną w segmencie SUV-ów konkurencją, to pewnie znalazłyby się różnice, a tak musimy ogłosić wynik jeden do jednego.
Kia Sportage czy Hyundai Tucson— różnice
Foto:
Auto Bild
Foto:
Auto Bild
Foto:
Auto Bild
Foto:
Auto Bild
Foto:
Auto Bild
Foto:
Auto Bild
To, że podczas pomiarów przyspieszania koreańskie bliźniaki osiągnęły nieco inne rezultaty, to raczej efekt różnego traktowania tych samochodów w parkach prasowych, zanim trafiły na nasze pomiary, niż rzeczywistej, uzasadnionej technicznie różnicy w potencjale obu napędów.
No ale tak wyszło: lżejszy Hyundai trochę szybszy, Kia nieco oszczędniejsza, przy czym "oszczędniejsza" jest tu mocnym nadużyciem, bo oba auta mają duży apetyt na benzynę. Ponieważ są to silniki turbo, a my mierzymy spalanie w różnych warunkach, łącznie z autostradą, to spokojnie jeżdżący właściciel podróżujący po podmiejskich drogach bez trudu zejdzie ze spalaniem poniżej 9 litrów na 100 kilometrów. Oczywiście, korekta jest także możliwa w drugą stronę.
Oba samochody dobrze "kleją" do asfaltu, ale kosztem tego jest słyszalny odgłos szerokich opon toczących się po jezdni. Mimo zastosowania aktywnej amortyzacji (regulowane amortyzatory) zarówno w Kii, jak i w Hyundaiu można sprowokować solidne przechyły karoserii, a pod pełnym obciążeniem pasażerami oraz bagażem komfort jazdy na nierównej drodze wyraźnie się obniża. Tak jak w (prawie) każdym samochodzie. Tyle że nie każde auto ma tak bogate wyposażenie, jak oceniane w tym teście koreańskie SUV-y. A na koniec przywołamy jeszcze jedną informację, której nie można pominąć: ceny w ciągu roku podskoczyły o około 25 000 złotych!
Hyundai Tucson czy Kia Sportage — pomiar zużycia paliwa
Źródło: Auto Świat
Niby to techniczne bliźniaki, więc spalanie powinno być identyczne. A jednak! Hyundai pali nieco więcej, ale ma za to mierzalnie lepsze przyspieszenie. Minimalnie cięższa Kia zapewnia gorsze osiągi w próbie przyspieszania do 100 km/h, ale za to – co zaskakujące – mniej pali. Paliwo było to samo. Może ktoś przed nami inaczej docierał te samochody?
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — droga hamowania ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt
Źródło: Auto Świat
Znakomite wyniki testu hamowania! Z lekkim wskazaniem na Hyundaia, bo pierwsze awaryjne hamowanie zdarza się częściej niż katowanie hamulców na zjazdach bez hamowania silnikiem, a tym bardziej wielokrotne pełne hamowanie poza drogą publiczną, jak w naszym teście drogowym.
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — wyniki
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
Kia Sportage 1.6 T-GDI
Przyspieszenie 0-50 km/h
2,8 s
3,3 s
Przyspieszenie 0-100 km/h
8,3 s
9,1 s
Przyspieszenie 0-130 km/h
13,6 s
15,1 s
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.)
4,7 s
5,0 s
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.)
5,9 s
6,4 s
Masa rzeczywista/ładowność
2170/518 kg
2210/570 kg
Rozdział masy (przód/tył)
57/43 proc.
58/42 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)
11,6/11,6 m
11,6/11,6 m
Hamowanieze 100 km/h (zimne)
35,3 m
36,5 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)
34,6 m
33,9 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h
58 dB (A)
58 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h
64 dB (A)
65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h
68 dB (A)
68 dB (A)
Spalanie testowe
9,5 l/100 km
9,2 l/100 km
Zasięg
560 km
580 km
Kia Sportage kontra Hyundai Tucson— dane techniczne
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
Kia Sportage 1.6 T-GDI
Silnik: typ/cylindry/zawory
benzynowy, turbo/R4/16
benzynowy, turbo/R4/16
Ustawienie silnika
poprzecznie z przodu
poprzecznie z przodu
Zasilanie/napęd rozrządu
wtrysk bezp./łańcuch
wtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa
1598 cm3
1598 cm3
Moc maksymalna
180 KM przy 5500 obr./min
180 KM przy 5500 obr./min
Maks. moment obrotowy
265 Nm przy 1500 obr./min
265 Nm przy 1500 obr./min
Prędkość maksymalna
201 km/h
201 km/h
Skrzynia biegów
automatyczna, 7-biegowa
automatyczna, 7-biegowa
Napęd
4x4
4x4
Hamulce (przód/tył)
tw/t
tw/t
Pojemność bagażnika
577-1759 l
562-1751 l
Pojemność zbiornika paliwa
54 l
54 l
Marka i model opon testowanego auta
Contin. PremiumContact 6
Contin. PremiumContact 6
Rozmiar opon testowanego auta
235/50 R 19
235/50 R 19
Emisja CO2; filtr cząstek stałych
163 g/km; S
163 g/km; S
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez
1650/750 kg
1650/750 kg
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — wyposażenie
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
Kia Sportage 1.6 T-GDI
Wersja
1.6 T-GDI 48 V AWD Platinum
1.6 T-GDI 48 V AWD GT-Line
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/centralny
S/S/S/S
S/S/S/S
Aut. przełącznik świateł
(mijania/drogowe)
S
S
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED
N/S
S/S (matrycowe)
Klimatyzacja automatyczna
S (3-strefowa)
S (3-strefowa)
Elektr. podgrzewane/składane lusterka
boczne
S/S
S/S
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne
S
S
System multim./nawigacja/radio DAB
S/S/S
S/S/S
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub
inne
S/S/S
S/S/S
Elektr. fotele/skóra/kluczyk zbliżeniowy
9500 zł (pakiet za 2 op.)/S
S/5500 zł (+ zamsz)/S
Aktywne zawieszenie/podążanie pasem ruchu
5000 zł (pakiet)/S
4000 zł/S
Ekran head-up/wirtualne zegary
N/S
N/S
Podgrzewane
fotele/kanapa/kierownica/szyba
S/S/S/N
S/S/S/N
Elektr. klapa bagażnika/wentylowane
fotele
S/9500 zł (pakiet)
S/5500 zł
Adaptacyjny tempomat/ładowarka indukcyjna
S/S
3500 zł (pakiet)/S
Czujniki park. przednie/tylne/kamera
cofania
S/S/S (360 stopni)
S/S/S
System unikania kolizji/czujnik martwego
pola
S/5000 zł (pakiet)
S/3500 zł (pakiet)
Asystent pasa ruchu/skaner znaków
drogowych
S/S
S/S
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z
tyłu
S/5000 zł (pakiet)
S/3500 zł (pakiet)
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym
aucie
2900 zł/S (19 cali)
S/S (19 cali)
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — gwarancja i ceny
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI
Kia Sportage 1.6 T-GDI
Cena wyjściowa
190 900 zł
187 900 zł
Gwarancja mechaniczna
5 lat (bez limitu)
7 lat (lub 150 tys. km)
Gwarancja perforacyjna
12 lat
12 lat
Przeglądy
co 15 tys. km
co 15 tys. km
Cena po doposażeniu
205 400 zł
200 900 zł
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — punktacja
Nadwozie
Maks. Punktów
Hyundai Tucson
Kia Sportage
Przestronność z przodu
40 zł
32
32
Przestronność z tyłu
30
27
25
Pojemność bagażnika
25
20
20
Ładowność
15
12
13
Widoczność
20 zł
14
14
Fotele, pozycja kierowcy
30
26
26
Ergonomia obsługi
20
16
16
Jakość wykończenia
20
16
16
Suma punktów
200
163
162
Napęd i zawieszenie
Przyspieszenie
25
19
17
Elastyczność
25
23
22
Poziom hałasu
15
12
12
Skrzynia biegów
15
12
12
Zachowanie na drodze
30
25
25
Komfort jazdy
30
24
24
Układ kierowniczy
15
12
12
Średnica zawracania
5
4
4
Skuteczność hamulców
40
35
34
Suma punktów
200
166
162
Koszty i zasięg
Cena
50
38
38
Zużycie paliwa
30
22
23
Wyposażenie – komfort
50
40
39
Wyposażenie – bezpiecz.
40
28
32
Ubezpieczenie
10
8
8
Gwarancja
15
14
15
Przeglądy
10
5
5
Suma punktów
205
155
160
Wynik końcowy
605
484
484
Miejsce w teście
1.
1.
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — naszym zdaniem
Hyundai i Kia – dwie marki należące do jednego koncernu, a jednak na tyle autonomiczne, aby zaoferować zupełnie różnie wyglądające samochody. Ale gdybyście wsiedli do każdego z nich po zmroku i wyjęli bezpiecznik podświetlenia kokpitu, to te auta byłyby niemal nie do rozróżnienia. Bardzo, bardzo rzadko zdarza się nam porównywać tak podobne w odbiorze samochody – jedyne różnice pojawiły się podczas testów drogowych ze stoperem. Można kupować.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.