Aż 580 samochodów. Tyle aut przebadano w gigantycznym teście jakości wykonania i materiałów wykorzystanych do wykończenia samochodu. Zespół testerów ADAC zwracał uwagę nie tylko na tworzywa, z których wykonano deskę rozdzielcze czy panele drzwi. Sprawdzano odporność na zarysowania, spasowanie i solidność montażu. Zwrócono nawet uwagę na takie szczegóły jak dodatkowe uszczelki, osłony śrub mocujących, grzechotanie z drzwi po opuszczeniu szyby, niczym niezabezpieczone progi załadunkowe, maty bagażnika czy odsłonięte części z blachy.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo:
Co ważne nie ograniczono się tylko do oceny aut, jakie obecnie znajdziemy w salonach sprzedaży. Niemcy sprawdzili, czy przypadkiem producenci nie próbują sprytnie oszczędzać, wprowadzając modele kolejne generacji. Stąd porównanie wersji aktualnych z poprzednimi. Bez wątpienia dobre uzupełnienie badań niezawodności ADAC.
- Przeczytaj także: Masowy protest egzaminatorów. Oto główne powody
Jakość materiałów. Kto poprawił, a kto pogorszył (im więcej punktów tym gorzej)
Marka model | Jakość materiałów - model aktualny | Jakość materiałów – poprzedni model | Zmiana |
Czołówka | |||
Renault Zoe | 3,5 | 4,95 | + 1,45 |
Mazda 3 | 2,5 | 3,5 | + 1 |
Nissan Leaf | 4,2 | 4,95 | + 0,75 |
BMW serii 3 | 1,75 | 2,25 | + 0,5 |
Volkswagen T-Roc | 3,95 | 4,45 | + 0,5 |
Outsiderzy | |||
Mercedes Klasy C | 2,8 | 1,25 | - 1,55 |
Audi A3 Sportback | 3,3 | 1,8 | - 1,5 |
Hyundai i20 | 4,8 | 3,8 | - 1 |
Opel Mokka | 4,3 | 3,3 | - 1 |
Peugeot 308 | 3,3 | 2,75 | - 0,55 |
Skupiono się nie tylko na zastosowanych tworzywach czy tkaninach, ale także na jakości wykonania. A to szczególnie wyzwanie dla marek premium, które coraz bardziej rozczarowują. Ze sporą krytyką spotkały się m.in. audi oraz Mercedes. Na tym jednak nie koniec.
Jakość wykonania. Kto poprawił, a kto pogorszył (im więcej punktów tym gorzej)
Marka model | Jakość materiałów - model aktualny | Jakość materiałów – poprzedni model | Zmiana |
Czołówka | |||
BMW serii 3 | 1,3 | 2,1 | + 0,8 |
Fiat 500 | 3,0 | 3,7 | + 0,7 |
Skoda Fabia | 2,9 | 3,4 | + 0,5 |
Toyota Yaris | 3,5 | 4,0 | + 0,5 |
Nissan Leaf | 3,3 | 3,7 | + 0,4 |
Outsiderzy | |||
Audi A3 Sportback | 2,5 | 1,5 | - 1 |
Hyundai i20 | 3,8 | 3,1 | - 0,7 |
Volkswagen Golf 8 | 2,7 | 2,2 | - 0,5 |
Hyundai i10 | 4,0 | 3,5 | - 0,5 |
Mercedes CLA | 2,3 | 1,9 | - 0,4 |
Sporo krytyki zebrała także Grupa Volkswagena. Testujący uznali, że koncern, który przez lata pozytywnie wyróżniał się na tle konkurencji, teraz podupada. Poziom oszczędności jest już tak wyraźny, że można sobie zadawać pytanie, czy niektóre modele są już premium tylko z nazwy. Sporo krytyki zebrały najnowszy Volkswagen Golf (regres w porównaniu z poprzednikiem) czy Audi A3, któremu brakuje solidności poprzednika. Dostało się także rywalowi z Azji. Jakość tworzyw w koreańskich maluchach Hyundai i10 i i20 oceniono dość nisko w porównaniu do starszych odmian.
- Przeczytaj także: W Europie tanieją używane auta. W Polsce możemy tylko o tym pomarzyć
Nie wszyscy jednak zebrali kiepskie noty. ADAC chwali bowiem Renault, które wykonało duży postęp. Dobrym przykładem jest elektryczne Renault Zoe. Trudno także nie zauważyć postępu, jaki dokonano w Clio czy najnowszym Austral. Ciepłych słów nie żałowano także wobec BMW, które poprawiło się w krytykowanych wcześniej starszych generacjach serii 1, X1 i 3. Słowa uznania należą się także Maździe, która w najnowszej serii 3 udowadnia, że w popularnym modelu można liczyć na znakomitą dbałość o detale i materiały. Brawo!
Według ADAC duży postęp w porównaniu z poprzednikiem. Nota poprawiła się z 4,95 na 3,5 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży postęp w porównaniu z poprzednikiem. Nota poprawiła się z 3,5 na 325 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży postęp w porównaniu z poprzednikiem. Nota poprawiła się z 4,95 na 4,2 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży postęp w porównaniu z poprzednikiem. Nota poprawiła się z 2,25 na 1,75 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży postęp w porównaniu z poprzednikiem. Nota poprawiła się z 4,45 na 3,95 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży spadek w porównaniu z poprzednikiem. Nota pogorszyła się z 1,25 na 2,8 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży spadek w porównaniu z poprzednikiem. Nota pogorszyła się z 1,8 na 3,3 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży spadek w porównaniu z poprzednikiem. Nota pogorszyła się z 3,8 na 4,8 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży spadek w porównaniu z poprzednikiem. Nota pogorszyła się z 3,3 na 4,3 (im więcej punktów tym gorzej)
Według ADAC duży spadek w porównaniu z poprzednikiem. Nota pogorszyła się z 2,75 na 3,3 (im więcej punktów tym gorzej)