- W styczniu Mercedes sprzedał więcej niż Dacia. Zarejestrowano bowiem 1651 sztuk aut niemieckiej marki i 1466 rumuńskich samochodów
- W Polsce dominują Skoda i Toyota. W pierwszej piątce są aż trzy modele japońskiej marki i dwa czeskiej
- Najpopularniejszym autem stycznia została Toyota Corolla (2053 sztuk). Na kolejnych miejscach Toyota Yaris (2016 sztuk) i Skoda Octavia (1690 egz.)
- W styczniowych statystykach nie zabrakło także luksusowych marek - zarejestrowano 7 aut Maserati, 4 Lamborghini oraz po 3 Ferrari i Bentleye
Pierwszy miesiąc 2020 roku skończył się wyraźnymi spadkami rejestracji nowych samochodów na polskim rynku. W styczniu zarejestrowano aż o 14,5 proc. mniej nowych samochodów osobowych oraz modeli dostawczych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t (łącznie 43 889 sztuk). Prawdziwe eldorado było zaledwie miesiąc wcześniej - w grudniu 2019 roku liczba rejestracji sięgnęła bowiem ponad 60 tys. pojazdów.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoWbrew pozorom nie wszystkie pojazdy, uwzględnione w statystykach CEPiK, pozostały w kraju. Według szacunków Samaru, ponad 6,8 proc. aut najprawdopodobniej wywieziono z Polski. Na tzw. reeksport mogło zatem trafić ok. 3000 samochodów. Twórcy raportu zastrzegają, że dane są jednak wciąż szacunkowe, gdyż brakuje jeszcze kompletu informacji o spółkach cywilnych i osobach prowadzących działalność gospodarczą, czyli grupie podmiotów zajmujących się wywozem pojazdów za granicę.
Nowy rok oznacza zmiany na pozycji lidera wśród najpopularniejszych marek w Polsce. Skoda musiała bowiem ustąpić miejsca Toyocie, która odnotowała świetne wyniki (6700 zarejestrowanych egzemplarzy). Japońska marka plasuje się na pierwszym miejscu z imponującym wzrostem rejestracji (o ponad 35 proc.) i rynkowym udziałem 16,97 proc. Czeska firma staje się tym samym wiceliderem z wynikiem 5631 samochodów i prawie 11 proc. spadkiem. Jeszcze większy spadek zaliczył Volkswagen (aż 25,74 proc. i 3955 zarejestrowanych samochodów).
Rejestracje w styczniu 2020 - TOP 10 w Polsce
Miejsce | Marka | Liczba zarejestrowanych nowych aut |
1. | Toyota | 6700 |
2. | Skoda | 5631 |
3. | Volkswagen | 3955 |
4. | KIA | 2203 |
5. | Hyundai | 2032 |
6. | Mercedes | 1651 |
7. | Renault | 1530 |
8. | Ford | 1491 |
9. | Dacia | 1466 |
10. | BMW | 1385 |
Ciekawie wygląda rywalizacja na kolejnych pozycjach. Nieźle radzą sobie marki premium. W styczniu Mercedes sprzedał więcej niż Dacia. Zarejestrowano 1651 sztuk aut niemieckiej marki i 1466 rumuńskich samochodów. Ciekawa sytuacja jest też poza pierwszą dziesiątką - Audi i BMW wypadły lepiej niż Fiat czy Opel.
Wśród producentów francuskich zdecydowanie prowadzi Renault (Peugeot dopiero na 15. miejscu, a Citroen na 17. oraz DS na 31.). W przypadku japońskich marek góruje Toyota (1. miejsce) nad Nissanem (15. pozycja w styczniowym rankingu), Hondą (19.), Mitsubishi (20.), Mazdą (21.) czy Suzuki (23.).
Zobacz także: nowa Skoda Octavia od 82 200 zł, początkowo będzie jednak drożej
W styczniowych statystykach nie zabrakło także luksusowych marek. Zarejestrowano bowiem 7 egzemplarzy Maserati, 4 Lamborghini oraz po 3 Ferrari i Bentleye. Po jednym aucie odnotowano w przypadku takich firm jak Rolls-Royce i McLaren. Taki sam wynik odnotowała… rosyjska Łada.
Ciekawie wygląda lista najpopularniejszych modeli w styczniu. O pozycję lidera walczą dwie Toyoty - Corolla i Yaris (różnica zaledwie kilkudziesięciu sztuk). Firmy częściej wybierały Corollę, a klienci indywidualni małego Yarisa.
Mocno zaś spadają ubiegłoroczne hity Skody, czyli Fabia (o ponad 27 proc.) i Octavia (prawie 20 proc, niedługo zadebiutuje nowa generacja). W pierwszej dziesiątce znalazły się samochody nie tylko z najniższych segmentów. Nie zabrakło SUV-ów (Hyundai Tucson i Toyota RAV4) oraz klasy średniej (Skoda Superb). Niewykluczone, że w lutym może nastąpić nieco zmian na ostatnich pozycjach zestawienia TOP10. O awans walczą Volkswagen Passat (11. miejsce), Skoda Scala (12. pozycja), Dacia Duster (13.) i Volkswagen Tiguan (14. pozycja). Różnica pomiędzy nimi to zaledwie kilkanaście zarejestrowanych egzemplarzy.
Najczęściej kupowane modele w styczniu 2020
Miejsce | Marka i model | Liczba rejestracji | Zmiana względem stycznia 2019 roku |
1. | Toyota Corolla | 2053 | + 297,87 proc. |
2. | Toyota Yaris | 2016 | + 21,74 proc. |
3. | Skoda Octavia | 1690 | - 19,91 proc. |
4. | Skoda Fabia | 1105 | - 27,59 proc. |
5. | Toyota RAV4 | 1031 | + 217,23 proc. |
6. | Fiat Tipo | 903 | - 8,97 proc. |
7. | Skoda Superb | 796 | + 4,33 proc. |
8. | Hyundai Tucson | 784 | - 20,65 proc. |
9. | Volkswagen Golf | 765 | - 43,16 proc. |
10. | Toyota C-HR | 705 | +0,57 proc. |
Źródło: Samar
Galeria zdjęć
Imponujący wzrost w styczniu - prawie 300 proc.
Ponad 2000 sztuk. Chętnie wybierana przez klientów indywidualnych
Mimo spadku sprzedaży o 19,9 proc. to wciąż jeden z hitów dla firm
Duży spadek (o ponad 27 proc.) w styczniu. Wynik - 1105 sztuk.
Wzrost o ponad 200 proc. Wynik - 1031 egz.
Spadek o prawie 9 proc. i 903 sztuki w styczniu.
Superb - 796 sztuk w styczniu.
Spadek o 20 proc. W sumie zarejestrowano 784 sztuki w styczniu.
W oczekiwaniu na następcę. Ogromny spadek o 43 proc.
705 sztuk w styczniu. Rywale mogą przegonić małą Toyotę w kolejnych miesiącach. Niewiele im brakuje.