• Renault wyprzedziło Volkswagena zaledwie o kilkaset sztuk. Clio stało się najchętniej kupowanym autem w Europie w lutym
  • W tym miesiącu sprzedano więcej BMW serii 3 niż Volkswagenów Passatów. Oba auta stanowiły aż 31 proc. rejestracji całego segmentu D
  • W Europie dalej królują silniki benzynowe (54 proc.). Diesel na drugim miejscu (31 proc.). Udział aut elektrycznych wzrósł zaś do 13 proc. kosztem wszystkich wersji spalinowych

Volkswagen Golf już nie jest numerem jeden w Europie. W lutym musiał ustąpić miejsca konkurentowi z Francji. Na pozycji lidera na naszym kontynencie znalazło się nowe Renault Clio. Oto wyniki badania rynku przygotowane przez Jato Dynamics.

Przewaga francuskiego modelu jest dość niewielka, gdyż Renault wyprzedziło Volkswagena zaledwie o kilkaset sztuk (odpowiednio: 24 194 egz. i 24 735 sztuk). Dla obu producentów istotne jest jednak co innego. Sprzedaż Clio spadła bowiem o zaledwie 4 proc. W przypadku Golfa spadek jest zaś znacznie większy – aż 21 proc.

W pierwszej piątce nie zabrakło innych niedużych modeli. Na trzecim miejscu uplasował się Peugeot 208 (prawie 21 tys. egzemplarzy). Na dalszych pozycjach kolejne maluchy, czyli Opel Corsa (18,4 tys.) oraz Fiat Panda (17,6 tys.). W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Ford Focus, Citroen C3, Volkswagen Polo, Skoda Octavia i Toyota Yaris.

TOP 10 – najpopularniejsze auta w lutym 2020 roku w Europie (27 państw)

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych sztuk w Europie w 2020 roku Zmiana względem 2019 roku
1 Renault Clio 24 914 - 4 proc.
2 VW Golf 24 735 - 21 proc.
3 Peugeot 208 20 923 + 7 proc.
4 Opel Corsa 18 406 + 7 proc.
5 Fiat Panda 17 680 + 10 proc.
6 Ford Focus 16 730 - 10 proc.
7 Citroen C3 16 254 - 18 proc.
8 VW Polo 16 181 - 28 proc.
9 Skoda Octavia 14 853 - 11 proc.
10 Toyota Yaris 14 488 - 10 proc.

Ciekawie prezentuje się rywalizacja poza pierwszą dziesiątką. Powody do zadowolenia mogą mieć szczególnie marki premium. Okazuje się, że większym wzięciem cieszy się Mercedes Klasy A niż Volkswagen T-Cross czy Peugeot 2008. Więcej także sprzedano BMW serii 3 (wzrost aż o 73 proc.) niż Volkswagenów Passatów (w górę o 54 proc.). Oba auta stanowiły aż 31 proc. rejestracji całego segmentu D.

W kwestii upodobań co do napędu próżno wypatrywać rewolucji. Niemniej zmiany preferencji nabywców są coraz bardziej widoczne. W Europie dalej królują silniki benzynowe (54 proc.). Ich udział jednak maleje podobnie jak diesla (31 proc.). Rośnie zaś sprzedaż aut elektrycznych (z 6 proc. w 2019 roku do 13 proc. w 2020 roku), co szczególnie może cieszyć we Francji. Najchętniej kupowanym autem elektrycznym Europy jest bowiem Renault Zoe z wynikiem ponad 6,3 tys. egz.

TOP 5 – najpopularniejsze zelektryfikowane modele w lutym 2020 roku w Europie (27 państw)

Miejsce Marka i model Liczba zarejestrowanych sztuk w Europie w 2020 roku
Hybrydy    
1 Toyota Corolla 10 484
2 Toyota C-HR 7721
3 Toyota Yaris 6616
4 Toyota RAV4 4945
5 Suzuki Swift 2775
Hybrydy plug-in    
1 Mitsubishi Outlander 2483
2 KIA Niro 1749
3 Volvo XC60 1598
4 BMW serii 3 1513
5 Volvo V60 1453
Elektryczne    
1 Renault Zoe 6391
2 Volkswagen Golf 3695
3 Tesla Model 3 3481
4 Peugeot 208 3463
5 Nissan Leaf 2416

Wśród marek dalej prym wiedzie Volkswagen, którego pozycja jest niezagrożona. Na podium trwa za to rywalizacja dwóch producentów z Francji. W lutym górą był Peugeot, który sprzedał ponad 1000 sztuk więcej niż Renault. Tuż za podium znalazł się zaś Mercedes, który uzyskał lepsze wyniki m.in. od Forda, Toyoty czy Skody. W pierwszej dziesiątce firm znalazły się także BMW i Audi, które odnotowały lepsze wyniki od Fiata, Citroena czy Opla.

Znamienne, że niemal wszystkie marki odnotowały spadki sprzedaży (od 1 proc. w przypadku Hyundai'a po 33 proc. w Jeepie i Suzuki). Na ich tle tylko cztery firmy wyróżniają się na korzyść. Wzrost sprzedaży odnotowały: Toyota (+11 proc.), Kia (+9 proc.), Seat (+8 proc.) oraz BMW (+4 proc.). Bez zmian w Volvo. Czy podobnie będzie w kolejnych miesiącach? W obecnej sytuacji w Europie trudno cokolwiek prognozować.