Zanim zaczniecie się śmiać z tematu, sprawdźcie czy aby na pewno wiecie, jak bez zaglądania w instrukcję, przestawić zegar w waszym samochodzie. W niektórych modelach oryginalność projektantów jest wybitnie zaskakująca.

Co prawda w wielu współczesnych modelach zegar przestawia się już sam. Nowoczesne systemy robią to za nas, najczęściej korzystając z radiowych zegarów. Dla przykładu, w niektórych modelach Opla czas ustawiany jest na podstawie sygnałów RDS emitowanych przez stacje radiowe. Z kolei we współczesnych Mercedesach często wykorzystywany jest do tego sygnał GPS. Jednak w większości samochodów jeżdżących po naszych drogach godzinę nadal trzeba przestawiać ręcznie.

Czasem trzeba przebrnąć przez rozbudowane do granic absurdu menu, w innych autach użyć szpilek albo przycisków od sterowania radiem. Zdarza się też, że zegar przestawia się inaczej w tym samym modelu – zmienia się to w zależności od rodzaju zamontowanego radia, czy nawigacji. Wielu kierowców po nieudanych próbach poddaje się lub jest przekonanych, że coś musiało się zepsuć. Wystarczy zajrzeć na fora miłośników różnych marek, żeby się przekonać, jak często porusza się ten temat.

Dlatego postanowiliśmy przypomnieć, jak to zrobić w kilku popularnych modelach.

Audi A3 (8L) zegar cyfrowy:

Przy włączonym zapłonie należy odciągnąć pokrętło umieszczone po lewej stronie zegarów (wyświetlana godzina powinna  w tym momencie migać). Następnie przestawić godzinę przekręcając pokrętło. Po kolejnym pociągnięciu ustawia się minutnik i kolejno datę (dzień, miesiąc, rok).

Audi A3 (8L) zegar analogowy:

Należy odciągnąć pokrętło umieszczone po lewej stronie i przekręcić – zegar przestawia się wyłącznie zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

Audi A4 (B6):

Do ustawiania zegara służy przycisk "MODE" umieszczony w okolicy zegarów.  do momentu, aż wyświetlona godzina zacznie migać, a następnie ustawia się ją za pomocą "-" i "+". Po kolejnych wciśnięciach przycisku "MODE" przechodzi się do ustawienia minut i daty.

BMW seria 3 (E46):

należy włączyć zapłon i praw przyciskiem umieszczonym pod obrotomierzem należy kręci w lewo (ustawianie czasu do przodu) lub w prawo (cofanie wskazań zegara), przytrzymanie w pozycji (lewo lub

prawo) przyspiesza ustawianie. Wciskając pokrętło można zmienić na tryb 12 lub 24 godzinny.

Fiat 500:

Menu obsługuje się wciskając i przytrzymując przycisk MODE/MENU (znajduje się po prawej stronie zegara). Jedna z pozycji to ustawienie pokładowego zegara. Godzinę i minuty przestawia się przyciskami ze strzałką do dołu i góry. Po wszystkim wychodzi się z menu wciskając i przytrzymując ponownie przycisk MODE/MENU.

Ford Fiesta:

Czas ustawia się przy użyciu panelu sterującego wyświetlacza systemu audio. Między różnymi poziomami menu przechodzi się za pomocą przycisków ze strzałkami oraz przycisku. Po wejściu do menu systemu audio należy wyszukać odpowiednią opcję. Rozwiązania są funkcjonalnie zbliżone do tych, które znamy z nowoczesnych telefonów komórkowych.

Honda Civic VIII:

Godzinę przestawia się po wciśnięciu przycisku “CLOCK”. Kiedy wyświetlany czas zacznie migać, można go przestawić za pomocą przycisków, pod którymi „zapamiętuje się” stacje radiowe. Do zmiany godziny służy przycisk nr 1 (znajduje się nad nim literka H), a minuty przyciskiem nr 2. Po zakończeniu operacji należy ponownie wcisnąć “CLOCK”.

Mazda 2:

Przycisk ustawiania czasu znajduje się w widocznym miejscu na panelu systemu audio. Po przyciśnięciu go przez ok. 2 sekundy można rozpocząć ustawianie zegara. Przycisk ze strzałką skierowaną do góry służy do ustawiania godzin, a ze strzałką do dołu - do ustawiania minut. Zatwierdzenia ustawień dokonuje się przez ponowne przyciśnięcie przycisku z symbolem zegara.

Mazda 6 II (GH):

Przy włączonym zapłonie trzeba wcisnąć i przytrzymać przycisk „CLOCK” (dolny lewy róg radia). Godzinę ustawia się przyciskiem H, a minuty M (lewy górny róg radia). Na koniec ponownie wciska się przycisk „CLOCK”.

Opel Agila:

Pokrętło znajduje się obok zegara. Aktywacja przez naciśnięcie przez 2 sekundy. Przyciśnięcie na 5 sekund - przejście między godzinami i minutami.

Opel Astra II:

W tym przypadku przestawienie zegara jest bardzo intuicyjne – przyciski do przestawiania daty i godziny znajdują się obok wyświetlacza. Za pomocą górnego przycisku wchodzimy w poszczególne ustawienia (tzn. dzień, miesiąc, rok, godzinę i minuty), a dolnym przestawiamy wyświetlane cyfry.

Peugeot 207 (wersja ze sterowaniem radioodtwarzaczem pod kołem kierownicy):

Do menu wchodzi się wciskając jednocześnie górny i dolny przycisk do ustawiania stacji radiowych/utworów, znajdujące się na dźwigience sterowania radioodtwarzaczem. Na centralnym wyświetlaczu pokarze się menu (radio, trip i konfiguracja). Opcje zmienia się za pomocą pokrętła „MEMO”, a wybiera wciskając przycisk „SRC”. Ustawienia godziny znajdują się w menu konfiguracji, w podkategorii „Display configuration”. Zaprogramowany czas zatwierdza się ponownie wciskając dolny i górny przycisk dźwigienki sterowania radiem.

Peugeot 308:

Zegar i datę ustawia się wybierając ustawienia (ikonka trybów po prawej stronie) na dotykowym panelu wyświetlacza. Następnie należy wejść w menu „konfiguracja”, skąd bezpośrednio można przejść do opcji ustawiania czasu.

Renault Laguna II:

Zegar przestawia się wciskając przyciski schowane w małych otworach pod zegarem. Niezbędna będzie szpilka, albo wykałaczka.

Skoda Fabia I:

Zegar ustawiany za pomocą gałki znajdującej się na tablicy przyrządów. Obrót w lewą stronę - godziny, obrót w prawą – minuty.

Suzuki Swift:

Klasyczne, intuicyjne rozwiązanie: dwa przyciski znajdujące się obok zegarka (do przestawiania godzin, do ustawiania minut).

Toyota Yaris II:

Należy wcisnąć i przytrzymać przycisk, znajdującego się po prawej stronie zegarów – godzina zacznie migać. Tym samym przyciskiem przestawia się godzinę i minuty. Po zaprogramowaniu czasu należy puścić przycisk, po kilku sekundach wskazania zostaną zapamiętane.

Volkswagen Golf VI:

Klasyczny przykład tego, że nowe jest wrogiem dobrego. W przeciwieństwie do prostego rozwiązania znanego z konstrukcyjnie starszego modelu Polo tutaj przestawienie zegara wymaga korzystania z przycisków znajdujących się na wielofunkcyjnej kierownicy i przechodzenia między kolejnymi polami wyboru w rozbudowanym menu.