• Trzy hot-hatche, które mogą z powodzeniem służyć do codziennego użytku, pokazują, że tkwią w nich sportowe dusze
  • Podobna koncepcja, zbliżone ambicje, ale różne charaktery. Najszybszy może być tylko jeden z nich
  • Dużo frajdy ma swoją cenę – bazową od 132 do 150 tys. zł

W nowym Volkswagenie Golfie GTI pracuje 245-konny silnik, auto ma znakomite zawieszenie i ostre hamulce. Wydawać by się mogło, że w porównaniu z poprzednią generacją niewiele się zmieniło, bo przecież poprzednik był już bardzo dobry. A jednak! Nowe GTI pokazuje na co je stać, zwłaszcza gdy na horyzoncie pojawiają się godni przeciwnicy.

Konkurencja nie śpi. Do walki stają: 280-konny Ford Focus ST i Hyundai i30 N Performance o mocy 275 KM. Oba kompakty są więc mocniejsze od Volkswagena. Jak to się przekłada na wyniki w bezpośrednim starciu? Sprawdziliśmy na torze Continentala. Mimo bardzo podobnej konstrukcji – pięciodrzwiowe hatchbacki, czterocylindrowe silniki benzynowe z turbodoładowaniem, napęd przenoszony na przednie koła – każdy z trójki pokazał się z zupełnie innej strony.

W kwestii ceny auta są dość zgodne – żaden z nich do tanich nie należy. W tym trio najdroższy jest Volkswagen Golf GTI, importer żąda za niego od 149 390 zł, najtańszy Ford Focus ST – od 132 350 zł, po środku plasuje się Hyundai i30 N Performance za 144 500 zł. Co dostaje się za te pieniądze?

Hyundai i30 N Performance

Litera N w nazwie pochodzi od toru wyścigowego Nürburgringu. Przechwałki? Wcale nie! Na Nürburgringu znajduje się europejskie centrum testowe Hyundaia. I stosownie do tego „Koreańczyk” daje czadu. W końcu Hyundai wycisnął z dwulitrowego benzyniaka aż 275 KM. Silnik może nie pracuje tak gwałtownie jak EcoBoost Forda ani tak gładko jak TSI Volkswagena, jednak przyjemnie liniowo rozwija moc i ochoczo kręci do ponad 6000 obr./min.

Przy tym Hyundai i30 N Performance odgrywa prawdziwy akustyczny spektakl. Tak, wiemy, że ryk, grzmoty, kołatanie i pohukiwanie wytwarzane są sztucznie. Ale zwolennicy takich efektów dostają tu dużą porcję wyścigowej atmosfery. Poza tym wiele radości daje manewrowanie krótkim drążkiem zmiany biegów. Szkoda tylko, że opony Hyundaia, w porównaniu z zapewniającymi lepszą przyczepność gumami konkurentów, nie kleją się tak dobrze do asfaltu. W rezultacie i30 wcześniej wykazuje podsterowność.

Ford Focus ST

Powiedzmy to od razu: Ford wie, jak się robi sportowe auta. Ford Focus ST jest tu nie tylko najszybszym kompaktem, lecz także dostarcza najbardziej emocjonujących wrażeń. Jasne, że ma przewagę mocy – 280 KM, ale dodatkowe konie to tylko drobna część przyczyniająca się do zwycięstwa Focusa. Cały pakiet ST sprawia wrażenie solidnego, mocnego i gwałtownego, w pozytywnym tego słowa znaczeniu.

Fotele trzymają jak imadła, sprzęgło lubi mocne wdepnięcie, silnik oczekuje poniżej 2000 obr./min na wezwanie do akcji. Nic nie szkodzi, bo za to wszystko Ford odpłaca gnając bez pamięci, z olbrzymią siłą, przy czym ze zwalającą z nóg konsekwencją pozostaje dosłownie przyklejony do drogi. To jeszcze nie wszystko. Na życzenie Focus ST staje lekko bokiem. Zmiana obciążenia silnika lub szarpnięcie kierownicą i tył lekko zarzuca. Niegroźnie pod względem bezpieczeństwa jazdy, a daje niesłychaną frajdę. Zniewalające są także brzmienie i kultura pracy 2,3-litrowego silnika, mające w sobie coś z 5-cylindrowca.

Volkswagen Golf GTI

Ma dwa oblicza. Z jednej strony komfortowy, cichy, bezpieczny, z silnikiem o wysokiej kulturze pracy – idealny samochód do codziennych zadań. Ale jest też druga twarz Volkswagena Golfa GTI. Jeśli kierowca energiczniej przeciśnie pedał przyspieszenia, auto z łagodnego kompaktu przeobraża się w kulę armatnią. Silnik błyskawicznie reaguje na gaz, przy czym sprawia wrażenie, że przychodzi mu to raczej z lekkością niż z mozołem. Wspaniała maszyna!

Jednocześnie Golf przenosi swoją siłę na drogę precyzyjnie, bez poślizgu. Pomocny jest tu regulowany dyferencjał. Elektroniczny pomocnik dawkuje siłę sprytnie, szybko i efektywnie – odpowiednio do bocznego prowadzenia przednich kół. W rezultacie samochód przy odpowiednim operowaniu pedałem gazu coraz ciaśniej wchodzi w łuki. Fantastyczne, jak wydajnie pokonuje nawet ekstremalne zakręty. Trzyma się drogi nadzwyczaj neutralnie.

Ford Focus ST, Hyundai i30 N Performance i Volkswagen Golf GTI – czasy okrążeń

Contidrom to poligon testowy producenta opon Continentala. Tor do testowania jazdy na suchej nawierzchni ma 3,8 km długości. Najszybszym autem w naszym sprawdzianie okazał się Ford Focus ST, który pokonał okrążenie w czasie 1:36,88 min. Drugi był Volkswagen Golf GTI z czasem 1:37,14 min, tuż za nim uplasował się Hyundai i30 N Performance – 1:37,22 min.

Ford Focus ST, Hyundai i30 N Performance i Volkswagen Golf GTI – naszym zdaniem

To jasne, że jazda prawie 300-konnymi autami klasy kompakt daje mnóstwo radości. Jednak najlepsze w tym wszystkim jest to, że takie samochody jeszcze w ogóle istnieją. Hot-hatche dostarczyły nam wiele ekscytujących wrażeń: Ford – ostrą jazdą, Hyundai – niezwykłymi doznaniami akustycznymi, a Golf – szybkością i kulturą pracy silnika.

Ford Focus ST – dane techniczne

Silnik t.benz. R4
Pojemność skokowa 2261 cm3
Moc 280 KM przy 5500 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 420 Nm przy 3000 obr./min
Masa własna 1446 kg
Droga hamowania (rozgrzane hamulce) 32,8 m
Przyspieszenie 0–100/200 km/h 6,0/20,2 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie zużycie paliwa 9,7 l/100 km
Emisja CO2 230 g/km Preis
Cena od 132 350 zł

VW Golf GTI – dane techniczne

Silnik t.ben. R4
Pojemność skokowa • 1984 cm3
Moc 245 KM przy 5000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 370 Nm przy 1600 obr./min
Masa własna 1408 kg
Droga hamowania (rozgrzane hamulce) 32,8 m
Przyspieszenie 0–100/200 km/h 6,4/22,2 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie zużycie paliwa 7,7 l/100 km
Emisja CO2 182 g/km
Cena od 149 390 zł

Hyundai i30 N Performance – dane techniczne

Motor t.benz. R4
Pojemność skokowa 1998 cm3
Moc 275 KM przy 6000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 353 Nm przy 1450 obr./min
Masa własna 1478 kg
Droga hamowania (rozgrzane hamulce) 34,6 m
Przyspieszenie 0–100/200 km/h 6,3/22,9 s
Prędkość maksymalna 250 km/h
Średnie zużycie paliwa 9,7 l/100 km
Emisja CO2 230 g/km
Cena od 144 500 zl