- Stinger na razie nie ma bezpośrednich rywali
- Jaguarowi brakuje zamiłowania do detali i jego jakość rozczarowuje
- W cenie doposażonego Audi można kupić dwie Kie Stinger: R4 i V6
- Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - wyniki testu
- Przeczytaj też:
- Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - dane katalogowe producentów
- Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - gwarancje/ceny
- Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - punktacja
- Kia Stinger GT kontra Audi A5 Sportback i Jaguar XE S - naszym zdaniem
Znalezienie czegoś równie mocnego i praktycznego w tej cenie jest trudne. Volkswagen Arteon jeszcze nie występuje z tak mocnym silnikiem, a droższe o 13 000 zł 405-konne Infiniti Q50 nie było niestety dostępne do porównania.
Dobraliśmy zatem coś z wysokiej półki pożądanych marek: Jaguara XE S i Audi S5 Sportback. Oba są mniejsze i znacznie droższe od Kii, choć mocowo grają w jednej lidze. Jaguara napędza 3.0 V6 z kompresorem, o mocy 380 KM. Silnik Audi to 3-litrowe V6 z pojedynczą turbosprężarką, osiągające 354 KM. Nieporównywalny i według naszej punktacji niemierzalny jest prestiż marki. Oczywiście, że większą zazdrość u innych wywołacie, bawiąc się kluczykami od Jaguara czy Audi. Ale gdy cała trójka stoi obok siebie na parkingu, najwięcej uwagi skupia Kia Stinger. Przejdźmy jednak do twardych kryteriów testowych i pozwólmy rozsądzić punktom.
Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - wyniki testu
Stinger GT | S5 Sportback | XE S | |
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,0 s | 1,7 s | 2,0 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s | 4,5 s | 5,0 s |
Elastyczność 60-100 km/h | 2,4 s | 2,2 s | 2,5 s |
Elastyczność 80-120 km/h | 3,0 s | 2,9 s | 2,8 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 1843/482 kg | 1750/480 kg | 1714/516 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 53/47 proc. | 57/43 proc. | 52/48 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 12,3/12,2 m | 11,8/11,7 m | 11,5/11,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (zimne) | 36,9 m | 35,2 m | 36,8 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 36,0 m | 34,2 m | 36,0 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 57 dB (A) | 57 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 65 dB (A) | 65 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 69 dB (A) | 69 dB (A) | 69 dB (A) |
Spalanie testowe | 11,4 l/100 km | 9,5 l/100 km | 10,2 l/100 km |
Zasięg | 525 km | 610 km | 615 km |
Nadwozie Stingera ma 4,83 m długości. Można by sądzić, że dużo się w nim mieści, ale pojemność bagażnika wynosi tylko 406-1114 l. Do Audi wchodzi 480-1300 l, mimo że jest o 8 cm krótsze. Nieco lepiej Kia wypada pod względem przestrzeni na tylnej kanapie, szczególnie na wysokości kolan oferuje najwięcej miejsca. To jednak nie znaczy od razu, że wysocy siedzą wygodnie. Siedzisko umieszczono bardzo nisko, podobnie jak przednie fotele – pasażer nie wciśnie pod nie stóp. W Audi kolana mają ciaśniej, za to osoba o wzroście 190 cm usiądzie tu wyprostowana. Podczas wsiadania musi jednak mocno podkulić głowę, bo linia dachu opada tu jeszcze mocniej niż w Kii.
A Jaguar? Ma 4,67 m długości i jest ciasno skrojony. W Kii Stinger i Audi S5 klapa bagażnika otwiera się wraz z oknem, co ułatwia załadunek dużych przedmiotów, natomiast Jaguar to klasyczny sedan. Kufer mieści jednak uczciwe 455 l. Skoro już przyglądamy się Jaguarowi, to porozmawiajmy o jakości. Ostrzegamy – będzie boleć. Przy otwartym bagażniku można palcem odchylić o 2 cm boczne plastikowe osłony, podsufitka jest kiepsko przymocowana, środkowa konsola także. Tworzywa mają nieestetyczne ranty i w wielu miejscach są nieprzyzwoicie twarde.
Kia pokazuje, jak można bardziej przyjaźnie i szlachetnie wykończyć wnętrze. Akurat Kia! No dobra, w komorze silnikowej brakuje bezbarwnego lakieru, a na ostrych rantach błotników mechanik może szatkować ogórki na mizerię, ale poza tym Koreańczycy bardzo się przyłożyli do odczuwalnej jakości Stingera. Cieszą nawet takie detale, jak nawiewy z klikającym mechanizmem regulacji otwarcia czy hojnie wykrojone wstawki z aluminium.
Szkoda tylko, że do ekranu dotykowego, którym obsługuje się nawigację i multimedia, kierowca musi się nachylać. Audi też umieszcza ekran systemu inforozrywki wysoko, ale obsługuje się go ergonomicznie zaprojektowanym i wygodnie umieszczonym na tunelu środkowym pokrętłem MMI z polem dotykowym i łatwo namacalnymi przełącznikami. Takie rozwiązanie mniej odciąga uwagę kierowcy od prowadzenia. Audi jest też mistrzem jakości – w kabinie S5 nie ma się do czego przyczepić.
Przeczytaj też:
- Kia Stinger GT 3.3 V6 - ma w sobie coś zwierzęcego
- Porównanie: Kia Stinger, Mazda 6, Mercedes klasy C i BMW serii 3
- Audi A5 Sportback 40 TDI - wojownik? Tak, w lakierkach i pod krawatem!
Albert Biermann – jeden z ojców Stingera – pracował wcześniej w BMW M GmbH. I to czuć! Ta Kia jest tak gorąca, jak tłuszcz po frytkach. Jej napęd na 4 koła mocno preferuje tylną oś, 3,3-litrowe V6 ostro bierze się do roboty, a ośmiostopniowy „automat” jest świetnie zestrojony. Na zakręcie zbijasz łopatkami przy kierownicy dwa biegi, naciskasz gaz, Stinger wgryza się w asfalt, jakby był gąsienicą, skręca bezpośrednio i ma sztywno zestrojone sportowe zawieszenie. I jest przy tym tak groźny, jak paczka czipsów: kiedy zaczniesz, nie jesteś w stanie skończyć! Szkoda tylko, że V6 Stingera nie brzmi donośniej.
Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - dane katalogowe producentów
Stinger GT | S5 Sportback | XE S | |
Silnik: typ/cylindry/zawory | benz. biturbo/V6/24 | benz. turbo/V6/24 | benz. kompresor/V6/24 |
Ustawienie silnika | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu | wzdłużnie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa (cm3) | 3342 | 2995 | 2995 |
Moc maksymalna (KM/obr./min) | 370/6000 | 354/5400 | 380/6500 |
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min) | 510/1300 | 500/1370 | 450/3500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 270 | 250 | 250 |
Skrzynia biegów | aut. 8-biegowa | aut. 8-biegowa | aut. 8-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/tw | tw/tw | tw/tw |
Pojemność bagażnika (l) | 406-1114 | 480-1300 | 455-830 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 58 | 63 |
Rozmiar opon testowanego auta | 225/40 R 19 | 255/35 R 19 | 245/40 R 18 | 225/40 R 19 | 255/35 R 19 |
Emisja CO2 (g/km) | 244 | 170 | 194 |
Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - gwarancje/ceny
Kia | Audi | Jaguar | |
Wersja wyposażenia | Stinger GT | S5 Sportback | XE S |
Cena podstawowa | 234 900 zł | 313 700 zł | 296 200 zł |
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km) | 48,9 proc. | 48,5 proc. | 52,9 proc. |
Gwarancja mechaniczna | 7 lat/150 tys. km | 3 lata/90 tys. km | 5 lat/150 tys. km |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat | 6 lat |
Przeglądy | co 10 tys. km lub rok | co 30 tys. km lub rok | co 27 tys. km lub rok |
Cena po doposażeniu (punktowana) | 234 900 zł | 421 080 zł | 379 530 zł |
„Jag” wręcz przeciwnie. Z jego dwóch niepozornych końcówek wydechu wydobywa się piękny koncert, zupełnie jakby Jaguar grał dla samej królowej. Silnik kręci się do 7000 obrotów, hamulce ostro biorą. A jednak nie chce ci się jechać nim jak szalony, do tego ma zbyt nerwowy układ kierowniczy. Masz ochotę uprawiać nim cruising, odprężyć się. Jaguar to potrafi, bo ma najbardziej komfortowo pracujące zawieszenie w porównaniu.
A Audi? Znów okazuje się perfekcyjnym prymusem. Bo brzmi tak, jak 3-litrowe V6 brzmieć musi: głośno, soczyście, chrapiąc, sapiąc i bulgocząc. I jeździ tak, jak jeździć powinno. Także tu napęd 4x4 skalibrowano w taki sposób, żeby większa część momentu trafiała domyślnie na tył. Regulowane zawieszenie pozwala na szeroki zakres ustawień – tak samo dobrze radzi sobie ze sportową sztywnością, jak i komfortową miękkością.
Najmocniejsza jednostka napędowa Kii Stinger jest dostępna tylko z topowym wyposażeniem, obejmującym nawigację i nawet takie luksusy, jak: elektrycznie sterowane, wentylowane fotele ze skórą nappa, elektrycznie regulowana kolumna kierownicza, 15-głośnikowy system audio Harman Kardon o mocy 720 watów, ekran head-up i komplet asystentów jazdy. Za to wszystko trzeba zapłacić „tylko” 234 900 zł.
Żeby mieć równie wypasionego Jaguara, trzeba wydać o 144 630 zł więcej, a Audi jest nawet o 186 180 zł droższe od Kii. W cenie doposażonego S5 Sportbacka można mieć Kię Stinger z silnikiem V6, drugą Kię Stinger z 255-konnym silnikiem 2.0 T-GDI i najwyższym wyposażeniem GT-Line i jeszcze zostanie 11 280 zł na przeglądy, które w Kii trzeba robić co 10 tys. km lub rok. Audi wygrywa z Kią we wszystkich kategoriach poza kosztami, jest za drogie!
Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - punktacja
Nadwozie | Maks. pkt. | Stinger GT | S5 Sportback | XE S |
Przestronność z przodu | 40 | 34 | 34 | 31 |
Przestronność z tyłu | 30 | 24 | 22 | 21 |
Pojemność bagażnika | 25 | 15 | 18 | 17 |
Ładowność | 15 | 10 | 10 | 11 |
Widoczność | 20 | 15 | 16 | 15 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 27 | 24 |
Ergonomia obsługi | 20 | 15 | 19 | 14 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 19 | 14 |
Suma punktów | 200 | 155 | 165 | 147 |
Napęd i zawieszenie | Maks. pkt. | Stinger GT | S5 Sportback | XE S |
Przyspieszenie | 25 | 22 | 23 | 22 |
Elastyczność | 25 | 24 | 25 | 24 |
Poziom hałasu | 15 | 13 | 13 | 13 |
Skrzynia biegów | 15 | 13 | 14 | 13 |
Zachowanie na drodze | 30 | 27 | 28 | 27 |
Komfort jazdy | 30 | 22 | 24 | 25 |
Układ kierowniczy | 15 | 13 | 14 | 13 |
Średnica zawracania | 5 | 3 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 30 | 36 | 30 |
Suma punktów | 200 | 167 | 181 | 171 |
Koszty | Maks. pkt. | Stinger GT | S5 Sportback | XE S |
Cena po doposażeniu | 50 | 40 | 3 | 11 |
Utrata wartości | 15 | 11 | 11 | 8 |
Zużycie paliwa | 30 | 12 | 15 | 14 |
Wyposażenie – komfort | 40 | 35 | 36 | 36 |
Wyp. – bezpieczeństwo | 30 | 22 | 22 | 20 |
Ubezpieczenia | 10 | 7 | 4 | 4 |
Gwarancja | 15 | 15 | 10 | 14 |
Przeglądy | 10 | 1 | 6 | 8 |
Suma punktów | 200 | 143 | 107 | 115 |
Wynik końcowy | 600 | 465 | 453 | 433 |
Miejsce w teście | 1. | 2. | 3. |
Kia Stinger GT kontra Audi A5 Sportback i Jaguar XE S - naszym zdaniem
Stinger złamał nam serca. Jeszcze nigdy w redakcji nie wyrywaliśmy sobie z rąk kluczyków do Kii. To auto to kolejny znaczący krok na drodze zmiany oblicza koreańskiej marki. Auto obłędnie wygląda zarówno z zewnątrz, jak i w środku, świetnie jeździ i ma bezkonkurencyjną cenę. Audi jest jeszcze bardziej dopracowane w szczegółach, szlachetniejsze i ma oszczędniejszy silnik, który w dodatku charakterniej brzmi niż V6 Kii. Jaguarowi niestety brakuje zamiłowania do detali i jego jakość rozczarowuje. Za to ma wspaniały silnik.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo