Auto Świat Testy Porównania samochodów Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - Kia wśród wyższych sfer

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - Kia wśród wyższych sfer

Odkąd Kia nabrała rozpędu, w motoryzacji nic już nie jest tak, jak dawniej. I mało który konkurent ma odwagę działać tak śmiało i agresywnie, jak Koreańczycy. Najnowszy szok to Kia Stinger – efektownie wyglądające 4-drzwiowe coupé, które z 370-konnym silnikiem V6 biturbo, napędem na 4 koła i pełnym wyposażeniem kosztuje 234 900 zł

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S
Zobacz galerię (16)
Auto Bild
Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S
  • Stinger na razie nie ma bezpośrednich rywali
  • Jaguarowi brakuje zamiłowania do detali i jego jakość rozczarowuje
  • W cenie doposażonego Audi można kupić dwie Kie Stinger: R4 i V6

Znalezienie czegoś równie mocnego i praktycznego w tej cenie jest trudne. Volkswagen Arteon jeszcze nie występuje z tak mocnym silnikiem, a droższe o 13 000 zł 405-konne Infiniti Q50 nie było niestety dostępne do porównania.

Dobraliśmy zatem coś z wysokiej półki pożądanych marek: Jaguara XE S i Audi S5 Sportback. Oba są mniejsze i znacznie droższe od Kii, choć mocowo grają w jednej lidze. Jaguara napędza 3.0 V6 z kompresorem, o mocy 380 KM. Silnik Audi to 3-litrowe V6 z pojedynczą turbosprężarką, osiągające 354 KM. Nieporównywalny i według naszej punktacji niemierzalny jest prestiż marki. Oczywiście, że większą zazdrość u innych wywołacie, bawiąc się kluczykami od Jaguara czy Audi. Ale gdy cała trójka stoi obok siebie na parkingu, najwięcej uwagi skupia Kia Stinger. Przejdźmy jednak do twardych kryteriów testowych i pozwólmy rozsądzić punktom.

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - wyniki testu

Stinger GTS5 SportbackXE S
Przyspieszenie 0-50 km/h2,0 s1,7 s2,0 s
Przyspieszenie 0-100 km/h4,9 s4,5 s5,0 s
Elastyczność 60-100 km/h2,4 s2,2 s2,5 s
Elastyczność 80-120 km/h3,0 s2,9 s2,8 s
Masa rzeczywista/ładowność1843/482 kg1750/480 kg1714/516 kg
Rozdział masy (przód/tył)53/47 proc.57/43 proc.52/48 proc.
Średnica zawracania (w lewo/w prawo)12,3/12,2 m11,8/11,7 m11,5/11,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (zimne)36,9 m35,2 m36,8 m
Hamowanie ze 100 km/h (gorące)36,0 m34,2 m36,0 m
Hałas w kabinie przy 50 km/h58 dB (A)57 dB (A)57 dB (A)
Hałas w kabinie przy 100 km/h65 dB (A)65 dB (A)65 dB (A)
Hałas w kabinie przy 130 km/h69 dB (A)69 dB (A)69 dB (A)
Spalanie testowe11,4 l/100 km9,5 l/100 km10,2 l/100 km
Zasięg525 km610 km615 km

Nadwozie Stingera ma 4,83 m długości. Można by sądzić, że dużo się w nim mieści, ale pojemność bagażnika wynosi tylko 406-1114 l. Do Audi wchodzi 480-1300 l, mimo że jest o 8 cm krótsze. Nieco lepiej Kia wypada pod względem przestrzeni na tylnej kanapie, szczególnie na wysokości kolan oferuje najwięcej miejsca. To jednak nie znaczy od razu, że wysocy siedzą wygodnie. Siedzisko umieszczono bardzo nisko, podobnie jak przednie fotele – pasażer nie wciśnie pod nie stóp. W Audi kolana mają ciaśniej, za to osoba o wzroście 190 cm usiądzie tu wyprostowana. Podczas wsiadania musi jednak mocno podkulić głowę, bo linia dachu opada tu jeszcze mocniej niż w Kii.

A Jaguar? Ma 4,67 m długości i jest ciasno skrojony. W Kii Stinger i Audi S5 klapa bagażnika otwiera się wraz z oknem, co ułatwia załadunek dużych przedmiotów, natomiast Jaguar to klasyczny sedan. Kufer mieści jednak uczciwe 455 l. Skoro już przyglądamy się Jaguarowi, to porozmawiajmy o jakości. Ostrzegamy – będzie boleć. Przy otwartym bagażniku można palcem odchylić o 2 cm boczne plastikowe osłony, podsufitka jest kiepsko przymocowana, środkowa konsola także. Tworzywa mają nieestetyczne ranty i w wielu miejscach są nieprzyzwoicie twarde.

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S
Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE SAuto Bild

Kia pokazuje, jak można bardziej przyjaźnie i szlachetnie wykończyć wnętrze. Akurat Kia! No dobra, w komorze silnikowej brakuje bezbarwnego lakieru, a na ostrych rantach błotników mechanik może szatkować ogórki na mizerię, ale poza tym Koreańczycy bardzo się przyłożyli do odczuwalnej jakości Stingera. Cieszą nawet takie detale, jak nawiewy z klikającym mechanizmem regulacji otwarcia czy hojnie wykrojone wstawki z aluminium.

Szkoda tylko, że do ekranu dotykowego, którym obsługuje się nawigację i multimedia, kierowca musi się nachylać. Audi też umieszcza ekran systemu inforozrywki wysoko, ale obsługuje się go ergonomicznie zaprojektowanym i wygodnie umieszczonym na tunelu środkowym pokrętłem MMI z polem dotykowym i łatwo namacalnymi przełącznikami. Takie rozwiązanie mniej odciąga uwagę kierowcy od prowadzenia. Audi jest też mistrzem jakości – w kabinie S5 nie ma się do czego przyczepić.

Przeczytaj też:

Albert Biermann – jeden z ojców Stingera – pracował wcześniej w BMW M GmbH. I to czuć! Ta Kia jest tak gorąca, jak tłuszcz po frytkach. Jej napęd na 4 koła mocno preferuje tylną oś, 3,3-litrowe V6 ostro bierze się do roboty, a ośmiostopniowy „automat” jest świetnie zestrojony. Na zakręcie zbijasz łopatkami przy kierownicy dwa biegi, naciskasz gaz, Stinger wgryza się w asfalt, jakby był gąsienicą, skręca bezpośrednio i ma sztywno zestrojone sportowe zawieszenie. I jest przy tym tak groźny, jak paczka czipsów: kiedy zaczniesz, nie jesteś w stanie skończyć! Szkoda tylko, że V6 Stingera nie brzmi donośniej.

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - dane katalogowe producentów

Stinger GTS5 SportbackXE S
Silnik: typ/cylindry/zaworybenz. biturbo/V6/24benz. turbo/V6/24benz. kompresor/V6/24
Ustawienie silnikawzdłużnie z przoduwzdłużnie z przoduwzdłużnie z przodu
Zasilanie/napęd rozrząduwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuchwtrysk bezp./łańcuch
Pojemność skokowa (cm3)334229952995
Moc maksymalna (KM/obr./min)370/6000354/5400380/6500
Maks. moment obrotowy (Nm/obr./min)510/1300500/1370450/3500
Prędkość maksymalna (km/h)270250250
Skrzynia biegówaut. 8-biegowaaut. 8-biegowaaut. 8-biegowa
Napęd4x44x44x4
Hamulce (przód/tył)tw/twtw/twtw/tw
Pojemność bagażnika (l)406-1114480-1300455-830
Pojemność zbiornika paliwa (l)605863
Rozmiar opon testowanego auta225/40 R 19 | 255/35 R 19245/40 R 18225/40 R 19 | 255/35 R 19
Emisja CO2 (g/km)244170194

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - gwarancje/ceny

KiaAudiJaguar
Wersja wyposażeniaStinger GTS5 SportbackXE S
Cena podstawowa234 900 zł313 700 zł296 200 zł
Utrata wartości (po 3 latach i 90 tys. km)48,9 proc.48,5 proc.52,9 proc.
Gwarancja mechaniczna7 lat/150 tys. km3 lata/90 tys. km5 lat/150 tys. km
Gwarancja perforacyjna12 lat12 lat6 lat
Przeglądyco 10 tys. km lub rokco 30 tys. km lub rokco 27 tys. km lub rok
Cena po doposażeniu (punktowana)234 900 zł421 080 zł379 530 zł
.
.Auto Świat

„Jag” wręcz przeciwnie. Z jego dwóch niepozornych końcówek wydechu wydobywa się piękny koncert, zupełnie jakby Jaguar grał dla samej królowej. Silnik kręci się do 7000 obrotów, hamulce ostro biorą. A jednak nie chce ci się jechać nim jak szalony, do tego ma zbyt nerwowy układ kierowniczy. Masz ochotę uprawiać nim cruising, odprężyć się. Jaguar to potrafi, bo ma najbardziej komfortowo pracujące zawieszenie w porównaniu.

A Audi? Znów okazuje się perfekcyjnym prymusem. Bo brzmi tak, jak 3-litrowe V6 brzmieć musi: głośno, soczyście, chrapiąc, sapiąc i bulgocząc. I jeździ tak, jak jeździć powinno. Także tu napęd 4x4 skalibrowano w taki sposób, żeby większa część momentu trafiała domyślnie na tył. Regulowane zawieszenie pozwala na szeroki zakres ustawień – tak samo dobrze radzi sobie ze sportową sztywnością, jak i komfortową miękkością.

.
.Auto Świat

Najmocniejsza jednostka napędowa Kii Stinger jest dostępna tylko z topowym wyposażeniem, obejmującym nawigację i nawet takie luksusy, jak: elektrycznie sterowane, wentylowane fotele ze skórą nappa, elektrycznie regulowana kolumna kierownicza, 15-głośnikowy system audio Harman Kardon o mocy 720 watów, ekran head-up i komplet asystentów jazdy. Za to wszystko trzeba zapłacić „tylko” 234 900 zł.

Żeby mieć równie wypasionego Jaguara, trzeba wydać o 144 630 zł więcej, a Audi jest nawet o 186 180 zł droższe od Kii. W cenie doposażonego S5 Sportbacka można mieć Kię Stinger z silnikiem V6, drugą Kię Stinger z 255-konnym silnikiem 2.0 T-GDI i najwyższym wyposażeniem GT-Line i jeszcze zostanie 11 280 zł na przeglądy, które w Kii trzeba robić co 10 tys. km lub rok. Audi wygrywa z Kią we wszystkich kategoriach poza kosztami, jest za drogie!

Kia Stinger GT kontra Audi S5 Sportback i Jaguar XE S - punktacja

NadwozieMaks. pkt.Stinger GTS5 SportbackXE S
Przestronność z przodu40343431
Przestronność z tyłu30242221
Pojemność bagażnika25151817
Ładowność15101011
Widoczność20151615
Fotele, pozycja kierowcy30262724
Ergonomia obsługi20151914
Jakość wykończenia20161914
Suma punktów200155165147
Napęd i zawieszenieMaks. pkt.Stinger GTS5 SportbackXE S
Przyspieszenie25222322
Elastyczność25242524
Poziom hałasu15131313
Skrzynia biegów15131413
Zachowanie na drodze30272827
Komfort jazdy30222425
Układ kierowniczy15131413
Średnica zawracania5344
Skuteczność hamulców40303630
Suma punktów200167181171
KosztyMaks. pkt.Stinger GTS5 SportbackXE S
Cena po doposażeniu5040311
Utrata wartości1511118
Zużycie paliwa30121514
Wyposażenie – komfort40353636
Wyp. – bezpieczeństwo30222220
Ubezpieczenia10744
Gwarancja15151014
Przeglądy10168
Suma punktów200143107115
Wynik końcowy600465453433
Miejsce w teście 1.2.3.

Kia Stinger GT kontra Audi A5 Sportback i Jaguar XE S - naszym zdaniem

Stinger złamał nam serca. Jeszcze nigdy w redakcji nie wyrywaliśmy sobie z rąk kluczyków do Kii. To auto to kolejny znaczący krok na drodze zmiany oblicza koreańskiej marki. Auto obłędnie wygląda zarówno z zewnątrz, jak i w środku, świetnie jeździ i ma bezkonkurencyjną cenę. Audi jest jeszcze bardziej dopracowane w szczegółach, szlachetniejsze i ma oszczędniejszy silnik, który w dodatku charakterniej brzmi niż V6 Kii. Jaguarowi niestety brakuje zamiłowania do detali i jego jakość rozczarowuje. Za to ma wspaniały silnik.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo