- Napęd na 4 koła występuje tylko w kombi
- Seat ma duży i ustawny bagażnik
- W sportowych i wygodnych fotelach siedzi się z przyjemnością
Seat Leon Cupra ST w najnowszej wersji ma aż 300 KM! To tylko o 10 KM więcej niż poprzednio, ale trójka z przodu robi wrażenie, prawda? Tak wysoka moc kojarzy się z nieosiągalnymi samochodami sportowymi, a tutaj mamy do czynienia z kompaktowym kombi, w dodatku nie należącym do segmentu premium, które ma pod maską tylko czterocylindrowy silnik.
Seat Leon Cupra ST 4Drive - tego brakowało
No dobrze, ale taka moc i tylko przedni napęd? Po liftingu możemy w końcu zamówić w Leonie Cupra napęd na cztery koła. Jest tylko jedno ale – taka możliwość istnieje wyłącznie w kombi. W opisywanej przez nas sytuacji, z wiadomych względów, i tak nie zdecydujesz się na hatchbacka. Będzie on po prostu zbyt mały, nawet dla rodziny 2+1. Co innego Leon ST, którego bagażnik ma pojemność 587 litrów. W dodatku jest on ustawny, za nadkolami umieszczono przydatne schowki. Po złożeniu oparć tylnych foteli powstaje delikatny próg, ale można go zniwelować korzystając z wyższego poziomu podwójnej podłogi bagażnika.
Seat Leon Cupra ST 4Drive - czy jest szybki?
Wróćmy do napędu 4Drive, opartego na sprzęgle Haldex piątej generacji. Czy warto go wybrać? Oczywiście, że tak! Z nim nie ma problemów z trakcją, znacznie efektywniej przenoszony jest moment obrotowy na koła (380 Nm), samochód jest też mniej podsterowny - prowadzi się wręcz neutralnie. Pozytywne odczucia zza kierownicy potwierdzają dane techniczne. Leon Cupra w wersji czteronapędowej przyspiesza od 0 do 100 km/h o całą sekundę szybciej niż wariant przednionapędowy (4,9 zamiast 5,9 s).
Różnica jest znacząca, tylko dlaczego 4Drive kosztuje aż 15 500 zł?! Rozbój w biały dzień. Do ceny wersji Leon Cupra ST 4Drive doliczony jest również koszt skrzyni DSG (8300 zł). W sumie robi się niezła sumka - 158 600 zł. Marne to pocieszenie, że 310-konny Volkswagen Golf R Variant 4Motion jest jeszcze droższy (173 390 zł). A ile wydasz na stacji? Koszty nie będą zbyt wysokie, ponieważ silnik 2.0 TSI o mocy 300 KM ma umiarkowany apetyt na benzynę. Średnie spalanie podczas testu wyniosło 10 l/100 km.
Seat Leon Cupra ST 4Drive - trzyma się nieźle
Seat Leon trzeciej generacji ma już na karku 5 lat, mimo to nadal wygląda świeżo i atrakcyjnie, również w nadwoziu kombi. Jego prezencję dodatkowo poprawia sportowy pakiet stylizacyjny, którym wyróżnia się odmiana Cupra. Po liftingu zmiany w wyglądzie zewnętrznym są minimalne, bo i nie było takiej potrzeby. We wnętrzu również trudno zauważyć znaczące modyfikacje. Szkoda, bo deska rozdzielcza Leona od początku mi się nie podoba. Nowy system multimedialny z większym ekranem dotykowym pozbawiono większości przycisków, które były po jego bokach, co także oceniam na minus.
Co jeszcze w Leonie przeszkadza? Sztuczny dźwięk silnika, pochodzący z głośników. Z tego powodu w znacznej mierze jeździłem w trybie „Comfort”, który jak sama nazwa wskazuje jest najbardziej wygodny, ale na co dzień nie potrzebujesz przecież szarpiącej skrzyni czy wyżej kręcącego się silnika. Ponadto nieco bardziej miękkie, ale nadal twarde nastawy adaptacyjnego zawieszenia zapewniają odpowiedni poziom komfortu na publicznych drogach. Sportowe fotele ze zintegrowanym zagłówkiem nie tylko rasowo wyglądają, są także wygodne i mocno trzymają (również dzięki antypoślizgowej Alcantarze).
Seat Leon Cupra ST 4Drive - naszym zdaniem
Seat Leon Cupra z napędem 4x4 to ładny, szybki i bezpieczny samochód bez względu na warunki drogowe. Niestety, do zakupu nowego wariantu 4Drive może zniechęcić wysoka cena.
Seat Leon Cupra ST 4Drive - dane techniczne
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy turbo/R4/16 |
Pojemnośc skokowa | 1984 cm3 |
Moc maksymalna | 300 KM/5500 obr./min |
Maks. moment. obrotowy | 380 Nm/1800 obr./min |
Skrzynia biegów/napęd | aut. 6-biegowa (DSG) |
Napęd | 4x4 |
Prędkość maksymlana | 250 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 4,9 s |
Średnie spalanie testowe | 10,0 l/100 km |
Średnie spalanie producenta | 7,2 l/100 km |
Pojemność bagażnika | 587-1470 l |
Długość/szerokość, wysokość | 4549/1816/1451 mm |
Rozstaw osi | 2620 mm |
Masa własna/ładowność | 1470 kg/550 kg |
Gwarancja mech./perforacyjna | 4 lata (120 tys. km)/12 lat |
Cena podst. testowanej wersji | 158 600 zł |
Lata lecą, a Leon Cupra ST wciąż wygląda dobrze. Prezencję dodatkowo poprawia sportowy pakiet, którym wyróżnia się odmiana Cupra.
Jeśli możesz mieć tylko jeden samochód w rodzinie warto postawić na model uniwersalny, który zadowoli wszystkich. Dobrą propozycją jest Seat Leon ST Cupra 4Drive.
Po liftingu zmiany w wyglądzie zewnętrznym są minimalne, bo i nie było takiej potrzeby.
Leon jest wyposażony w pełne oświetlenie LED.
Spod ładnych, 19-calowych obręczy Cupra Machined widoczne są czerwone zaciski.
Dwie końcówki układu wydechowego zdradzają sportowa naturę Cupry.
We wnętrzu auta po liftingu trudno zauważyć znaczące modyfikacje. Szkoda, bo deska rozdzielcza Leona jest mało atrakcyjna.
Ładne klasyczne zegary. Prędkościomierz z charakterystyczną dla Cupry flagą wyskalowano do 300 km/h, ale prędkośc maksymalna tego modelu wynosi 250 km/h.
Sześciostopniowa skrzynia DSG jest obowiązkowa w odmianie 4Drive.
Cztery tryby jazdy do wyboru. Individual pozwala na wybór różnych ustawień pracy poszczególnych podespołów.
W sportowych fotelach siedzi się wygodnie.
Pojemny i ustwany bagaznik o standardowej pojemności 587 l.