Przypominamy test porównawczy z września 2023 r.
Kia i Hyundai – jeden koncern, jeden biznes, a jednak znalazło się w nim miejsce na marki o znacznej autonomii. Gdy patrzy się na obie razem, trudno znaleźć przykład organizacji, która poczyniłaby w ostatnich latach tak ogromny progres techniczny w motoryzacji. I mimo tej samej bazy technologicznej produkowała tak różne samochody.
Wróć! Jeszcze nie tak dawno modele Kii od Hyundaia różniły się stosunkowo nieznacznie, szczególnie w segmentach B i C. Teraz nie dość, że obie marki poczynają sobie bardzo odważnie, jeżeli chodzi o styl, to do tego każda ma swoją filozofię i wizję tego, jak powinien wyglądać nowoczesny samochód. Przykłady? Proszę bardzo.
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — ten sam napęd, różne osiągi
Pierwszy z brzegu – żeby zmienić tryb pracy automatycznej skrzyni biegów, będziecie musieli wykonać różne czynności: w Kii trzeba obrócić niewielkie pokrętło na tunelu środkowym, a w Hyundaiu wystarczy użyć przycisków. Ani z jednym, ani z drugim nie ma problemu – kwestia gustu. Podobnie w przypadku automatycznej klimatyzacji, która ma podobną funkcjonalność, a jednak jej panele wyglądają nieco inaczej. Niemniej wsiadając do tych samochodów, nie będziecie musieli się długo zastanawiać, w którym z nich akurat jesteście. Każdy z nich ma swój styl i klimat.
Pod maskami zaszła już pełna unifikacja. W obu autach biegi sortuje siedmiostopniowa dwusprzęgłówka. Mocy dostarcza 180-konny silnik czterocylindrowy z turbodoładowaniem o oznaczeniu "1.6 T-GDI". Miękka hybryda, dająca Kii i Hyundaiowi ulgi w karach płaconych za sumaryczną emisję CO2 przez wszystkie wyprodukowane przez koncern i zarejestrowane na terenie UE samochody, jest widoczna dzięki bezszelestnemu i niemal pozbawionemu drgań rozruchowi silnika.
Zamiast klasycznego rozruchu za pośrednictwem koła zamachowego i zębatki rozrusznika mamy tutaj alternator z funkcją rozrusznika, który jest napędzany przez wał korbowy, a podczas uruchamiania sam ten wał napędza za pośrednictwem paska wieloklinowego, czyli cicho. Mamy też napęd 4x4: stały przedni i tylny dołączany przez sprzęgło w razie wykrycia niedostatku trakcji.
Hyundai Tucson czy Kia Sportage — rozmiar ten sam, styl inny
Nadwozia mimo skrajnie odmiennego wyglądu dzielą niemal identyczne wymiary główne, jak długość (prawie taka sama), rozstaw osi (identyczny) czy wysokość samochodu (również bez różnic).
Praca układu jezdnego nie przynosi wyczuwalnych odstępstw poza zmierzonymi osiągami – resorowanie i układ kierowniczy działają praktycznie tak samo. I jednocześnie wystarczająco dobrze, żeby na nic nie wybrzydzać. Czterocylindrowy napęd benzynowy w obu samochodach pracuje przyjemnie kulturalnie, daje o sobie znać tylko wówczas, gdy solidniej doda się gazu. Przyjemny motor stanie się szorstki w obyciu dopiero wtedy, kiedy zapragniecie wykorzystać maksymalną moc napędu – i niestety, nie brzmi wówczas rasowo, tylko nieco uciążliwie. Ale i tak trzeba to przyznać: mierzalna głośność w obu autach nie jest wysoka.
Skrzynia biegów działa subtelnie i podczas spokojnej, rozsądnej jazdy nie miewa raczej problemów z harmonią pracy. Natomiast zdarza jej się działać z lekkim opóźnieniem tak w zakresie zmiany biegów podczas przyspieszania, jak i wtedy, kiedy wciskamy pedał gazu do oporu i oczekujemy natychmiastowej redukcji przełożenia. Są to jednak niuanse. Gdyby to było porównanie z najbardziej kompetentną w segmencie SUV-ów konkurencją, to pewnie znalazłyby się różnice, a tak musimy ogłosić wynik jeden do jednego.
Kia Sportage czy Hyundai Tucson— to zaskakujące, Hyundai jest lżejszy o 60 kg
To, że podczas pomiarów przyspieszania koreańskie bliźniaki osiągnęły nieco inne rezultaty, to raczej efekt różnego traktowania tych samochodów w parkach prasowych, zanim trafiły na nasze pomiary, niż rzeczywistej, uzasadnionej technicznie różnicy w potencjale obu napędów.
No ale tak wyszło: lżejszy Hyundai trochę szybszy, Kia nieco oszczędniejsza, przy czym "oszczędniejsza" jest tu mocnym nadużyciem, bo oba auta mają duży apetyt na benzynę. Ponieważ są to silniki turbo, a my mierzymy spalanie w różnych warunkach, łącznie z autostradą, to spokojnie jeżdżący właściciel podróżujący po podmiejskich drogach bez trudu zejdzie ze spalaniem poniżej 9 litrów na 100 kilometrów. Oczywiście, korekta jest także możliwa w drugą stronę.
Oba samochody dobrze "kleją" do asfaltu, ale kosztem tego jest słyszalny odgłos szerokich opon toczących się po jezdni. Mimo zastosowania aktywnej amortyzacji (regulowane amortyzatory) zarówno w Kii, jak i w Hyundaiu można sprowokować solidne przechyły karoserii, a pod pełnym obciążeniem pasażerami oraz bagażem komfort jazdy na nierównej drodze wyraźnie się obniża. Tak jak w (prawie) każdym samochodzie. Tyle że nie każde auto ma tak bogate wyposażenie, jak oceniane w tym teście koreańskie SUV-y. A na koniec przywołamy jeszcze jedną informację, której nie można pominąć: ceny w ciągu roku podskoczyły o około 25 000 złotych!
Hyundai Tucson czy Kia Sportage — spalanie katalogowe kontra testowe
Niby to techniczne bliźniaki, więc spalanie powinno być identyczne. A jednak! Hyundai pali nieco więcej, ale ma za to mierzalnie lepsze przyspieszenie. Minimalnie cięższa Kia zapewnia gorsze osiągi w próbie przyspieszania do 100 km/h, ale za to – co zaskakujące – mniej pali. Paliwo było to samo. Może ktoś przed nami inaczej docierał te samochody?
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — droga hamowania ze 100 km/h, opony letnie, suchy asfalt
Znakomite wyniki testu hamowania! Z lekkim wskazaniem na Hyundaia, bo pierwsze awaryjne hamowanie zdarza się częściej niż katowanie hamulców na zjazdach bez hamowania silnikiem, a tym bardziej wielokrotne pełne hamowanie poza drogą publiczną, jak w naszym teście drogowym.
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — wyniki testu
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | Kia Sportage 1.6 T-GDI | |
---|---|---|
Przyspieszenie 0-50 km/h | 2,8 s | 3,3 s |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 8,3 s | 9,1 s |
Przyspieszenie 0-130 km/h | 13,6 s | 15,1 s |
Czas rozpędzania 60-100 km/h (aut.) | 4,7 s | 5,0 s |
Czas rozpędzania 80-120 km/h (aut.) | 5,9 s | 6,4 s |
Masa rzeczywista/ładowność | 2170/518 kg | 2210/570 kg |
Rozdział masy (przód/tył) | 57/43 proc. | 58/42 proc. |
Średnica zawracania (w lewo/w prawo) | 11,6/11,6 m | 11,6/11,6 m |
Hamowanieze 100 km/h (zimne) | 35,3 m | 36,5 m |
Hamowanie ze 100 km/h (gorące) | 34,6 m | 33,9 m |
Hałas w kabinie przy 50 km/h | 58 dB (A) | 58 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 100 km/h | 64 dB (A) | 65 dB (A) |
Hałas w kabinie przy 130 km/h | 68 dB (A) | 68 dB (A) |
Spalanie testowe | 9,5 l/100 km | 9,2 l/100 km |
Zasięg | 560 km | 580 km |
Kia Sportage kontra Hyundai Tucson— dane techniczne
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | Kia Sportage 1.6 T-GDI | |
---|---|---|
Silnik: typ/cylindry/zawory | benzynowy, turbo/R4/16 | benzynowy, turbo/R4/16 |
Ustawienie silnika | poprzecznie z przodu | poprzecznie z przodu |
Zasilanie/napęd rozrządu | wtrysk bezp./łańcuch | wtrysk bezp./łańcuch |
Pojemność skokowa | 1598 cm3 | 1598 cm3 |
Moc maksymalna | 180 KM przy 5500 obr./min | 180 KM przy 5500 obr./min |
Maks. moment obrotowy | 265 Nm przy 1500 obr./min | 265 Nm przy 1500 obr./min |
Prędkość maksymalna | 201 km/h | 201 km/h |
Skrzynia biegów | automatyczna, 7-biegowa | automatyczna, 7-biegowa |
Napęd | 4x4 | 4x4 |
Hamulce (przód/tył) | tw/t | tw/t |
Pojemność bagażnika | 577-1759 l | 562-1751 l |
Pojemność zbiornika paliwa | 54 l | 54 l |
Marka i model opon testowanego auta | Contin. PremiumContact 6 | Contin. PremiumContact 6 |
Rozmiar opon testowanego auta | 235/50 R 19 | 235/50 R 19 |
Emisja CO2; filtr cząstek stałych | 163 g/km; S | 163 g/km; S |
Masa holowanej przyczepy z hamulcem/bez | 1650/750 kg | 1650/750 kg |
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — wyposażenie
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | Kia Sportage 1.6 T-GDI | |
---|---|---|
Wersja | 1.6 T-GDI 48 V AWD Platinum | 1.6 T-GDI 48 V AWD GT-Line |
Airbagi czołowe/boczne/kurtyny/centralny | S/S/S/S | S/S/S/S |
Aut. przełącznik świateł (mijania/drogowe) | S | S |
Światła przeciwmgielne/pełne światła LED | N/S | S/S (matrycowe) |
Klimatyzacja automatyczna | S (3-strefowa) | S (3-strefowa) |
Elektr. podgrzewane/składane lusterka boczne | S/S | S/S |
Elektrochromatyczne lusterko wewnętrzne | S | S |
System multim./nawigacja/radio DAB | S/S/S | S/S/S |
Bluetooth/USB/CarPlay i Android Auto lub inne | S/S/S | S/S/S |
Elektr. fotele/skóra/kluczyk zbliżeniowy | 9500 zł (pakiet za 2 op.)/S | S/5500 zł (+ zamsz)/S |
Aktywne zawieszenie/podążanie pasem ruchu | 5000 zł (pakiet)/S | 4000 zł/S |
Ekran head-up/wirtualne zegary | N/S | N/S |
Podgrzewane fotele/kanapa/kierownica/szyba | S/S/S/N | S/S/S/N |
Elektr. klapa bagażnika/wentylowane fotele | S/9500 zł (pakiet) | S/5500 zł |
Adaptacyjny tempomat/ładowarka indukcyjna | S/S | 3500 zł (pakiet)/S |
Czujniki park. przednie/tylne/kamera cofania | S/S/S (360 stopni) | S/S/S |
System unikania kolizji/czujnik martwego pola | S/5000 zł (pakiet) | S/3500 zł (pakiet) |
Asystent pasa ruchu/skaner znaków drogowych | S/S | S/S |
Wykrywanie zmęczenia/ruchu poprzecznego z tyłu | S/5000 zł (pakiet) | S/3500 zł (pakiet) |
Lakier metalizowany/alufelgi w testowanym aucie | 2900 zł/S (19 cali) | S/S (19 cali) |
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — gwarancja i ceny
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI | Kia Sportage 1.6 T-GDI | |
---|---|---|
Cena wyjściowa | 190 900 zł | 187 900 zł |
Gwarancja mechaniczna | 5 lat (bez limitu) | 7 lat (lub 150 tys. km) |
Gwarancja perforacyjna | 12 lat | 12 lat |
Przeglądy | co 15 tys. km | co 15 tys. km |
Cena po doposażeniu | 205 400 zł | 200 900 zł |
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — punktacja
Nadwozie | Maks. Punktów | Hyundai Tucson | Kia Sportage |
---|---|---|---|
Przestronność z przodu | 40 zł | 32 | 32 |
Przestronność z tyłu | 30 | 27 | 25 |
Pojemność bagażnika | 25 | 20 | 20 |
Ładowność | 15 | 12 | 13 |
Widoczność | 20 zł | 14 | 14 |
Fotele, pozycja kierowcy | 30 | 26 | 26 |
Ergonomia obsługi | 20 | 16 | 16 |
Jakość wykończenia | 20 | 16 | 16 |
Suma punktów | 200 | 163 | 162 |
Napęd i zawieszenie | |||
Przyspieszenie | 25 | 19 | 17 |
Elastyczność | 25 | 23 | 22 |
Poziom hałasu | 15 | 12 | 12 |
Skrzynia biegów | 15 | 12 | 12 |
Zachowanie na drodze | 30 | 25 | 25 |
Komfort jazdy | 30 | 24 | 24 |
Układ kierowniczy | 15 | 12 | 12 |
Średnica zawracania | 5 | 4 | 4 |
Skuteczność hamulców | 40 | 35 | 34 |
Suma punktów | 200 | 166 | 162 |
Koszty i zasięg | |||
Cena | 50 | 38 | 38 |
Zużycie paliwa | 30 | 22 | 23 |
Wyposażenie – komfort | 50 | 40 | 39 |
Wyposażenie – bezpiecz. | 40 | 28 | 32 |
Ubezpieczenie | 10 | 8 | 8 |
Gwarancja | 15 | 14 | 15 |
Przeglądy | 10 | 5 | 5 |
Suma punktów | 205 | 155 | 160 |
Wynik końcowy | 605 | 484 | 484 |
Miejsce w teście | 1. | 1. |
Hyundai Tucson kontra Kia Sportage — naszym zdaniem
Hyundai i Kia – dwie marki należące do jednego koncernu, a jednak na tyle autonomiczne, aby zaoferować zupełnie różnie wyglądające samochody. Ale gdybyście wsiedli do każdego z nich po zmroku i wyjęli bezpiecznik podświetlenia kokpitu, to te auta byłyby niemal nie do rozróżnienia. Bardzo, bardzo rzadko zdarza się nam porównywać tak podobne w odbiorze samochody – jedyne różnice pojawiły się podczas testów drogowych ze stoperem. Można kupować.