- Od 415 do 580 l – kompaktowe kombi oferują bardzo różną przestrzeń bagażowąKompaktowe kombi z dieslem – wybór niemal idealny, ale wiele takich aut zaczynało jako firmówki
- Uwaga na koszty eksploatacji – wiele egzemplarzy ma spore przebiegi i wątpliwy stan techniczny
Funkcjonalne wnętrze z pojemnym bagażnikiem, bogata paleta silników, rozsądne koszty zakupu i eksploatacji – jakie auta spełniają takie kryteria? We wszechstronnych zadaniach dobrze sprawdzą się kompaktowe kombi. Przyglądamy się zatem ofercie 10-letnich egzemplarzy, które uznaliśmy za ciekawy kompromis pomiędzy wiekiem i stanem technicznym a ceną zakupu.
Choć oferta kompaktowych kombiaków w 2008 r. wcale nie była aż tak bogata (kilkanaście modeli), to jednak każdy może znaleźć coś dla siebie, stosownie do oczekiwań co do komfortu, dynamiki, przestronności czy kosztów napraw. Opisujemy tu 10 modeli najpopularniejszych na naszym rynku. Uszeregowaliśmy je według podstawowej pojemności bagażnika (bez składania kanapy). Różnice są bardzo duże, bo Skoda Octavia 2. generacji oferuje aż 580 l, podczas gdy Volvo V50 – zaledwie 415 l. Taka różnorodność ułatwia wybór, bo pokazuje, że samochody mają różny charakter.
Uwaga na ceny!
Skoda Octavia to nie tylko auto z największym bagażnikiem – okazuje się też jednym z najdroższych modeli, bo trudno kupić atrakcyjnego 10-latka za mniej niż 20 tys. zł. Taką cenę muszą zapłacić nabywcy za popularność marki. Pytanie: czy warto? Naszym zdaniem nie, przede wszystkim ze względu na kłopoty z dobraniem atrakcyjnego silnika – wśród benzyniaków dominują wersje FSI oraz 2.0 TDI zmagające się z licznymi defektami. Lepiej unikać też kosztownej w naprawie przekładni DSG.
Pojemność bagażnika na pewno nie jest głównym czynnikiem wpływającym na cenę, bo równie drogie okazują się VW Golf (ze środka stawki) oraz Volvo V50 (najgorsze pod względem pojemności kufra). Jeśli chcecie wydać mniej – też nie ma problemu. O kilka tysięcy taniej wystawiane są auta koreańskie lub np. Ford Focus. Najtańszy 10-letni kompakt to Renault Megane 2. generacji. Mówimy o aucie z końca produkcji, po liftingu. Tak jak w innych modelach trzeba uważać na stan techniczny danego auta, ale koszty użytkowania na pewno nie powinny przewyższać tych ze Skody. Jeśli liczycie na wysoki komfort jazdy, polecamy wybrać któregoś „francuza” – Peugeota 308 lub właśnie Megane’a. Wyróżnikiem Peugeota są – ewenement w tym segmencie – 7-osobowe wersje SW.
Co może generować koszty?
Pod względem własności użytkowych opisywane 10-letnie kompakty wręcz zachwycają ofertą. Niestety, z ich zakupem wiąże się sporo utrapień. Wiele egzemplarzy znajduje się w co najwyżej przeciętnym stanie technicznym. Widok 300 czy nawet 400 tys. km na liczniku nie jest niczym szczególnym. Chyba nie trzeba tłumaczyć, w jakim stanie może być osprzęt nowoczesnego diesla po takim przebiegu! Oczywiście, nie należy skreślać samochodów, które dużo przejechały – na pewno lepszym wyborem będzie zadbany, regularnie serwisowany samochód z wysokim stanem licznika niż zajeżdżony, z olejem wymienianym co 30 tys. km lub jeszcze rzadziej. Mimo stosunkowo niedużej wartości lepiej zainwestować w dokładną kontrolę stanu technicznego.
Dane techniczne polecanych silników w opisywanych modelach (diesle i benzynowe)
Model | Skoda Octavia II | Skoda Octavia I | Kia ceed | Peugeot 308 | Renault Megane |
Polecany silnik | 1.6 | 1.9 TDI | 1.6 CRDi | 2.0 HDi | 1.6 |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | t.diesel R4/8 | t.diesel R4/16 | t.diesel R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1896 | 1582 | 1997 | 1598 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 102/5600 | 101/4000 | 115/4000 | 136/4000 | 112/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 148/3800 | 240/1800 | 255/1900 | 320/2000 | 152/4200 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 172 | 182 | 188 | 202 | 190 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 14,3 | 13 | 11,7 | 10,6 | 11,3 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,4 | 5,2 | 4,9 | 5,7 | 7,0 |
Pojemność bagażnika (l) | 580-1620 | 548-1512 | 534-1664 | 520-1735 | 520-1600 |
Model | VW Golf | Opel Astra | Ford Focus | Hyudai i30 | Volvo V50 |
Polecany silnik | 1.6 | 1.9 CDTI | 1.6 TI-VCT | 1.6 | 2.0 |
Typ, liczba zaworów | benz. R4/8 | t.diesel R4/8 | benz. R4/16 | benz. R4/16 | benz. R4/16 |
Pojemność skokowa (cm3) | 1595 | 1910 | 1596 | 1591 | 1999 |
Moc maks. (KM/obr./min) | 102/5600 | 120/3500 | 115/6000 | 122/6200 | 145/6000 |
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) | 148/3800 | 280/2000 | 155/4150 | 154/4200 | 185/4500 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 184 | 193 | 190 | 192 | 210 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,3 | 10,7 | 11 | 11,5 | 9,6 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,4 | 6,1 | 6,6 | 6,5 | 7,4 |
Pojemność bagażnika (l) | 505-1495 | 500-1590 | 500-1545 | 415-1395 | 415-1310 |
Naszym zdaniem:
Dziesięcioletnie kompakty w wersji kombi to poszukiwana grupa aut – mają rozsądne ceny, a sporo oferują. To niemal idealny wybór dla rodziny, która liczy na niskie koszty, sprawdzą się też w małym biznesie. Można polecić je zarówno do miasta, jak i w trasę. Uważajcie jednak, bo wśród ofert mnóstwo jest egzemplarzy niegodnych swojej ceny.