• Najlepiej oceniane są modele koncernu Hyundai Motor Group (7 nagród dla Hyundai i Kia), Toyoty (5 wyróżnień), BMW (4) i Nissan (4)
  • Tesla wciąż poza ogólną klasyfikacją marek. Firma dalej nie wyraża zgody na przeprowadzenie badania wśród klientów w kilkunastu stanach Ameryki
  • Sporo powodów do narzekań mają użytkownicy nowych Audi, Chryslerów, Volkswagenów czy Volvo
  • Więcej takich informacji znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Na nowe auta też można narzekać. Okazuje się, że w ciągu pierwszych 90 dni od odbioru samochodu w salonie można już zebrać sporo negatywnych doświadczeń. Zwykle związane są z funkcjonalnością, gdyż trudno oczekiwać by tak młodym pojazdom przydarzały się poważne awarie. Oczywiście nie sposób wykluczyć tego, że niekiedy trzeba będzie także wezwać lawetę i interwencję serwisu.

Doświadczenia konsumentów to cenny materiał do analizy. Stąd jak co roku amerykański J.D. Power przeprowadził ankietę (223 pytania w dziewięciu kategoriach) wśród nabywców nowych modeli (w tym roku wzięło udział ponad 110 tys. osób). I jak co roku znów nie sklasyfikowano Tesli, która od lat nie wyraża zgody na przeprowadzenie badania wśród klientów w kilkunastu stanach Ameryki. Wyniki częściowego badania Tesli wciąż nie napawają optymizmem. Średnia liczba problemów na 100 pojazdów jest wciąż bardzo wysoka.

Ze sporymi problemami boryka się nie tylko Tesla. Sporo powodów do narzekań mają także użytkownicy nowych Audi, Chryslerów, Volkswagenów czy Volvo. Szczególne powody do niepokoju mogą mieć przy tym menedżerowie Volkswagena. Firma zanotowała bowiem spory spadek w rankingu. Jeszcze w ubiegłym roku Volkswagen plasował się poniżej średniej ze stosunkowo niskim wskaźnikiem usterek (zaledwie 152 problemy na 100 aut). W tym roku z wynikiem aż 213 problemów na 100 aut uplasował się na końcu zestawienia.

Dowiedz się więcej: rocznik 2020 pod lupą. Raport jakości samochodów

Ocena satysfakcji klientów z nowych samochodów po pierwszych 90 dniach użytkowania

Miejsce Marka Liczba problemów na 100 pojazdów
1 RAM 128
2 Dodge 139
3 Lexus 144
3 Mitsubishi 144
5 Nissan 146
6 Kia 147
7 Genesis 148
8 Hyundai 149
8 Jeep 149
10 Chevrolet 151
10 MINI 151
12 Buick 156
13 Toyota 157
14 Ford 162
Średnia dla branży   162
15 Lincoln 163
15 Porsche 163
17 GMC 164
17 Honda 164
19 Jaguar 165
20 BMW 166
21 Infiniti 170
22 Cadillac 173
23 Mazda 177
24 Subaru 182
25 Mercedes 193
26 Acura 200
26 Land Rover 200
28 Alfa Romeo 204
29 Volvo 210
30 Volkswagen 213
31 Audi 240
32 Chrysler 251
Bez klasyfikacji Tesla 231

Wynik Volkswagena jest wyjątkiem na tle pozostałych popularnych marek, które radzą sobie znacznie lepiej od producentów z segmentu premium. Okazuje się, że w ciągu sześciu ostatnich lat marki masowe plasowały się wyżej w rankingu niż segment premium. Nie jest jednak tajemnicą, że to premium forsuje bardziej złożone i zaawansowane rozwiązania, które dla wielu nabywców okazuje się dość kłopotliwe.

W czołówce najbardziej problematycznych kategorii wciąż utrzymuje się sprzęt multimedialny (aż sześć z dziesięciu najczęściej zgłaszanych problemów dotyczy kategorii infotainment, czyli zestawów audio i GPS). Nie brak narzekań na bezprzewodowe połączenie ze smartfonem, Android Auto oraz Apple CarPlay. Otwartą kwestią pozostaje przy tym czy problemy z właściwą współpracą samochodu ze sprzętem mobilnym leżą po stronie producenta auta czy telefonu. Wbrew pozorom odpowiedź nie jest tak oczywista jak mogłoby się wydawać.

Dowiedz się więcej: Raport jakości 2020 - które firmy produkują najlepsze samochody?