- Polska spada w rankingu. Ubiegły rok zakończyliśmy na 6. miejscu z wynikiem 555 598 zarejestrowanych nowych samochodów osobowych. Styczeń 2020 roku zaczynamy zaś na 8. pozycji
- Spadek rejestracji dotyczy szczególnie dużych rynków w Europie - prawie 20 tys. aut mniej zarejestrowano w Niemczech (spadek o 7,3 proc.), podobnie jest we Francji (niemal 21 tys. aut)
- O prawdziwej katastrofie można wspominać w przypadku Smarta, którego wybrało zaledwie 735 klientów (rok wcześniej 6 719 rejestracji). Ogromny spadek zaliczyło też Alpine (-88,1 proc.)
- Dobry początek roku notują marki premium. Audi, BMW i Mercedes sprzedały więcej samochodów osobowych niż Citroen, Fiat, Ford czy Opel.
Początek roku oznacza większy spokój w salonach samochodowych, jak i w urzędach zajmujących się rejestracją nowych aut. Z raportu europejskiego stowarzyszenia producentów samochodów ACEA wynika, że unijny rynek skurczył się w styczniu aż o 7,5 proc. Wówczas zarejestrowano tylko 956 779 nowych aut osobowych - rok wcześniej przekroczono milion (1 034 407 egzemplarzy).
Spadek rejestracji dotyczy szczególnie największych rynków w Europie (UE i pozostałe kraje). Prawie 20 tys. aut mniej zarejestrowano w Niemczech (spadek o 7,3 proc.). Podobnie jest we Francji (niemal 21 tys. pojazdów). Mniej kupują także Włosi (-5,9 proc.), Hiszpanie (-6,1 proc.) oraz Austriacy (-9,1 proc.). Największe spadki odnotowano łącznie w pięciu krajach. Na liście znalazły się: Szwecja (-18 proc.), Polska (-14,1 proc.), Francja (-13,4 proc.), Dania (-12,4 proc.) i Rumunia (-10,8 proc.).
Kiepski początek roku oznacza także spadek naszego kraju w rankingu największych rynków europejskich. Ubiegły rok zakończyliśmy bowiem na 6. miejscu z wynikiem 555 598 zarejestrowanych nowych samochodów osobowych. Styczeń 2020 roku zaczynamy zaś na 8. pozycji.
10 największych rynków Europy w styczniu 2020 roku
Miejsce | Kraj | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w styczniu 2020 roku | Zmiana względem stycznia 2019 roku (proc.) |
1 | Niemcy | 246 300 | - 7,3 |
2 | Włochy | 155 528 | - 5,9 |
3 | Wielka Brytania | 149 279 | - 7,3 |
4 | Francja | 134 229 | - 13,4 |
5 | Hiszpania | 86 443 | - 7,6 |
6 | Belgia | 51 840 | + 1,5 |
7 | Niderlandy | 44 303 | - 6,1 |
8 | Polska | 39 471 | - 14,1 |
9 | Irlandia | 31 206 | - 3,6 |
10 | Austria | 22 959 | - 9,1 |
Nie wszędzie jednak odnotowano spadki. Prawdziwym rekordzistą okazał się rynek na Litwie, gdzie zarejestrowano aż o 35,1 proc. więcej aut. W praktyce to o ponad 1100 sztuk więcej. Spory wzrost dotyczy także Cypru (+14,2 proc.). Przyrost rejestracji odnotowano również w Bułgarii (+0,1 proc.), Belgii (+1,5 proc.), Chorwacji (+4 proc.), Estonii (+3,9 proc.), Grecji (+ 6,2 proc.), Luksemburgu (+2,7 proc.) i na Węgrzech (+4,1 proc.).
Nie jest za to niespodzianką pierwsze miejsce w rankingu marek. Dalej rządzi Volkswagen, i to mimo spadku o 6,6 proc. (o ponad 8 tys. aut). Ciekawie prezentuje się za to rywalizacja na kolejnych miejscach. Pozostałe miejsca na podium zajmują marki francuskie (Peugeot ponownie wyprzedza Renault). Tuż za podium Toyota, która zaliczyła bardzo dobry początek roku (wzrost o 11,5 proc, czyli o ponad 5 tys. egzemplarzy więcej).
Najpopularniejsze marki w styczniu w Europie (obszar UE)
Miejsce | Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w UE w styczniu 2020 roku | Zmiana względem stycznia 2019 roku (proc.) |
1 | Volkswagen | 117 135 | - 6,6 |
2 | Peugeot | 68 626 | - 8,5 |
3 | Renault | 62 938 | - 7,4 |
4 | Toyota | 56 890 | + 11,5 |
5 | Skoda | 52 726 | - 1,4 |
6 | Mercedes | 51 628 | - 0,1 |
7 | BMW | 51 218 | + 9,0 |
8 | Audi | 46 660 | + 6,4 |
9 | Ford | 46 258 | - 22,7 |
10 | Fiat | 44 652 | -2,4 |
Dobry początek roku notują marki premium. Audi, BMW i Mercedes sprzedały więcej samochodów osobowych niż Citroen, Fiat, Ford czy Opel. Spore wzrosty notują także inne marki z segmentu premium, które znalazły się poza pierwszą dziesiątką. Styczniowymi rekordzistami są Porsche (+76,4 proc.) i DS (+50,9 proc.). Nieźle wiedzie się także Lexusowi, który odnotował 3465 rejestracji co oznacza wzrost o 24,9 proc.
W styczniu nie zabrakło też marek, które zaliczyły ogromne spadki zainteresowania. O prawdziwej katastrofie można wspominać w przypadku Smarta, którego wybrało zaledwie 735 klientów (rok wcześniej 6 719 rejestracji) co oznacza zjazd w dół aż 89,1 proc. Podobnie jest w przypadku francuskiego Alpine (-88,1 proc.). W styczniu zarejestrowano bowiem zaledwie 48 sztuk (w tym samym okresie Łada osiągnęła 183 egz.). Marnie wiedzie się także takim markom jak m.in. Dacia, Honda, Jaguar, Mazda, Opel/Vauxhall czy Volvo.
Marki z największymi spadkami sprzedaży w styczniu w Europie (obszar UE)
Miejsce | Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w UE w styczniu 2020 roku | Zmiana względem stycznia 2019 roku (proc.) |
1 | Smart | 735 | - 89,1 |
2 | Alpine | 48 | - 88,1 |
3 | Łada | 183 | - 41,7 |
4 | Jaguar | 1903 | - 33,6 |
5 | Dacia | 28 743 | - 30,2 |
6 | Mazda | 10 918 | - 30,2 |
7 | Alfa Romeo | 3030 | - 29,6 |
8 | Opel/ Vauxhall | 41 239 | - 27,5 |
9 | Ford | 46 258 | - 22,7 |
10 | Honda | 4 923 | - 18,6 |