Auto Świat EV Wiadomości Chińczycy nagle wycofali się z Polski, a już zaczęli montować swoje auto. Zdają się mówić: Macie, co chcieliście

Chińczycy nagle wycofali się z Polski, a już zaczęli montować swoje auto. Zdają się mówić: Macie, co chcieliście

To jeden z najbardziej niespodziewanych i szokujących zwrotów akcji w 50-letniej historii fabryki w Tychach: 30 marca 2025 r. zakończono montaż chińskiego Leapmotora T03, podaje Reuters, powołując się na oficjalny komunikat koncernu Stellantis. Co dalej? Czy to koniec Leapmotora w Europie?

Leapmotor T03
Leapmotor T03Stellantis
  • Czy zakończenie montażu Leapmotora T03 to zagrożenie dla fabryki w Tychach?
  • Śląskie zakłady w tym roku obchodzą 50. urodziny
  • Leapmotor International to spółka Stellantisa i chińskiego koncernu Leapmotor, w której ten pierwszy ma 51 proc. udziałów

To kiepska wiadomość dla fabryki w Tychach, która w tym roku obchodzi półwiecze istnienia. Jak podaje Reuters, 30 marca 2025 r. w tych śląskich zakładach zakończono montaż chińskiego samochodu Leapmotor T03. Reuters powołuje się na komunikat otrzymany od koncernu Stellantis, czyli właściciela tyskiej fabryki, który ma 51 proc. udziałów w spółce Leapmotor International (pozostałe 49 proc. należy do chińskiej firmy Leapmotor). Wcześniej o końcu montażu informował francuski "Les Echos".

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Co będzie dalej? Stellantis zapewnia, że ten ruch nie oznacza wycofania się Leapmotora z Europy. Przeciwnie, marka będzie przedstawiać kolejne nowości. Jeszcze w 2025 r. do gamy dołączy kompaktowy SUV, w 2026 r. pojawi się kompaktowy hatchback, zaś w 2027 r. — dwa miejskie samochody: SUV i hatchback.

Przeczytaj także: Obejrzałem Ferrari na każdą kieszeń. Pierwsza taka okazja od 11 lat

Tylko co to oznacza dla fabryki w Tychach?

Koniec montażu chińskiego auta w Tychach

Wbrew pozorom dla fabryki w Tychach to niewielka strata. Elektryczny minisamochód Leapmotor T03 był tam jedynie montowany, a nie produkowany, a to właśnie produkcja ma znacznie większe znaczenie ekonomiczne dla zakładów i polskich poddostawców. Kluczowym zajęciem fabryki w Tychach pozostaje produkcja trzech SUV-ów: Alfy Romeo Junior, Fiata 600 i Jeepa Avengera. I w ich przypadku o żadnych zmianach planów nie ma mowy.

Przeczytaj także: Rozmawiałem z dyrektorem Stellantisa na Europę. "Tychy nie są w najbardziej niebezpiecznej sytuacji"

Obecnie w Zakładzie Samochodów Osobowych Stellantis w Tychach pracuje 2600 osób. W 2024 r. powstało tam 224 tys. 17 pojazdów, a w styczniu 2025 r. — 13-milionowe auto w historii tej fabryki.

Stellantis w komunikacie wydanym Reutersowi zaznaczył, że dla Leapmotora T03 rozważane się inne opcje produkcyjne. Reuters pisze jednak, że być może montaż modelu T03 w ogóle nie zostanie w Europie wznowiony, a na Starym Kontynencie będzie powstawał dopiero jego następca.

Autor Krzysztof Wojciechowicz
Krzysztof Wojciechowicz
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków