- Czy zakończenie montażu Leapmotora T03 to zagrożenie dla fabryki w Tychach?
- Śląskie zakłady w tym roku obchodzą 50. urodziny
- Leapmotor International to spółka Stellantisa i chińskiego koncernu Leapmotor, w której ten pierwszy ma 51 proc. udziałów
To kiepska wiadomość dla fabryki w Tychach, która w tym roku obchodzi półwiecze istnienia. Jak podaje Reuters, 30 marca 2025 r. w tych śląskich zakładach zakończono montaż chińskiego samochodu Leapmotor T03. Reuters powołuje się na komunikat otrzymany od koncernu Stellantis, czyli właściciela tyskiej fabryki, który ma 51 proc. udziałów w spółce Leapmotor International (pozostałe 49 proc. należy do chińskiej firmy Leapmotor). Wcześniej o końcu montażu informował francuski "Les Echos".
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideoCo będzie dalej? Stellantis zapewnia, że ten ruch nie oznacza wycofania się Leapmotora z Europy. Przeciwnie, marka będzie przedstawiać kolejne nowości. Jeszcze w 2025 r. do gamy dołączy kompaktowy SUV, w 2026 r. pojawi się kompaktowy hatchback, zaś w 2027 r. — dwa miejskie samochody: SUV i hatchback.
Przeczytaj także: Obejrzałem Ferrari na każdą kieszeń. Pierwsza taka okazja od 11 lat
Tylko co to oznacza dla fabryki w Tychach?
Koniec montażu chińskiego auta w Tychach
Wbrew pozorom dla fabryki w Tychach to niewielka strata. Elektryczny minisamochód Leapmotor T03 był tam jedynie montowany, a nie produkowany, a to właśnie produkcja ma znacznie większe znaczenie ekonomiczne dla zakładów i polskich poddostawców. Kluczowym zajęciem fabryki w Tychach pozostaje produkcja trzech SUV-ów: Alfy Romeo Junior, Fiata 600 i Jeepa Avengera. I w ich przypadku o żadnych zmianach planów nie ma mowy.
Przeczytaj także: Rozmawiałem z dyrektorem Stellantisa na Europę. "Tychy nie są w najbardziej niebezpiecznej sytuacji"
Obecnie w Zakładzie Samochodów Osobowych Stellantis w Tychach pracuje 2600 osób. W 2024 r. powstało tam 224 tys. 17 pojazdów, a w styczniu 2025 r. — 13-milionowe auto w historii tej fabryki.
Stellantis w komunikacie wydanym Reutersowi zaznaczył, że dla Leapmotora T03 rozważane się inne opcje produkcyjne. Reuters pisze jednak, że być może montaż modelu T03 w ogóle nie zostanie w Europie wznowiony, a na Starym Kontynencie będzie powstawał dopiero jego następca.