Najlepsze wyniki podczas testów zderzeniowych przeprowadzonych w grudniu 2015 r. osiągnął Land Rover Discovery Sport, który uzyskał łączną ocenę pięciu gwiazdek. Za ochronę dorosłego pasażera przyznano 36 punktów, czyli 93 proc. możliwych do uzyskania.
Pieszego najlepiej chroni Opel/Vauxhall Corsa, który otrzymał 26 punktów, czyli 71 proc. możliwych. Natomiast najmniejsi pasażerowie najbezpieczniej poczują się w dwóch modelach z tej sesji. Porsche Macan i Subaru w tej kategorii ocenione zostały na 43 punkty, czyli 87 proc. możliwych.
Najwyżej oceniono systemy bezpieczeństwa zamontowane na pokładzie Land Rovera Discovery Sport, który otrzymał 11 punktów, czyli 82 proc. możliwych.
W galerii prezentujemy wszystkie wyniki grudniowej sesji testów zderzeniowych EuroNCAP.
Galeria zdjęć
Pięć gwiazdek - 33 pkt (88 proc.), ochrona dorosłego pasażera - 43 pkt (87 proc.), ochrona dziecka - 43 pkt (87 proc.), ochrona pieszego - 22 pkt (60 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 9 pkt (66 proc.)
Kabina pasażerska pozostała stabilna w zderzeniu czołowym. Czujniki wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Badania wykazały, że siedzenia i zagłówki zapewniają dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych dla pasażerów przednich i tylnych siedzeń.
Pięć gwiazdek - ochrona dorosłego pasażera - 36 pkt (93 proc.), ochrona dziecka - 41 pkt (83 proc.), ochrona pieszego - 25 pkt (69 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 11 pkt (82 proc.)
Kabina pasażerska pozostała stabilna w zderzeniu czołowym. Stwierdzono dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała manekina pasażera. Wskazano dobrą ochronę kolan i ud kierowcy i pasażera. W teście zderzenia bocznego, Discovery Sport zdobył maksymalną liczbę punktów z dobrą ochronę wszystkich części ciała. Ochrona na przednich fotelach przed urazami kręgów szyjnych było dobre. Model ten wyposażony jest standardowo w system hamowania awaryjnego, który automatycznie uruchamia hamulce, jeśli kolizja jest nieunikniona. System działa przy niskich prędkościach typowych dla jazdy w mieście i pomaga zmniejszyć obrażenia, w tym kręgosłupa szyjnego.
Pięć gwiazdek - 31 pkt (82 proc.) za ochronę dorosłego pasażera, 40 pkt )82 proc.) za ochronę dziecka, 25 pkt (69 proc.) za ochronę pieszego, 9 pkt (71 proc.) za systemy wspomagające bezpieczeństwo
Kabina pasażerska pozostała stabilna w zderzeniu czołowym. Ślepe odczyty wskazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. NX zdobył maksymalną liczbę punktów w teście bariery zderzenia bocznego, z dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała. W pierwszej próbie stwierdzono problem z czołowymi poduszkami powietrznymi. Po zmianie algorytmu napełniania poduszek przez producenta, próbę powtórzono z powodzeniem. Zagłówki wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku uderzenia w tył. Pre Crash Safety System działa przy małych prędkościach podczas jazdy w mieście. Ponieważ system nie jest standardem, to nie kwalifikuje się do dokonania oceny.
Pięć gwiazdek - 34 pkt (90 proc.) za ochronę dorosłego pasażera, ochrona dziecka - 41 pkt (83 proc.), ochrona pieszego - 24 pkt (67 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 9 pkt (71 proc.)
W zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Stwierdzono dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. W bocznym teście ze słupem ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała została oceniona jako dobra, za co przyznano maksymalną liczbę punktów. Fotele i zagłówki zapewniają dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku uderzenia z tyłu.
Trzy gwiazdki - ochrona dorosłych pasażerów - 22 punkty (57 proc.), ochrona dzieci - 37 pkt (75 proc.), ochrona piewszego - 20 pkt (55 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 5 pkt (38 proc.)
Podczas grudniowej sesji zderzeniowej EuroNCAP tylko ten samochód otrzymał najnoższa ocenę - trzech gwiazdek.
Trzy gwiazdki w teście zderzeniowym. Podczas czołowego zderzenia doszło do deformacji kabiny pasażerskiej, która nie jest w stanie dostatecznie ochronić kierowcy przed poważnym uszkodzeniem poszczególnych części ciała.
Cztery gwiazdki - ochrona dorosłego pasażera - 31 pkt (82 proc.), ochrona dziecka - 17 pkt (80 proc.), ochrona pieszego - 20 pkt (56 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 7 pkt (56 proc.)
W zderzeniu czołowym przedział pasażerski pozostał stabilny. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. W teście bariery bocznej, ochrona wszystkich części ciała była dobre z wyjątkiem klatki piersiowej, którą uznano za wystarczającą. Wyrażono obawy dotyczące ochrony głowy. Daimler opracował optymalne rozwiązania, które zostaną wprowadzone do produkcji pod koniec marca 2015 r.
Pięć gwiazdek - ochrona dorosłego pasażera - 33 pkt (85 proc.), ochrona dziecka - 43 pkt (87 proc.), ochrona pieszego - 24 pkt (66 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 10 pkt (76 proc.)
W zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Wszystkie części ciała kierowcy i pasażera objęte zostały dobrą ochroną. Stwierdzono dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz manekina pasażera. Podobny poziom ochrony producent zapewnia wszystkim pasażerom tego modelu. Stwierdzono dobry poziom ochrony dla wszystkich pasażerów przed urazami kręgów szyjnych w przypadku uderzenia w tył. Opcjonalny system awaryjnego hamowania w mieście zapobiega lub łagodzi drobne urazy kręgów szyjnych. System ten nie jest standardowym wyposażeniem.
Cztery gwiazdki - ochrona osoby dorosłej - 30 pkt (79 proc.), ochrona dziecka - 36 pkt (73 proc.), ochrona pieszego - 24 pkt (66 proc.), wspomagające systemy bezpieczeństwa - 7 pkt (56 proc.)
Po zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. W teście z barier bocznych stwierdzono ochronę klatki piersiowej oraz tułowia na dopuszczalnej granicy. W teście słupa, ochrona klatki piersiowej i brzucha została oceniona jako wystarczający. Testy foteli i zagłówków wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych w przypadku uderzenia w tył. System hamowania awaryjnego występuje w opcji, więc nie został uwzględniony w ostatecznej ocenie.
Cztery gwiazdki - ochrona osoby doroslej - 30 pkt (79 proc.), ochrona dziecka - 38 pkt (77 proc.), ochrona pieszego - 26 pkt (71 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 7 pkt (56 proc.)
W zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. W teście bariery bocznej, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała była dobre, z wyjątkiem klatki piersiowej, której ochronę uznano za wystarczającą. Przednie fotele i zagłówki zapewniają poziom ochrony na dopuszczalnej granicy przed urazami kręgów szyjnych. Tylne zagłówki wykazują słabą ochronę kręgów szyjnych.
Pięć gwiazdek - ochrona dorosłego pasażera - 33 pkt (86 proc.), ochrona dziecka - 40 pkt (82 proc.), ochrona pieszego - 24 pkt (66 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 9 pkt (66 proc.)
W zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. W teście bariery bocznej, ochrona wszystkich krytycznych obszarów ciała została oceniona jako dobra. Ochrona klatki piersiowej była wystarczająca. Fotele i zagłówki wykazały dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych dla wszystkich miejsc siedzących. System hamowania awaryjnego jest dostępny w opcji.
Cztery gwiazki - ochrona dorosłego pasażera - 30 pkt (78 proc.), ochrona dziecka - 38 pkt (77 proc.), ochrona pieszego - 24 pkt (65 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 7 pkt (56 proc.)
W zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Stwierdzono ochronę klatki piersiowej na dopuszczalnej granicy. Przy zderzeniu z barierą boczną ochrona wszystkich części ciała była dobra. Jedynie ochrona klatki piersiowej była wystarczająca. Fotele i zagłówki zapewniają dobrą ochronę kręgów szyjnych.
Pięć gwiazdek - ochrona osoby dorosłej - 32 pkt (85 proc.), ochrona dziecka - 43 pkt (87 proc.), ochrona pieszego - 25 pkt (70 proc.), systemy wspomagające bezpieczeństwo - 10 pkt (73 proc.)
W zderzeniu czołowym kabina pasażerska pozostała stabilna. Odczyty wykazały dobrą ochronę kolan i ud kierowcy oraz pasażera. Outback zdobył maksymalną liczbę punktów w teście zderzenia bocznego z barierą, z dobrą ochronę wszystkich krytycznych obszarów ciała. W bardziej silnym uderzeniu słupa, ochrona klatki piersiowej i brzucha było wystarczające, podczas gdy ochrona głowy i miednicy była dobra. Testy wykazują dobrą ochronę przed urazami kręgów szyjnych, w przypadku uderzenia w tył. Podczas końcowej oceny nie brano pod uwagę systemu hamowania awaryjnego, który nie występuje w standardzie.