Historia samochodu liczy już sobie ponad 140 lat i dziś już nikt nie wyobraża sobie codziennego życia bez przysłowiowych czterech kółek. Kiedy stały się one produktem masowym, jedne rozpalały wyobraźnię, budziły pożądanie, inne traktowano po prostu jako narzędzie do sprawnego przemieszczania się tudzież po prostu pomocnika w pracy.
Spośród tysięcy modeli zaprojektowanych w ciągu ostatnich 14 dekad tylko kilkanaście stało się prawdziwymi ikonami i są rozpoznawalne na całym świecie. Oczywiście mamy tu na myśli kilka ich generacji, choć jest i tu jeden wyjątek. To Ford T, właściwie pierwszy samochód produkowany na taśmie montażowej, który w ciągu 19 lat obecności na rynku zanotował sprzedaż przekraczającą 15 mln egzemplarzy. Ten rekord przez kilkadziesiąt lat był niepobity, a dziś wielu producentów chciałoby mieć w ofercie auto cieszące się takim wzięciem.
Z czasem do Forda zaczęły dołączać kolejne samochody. Wybraliśmy 15, które mogą pochwalić się największą sprzedażą w historii*.
Galeria zdjęć
Focus pojawił się w ofercie amerykańskiej marki w 1998 roku i błyskawicznie stał się jednym z bestsellerów marki. O ile pierwsze dwie generacje modelu miały różne wersje na rynek europejski i amerykański o tyle trzecia została zaprojektowana jako model ogólnoświatowy. Co ciekawe, aktualna, czwarta odsłona modelu nie jest oferowana w USA. Modele sprzedawane obecnie w Europie produkowane są w fabryce w Saarlouis w Niemczech.
Jeden z najchętniej kupowanych sedanów na świecie, którego 7 generacji znalazło już ponad 14 mln nabywców. BMW serii 3 pojawiło się w ofercie marki w 1975 roku, a poza nadwoziem typu sedan oferowane było też jako cabrio i coupe (obecnie tylko w seri 4) oraz kombi. Ostatnia generacja serii 3 trafiła na rynek w 2018 roku.
Kiedy wchodził do produkcji w 1957 roku, Chevrolet Impala określany był "prestiżowym samochodem w zasięgu przeciętnego amerykańskiego obywatela". W szybkim tempie zaskarbił sobie sympatię klientów zza Oceanu stając się najchętniej kupowanym autem klasy średniej. Aktualna 10. już generacja Impali nadal znajduje się w czołówce najchętniej kupowanych aut tego segmentu w USA.
Osiem generacji od 1973 roku i status jednego z najpopularniejszych aut klasy średniej w Europie. Najnowsza odsłona dostępna jest od 2014 roku (w ubiegłym przeszła face lifting). Wersje na rynek amerykański i chiński, różniące się technicznie i wymiarami od odmian dla pozostałych krajów oferowane są od 2011 roku, w tym od 2018 w drugim wcieleniu.
Jeden z najchętniej kupowanych samochodów segmentu B od momentu debiutu pierwszej generacji w 1976 roku cieszył się dużą popularnością wśród klientów na całym świecie. Jednak wraz z debiutem najnowszej, 7. odsłony modelu, Ford zdecydował się na ograniczenie jego dostępności jedynie do rynku europejskiego (wyjątek stanowi sportowa wersja ST dostępna w wybranych krajach na świecie, w tym m.in. w USA). W ubiegłym roku był to 4. najczęściej kupowany samochód na Starym Kontynencie.
Pierwszy rekordzista i model od którego początku produkcji mówi się o masowej motoryzacji. Ford Model T zmotoryzował Amerykę i przez 19 lat produkcji, oficjalnie zakończonej w maju 1927 roku (kilka fabryk na świecie produkowało model jeszcze przez kilka kolejnych lat) trafił do ponad 15 mln klientów. Wynik ten udało się pobić dopiero w 1972 roku Volkswagenowi Garbusowi. Mówi się, że gdyby Ford zdecydował się na przedłużenie produkcji modelu T rezultat mógłby być znacznie wyższy.
Model klasy średniej według Hondy. Produkowany od 1976 roku zdobył uznanie za niezawodność, trwałość i dobrą relację ceny do osiągów i jakości wykonania. Obecnie produkowana jest już 10. generacja tego popularnego modelu, ale niestety nie jest ona dostępna w oficjalnej ofercie na rynek europejski.
Miejski model niemieckiej marki produkowany jest od 1982 roku i jest najchętniej kupowanym Oplem wszech czasów. Aktualnie sprzedawana jest szósta już jego generacja (na rynku od 2019 roku), która powstała w ścisłej współpracy z koncernem PSA, po tym jak przejął on w 2017 roku Opla od General Motors. W ubiegłym roku Corsa znalazła się w Top 10 najpopularniejszych modeli w Europie.
Pierwszy raz samochód o nazwie Escort dostępny był w europejskiej ofercie Forda w latach 1955-59, ale prawdziwą popularność zdobył dopiero model kompaktowy zaprezentowany w 1967 roku. Sześć jego generacji oferowanych było w sumie do 2004 roku, w tym także wersje amerykańskie produkowane w latach 1980-2002. Auto było też przez 5 lat montowane w Polsce w zakładzie w Płońsku. Co ciekawe, Ford postanowił wrócić do nazwy Escort i produkuje pod nią kompaktowego sedana w Chinach.
Jeden z najpopularniejszych kompaktów na świecie, produkowany od 1972 roku. Od 2017 już w dziesiątej odsłonie, która jest też ostatnią produkowaną w Europie w fabryce w Swindon. Kolejna odsłona Civika będzie już wytwarzana od 2021 roku tylko w Japonii.
Może być to dla wielu osób zaskoczeniem, ale ten radziecki model, znany również pod nazwą Żyguli, skonstruowany na bazie Fiata 124 i produkowany od 1972 roku do 1988, a jeśli uwzględnić pokrewne wersje VAZ 2103, 2104, 2105, 2106 i 2107 nawet do 2012 roku, należy do grona najczęściej produkowanych na świecie. Łada Żyguli swego czasu cieszyła się dużym wzięciem w krajach tzw. Bloku Wschodniego.
Ma status legendy i jednego z najbardziej kultowych samochodów wszech czasów. Był produkowany od 1938 do 2003 roku, w tym nieprzerwanie przez 58 lat (produkcję zakłócił wybuch wojny). Samochód zaprojektowany na zlecenie Adolfa Hiltlera przez Ferdinanda Porsche miał być prawdziwym autem dla ludu i takim w rzeczywistości się stał przyczyniając się zmotoryzowania nie tylko Europy. Dla wielu osób stał się początkiem przygody z motoryzacją. Ostatni egzemplarz z numerem 21 529 464 zjechał z taśmy montażowej w fabryce w Meksyku 30 lipca 2003 roku i trafił na honorowe miejsce ekspozycji wolfsburskiego Volkswagen Museum.
Nie bez powodu ten model nosi przydomek "Króla kompaktów" czy wzorca z Sevres dla tego segmentu. Od debiutu w 1974 roku do dziś wyprodukowanych zostało ponad 35 mln egzemplarzy w siedmiu odsłonach, a obecnie oferowana jest już 8. generacja modelu. Przez wiele lat był to numer 1 w ofercie koncernu VW w sprzedaży globalnej, który stracił ten tytuł w ubiegłym roku na rzecz Tiguana. Co ważne, w Europie w ubiegłym roku Golf był najczęściej kupowanym autem na rynku.
Pierwszy pikap Forda z serii F został zaprezentowany w 1947 roku. Obecnie oferowana jest już 13. generacja tej rodziny (od 2014 roku), która od wielu lat bije rekordy popularności na rynku amerykańskim, a wersja F-150 to absolutny lider sprzedaży w USA.
Właściwie znacznie więcej, bo poziom 44 mln sprzedanych egzemplarzy Corolla przekroczyła oficjalnie już ponad 3 lata temu, a że w ciągu ostatnich lat Toyota sprzedaje na świecie co roku ponad milion sztuk tego modelu możemy zakładać, że wraz z przedstawioną w 2019 roku 11. generacją niebawem ma szansę przekroczyć pułap 50 mln. Corolla jest obecnie jedynym samochodem produkowanym pięciu kontynentach. W 2019 r. ze sprzedażą 1,236 mln sztuk był to najczęściej kupowany model na świecie. Warto przypomnieć, że tytuł światowego bestsellera Corolla zdobyła pierwszy raz w 1974 roku, czyli po 10 latach od wprowadzenia na rynek pierwszej generacji modelu, w 1997 roku wyprzedziła zaś w łącznej sprzedaży ówczesnego lidera, czyli VW Garbusa.
*Dane szacunkowe na podstawie raportów JATO Dynamics i focus2move