Auto Świat Wiadomości Aktualności Dramatyczny spadek sprzedaży aut w całej Europie – nowe statystyki

Dramatyczny spadek sprzedaży aut w całej Europie – nowe statystyki

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Nietrudno zgadnąć, że motoryzacja mocno ucierpiała na skutek epidemii koronawirusa. Na unijnym rynku w marcu odnotowano ogromny spadek rejestracji nowych samochodów – aż o 55 proc. Nie zabrakło także rekordzistów. Na południu Europy liczba rejestracji spadła o ponad 85 proc. Jest także jeden kraj, gdzie sprzedaż wzrosła.

Coraz mniej chętnych na nowe auta w Europie
Zobacz galerię (6)
Auto Świat
Coraz mniej chętnych na nowe auta w Europie
  • W marcu zanotowano ogromne spadki. Największe m.in. we Francji (-72,2 proc.), Hiszpanii (-69,3 proc.) i Austrii (-66,7 proc.). W Polsce w marcu rynek skurczył się o prawie 41 proc.
  • Rekordowa zapaść dotyczy Włoch. W marcu liczba rejestracji spadła tam aż o 85,4 proc.!
  • Na motoryzacyjnej mapie Europy ostał się tylko jeden kraj, w którym odnotowano niewielki wzrost sprzedaży - to Islandia

Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów (ACEA) podsumowało statystyki rejestracji nowych aut. Wyniki są łatwe do przewidzenia. W marcu zanotowano ogromne spadki. Najmniejsze dotknęły Finlandię (-0,9 proc.) i Szwecję (-8,6 proc.). Największe zaś Francję (-72,2 proc.), Hiszpanię (-69,3 proc.) i Austrię (-66,7 proc.) Rekordowa zapaść dotyczy Włoch. W marcu liczba rejestracji spadła tam aż o 85,4 proc.! Włosi zarejestrowali zaledwie 28 326 nowych samochodów. Rok wcześniej w tym samym okresie było to zaś ponad 194 tys. aut.

Przeczytaj też:

Niestety, wiele wskazuje na to, że w kolejnych miesiącach będzie jeszcze gorzej. Wśród aut zarejestrowanych w marcu nie brakuje pojazdów, które zamówiono wcześniej, jeszcze zanim koronawirus sparaliżował Europę. W kolejnych miesiącach odczujemy zatem skutki wstrzymania produkcji na kilka tygodni oraz tego, że w czasie pandemii ruch w salonach niemal zamarł. Dotyczy to nie tylko nabywców indywidualnych, ale także flotowych.

Na motoryzacyjnej mapie Europy ostał się tylko jeden kraj, w którym odnotowano wzrost sprzedaży. Okazuje się, że niewielki wzrost rejestracji dotyczy Islandii. Jest dość symboliczny, bo wynosi 0,4 proc. - w marcu 2020 roku zarejestrowano tam o 4 auta więcej niż rok wcześniej.

Rejestracje samochodów osobowych na obszarze UE oraz krajów EFTA i Wielkiej Brytanii

KrajLiczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2020 rokuLiczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2019 rokuZmiana względem marca 2019 roku (proc.)
Austria10 65431 958-66,7
Belgia28 80154 872-47,5
Bułgaria16093266-50,7
Chorwacja27165049-46,2
Cypr742888-16,4
Czechy13 68521 491-36,3
Dania15 18326 316-42,3
Estonia16852233-24,5
Finlandia91949279-0,9
Francja62 668225 818-72,2
Grecja37439518-60,7
Hiszpania37 644122 659-69,3
Irlandia615216 687-63,1
Islandia10781074+0,4
Litwa22363957-43,5
Luksemburg27985621-50,2
Łotwa10671618-34,1
Niderlandy29 49638 507-23,4
Niemcy215 119345 523-37,7
Norwegia12 45118 375-32,2
Polska29 65750 118-40,8
Portugalia10 59624 900-57,4
Rumunia66549813-32,2
Słowacja50139222-45,6
Słowenia27437304-62,4
Szwajcaria17 55628 958-39,4
Szwecja2764930 256-8,6
Węgry11 47813394-14,3
Wielka Brytania254 684458 054-44,4
Włochy28 326194 302-85,4

A jak radzą sobie poszczególne marki? Kryzys dotknął wszystkich bez wyjątku (dane dla całej UE oraz krajów EFTA i Wielkiej Brytanii). Niemniej, nie każdy producent odnotował tak katastrofalne wyniki jak Chrysler i Lancia (aż o 91,5 proc. w dół!) czy Smart (-84,7 proc.). W marcu najlepiej poradziło sobie Porsche (-13 proc) oraz pozostałe luksusowe marki grupy Volkswagena, czyli Bentley, Lamborghini i Bugatti (wspólny wynik dla wszystkich to -24,9 proc.). Wszyscy pozostali notowali większe spadki.

Rejestracje samochodów osobowych na obszarze UE oraz krajów EFTA i Wielkiej Brytanii

MarkaLiczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2020 rokuLiczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2019 rokuZmiana względem marca 2019 roku (proc.)
Alfa Romeo13515508-75,5
Audi51 39891 502-43,8
BMW55 04192 440-40,5
Citroen21 93071 076-69,1
DS24274295-43,5
Dacia22 45859 720-62,1
Fiat20 86977 347-73,0
Ford43 847112 056-60,9
Honda754319 133-60,6
Hyundai28 96657 756-49,8
Jaguar671514 426-53,5
Jeep439917 260-74,5
KIA38 20757 689-33,8
Land Rover16 71927 478-39,2
Lexus45066692-32,7
Mazda11 18329 925-62,6
Mercedes55 47387 816-36,8
Mini17 48227 749-37,0
Mitsubishi10 22819 971-48,8
Nissan26 87455 376-51,5
Opel/ Vauxhall33 236106 908-68,9
Peugeot36 582102 422-64,3
Porsche58636737-13,0
Renault43 097121 064-64,4
Seat29 49851 480-42,7
Skoda47 73175 916-37,1
Toyota48 25476 058-36,6
Volkswagen98 219187 027-47,5
Volvo24 00537 172-35,4

Oczywiście spadki sprzedaży nie są bez wpływu na udziały w europejskim rynku. Tracą takie firmy jak Citroen (z 4 proc. do 2,6 proc.), Dacia (z 3,3 proc. do 2,6 proc.), Ford (z 6,3 proc. do 5,1 proc.), Honda (z 1,1 proc. do 0,9), Mazda (z 1,7 proc. do 1,3), Opel/ Vauxhall (z 6 proc. do 3,9), Peugeot (z 5,8 proc. do 4,3 proc.) czy Renault (z 6,8 proc. do 5,1). Spore powody do niepokoju mogą mieć włodarze grupy FCA, której łączny udział rynkowy spadł o 6 proc. Szczególnie odczuł to Fiat, który w marcu zanotował spadek z 4,4 proc. do 2,4 proc., i na dodatek pod względem liczby zarejestrowanych aut (20 869 sztuk) dał się wyprzedzić Dacii (22 458 egz.).

Nie wszyscy jednak notują spadki. Rosną bowiem udziały takich marek jak BMW (z 5,2 proc. do 6,4), KIA (z 3,3 proc. do 4,5 proc.), Land Rover (z 1,6 proc. do 2,0 proc.), Mercedes (z 5 proc. do 6,5 proc.), Seat (z 2,9 proc. do 3,5 proc.), Skoda (z 4,3 proc. do 5,6 proc.), Toyota (z 4,3 proc. do 5,7), Volkswagen (z 10,6 proc. do 11,5) czy Volvo (z 2,1 proc. do 2,8). Szwedom już niewiele brakuje (ponad 2 tys. egzemplarzy), by przegonić Nissana. Na dodatek w marcu zarejestrowano w Europie więcej egzemplarzy Volvo niż bardziej przystępnych cenowo Citroenów, Fiatów, Mazd czy Dacii. Czy trend utrzyma się dłużej? Jednego możemy być pewni. Kolejne miesiące zapowiadają się w dość ponurych barwach.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków