- W marcu zanotowano ogromne spadki. Największe m.in. we Francji (-72,2 proc.), Hiszpanii (-69,3 proc.) i Austrii (-66,7 proc.). W Polsce w marcu rynek skurczył się o prawie 41 proc.
- Rekordowa zapaść dotyczy Włoch. W marcu liczba rejestracji spadła tam aż o 85,4 proc.!
- Na motoryzacyjnej mapie Europy ostał się tylko jeden kraj, w którym odnotowano niewielki wzrost sprzedaży - to Islandia
Europejskie stowarzyszenie producentów samochodów (ACEA) podsumowało statystyki rejestracji nowych aut. Wyniki są łatwe do przewidzenia. W marcu zanotowano ogromne spadki. Najmniejsze dotknęły Finlandię (-0,9 proc.) i Szwecję (-8,6 proc.). Największe zaś Francję (-72,2 proc.), Hiszpanię (-69,3 proc.) i Austrię (-66,7 proc.) Rekordowa zapaść dotyczy Włoch. W marcu liczba rejestracji spadła tam aż o 85,4 proc.! Włosi zarejestrowali zaledwie 28 326 nowych samochodów. Rok wcześniej w tym samym okresie było to zaś ponad 194 tys. aut.
Niestety, wiele wskazuje na to, że w kolejnych miesiącach będzie jeszcze gorzej. Wśród aut zarejestrowanych w marcu nie brakuje pojazdów, które zamówiono wcześniej, jeszcze zanim koronawirus sparaliżował Europę. W kolejnych miesiącach odczujemy zatem skutki wstrzymania produkcji na kilka tygodni oraz tego, że w czasie pandemii ruch w salonach niemal zamarł. Dotyczy to nie tylko nabywców indywidualnych, ale także flotowych.
Na motoryzacyjnej mapie Europy ostał się tylko jeden kraj, w którym odnotowano wzrost sprzedaży. Okazuje się, że niewielki wzrost rejestracji dotyczy Islandii. Jest dość symboliczny, bo wynosi 0,4 proc. - w marcu 2020 roku zarejestrowano tam o 4 auta więcej niż rok wcześniej.
Rejestracje samochodów osobowych na obszarze UE oraz krajów EFTA i Wielkiej Brytanii
Kraj | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2020 roku | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2019 roku | Zmiana względem marca 2019 roku (proc.) |
Austria | 10 654 | 31 958 | -66,7 |
Belgia | 28 801 | 54 872 | -47,5 |
Bułgaria | 1609 | 3266 | -50,7 |
Chorwacja | 2716 | 5049 | -46,2 |
Cypr | 742 | 888 | -16,4 |
Czechy | 13 685 | 21 491 | -36,3 |
Dania | 15 183 | 26 316 | -42,3 |
Estonia | 1685 | 2233 | -24,5 |
Finlandia | 9194 | 9279 | -0,9 |
Francja | 62 668 | 225 818 | -72,2 |
Grecja | 3743 | 9518 | -60,7 |
Hiszpania | 37 644 | 122 659 | -69,3 |
Irlandia | 6152 | 16 687 | -63,1 |
Islandia | 1078 | 1074 | +0,4 |
Litwa | 2236 | 3957 | -43,5 |
Luksemburg | 2798 | 5621 | -50,2 |
Łotwa | 1067 | 1618 | -34,1 |
Niderlandy | 29 496 | 38 507 | -23,4 |
Niemcy | 215 119 | 345 523 | -37,7 |
Norwegia | 12 451 | 18 375 | -32,2 |
Polska | 29 657 | 50 118 | -40,8 |
Portugalia | 10 596 | 24 900 | -57,4 |
Rumunia | 6654 | 9813 | -32,2 |
Słowacja | 5013 | 9222 | -45,6 |
Słowenia | 2743 | 7304 | -62,4 |
Szwajcaria | 17 556 | 28 958 | -39,4 |
Szwecja | 27649 | 30 256 | -8,6 |
Węgry | 11 478 | 13394 | -14,3 |
Wielka Brytania | 254 684 | 458 054 | -44,4 |
Włochy | 28 326 | 194 302 | -85,4 |
A jak radzą sobie poszczególne marki? Kryzys dotknął wszystkich bez wyjątku (dane dla całej UE oraz krajów EFTA i Wielkiej Brytanii). Niemniej, nie każdy producent odnotował tak katastrofalne wyniki jak Chrysler i Lancia (aż o 91,5 proc. w dół!) czy Smart (-84,7 proc.). W marcu najlepiej poradziło sobie Porsche (-13 proc) oraz pozostałe luksusowe marki grupy Volkswagena, czyli Bentley, Lamborghini i Bugatti (wspólny wynik dla wszystkich to -24,9 proc.). Wszyscy pozostali notowali większe spadki.
Rejestracje samochodów osobowych na obszarze UE oraz krajów EFTA i Wielkiej Brytanii
Marka | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2020 roku | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w marcu 2019 roku | Zmiana względem marca 2019 roku (proc.) |
Alfa Romeo | 1351 | 5508 | -75,5 |
Audi | 51 398 | 91 502 | -43,8 |
BMW | 55 041 | 92 440 | -40,5 |
Citroen | 21 930 | 71 076 | -69,1 |
DS | 2427 | 4295 | -43,5 |
Dacia | 22 458 | 59 720 | -62,1 |
Fiat | 20 869 | 77 347 | -73,0 |
Ford | 43 847 | 112 056 | -60,9 |
Honda | 7543 | 19 133 | -60,6 |
Hyundai | 28 966 | 57 756 | -49,8 |
Jaguar | 6715 | 14 426 | -53,5 |
Jeep | 4399 | 17 260 | -74,5 |
KIA | 38 207 | 57 689 | -33,8 |
Land Rover | 16 719 | 27 478 | -39,2 |
Lexus | 4506 | 6692 | -32,7 |
Mazda | 11 183 | 29 925 | -62,6 |
Mercedes | 55 473 | 87 816 | -36,8 |
Mini | 17 482 | 27 749 | -37,0 |
Mitsubishi | 10 228 | 19 971 | -48,8 |
Nissan | 26 874 | 55 376 | -51,5 |
Opel/ Vauxhall | 33 236 | 106 908 | -68,9 |
Peugeot | 36 582 | 102 422 | -64,3 |
Porsche | 5863 | 6737 | -13,0 |
Renault | 43 097 | 121 064 | -64,4 |
Seat | 29 498 | 51 480 | -42,7 |
Skoda | 47 731 | 75 916 | -37,1 |
Toyota | 48 254 | 76 058 | -36,6 |
Volkswagen | 98 219 | 187 027 | -47,5 |
Volvo | 24 005 | 37 172 | -35,4 |
Oczywiście spadki sprzedaży nie są bez wpływu na udziały w europejskim rynku. Tracą takie firmy jak Citroen (z 4 proc. do 2,6 proc.), Dacia (z 3,3 proc. do 2,6 proc.), Ford (z 6,3 proc. do 5,1 proc.), Honda (z 1,1 proc. do 0,9), Mazda (z 1,7 proc. do 1,3), Opel/ Vauxhall (z 6 proc. do 3,9), Peugeot (z 5,8 proc. do 4,3 proc.) czy Renault (z 6,8 proc. do 5,1). Spore powody do niepokoju mogą mieć włodarze grupy FCA, której łączny udział rynkowy spadł o 6 proc. Szczególnie odczuł to Fiat, który w marcu zanotował spadek z 4,4 proc. do 2,4 proc., i na dodatek pod względem liczby zarejestrowanych aut (20 869 sztuk) dał się wyprzedzić Dacii (22 458 egz.).
Nie wszyscy jednak notują spadki. Rosną bowiem udziały takich marek jak BMW (z 5,2 proc. do 6,4), KIA (z 3,3 proc. do 4,5 proc.), Land Rover (z 1,6 proc. do 2,0 proc.), Mercedes (z 5 proc. do 6,5 proc.), Seat (z 2,9 proc. do 3,5 proc.), Skoda (z 4,3 proc. do 5,6 proc.), Toyota (z 4,3 proc. do 5,7), Volkswagen (z 10,6 proc. do 11,5) czy Volvo (z 2,1 proc. do 2,8). Szwedom już niewiele brakuje (ponad 2 tys. egzemplarzy), by przegonić Nissana. Na dodatek w marcu zarejestrowano w Europie więcej egzemplarzy Volvo niż bardziej przystępnych cenowo Citroenów, Fiatów, Mazd czy Dacii. Czy trend utrzyma się dłużej? Jednego możemy być pewni. Kolejne miesiące zapowiadają się w dość ponurych barwach.