Auto Świat Wiadomości Aktualności Luksus w czasach kryzysu – jak radzą sobie marki premium?

Luksus w czasach kryzysu – jak radzą sobie marki premium?

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Spadek sprzedaży dotyczy wszystkich, są jednak równi i równiejsi. Okazuje się, że marki premium radzą sobie lepiej niż pozostałe. W czołówce najchętniej kupowanych modeli są nie tylko SUV-y. Nie zabrakło także sedana, który cieszy się sporą popularnością wśród policjantów.

Porównanie na szczycie: nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC
Zobacz galerię (10)
Auto Bild
Porównanie na szczycie: nowe Volvo XC60 vs nowe Audi Q5 i Mercedes GLC
  • W Polsce wciąż królują producenci z Niemiec - pierwszą trójkę stanowią odpowiednio: Mercedes, BMW i Audi
  • Audi, BMW, Mercedes i Volvo mają imponujący udział ponad 84 proc. rejestracji w pierwszym kwartale 2020 roku w Polsce
  • W Mercedesie w czołówce jest Klasa A (680 sztuk) oraz CLA (591) i GLC (568)

Motoryzacja premium w czasach kryzysu radzi sobie całkiem dobrze. Choć sprzedaż samochodów maleje, to jednak spadki są znacznie mniejsze niż w przypadku marek popularnych. Wojciech Drzewiecki, kierującym instytutem Samar, wyjaśnia: „Na tle całego rynku samochodów osobowych, który spadł o ponad 40 proc., segment samochodów premium wygląda całkiem nieźle. No i rosnący udział w rynku, wynoszący 20 proc, w porównaniu do 14,2 proc. na koniec ubiegłego roku. Nie oznacza to jednak, jak by się mogło wydawać, powiewu optymizmu. Wzrost udziału segmentu premium jest bezpośrednio powiązany z dużym spadkiem popytu na auta segmentu popularnego. Po prostu sprzedaż aut premium spada wolniej niż aut popularnych, stąd zmiana proporcji udziału w rynku między tymi kategoriami pojazdów”.

Przeczytaj też:

Nietrudno zgadnąć, kto najczęściej decyduje się na zakup auta z segmentu premium. Zdecydowanie przeważają firmy. Od początku roku (od stycznia do końca marca) ponad 87 proc. rejestracji przypadło na przedsiębiorców. Nieco ponad 12 proc. to zaś osoby prywatne.

Łatwo również wytypować najpopularniejsze marki. W Polsce wciąż królują producenci z Niemiec. Pierwszą trójkę stanowią odpowiednio: Mercedes, BMW i Audi. Wynik Mercedesa jest tym bardziej godny uwagi, gdyż nie obejmuje osobowych wersji popularnych modeli dostawczych, czyli Citana, Vito, Sprintera czy odmiany Marco Polo. Niemniej w zestawieniu ujęto klasę V, która cieszy się popularnością m.in. w administracji rządowej.

TOP 10 – najpopularniejsze marki premium Polsce (styczeń – marzec 2020)

MiejsceMarka i modelLiczba egzemplarzy
1Mercedes4655
2BMW4203
3Audi3852
4Volvo3218
5Lexus1194
6Mini507
7Land Rover479
8Porsche351
9Jaguar240
10DS84

Trzy najpopularniejsze marki mają nieco odmienną sprzedaż. W Mercedesie w czołówce jest Klasa A (680 sztuk) oraz CLA (591) i GLC (568). W BMW liderem jest seria 3 (883 sztuki) oraz droższa i większa seria 5 (540 sztuk) i spory SUV, czyli X5 (491). W Audi rządzi zaś SUV Q5 (812 egzemplarzy), A4 (542 sztuki) i Q3 (470).

TOP 10 – rejestracje aut premium Polsce (styczeń – marzec 2020)

MiejsceMarka i modelLiczba egzemplarzy
1Volvo XC601242
2BMW serii 3883
3Volvo XC40862
4Audi Q5812
5Mercedes klasy A680
6Mercedes CLA591
7Mercedes GLC571
8Audi A4542
9BMW serii 5540
10Mercedes klasy E497

Na tle niemieckiej trójki ciekawie prezentuje się Volvo, które znalazło się na czwartym miejscu po trzech pierwszych miesiącach 2020 roku (Audi, BMW, Mercedes i Volvo mają imponujący udział ponad 84 proc. rejestracji!). Największym powodzeniem cieszą się przede wszystkim SUV-y szwedzkiej marki. Najczęściej rejestrowane modele to: XC60 (1242 sztuki), XC40 (862 egz.) i XC90 (274 sztuki). Moda na tego typu auta trwa w najlepsze.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Warto zwrócić uwagę na coś jeszcze. W pierwszej 10 najpopularniejszych marek premium nie zabrakło także producenta z Francji. Oczywiście wynik DS nie jest jeszcze powodem do dumy (na razie 84 zarejestrowane egzemplarze), ale Francuzom udało się wyprzedzić wycofujące się z rynku Infiniti (66 sztuk) oraz Teslę, Maserati, Lamborghini i Bentleya. By jednak wzbić się wyżej, podwojenie sprzedaży nie wystarczy.

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków