- W Polsce wciąż królują producenci z Niemiec - pierwszą trójkę stanowią odpowiednio: Mercedes, BMW i Audi
- Audi, BMW, Mercedes i Volvo mają imponujący udział ponad 84 proc. rejestracji w pierwszym kwartale 2020 roku w Polsce
- W Mercedesie w czołówce jest Klasa A (680 sztuk) oraz CLA (591) i GLC (568)
Motoryzacja premium w czasach kryzysu radzi sobie całkiem dobrze. Choć sprzedaż samochodów maleje, to jednak spadki są znacznie mniejsze niż w przypadku marek popularnych. Wojciech Drzewiecki, kierującym instytutem Samar, wyjaśnia: „Na tle całego rynku samochodów osobowych, który spadł o ponad 40 proc., segment samochodów premium wygląda całkiem nieźle. No i rosnący udział w rynku, wynoszący 20 proc, w porównaniu do 14,2 proc. na koniec ubiegłego roku. Nie oznacza to jednak, jak by się mogło wydawać, powiewu optymizmu. Wzrost udziału segmentu premium jest bezpośrednio powiązany z dużym spadkiem popytu na auta segmentu popularnego. Po prostu sprzedaż aut premium spada wolniej niż aut popularnych, stąd zmiana proporcji udziału w rynku między tymi kategoriami pojazdów”.
Nietrudno zgadnąć, kto najczęściej decyduje się na zakup auta z segmentu premium. Zdecydowanie przeważają firmy. Od początku roku (od stycznia do końca marca) ponad 87 proc. rejestracji przypadło na przedsiębiorców. Nieco ponad 12 proc. to zaś osoby prywatne.
Łatwo również wytypować najpopularniejsze marki. W Polsce wciąż królują producenci z Niemiec. Pierwszą trójkę stanowią odpowiednio: Mercedes, BMW i Audi. Wynik Mercedesa jest tym bardziej godny uwagi, gdyż nie obejmuje osobowych wersji popularnych modeli dostawczych, czyli Citana, Vito, Sprintera czy odmiany Marco Polo. Niemniej w zestawieniu ujęto klasę V, która cieszy się popularnością m.in. w administracji rządowej.
TOP 10 – najpopularniejsze marki premium Polsce (styczeń – marzec 2020)
Miejsce | Marka i model | Liczba egzemplarzy |
1 | Mercedes | 4655 |
2 | BMW | 4203 |
3 | Audi | 3852 |
4 | Volvo | 3218 |
5 | Lexus | 1194 |
6 | Mini | 507 |
7 | Land Rover | 479 |
8 | Porsche | 351 |
9 | Jaguar | 240 |
10 | DS | 84 |
Trzy najpopularniejsze marki mają nieco odmienną sprzedaż. W Mercedesie w czołówce jest Klasa A (680 sztuk) oraz CLA (591) i GLC (568). W BMW liderem jest seria 3 (883 sztuki) oraz droższa i większa seria 5 (540 sztuk) i spory SUV, czyli X5 (491). W Audi rządzi zaś SUV Q5 (812 egzemplarzy), A4 (542 sztuki) i Q3 (470).
TOP 10 – rejestracje aut premium Polsce (styczeń – marzec 2020)
Miejsce | Marka i model | Liczba egzemplarzy |
1 | Volvo XC60 | 1242 |
2 | BMW serii 3 | 883 |
3 | Volvo XC40 | 862 |
4 | Audi Q5 | 812 |
5 | Mercedes klasy A | 680 |
6 | Mercedes CLA | 591 |
7 | Mercedes GLC | 571 |
8 | Audi A4 | 542 |
9 | BMW serii 5 | 540 |
10 | Mercedes klasy E | 497 |
Na tle niemieckiej trójki ciekawie prezentuje się Volvo, które znalazło się na czwartym miejscu po trzech pierwszych miesiącach 2020 roku (Audi, BMW, Mercedes i Volvo mają imponujący udział ponad 84 proc. rejestracji!). Największym powodzeniem cieszą się przede wszystkim SUV-y szwedzkiej marki. Najczęściej rejestrowane modele to: XC60 (1242 sztuki), XC40 (862 egz.) i XC90 (274 sztuki). Moda na tego typu auta trwa w najlepsze.
Warto zwrócić uwagę na coś jeszcze. W pierwszej 10 najpopularniejszych marek premium nie zabrakło także producenta z Francji. Oczywiście wynik DS nie jest jeszcze powodem do dumy (na razie 84 zarejestrowane egzemplarze), ale Francuzom udało się wyprzedzić wycofujące się z rynku Infiniti (66 sztuk) oraz Teslę, Maserati, Lamborghini i Bentleya. By jednak wzbić się wyżej, podwojenie sprzedaży nie wystarczy.