Kwota ok. 40 tys. zł to już nie przelewki! Za taką kasę można kupić nowe auto, np. najuboższą wersję Skody Fabii, jeśli zaś potrzebujecie czegoś bardziej modnego, to w salonie Dacii możecie stać się właścicielami podstawowej odmiany Dustera! Co prawda, pod maskami tych aut nie zaroi się od koni mechanicznych, a crossover Dacii będzie miał tylko przedni napęd, ale za to otrzymacie gwarancję producenta.
Pewnie to i dobra oferta, tyle że jeśli wymagacie od samochodu czegoś więcej niż tylko możliwości przewiezienia was z punktu A do punktu B, to znajdziecie u nas wiele propozycji ciekawych aut używanych z różnych segmentów z mało awaryjnymi silnikami.
Rynek wypchany po brzegi
Może nie będą to nowe auta (najmłodsze w naszej prezentacji mają 3 lata), ale w wielu przypadkach na tyle świeże, że wciąż z historią serwisową, którą da się zweryfikować (a to bardzo ważne). Wybór jest przeogromny, jednak szczególnie w przypadku aut z wyższych segmentów powinniście mierzyć siły na zamiary.
To z tego powodu w naszym rankingu znalazło się tylko jedno auto segmentu F (jest to niezbyt popularny na rynku Lexus LS430) i jeden reprezentant klasy wyższej średniej (Skoda Superb). Uważamy bowiem, że w przypadku tych dwóch aut koszty nie są ekstremalne – pierwsze wyróżnia się ponadprzeciętną trwałością, a drugie ma kilka słabych punktów, ale większość usterek można usunąć w miarę tanim kosztem.
40 tys. zł to kwota, za którą kupicie dobre auto klasy średniej lub SUV-a
W naszym zestawieniu znajdziecie trzy interesujące crossovery, wszystkie z silnikami benzynowymi. Postanowiliśmy zaproponować wam także trzy mniej typowe kompakty, które bardzo się między sobą różnią. Jeden jest ekologiczny i mało pali w mieście (Toyota Prius), drugi designersko wygląda, ale pod ładną skorupą ma dość zwyczajną technikę i trudno go uznać za użyteczny (Volvo C30), trzeci zaś to uliczny „ścigant”, kochający wysokie obroty, z dużym potencjałem na youngtimera (Honda Civic Type R).
Pośród naszych propozycji nie znajdziecie małych pojazdów. Początkowo rozważaliśmy umieszczenie w zestawieniu przynajmniej jednego takiego modelu (Toyota Yaris), ale po rozpoznaniu rynku okazało się, że za 40 tys. zł można kupić nawet dwuletnie auto, które jest... praktycznie nowe. Nie oznacza to – rzecz jasna – że nie można się nim zainteresować. Stwierdziliśmy, że lepiej pokazać wam reprezentantów wyższych segmentów, bo tam też jest duży wybór i nie brakuje ciekawych propozycji. Tym bardziej że w poprzednich częściach (mniejszy budżet) zaproponowaliśmy wam wiele miejskich samochodów.
Prezentowane przez nas samochody łączy kwota 40 tys. zł, jednak mogą one zaspokoić różne potrzeby
Jak zwykle przestrzegamy jednak przed pochopnymi decyzjami, bo 40 tys. zł dość łatwo można utopić! Wszelkie okazje, szczególnie w przypadku bardziej skomplikowanych modeli, nie są warte zainteresowania, bo mogą sprawić, że w przyszłości wydacie bardzo dużo na naprawy. Przed zakupem nowszych pojazdów radzimy też sprawdzić ich historię w ASO – jest szansa, że coś uda wam się znaleźć.
Naszym zdaniem: dużo ciekawych ofert
40 tys. zł na rynku wtórnym to już całkiem konkretna sumka, pozwalająca na niemal nieograniczony wybór, praktycznie wśród aut każdego segmentu. W tej cenie znajdziecie ciekawe modele sportowe, ogromne limuzyny, crossovery idealne na nasze drogi, praktyczne rodzinne kombi i wiele, wiele innych.
Warto mieć świadomość tego, że sporo modeli oraz wersji silnikowych nie zasługuje na polecenie, dlatego po raz kolejny proponujemy wam konkretne, o wiele mniej ryzykowne samochody. Powodzenia!
Opony całoroczne w najlepszych cenach - znaleźliśmy je dla Was!
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 - sprawdź cenę!
Michelin CrossClimate + - sprawdź cenę!
Continental AllSeasonContact - sprawdź cenę!
Vredestein Quatrac 5 - sprawdź cenę!
Nexen N’blue 4Season - sprawdź cenę!
Pirelli Cinturato AllSeason - sprawdź cenę!
BF Goodrich g-Grip All Season 2 - sprawdź cenę!
Hankook Kinergy 4S - sprawdź cenę!
Apollo Alnac 4G All Season - sprawdź cenę!
Kleber Quadraxer 2 - sprawdź cenę!
Kumho Solus 4S HA31 - sprawdź cenę!
Falken Euro All Season AS200 - sprawdź cenę!
Nokian Weatherproof - sprawdź cenę!
Maxxis All Season AP2 - sprawdź cenę!
Uniroyal AllSeason Expert - sprawdź cenę!
General Altimax A/S 365 - sprawdź cenę!
Aeolus 4Season Ace - sprawdź cenę!
Viking Four Tech - sprawdź cenę!
Nankang NK All Season Plus - sprawdź cenę!
Goodride All Seasons SW602 - sprawdź cenę!
Tristar Ecopower 4S - sprawdź cenę!
Syron 365 Days - sprawdź cenę!
Sailun Atrezzo 4Seasons - sprawdź cenę!
Firestone Multiseason - sprawdź cenę!
Podstawowe pytanie w przypadku tej propozycji brzmi: dlaczego polecamy sedana? To proste, bo jest tańszy od kombi i za 40 tys. zł wybór staje się większy, za tę kwotę można też kupić nowsze auto. Dlaczego nie proponujemy diesla, który również jest w tej cenie dostępny? Przecież to bardzo dobra jednostka! Tak, ale wysokoprężny silnik w 8-letnim aucie ma już prawdopodobnie duży przebieg, a osprzęt tej jednostki do tanich nie należy. Dwulitrowy benzyniak okazuje się bardzo wytrzymały i nie pali szczególnie dużo, do tego zapewniane przez niego osiągi należy uznać za przyzwoite. Żeby jednak dynamicznie nim jeździć, trzeba utrzymywać go na wysokich obrotach.
Accord nie jest może największym autem segmentu (co przede wszystkim mogą poczuć osoby siedzące na tylnej kanapie), nie ma też rekordowego bagażnika (465 l), ale zapewnia wzorową pozycję za kierownicą i wygodne fotele. Koszty utrzymania tego modelu nie są duże, przede wszystkim datego, że praktycznie się nie psuje. Ceny części – akceptowalne.
Dlaczego polecamy?
Niska awaryjność
Accord 2.0 wyjątkowo rzadko się psuje, a jego obsługa ogranicza się właściwie tylko do wymian eksploatacyjnych. Na razie ten model nie ma także dużych problemów z korozją.
Dobrze jeździ
Pochwały należą się zawieszeniu Accorda, gdyż bardzo dobrze tłumi nierówności, a jednocześnie zapewnia świetne właściwości jezdne na zakrętach.
Wytrzymały silnik
Dwulitrówka to bardzo dobry silnik, z którym nie ma dużych problemów. Jednostka ta zapewnia całkiem dobre osiągi, chociaż wymaga to utrzymywania jej na wysokich obrotach.
Przyzwoita cena
Cena Accorda nie jest najniższa na rynku, ale na szczęście osiągnęła już taki poziom, że kwota 40 tys. zł pozwala wybierać wśród interesujących 6-letnich sedanów z benzyniakami pod maską.
Polecany silnik: 2.0 16V/156 KM/192 Nm
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,3 s
Średnie spalanie: 7,5 l/100 km
Toyota udowodniła, że ekologicznej techniki nie ma się co obawiać. Bardzo udana była już 2. generacja tego modelu, zaś 3. potwierdziła dobrą formę hybrydowych Toyot. Ten model to idealny kompakt do miasta, bo głównie podczas takiej eksploatacji napęd hybrydowy okazuje się bardzo oszczędny (auto często porusza się tylko na silniku elektrycznym).
W czasie jazdy trasą pracuje głównie motor spalinowy, nie oczekujcie więc niskiego spalania. Wytrzymałość jest jednak lepiej niż dobra. Zastrzeżeń nie mamy nawet do bezstopniowej skrzyni CVT. Ceny startują od 40 tys. zł, ale za zadbane auto z polskiego salonu zapłacicie o 2-3 tys. zł więcej.
Dlaczego polecamy?
Oszczędny w mieście
Zastosowanie elektrycznego napędu sprawia, że w korku Prius porusza się głównie przy wykorzystaniu tego źródła napędu – w mieście spalanie może być więc bardzo niskie.
Bardzo wytrzymały
W hybrydowej Toyocie praktycznie nic się nie dzieje. Pewnie zauważyliście, że ten model coraz częściej wykorzystują taksówkarze, którzy z reguły nie wybierają kłopotliwych samochodów. Najgroźniejsze problemy z rozładowanymi bateriami dawno już nie dotyczą tego modelu (występowały nagminnie w 1. generacji, która nie była oferowana w Polsce), ponieważ producent zabezpieczył akumulatory przed całkowitym rozładowaniem. Dlatego można kupować nawet długo nieużytkowane auta.
Funkcjonalny ekokompakt
Jeżdżąc Priusem, będziecie „eko”, ale bez wyrzeczeń, bo to całkiem użyteczny samochód kompaktowy, a jego obsługa – wbrew pozorom – nie jest skomplikowana. Tego modelu nie trzeba się bać.
Polecany silnik: 1.8 benz. 99 KM/142 Nm + elektr. 82 KM/207 Nm – łącznie 136 KM
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,4 s
Średnie spalanie: 3,9 l/100 km
Prestiżowe Audi może być dobrą propozycją - wciąż atrakcyjnie wygląda i często ma bardzo dobre wyposażenie. Musi jednak spełnić kilka warunków. Przede wszystkim stan techniczny – wiele aut w złej kondycji importowano do Polski i ukrywano ich wady techniczne. Wystrzegajcie się także benzynowych silników z wtryskiem bezpośrednim i bezstopniowych przekładni. Najlepszy wybór to diesel 2.0 TDI CR (120-190 KM) z przekładnią manualną i w nadwoziu kombi. Za 40 tys. zł kupicie takie auto mniej więcej z lat 2007-08.
Dlaczego polecamy?
Dobry silnik
Diesel 2.0 TDI z wtryskiem CR jest lepszym napędem niż wcześniejsza wersja z pompowtryskiwaczami.
Szybko się sprzedaje
Audi A4 (B8) cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem na rynku wtórnym.
Duży komfort
Wielowahaczowe zawieszenie Audi zapewnia nie tylko świetne właściwości jezdne. Jest przy tym komfortowe.
Wielkość kufra
490 l to nie rekord w klasie, ale i tak należy pochwalić A4 za bagażnik.
Polecany silnik: 2.0 TDI 16V/143 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 215 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,4 s
Średnie spalanie: 5,3 l/100 km
Jeden z bardziej udanych modeli BMW w ostatnim czasie, przynajmniej według mechaników specjalizujących się w niemieckiej marce. Proponujemy wam go w wersji benzynowej 3.0 R6 – 40 tys. zł wystarczy na auto z lat 2004-06 z udaną jednostką M54B30. Zastrzeżenia można mieć jedynie do dość dużego zapotrzebowania na paliwo (polecany silnik dobrze znosi instalację LPG; od 2007 r.oferowano motor N52B30, który ma już wtrysk bezpośredni). SUV-owi BMW nie można odmówić prestiżu, ale koszty eksploatacji (poza paliwem) da się utrzymać na rozsądnym poziomie. X3 1. generacji ma napęd na cztery koła (koniecznie zweryfikujcie jego stan przed zakupem), tyle że to zdecydowanie samochód na asfaltowe drogi. Na zewnątrz tego nie widać, ale technika w X3 pochodzi z E46.
Dlaczego polecamy?
Niezła cena
Za naszą bazową kwotę kupicie 10-, 11-letnie X3 z silnikiem 3.0, co jest przyzwoitą ceną jak na prestiżowego SUV-a z udanym i mocnym napędem.
Dobry silnik R6
Sześciocylindrowy benyzniak 3.0 do 2007 r. nie miał wtrysku bezpośredniego (kod M54B30) – to tę wersję napędu BMW polecamy.
Tanie części zamienne
X3 I powstało na płycie podłogowej popularnego BMW serii 3. Do tego kompaktowy SUV BMW na rynku często występuje i nie brakuje części do niego.
Polecany silnik: 3.0 R6 24V/231 KM/300 Nm
Prędkość maksymalna: 224 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 7,7 s
Średnie spalanie: 11,4 l/100 km
Za 40 tys. zł nie jest łatwo znaleźć godną polecenia limuzynę segmentu F – Lexus to jeden z nielicznych modeli tej klasy, który nie jest tykającą bombą zegarową. Owszem, koszty wymiany np. rozrządu nie są niskie (2 tys. zł), a regulacja zaworów wymaga wymiany szklanek (3 tys. zł). Sporo wydacie też na paliwo, ale... to jedno z niewielu aut tego segmentu, które nie psują się nagminnie. Silnik 4.3 V8 wytrzymuje kolosalne przebiegi, LS nie ma też problemów z korozją. Oczywiście, gdy zepsuje się coś nietypowego, trzeba ratować się częściami używanymi (ASO jest drogie). Część egzemplarzy dostępnych na rynku pochodzi z USA i może być powypadkowa. Poza tym flagowy Lexus LS430 wciąż robi wrażenie. Dobre wyposażenie znajdziecie w każdym z dostępnych u nas egzemplarzy.
Dlaczego polecamy?
Bardzo duża wytrzymałość
BMW E65/66 cierpi na notoryczne problemy z elektroniką, Mercedes W220 koroduje, a LS III jeździ i nic sobie z tego nie robi. Lexus to jeden z najbardziej udanych modeli segmentu F.
Wysoki komfort
Niewiele pojazdów zapewnia tak wygodną podróż, jak Lexus. To zasługa m.in. pneumatycznych amortyzatorów, które do tego są bardzo wytrzymałe.
Świetne wyposażenie
W tej klasie pojazdów nie dziwi skórzana tapicerka, ale wentylowana i regulowana tylna kanapa i lodówka z tyłu to już klasa sama w sobie, a takie udogodnienia spotkacie w wersji President.
Udany napęd
Toyotowski silnik V8 stosowano w wielu prestiżowych modelach. Mechanicy twierdzą, że przebiegi rzędu 500 tys. km nie robią na nim większego wrażenia, oczywiście, jeśli jest regularnie serwisowany.
Polecany silnik: 4.3 V8 32V/281 KM/417 Nm
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,3 s
Średnie spalanie: 8,5 l/100km
Za 40 tys. zł możecie stać się posiadaczami ciekawego crossovera. Polecamy Qashqaia 1. generacji w wersji po liftingu (2009 r.), koniecznie z niezniszczalnym benzyniakiem 2.0 MR konstrukcji Nissana. Podczas modernizacji japoński producent poprawił swój model (początkowo miał on m.in. nietrwałe zawieszenie, wnętrze o słabej jakości itp.). Qashqai może pełnić funkcję auta rodzinnego. Na rynku spotkacie wersje 4x4, ale stanowią one mniejszość. Na szczęście niewiele egzemplarzy użytkowano w terenie.
Dlaczego polecamy?
Mocno poprawiony
Nasze 40 tys. zł w zupełności wystarczy na egzemplarz po modernizacji, czyli poprawione auto.
Dobry silnik
Nissanowski silnik MR20 ma bardzo dobrą opinię wśród użytkowników.
Na gorsze drogi
Niewiele Qashqaiów ma napęd 4x4, ale podwyższony prześwit sprawia, że ten model nadaje się na dziurawe drogi.
Dużo aut z Polski
Wiele egzemplarzy ma udokumentowany przebieg i pochodzi z Polski.
Polecany silnik: 2.0 16V/141 KM/196 Nm
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,1 s
Średnie spalanie: 7,8 l/100 km
W 3. generacji Focusa Ford postawił na o wiele bardziej komfortowe zawieszenie, ale o dziwo, auto nie straciło niemal nic z właściwości jezdnych. Jednak nasz wybór to wolnossąca wersja 1.6 16V o mocy 105 KM – propozycja raczej dla spokojnych kierowców. Do jej głównych atutów zaliczamy tanie części zamienne. Gdyby tego było mało, to nie znajdziecie tutaj wielu słabych punktów. Co ciekawe, Focus z podstawowym benzyniakiem trafiał czasem do flot, ale na rynku nie brakuje także pojazdów od prywatnych użytkowników. Z kwotą 40 tys. zł stać was będzie na 3-, 4-letniego Focusa. Polecamy wersję z nadwoziem kombi (bagażnik: 490-1516 l). W tym kompakcie zdarza się też ciekawe wyposażenie, np. systemy automatycznego parkowania lub rozpoznawania znaków.
Dlaczego polecamy?
Dużo tanich części
Ogromna popularność Focusa przekłada się na opłacalność produkcji części zamiennych. Dzięki temu ich ceny nie są wygórowane, co sprawia, że koszty utrzymania tego modelu nie przerażają.
Wytrzymały silnik
Motor 1.6 nie jest szczególnie wysilony i okazuje się tani w serwisie oraz naprawach.
Idealny dla rodziny
Focus kombi to idealny samochód rodzinny. Z przodu jest sporo miejsca, na kanapie zmieszczą się dzieci, a w kufrze – wózek i sporo bagaży.
Polecany silnik: 1.6 16V/105 KM/150 Nm
Prędkość maksymalna: 187 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,3 s
Średnie spalanie: 6,0 l/100 km
Za ok. 40 tys. zł kupicie Volvo z 2011 r. z czterocylindrowym silnikiem francuskiej konstrukcji 2.0 D/136 KM (później producent stosował diesla R5 2.0, który ma kilka poważnych problemów). C30 to auto, które wyróżnia się z tłumu, ale znajdziecie w nim także popularne rozwiązania techniczne (m.in. wykorzystano podwozie Focusa II).
W czteroosobowej kabinie dobrze poczują się miłośnicy dość ascetycznego szwedzkiego designu. Jakość wykończenia poliftingowych wersji (a na taką będzie was stać) jest bardzo dobra, podobnie jak wyposażenie. W przypadku tego modelu nie liczcie jednak na duże możliwości przewozowe (kufer ma 233 l), raczej omijajcie też drogie ASO. Na szczęście większość części da się kupić poza nimi i nie będą przesadnie dużo kosztowały. Zarówno na zewnątrz, jak i w kabinie C30 to designerski model.
Dlaczego polecamy?
Niskie ceny części
Ceny zamienników do Volvo nie są wygórowane. Duża w tym zasługa tego, że model ten powstał na płycie podłogowej Focusa i ma francuski silnik (PSA).
Atrakcyjny diesel
Według mechaników motor 2.0 D (konstrukcja PSA) ma niewiele słabych punktów. Nie odstraszają też zwykle koszty ewentualnych napraw.
Trochę lifestyle’u
C30 idealnie łączy prestiż z lifestyle’em. Ma ciekawy wygląd zewnętrzny z charakterystyczną tylną klapą, a w środku słynną „wiszącą” konsolę środkową.
Polecany silnik: 2.0 D 16V/136 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 200 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
Średnie spalanie: 5,8 l/100 km
Świetnie wygląda, dobrze jeździ, ma kompletne wyposażenie, niezłą cenę oraz mocny i oszczędny silnik Diesla. Jedyny szkopuł? 159 cierpi z powodu złej opinii, która przylgnęła do jej poprzedniczki (156). Ma to swoje plusy, bo dzięki temu za 40 tys. zł możecie stać się właścicielami egzemplarza z ostatniego roku produkcji, macie więc szansę na przyzwoite 5-letnie auto klasy średniej. Dobrze jest wybrać wysokoprężną jednostkę 2.0 JTDm/136 lub 170 KM, która powstała na bazie bardzo udanego silnika 1.9 JTD. Wytrzymałość 159 jest o wiele lepsza niż jej poprzedniczki, niezły jest też dostęp do atrakcyjnych cenowo zamienników.
Takiego wyglądu, jak Alfa 159, nie ma żadne auto segmentu D. Za sportowe należy uznać też wnętrze, które nieźle znosi próbę czasu.
Dlaczego polecamy?
Mała awaryjność
Alfa Romeo 159 to udany model, który cechuje się dobrą trwałością. Nie ma już np. ogromnych problemów z zawieszeniem, znanych z modelu 156, niewiele kłopotów sprawia też elektronika.
Dobra cena zakupu
40 tys. zł pozwala na zakup dobrze wyposażonego egzemplarza, pochodzącego z ostatniego roku produkcji, z atrakcyjnym dieslem 2.0 JTDm i nadwoziem kombi.
Świetne wyposażenie
Bez trudu znajdziecie egzemplarz z dwustrefową kilmatyzacją, lampami ksenonowymi, kompletem poduszek, tempomatem, a nawet ze skórzaną tapicerką siedzeń.
Sporo aut z Polski
Podaż samochodów pochodzących z polskich salonów jest spora, dzięki czemu wiele aut ma udokumentowaną historię serwisową.
Polecany silnik: 2.0 JTDm 16V/170 KM/360 Nm
Prędkość maksymalna: 218 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s
Średnie spalanie: 5,2 l/100 km
Kolejny crossover godny polecenia – Ford Kuga nie jest co prawda autem na bezdroża, ale w umiarkowanie trudnym terenie powinien sobie poradzić. Samochód nie ma zbyt wielu słabych punktów, najczęściej też można go spotkać z udanym silnikiem 2.0 TDCi/136 lub 140 KM (konstrukcja PSA i Forda), który z czystym sumieniem polecamy. To model idealny dla klasycznej rodziny 2+2. Pochwalimy też dobre wyposażenie i sporo pomysłowych schowków w kabinie. Nie dajcie się jednak zwieść – ten model dobrze radzi sobie tylko na asfalcie!
Dlaczego polecamy?
Trwały motor
Nie mamy poważnych zastrzeżeń do wysokoprężnej jednostki 2.0 TDCi/136-140 KM.
Dobrze jeździ
Kuga jak na crossovera wykazuje dobre właściwości jezdne na asfalcie.
Niezła cena
Za 40 tys. zł jest szansa na egzemplarz z 2009 r. To korzystna oferta jak na popularnego SUV-a.
Wytrzymały model
Nie ma dużych problemów z Kugą – psują się głównie drobiazgi.
Polecany silnik: 2.0 TDCi 16V/140 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,6 s
Średnie spalanie: 6,8 l/100 km
„Klasa wyższa dla Kowalskiego” albo „budżetowa limuzyna” – Superbowi brakuje prestiżu w segmencie E. Jeśli jednak wam to nie przeszkadza, za ok. 40 tys. zł kupicie całkiem dojrzałe auto, wyposażone w wiele ciekawych rozwiązań, na czele ze sprytnym dostępem do przestrzeni bagażowej (dotyczy limuzyny) – można podnieść albo samą klapę bagażnika (sedan), albo klapę razem z tylną szybą (liftback). Duży plus za ilość miejsca w kabinie – jest go tu pod dostatkiem (i z przodu, i z tyłu) – i duży bagażnik (w 4d: 565-1670 l, w kombi: 633-1865 l). Trwałość? Nie jest zła, choć są silniki podwyższonego ryzyka. Zaliczamy do nich benzyniaki TSI 1.8 i 2.0, które zmagają się np. z nadmiernym spalaniem oleju silnikowego. Polecamy natomiast 2-litrowe diesle z wtryskiem CR. Superb II to komfortowe auto. Miejsca na nogi jest bardzo dużo.
Dlaczego polecamy?
Dużo miejsca w kabinie
Osoby siedzące na tylnej kanapie mogą założyć nogę na nogę! Miejsca jest tu bardzo dużo. Podróżujący z przodu także nie mogą narzekać na brak przestrzeni.
Ogromny kufer
Już bagażnik wersji sedan robi wrażenie (poj. 565-1670 l), do tego ciekawy jest patent z podnoszeniem klapy. Kufer kombi ma jeszcze większą pojemność!
Rozsądne koszty
Na tle rywali z klasy wyższej Superba można serwisować i naprawiać za stosunkowo niewielkie pieniądze – dużo zamienników, popularna technika.
Polecany silnik: 2.0 TDI 16V/170 KM/350 Nm
Prędkość maksymalna: 222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s
Średnie spalanie: 5,8 l/100 km
Jedna z lepszych propozycji wśród hot-hatchy klasy C za ok. 40 tys. zł! Civic „ufo” Type R to świetny sportowiec – daje dużą frajdę z jazdy i, co ważne, okazuje się też bardzo trwałym samochodem. Dotyczy to szczególnie jednostki napędowej. Silnik 2.0 o mocy 201 KM świetnie znosi wysiloną eksploatację (był składany ręcznie w Japonii) i jeśli jest regularnie serwisowany, rzadko zawodzi (nawet po większych przebiegach). Do tego można liczyć na dobre osiągi („setka” w 6,6 s, v maks. 235 km/h) i typowo hondowską charakterystykę (wysokoobrotowa jednostka). Gratkę stanowi limitowana wersja Championship White Special Edition z blokadą mechanizmu różnicowego, ale jej ceny przeważnie sięgają 50 tys. zł.
Dlaczego polecamy?
Solidna budowa
Trwałość tego modelu jest bardzo dobra – dotyczy to elektryki, mechaniki i reszty kluczowych podzespołów. Można jedynie narzekać na drobiazgi, np. skrzypienia w kokpicie w egzemplarzach z początku produkcji.
Wytrzymały silnik
Benzyniak 2.0 rozwija 201 KM bez żadnych środków wspomagających (turbo czy kompresora). Silnik cechuje się wysoką wydajnością oraz dobrą wytrzymałością. Owszem, motor potrafi spalić sporo oleju silnikowego, ale nie traktujemy tego jako wadę. To po prostu zdarza się w wysilonych silnikach.
Stabilna cena
Civic Type R nie jest tani w zakupie, ale zadbane egzemplarze trzymają już cenę.
Rozsądne koszty
Serwis i koszty eksploatacji nie przerażają. Dość dużo części można kupić poza ASO, poza tym ten samochód rzadko zmaga się z poważnymi dolegliwościami.
Polecany silnik: 2.0 16V/201 KM/195 Nm
Prędkość maksymalna: 235 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,6 s
Średnie spalanie: 9,1 l/100 km
Po wpadkach jakościowych w poprzedniku (W203 z lat 2000-07) w następcy widać wyraźną poprawę trwałości. Dotyczy to nieskomplikowanych wersji z benzyniakiem pod maską (diesle 2.1 CDI potrafią niemiło zaskoczyć). Do spokojnej jazdy polecamy wersję 1.8 z kompresorem w 184-konnej odmianie (C 200), w której, owszem, po przejechaniu 200-250 tys. km niekiedy trzeba wymienić łańcuch, ale generalnie ten silnik nie zmaga się z poważnymi awariami. Kwota 40 tys. zł wystarczy na kombi z początkowych lat produkcji.
Dlaczego polecamy?
Dobra trwałość
Klasa C z lat 2007-14 (W204 – sedan, S204 – kombi) okazuje się naprawdę niezłym samochodem. Przede wszystkim nie zmaga się z problemem korozji i głupiejącą elektryką, czyli typowymi problemami poprzednika. Dość wysoko oceniamy też trwałość układu przeniesienia napędu.
Niezły silnik
Silnik 1.8 K o mocy 184 KM nie pali przesadnie dużo i jest całkiem dynamiczny. Rzadko zawodzi.
Łatwo o części
Ceny w ASO są wysokie, ale dostępność zamienników okazuje się dość dobra.
Polecany silnik: 1.8 K 16V/184 KM/250 Nm
Prędkość maksymalna: 228 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,8 s
Średnie spalanie: 7,8 l/100 km
Benzynowa wersja RAV4 sprawdzi się jako miejski SUV. W tej generacji producent nie zdecydował się już na trzydrzwiową odmianę i wszystkie „rawki” mają użyteczne pięciodrzwiowe nadwozia – idealne dla rodziny. Nieźle wypada też kufer, który ma pojemność 410-586 l. Diesle bywają problematyczne, lepszą opcją jest wybór benzyniaka 2.0. To udany silnik z trwałym łańcuchowym napędem rozrządu, ale jego osiągi są tylko przeciętne. Za 40 tys. zł można kupić Toyotę z 2007 r. W przypadku tego modelu duża jest szansa na należycie serwisowany (często w ASO) pojazd z polskiego salonu.
Uwaga: RAV4 nie zawsze ma napęd 4x4 – na rynku zdarzają się odmiany przednionapędowe. Auta są użytkowane przede wszystkim poza terenem.
Dlaczego polecamy?
Mało typowych awarii
W SUV-ie Toyoty psują się głównie drobiazgi, szczególnie jeśli pod jego maską znajduje się benzynowa jednostka 2.0.
Tanie części zamienne
Ceny części zamiennych nie są wygórowane jak na japońskie auto z napędem 4x4. Na rynku nie brakuje też przyzwoitych zamienników.
Dobre wyposażenie
Standardowo w każdej Toyocie RAV4 montowano sześć poduszek powietrznych, klimatyzację, pełną elektrykę i radio z CD.
Obszerne wnętrze
RAV4 3. generacji miało tylko 5-drzwiową wersję nadwoziową, całkiem przestronną i z bagażnikiem o sporej wielkości. Ciekawostką są dłuższe odmiany, oferowane w USA, które mogą mieć nawet 7 miejsc siedzących (w ich przypadku warto jednak dokładnie sprawdzić historię ubezpieczeniową).
Polecany silnik: 2.0 16V/152 KM/194 Nm
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,6 s
Średnie spalanie: 8,6 l/100 km
Poprzednik nie miał najlepszej opinii, jednak w siódmej generacji Volkswagen przyłożył się i zbudował całkiem poprawne auto. Kwota 40 tys. zł wystarczy na egzemplarze z lat 2010-11. Polecamy odmianę kombi z ogromnym, 603-litrowym kufrem, która stanowi ok. 75 proc. oferty. Diesel 2.0 TDI ma wtrysk common rail i jest znacznie trwalszy od wersji z pompowtryskiwaczami, choć też ma już kilka problemów. Trzymajcie się z daleka od benzyniaków 1.8 i 2.0 TSI! Passat B7 dobrze się prezentuje.
Dlaczego polecamy
Dużo miejsca
Kabina Passata kombi jest bardzo przestronna (z tyłu też dużo miejsca!), a kufer ma pojemność 605-1730 l.
Udany silnik TDI
VW w przypadku diesla 2.0 TDI CR odrobił lekcje – to udana jednostka.
Niezła cena
40 tys. zł wystarczy na zakup 5-letniego egzemplarza, ale uważajcie: dużo Passatów jeździło we flotach.
Sporo aut z Polski
Około 40 proc. oferty stanowią egzemplarze z polskich salonów.
Polecany silnik: 2.0 TDI 16V/140 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 213 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Średnie spalanie: 4,6 l/100 km