Auto Świat Wiadomości Aktualności Euro NCAP ocenił działanie asystentów jazdy - jak wypadł m.in. Autopilot Tesli?

Euro NCAP ocenił działanie asystentów jazdy - jak wypadł m.in. Autopilot Tesli?

Euro NCAP zaprezentowało wyniki testów asystentów jazdy wykorzystywanych na autostradach. Aby zapewnić łatwe zrozumienie testów tych i innych technicznych elementów stosownych w samochodach, opracowano specjalny protokół oraz sposób oceniania poszczególnych systemów. Najnowsza seria testów obejmuje dziesięć samochodów: Audi Q8, BMW serii 3, Forda Kugę, Mercedesa GLE, Nissana Juke, Peugeota 2008, Renault Clio, Teslę Model 3, Volkswagena Passat i Volvo V60.

Euro NCAP ocenił asystentów jazdy
Zobacz galerię (20)
Euro NCAP
Euro NCAP ocenił asystentów jazdy
  • Euro NCAP wprowadza nową kategorię testów, która ma oceniać skuteczność działania asystentów wspomagających kierowcę podczas jazdy
  • Samochody będą oceniane w 4-stopniowej skali ocen – dopuszczająca, umiarkowana, dobra i bardzo dobra
  • Ocena asystentów jazdy nie będzie miała wpływu na ogólny wynik, jaki uzyska samochód w teście zderzeniowym
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Coraz częściej producenci samochodów stosują w swoich modelach zestawy czujników, które mają zapewnić kierowcy jak najlepsze wsparcie podczas prowadzenia, a jednocześnie te systemy torują drogę do autonomicznej przyszłości.

Doskonałym przykładem takiej techniki jest pakiet systemów, które wpływają na zmniejszenie zmęczenia kierowcy, a jednocześnie sprawiają, że podróżowanie autostradą staje się bezpieczniejsze. Elektroniczni pomocnicy łączą działanie adaptacyjnego tempomatu (Adaptive Cruise Control – ACC) z funkcjonowaniem układu utrzymania auta na środku pasa ruchu (Lane Centering – LC). Wszystko to pomaga kierowcy utrzymać stałą prędkość, zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego samochodu, a także utrzymać pojazd na środku zajmowanego pasa.

Przeczytaj też:

Trzeba jednak pamiętać, że te systemy nie są bezbłędne i nie mogą mieć pełnej kontroli nad samochodem. Tym samym to kierowca pozostaje zawsze odpowiedzialny i zaangażowany podczas prowadzenia pojazdu, a systemy mają go tylko wspomagać, a nie wyręczać.

Nowe protokoły Euro NCAP koncentrują się na dwóch obszarach – równowaga pomiędzy technicznymi możliwościami systemu a stopniem, w jakim utrzymuje on czujność kierowcy oraz zachowanie w krytycznych sytuacjach.

System oceniania – podobny do pięciogwiazdkowej skali w przypadku testów zderzeniowych – pozwala zrozumieć końcową ocenę oraz porównać skuteczność wspomagania kierowcy pomiędzy poszczególnymi modelami. W zależności od wyników każdy samochód może uzyskać jedną z czterech ocen: dopuszczająca, umiarkowana, dobra lub bardzo dobra.

Klasa premium zasłużyła na bardo dobrą ocenę

Trzy samochody z segmentu premium – Mercedes GLE, BMW serii 3 i Audi Q8 – otrzymały ocenę bardzo dobrą, m.in. dlatego, że w ich przypadku zapewniono dobrą równowagę między wysokim poziomem wspomagania jazdy, ale utrzymaniem zaangażowania kierowcy i kontroli nad pojazdem. Każdy z tych samochodów zapewnia również dobry poziom zapobiegania zderzeniom i odpowiedniej reakcji, gdy samochód znajduje się w trybie pomocy, a kierowca nie będzie w stanie reagować.

Popularne modele – Renault Clio oraz Peugeot 2008 – zasłużyły na notę dopuszczającą. Z racji braku wyrafinowanych systemów zapewniają stosunkowo niski poziom pomocy, a tym samym sprawiają, że kierowca musi być w pełni skupiony na prowadzeniu pojazdu.

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Pionierska rola Tesli w stosowaniu techniki odpowiadającej za autonomiczną jazdę znajduje odzwierciedlenie w wysokich notach za systemy wspomagające kierowcę podczas jazdy oraz zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa. Jednak Autopilot amerykańskiego modelu słabo współpracuje z kierowcą. Wyraźna strategia w przypadku tego modelu jest taka, że ma się wrażenie iż samochód albo jedzie całkowicie sam, albo trzeba w pełni przejąć nad nim kontrolę.

Autopilot Tesli jest zbyt autorytarny

Poza tym system jest bardziej autorytarny niż współpracujący. Ostatecznie Tesla została zakwalifikowana do grupy umiarkowanej. Warto jednak pamiętać, że w przypadku tego modelu możliwe są aktualizacje systemu online i szybko można wprowadzić stosowne ulepszenia.

Volkswagen Passat, Nissan Juke i Volvo V60 również zostały ocenione jako umiarkowane. W tej grupie Volvo, które jest już na rynku od kilku lat, pokazuje, że szybki postęp w technologii wspomagania prowadzenia wymaga częstszych aktualizacji, aby nadążyć za samochodami premium.

Wreszcie, Ford Kuga, który osiągnął dobrą ocenę, co dowodzi, że prawidłowo wyważone, zaawansowane systemy są dostępne nie tylko w drogich modelach premium, lecz także w popularnych pojazdach.

Dr Michiel van Ratingen, sekretarz generalny Euro NCAP

Technologie wspomaganej jazdy oferują ogromne korzyści, zmniejszając zmęczenie i zachęcając do bezpiecznej jazdy. Producenci muszą jednak dopilnować, aby technologia wspomagania jazdy nie zwiększała ilości szkód ponoszonych przez kierowców lub innych użytkowników dróg w porównaniu z konwencjonalną jazdą. Najlepsze systemy zapewniają równowagę między ilością udzielanej pomocy a poziomem zaangażowania kierowcy - i powinny być wspierane przez skuteczne wsparcie systemów bezpieczeństwa. Wyniki tej rundy testów pokazują, że pomoc w prowadzeniu pojazdu szybko staje się coraz lepsza i łatwiej dostępna, ale dopóki monitorowanie kierowcy nie ulegnie znacznej poprawie, kierowca musi zawsze być czujny.

Autor Tomasz Kamiński
Tomasz Kamiński
Dziennikarz AutoŚwiat.pl
Pokaż listę wszystkich publikacji
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków