Tegoroczne Munich Motor Show, a właściwie IAA Mobility, odbędzie się pod hasłem "Co nas będzie napędzać" i po raz pierwszy zostanie zorganizowane w zupełnie nowej formule w centrum miasta, w tzw. Open Space oraz w halach wystawowych w Riem na przedmieściach Monachium. Swój udział w imprezie potwierdziło już ponad 500 wystawców z ponad 25 krajów świata. Wśród nich znajdziemy takie samochodowe marki jak: Audi, BMW, Cupra, Dacia, Ford, Genesis, Hyundai, Kia, Mercedes, MINI, Porsche, Renault, Rolls-Royce, Smart, Volkswagen, Polestar, Leapmotor, Wey, NIO i ORA, a także producentów części, opon i akcesoriów (Bosch, Continental, Magna, Michelin i Plastic Omnium). W targach wezmą również udział liderzy rynku cyfrowego, tacy jak IBM, Intel i Mobileye, a także start-upy i innowacyjne marki rowerów. Niestety, zabraknie kilku ważnych graczy, w tym marek grupy Stellantis (Alfa Romeo, Citroen, Jeep, Opel, Peugeot) i japońskich (Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Toyota, Subaru).
W alei Blue Lane na specjalnych odcinkach testowych będzie można sprawdzić skutery elektryczne a także samochody elektryczne, hybrydowe i zasilane wodorem. Jazdy próbne będą oferowane przez Amazon Alexa Automotive, Audi, BMW, Dacię, Daimlera, Porsche, Forda, Luminatec, Obist, Schaefflera i Wey.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Dla fanów motoryzacji najważniejsze będą oczywiście premiery samochodów i możliwość zobaczenia ich na własne oczy. W końcu IAA Mobility to pierwsze takie wydarzenie tej skali w Europie po przerwie spowodowanej przez pandemię, przez którą odwołano już wiosenny salon w Genewie w ubiegłym i w tym roku oraz imprezę w Paryżu minionej jesieni. Część debiutów już jest zapowiedziana, ale jak zawsze można liczyć na niespodzianki.
Co ważne, dostęp do tzw. Open Space będzie darmowy, natomiast bilety są sprzedawane na pokazy towarzyszące (Open Space Extended) i wstęp do hal wystawowych Summit. IAA będą otwarte dla publiczności w dniach od 7 do 12 września 2021 r. Godziny otwarcia: codziennie od 9.00 do 18.00, z wyjątkiem ostatniego dnia. W niedzielę 12 września wystawa zostanie zamknięta godzinę wcześniej, o 17.00.
Dni prasowe zaplanowano na 6 i 7 września. Sprzedaż biletów w przedsprzedaży online już się rozpoczęła (kliknij tutaj, aby kupić bilety). Bilet dzienny kosztuje 20 euro w ciągu tygodnia, 25 euro w weekend. Bilet weekendowy jest dostępny za 45 euro. Praktykanci, uczniowie od 6. roku życia, studenci i osoby pracujące w ramach wolontariatu płacą 10 euro. Bilet rodzinny (dwoje dorosłych i troje dzieci w wieku od 6 do 14 lat) kosztuje 49 euro za jeden dzień i 59 euro za weekend. Każdy bilet zawiera jednodniowy karnet na komunikację miejską w Monachium. Na miejscu ceny biletów wstępu są o 2 euro droższe niż online.
Jakie auta będzie można zatem podziwiać w Monachium?
Koncern z Ingolstadt zapowiada premierę kolejnego konceptu stworzonego w ramach projektu "Spheres" pod nadzorem głównego designera Audi Marca Lichtego. Pierwszy, nazwany Skysphere został pokazany już w USA podczas Monterey Car Week w Kalifornii i zapowiada nowy luksusowy model sportowy marki. W Monachium natomiast będziemy mogli podziwiać model Grandsphere, czyli limuzynę przyszłości i elektrycznego następcę flagowego A8. Na początku 2022 r. do palety dołączy natomiast Urbansphere zdradzający kierunek stylistyczny, w którym pójdą przyszłe SUV-y Audi. Jak podkreśla Marc Liche: "każdy z trzech pojazdów koncepcyjnych, skysphere, grandsphere i urbansphere, inaczej interpretuje zmianę paradygmatu w projektowaniu. Innowacje technologiczne oraz najwyższej jakości materiały i wykonanie otaczają pasażerów we wszystkich obszarach. Na pokładzie mogą oni cieszyć się swobodą samodzielnego prowadzenia pojazdu lub – gdy tylko jest to możliwe – po prostu odciąć się od ruchu ulicznego, otoczenia i nadmiernej stymulacji w całkowicie samokierującym się samochodzie. Zamiast tego, wnętrze staje się wolną przestrzenią do relaksu, nawiązywania kontaktów, a nawet aktywnej komunikacji".
Radość z jazdy w najróżniejszych formach, innowacje mające na celu zwiększenie zrównoważonego rozwoju we wszystkich obszarach oraz wizje miejskiej mobilności jutra to tematy dominujące na ekspozycji BMW Group na targach IAA Mobility 2021. A że Monachium to główna siedziba bawarskiego koncernu, to zamierza on pochwalić się niemal całą swoją paletą modelową, w tym najnowszymi elektrykami iX i iX3 oraz i4, a także ostatnimi odsłonami serii 2 Coupe i 4 Gran Coupe oraz SUV-ów X3 i X4. Niewykluczona jest również niespodzianka, którą może być premiera studyjnego modelu zapowiadającego kolejną odsłonę flagowej limuzyny koncernu, czyli serii 7.
Dla młodej hiszpańskiej marki obecność w Monachium będzie szansą na pochwalenie się swoimi modelami na jednym z najważniejszych rynków motoryzacyjnych świata. Na IAA po raz pierwszy publiczność będzie mogła zobaczyć na żywo produkcyjną wersję modelu Born, czyli kompaktowego elektryka spokrewnionego z Volkswagenem ID.3.
Więcej informacji o modelu Born znajdziesz tutaj
Swoją publiczną premierę będzie też mieć UrbanRebel Concept, zapowiadający nowy samochód, który na rynku pojawi się w 2025 r. Marka informuje, że auto oparto na koncepcji łączącej elektryfikację, sportowe wrażenia z jazdy oraz estetykę inspirowaną erą cyfrową.
Nowe logo, nowe modele - Dacia naprawdę dociska obecnie gaz do dechy i podkręca swój wizerunek. Nowe IAA Mobility pojawia się więc w odpowiednim momencie. Targi odbywają się nie tylko w monachijskim centrum wystawienniczym w Riem, ale również w centrum miasta, dlatego Dacia podzieli swoje stoisko. Jedna część znajdzie się w sztucznym stawie przed głównym wejściem na targi, druga będzie zlokalizowana na Königsplatz w sercu miasta. Oprócz takich modeli jak Dacia Duster po face liftingu, rumuńska marka po raz pierwszy zaprezentuje światowej publiczności następcę modelu Lodgy. Nowy siedmiomiejscowy samochód zastąpi vana i będzie oparty na nowej platformie CMF-B.
Co ważne, na Blue Line zostanie udostępnionych do testów 15 egzemplarzy elektrycznego modelu Spring.
Koreańczycy stawiają także na elektryfikację i na swoich stoiskach w Monachium zamierzają pokazać wyłącznie modele elektryczne i hybrydowe. W stolicy Bawarii światowy debiut będzie mieć nowa Kia Sportage w wersji hybrydowej typu plug-in (PHEV). To pierwsza generacja Kia Sportage w 28-letniej historii tego modelu, która ma odmianę przeznaczoną wyłącznie na rynki europejskie. Premierze Sportage’a towarzyszyć będzie europejski debiut pierwszego samochodu elektrycznego marki nowej generacji (BEV) – EV6.
Osoby odwiedzające IAA Mobility znajdą stoisko marki Kia na wystawie plenerowej przy Odeonsplatz, dostępne 7 września w godzinach 14:00-20:00, a w dniach 8-11 września – 10:00-20:00. 12 września stoisko będzie otwarte w godzinach 10:00-17:00. Oprócz nowych Kia Sportage PHEV i Kia EV6 na odwiedzający będzie czekać wiele atrakcji, m.in. możliwość spróbowania EV6 VR.
Więcej na temat europejskiej wersji Kii Sportage przeczytasz tu
Prawdziwy wysyp nowości szykuje Mercedes. W Monachium będziemy zatem świadkami debiutu pierwszego elektrycznego AMG, i to w topowej wersji EQS o mocy ponad 760 KM. Do niego dołączy ultraluksusowy Maybach EQS SUV, a także koncept zapowiadający model EQG, czyli w pełni zelektryfikowaną Klasę G. Niekwestionowaną gwiazdą będzie z pewnością produkcyjna wersja elektrycznej Klasy E, czyli model EQE. Wśród aut z klasycznym lub hybrydowym napędem nowościami będą uterenowiona odmiana ostatniej generacji Klasy C, czyli wersja All-Terrain oraz sztandarowy model AMG GT 63 S E Performacne. To także najmocniejszy seryjnie produkowany Mercedes w historii. Zgodnie z tradycją można liczyć na jeszcze inne niespodzianki ze strony Mercedesa.
Główną atrakcją marki MINI na targach IAA będzie MINI Vision Urbanaut – innowacyjna wizja przestrzenna dla mobilności jutra. To elektryczny koncept, który oferuje kilka możliwości jego wykorzystywania określanych jako MINI Moments. Są to Chili” jako miejsce odosobnienia i miejską oazę, „Wanderlust” jako towarzysza podróży lub „Vibe” jako miejsce spotkań z przyjaciółmi i rodziną. Auto zostało wykończone ekologicznymi materiałami, ma obrotowy fotel kierowcy, chowaną deskę rozdzielczą i otwieraną przednią szybę, a redukcja niektórych komponentów oraz eliminacja skóry i chromu podkreślają ideę zrównoważonego rozwoju.
Niemcy zachowują dużą powściągliwość w udzielaniu informacji na temat swoich nowości w Monachium. Zdradzili jednak rąbek tajemnicy pokazując zdjęcie fragmentu modelu studyjnego, który ma być „konceptem zorientowanym na przyszłość”. Obstawiamy auto z napędem elektrycznym, ale na szczegóły musimy jeszcze zaczekać.
Silną ekipę na wystawę w Monachium szykuje także Renault. Francuzi wyraźnie chcą podkreślić, że od strategii elektryfikacji nie ma już odwrotu i zgodnie z zapowiedziami pokażą na IAA w pełni elektryczny model kompaktowy Megane E-Tech, który ma konkurować z autami segmentu C Grupy Volkswagena (m.in. VW ID.3 i Seat Born). Nowy model ma dysponować mocą nawet 217 KM i dzięki wyposażeniu w akumulatory o pojemności 60 kWh oferować zasię 450 km na jednym ładowaniu.
Na ekspozycji marki pojawi się również koncept elektrycznego wcielenia kultowego Renault 5.
Renault zapowiada ponadto prezentację nowoczesnych rozwiązań e-mobilnych dla terenów miejskich, w tym gamy mikroaut przeznaczonych do użytkowania właśnie w miastach.
Po przejęciu przez Geely Smart zapowiada zmianę strategii działania i wejście do kolejnych segmentów rynku, oczywiście elektrycznych. W Monachium będziemy mogli zobaczyć koncept zbudowany na zupełnie nowej elektrycznej platformie SEA, który gdy zostanie wdrożony do produkcji w 2023 r. ma być konkurentem dla Audi Q2 czy MINI Countryman. Auto dostępne będzie z napędem na tylną oś, a akumulatory w topowej wersji mają mieć pojemność nawet 70 kWh, która przełoży się na zasięg ponad 500 km. Moc Smarta SUV-a ma przekraczać 270 KM.
Elektryczny, kompaktowy SUV-coupe ID.5 oraz nowa generacja Multivana będą błyszczeć na ekspozycji Volkswagena. Po cichu liczymy także na niespodziankę w postaci studyjnej wersji nowego elektrycznego malucha ID.1
Uwaga! Materiał będzie aktualizowany w miarę pojawiania się nowych informacji na temat IAA Mobility 2021.