Mamy 2016 r. Z kwotą około 30 tys. zł w kieszeni nie trzeba wertować ogłoszeń z używanymi samochodami. Można udać się do salonu Forda i za 30 900 zł kupić podstawową wersję Ka. Czy to będzie dobry wybór? Kuszą: seryjna klimatyzacja, dwie poduszki powietrzne oraz radio, oczywiście, nie do pogardzenia jest też możliwość wyjechania z salonu nowym autem z gwarancją.
Są też jednak i istotne wady: ciasna karoseria, ogólnie ubogie wyposażenie, brak możliwości wybrania dodatków, bo koszty wykroczą poza budżet. Konieczność serwisowania w ASO zwiększa koszty użytkowania.
Rynek używanych zapewnia w tej samej cenie prawdziwe bogactwo rozwiązań praktycznie w każdym segmencie. Co wybrać? Wszystko zależy od potrzeb i preferencji nabywców.
Od stylowych aut miejskich po luksusowe limuzyny i terenówki
Przygotowaliśmy przegląd 15 aut z różnych segmentów, dobranych pod bardzo różnym kątem: funkcjonalności, osiągów, designu. Wspólnymi cechami wszystkich polecanych tu modeli są wysoka trwałość i relatywnie niskie koszty eksploatacji. Jednak uważajcie, bo nie zawsze wszystkie warianty można kupować w ciemno. Dlatego wskazujemy konkretne wersje, w przypadku których ryzyko wysokich wydatków jest najmniejsze.
Głównym kryterium zakwalifikowania do tego przeglądu były ceny, więc auta należą do różnych klas i nie należy porównywać ich bezpośrednio. To po prostu pojazdy, które uważamy za godne polecenia. W przypadku aut wyższych klas (luksusowe, sportowe, terenowe) kupionych za 30 tys. zł trzeba nastawić się na kosztowny serwis.
W segmencie małych aut naszą uwagę zwrócił Fiat 500. Oczywiście, można mieć zastrzeżenia do funkcjonalności małego nadwozia, ale w mieście czy jako auto dla pary sprawdzi się wystarczająco, jednocześnie to jedno z niewielu modnych obecnie aut ze stylistyką retro godnych polecenia w tym segmencie cenowym. Jeśli jednak ma służyć jako jedyny pojazd rodzinny, to już lepiej uwagę skierować na poprawną technicznie, ale trochę nudną Pandę, Kię Picanto, Toyotę Aygo czy np. Hyundaia i10.
Jeśli w kręgu zainteresowań jest segment B lub C, lista propozycji znacznie się wydłuża. Wybraliśmy „dorosłe” Polo V, a pozostawiliśmy w rezerwie nowsze Fabie, Micry, Clio. Ciekawym modelem na pograniczu aut miejskich i vanów jest Venga – nawet najstarsze egzemplarze mogą mieć jeszcze gwarancję (okrojoną, ale zawsze)!
Wśród kompaktów stawiamy na japońskie konstrukcje: poprawione Hondę Civic i Toyotę Auris oraz Mitsubishi Lancera. Można jeszcze zwrócić uwagę na Astrę, Mégane’a czy Focusa – lista jest długa.
Ciekawie prezentują się vany. Wśród mniejszych postawiliśmy na C4 Grand Picasso, mające dobry stosunek wieku do ceny. W przypadku np. Tourana musicie bacznie uważać na dobór wersji silnikowych, ale zadbany egzemplarz też będzie cieszył nabywcę.
Uwaga na koszty
W zestawieniu zabrakło aut luksusowych i dużych terenówek – uznaliśmy, że koszty ewentualnych napraw są zbyt wysokie, żeby polecać je osobom o ograniczonym budżecie. Jeśli jednak nie boicie się większych wydatków serwisowych, bez kłopotów kupicie Land Cruisera, XC90 i Lexusa LS.
Naszym zdaniem: szeroki wybór
Jak na polski rynek aut używanych 30 tys. zł to już niemała kwota. Do zakupów radzę jednak podchodzić z rozwagą, bo łatwo nabyć auto wysokiej klasy, ale drogie w utrzymaniu.
Dobrze przemyślcie również kwestię możliwości finansowych związanych ze zużyciem paliwai utrzymaniem danego modelu. Dlatego wśród polecanych tu aut nie ma jeszcze luksusowych. Nasze typy reprezentują różne segmenty – kupicie i stylowe auto miejskie, i sprawne kompakty i niezłe terenówki, a nawet rasowego sportowca.
Opony całoroczne w najlepszych cenach - znaleźliśmy je dla Was!
Goodyear Vector 4Seasons Gen-2 - sprawdź cenę!
Michelin CrossClimate + - sprawdź cenę!
Continental AllSeasonContact - sprawdź cenę!
Vredestein Quatrac 5 - sprawdź cenę!
Nexen N’blue 4Season - sprawdź cenę!
Pirelli Cinturato AllSeason - sprawdź cenę!
BF Goodrich g-Grip All Season 2 - sprawdź cenę!
Hankook Kinergy 4S - sprawdź cenę!
Apollo Alnac 4G All Season - sprawdź cenę!
Kleber Quadraxer 2 - sprawdź cenę!
Kumho Solus 4S HA31 - sprawdź cenę!
Falken Euro All Season AS200 - sprawdź cenę!
Nokian Weatherproof - sprawdź cenę!
Maxxis All Season AP2 - sprawdź cenę!
Uniroyal AllSeason Expert - sprawdź cenę!
General Altimax A/S 365 - sprawdź cenę!
Aeolus 4Season Ace - sprawdź cenę!
Viking Four Tech - sprawdź cenę!
Nankang NK All Season Plus - sprawdź cenę!
Goodride All Seasons SW602 - sprawdź cenę!
Tristar Ecopower 4S - sprawdź cenę!
Syron 365 Days - sprawdź cenę!
Sailun Atrezzo 4Seasons - sprawdź cenę!
Firestone Multiseason - sprawdź cenę!
Ceny wywoławcze Civiców „ufo” z początku produkcji niewiele przekraczają 20 tys. zł. Dlaczego więc model ten trafił do zestawienia, w którym wskazujemy najlepsze auta za ok. 30 tys. zł? Powodów jest kilka i w większości wiążą się one z problemami jakościowymi, które nękały egzemplarze z początku produkcji. Dotyczą m.in.: skrzypień z okolic kokpitu, kłopotów z łożyskami skrzyni biegów, uszkodzeń klamek, stukających odbojów przedniego zawieszenia, a także korozji pojawiającej się na rancie dachu w okolicach przedniej szyby (zbyt twarda uszczelka). Po modernizacji (2009 r.) w zasadzie wszystkie powyższe problemy usunięto. Auta te polecamy z czystym sumieniem – kupicie je właśnie za ok. 30 tys. zł. Do codziennej jazdy optymalnym wyborem są wersje z silnikiem 1.8/140 KM (1.4 jest za słaby, 2.0 zarezerwowano dla topowej odmiany Type R, a odmiany z dieslem 2.2 miewają już spore przebiegi). Wysoko oceniamy również własności jezdne, a także użytkowe – pojemność bagażnika wersji hatchback (3d i 5d) wynosi aż 485-1352 l. Kosmicznie wyglądające nadwozie skrywa sprawdzoną i trwałą technikę
Dlaczego polecamy?
Wysoka trwałość
Wersje po modernizacji cechują się bardzo wysoką trwałością. Poważne awarie zdarzają się niezwykle rzadko, oczywiście, przy założeniu, że samochód nie był poddawany wysilonej eksploatacji, a serwis wykonywano na czas.
Prosty i udany benzyniak
Silnik 1.8 o mocy 140 KM to bardzo dobra jednostka – trwała, dynamiczna i całkiem ekonomiczna. Należy też docenić jej prostą budowę – SOHC, 4 zawory na cylinder, wtrysk pośredni, brak turbodoładowania.
Dobre walory użytkowe
Choć ten japoński samochód wygląda kosmicznie, jest praktyczny. Bagażnik Civica w wersji hatchback ma pojemność 485-1352 l, a pod siedzisko kanapy można włożyć małe przedmioty.
Niska utrata wartości
Civic trzyma cenę i mało traci na wartości. Do tego, jeśli jest w dobrym stanie, szybko się sprzedaje.
Polecany silnik: 1.8 16V/140 KM/174 Nm
Prędkość maksymalna: 205 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 8,9 s
Średnie spalanie: 6,4 l/100 km
S-Max cieszy się dużym zainteresowaniem na rynku, szczególnie jeśli ma 2-litrowego diesla pod maską! I nie ma się czemu dziwić, bo to auto nie tylko zadowoli pociechy (duże, praktyczne wnętrze), lecz także da dużo przyjemności z jazdy ojcu rodziny (sprężyste podwozie, niezły układ kierowniczy). Do tego wnętrze jest dobrze wyciszone, wyposażenie wielu aut okazuje się więcej niż zadowalające, a bagażnik ma poj. 755-2000 l. Wysoko oceniamy również 2-litrowego diesla o mocy 140 KM. To jednostka zapożyczona z koncernu PSA i nieco zmodyfikowana przez Forda. Zapewnia przyzwoite osiągi, nie pali dużo i – co najważniejsze – okazuje się trwała i niedroga w naprawach. Za 30 tys. zł kupicie egzemplarze z lat 2007-09 (przy odrobinie szczęścia także w wersji 7-osobowej).
Dlaczego polecamy?
Praktyczny i sportowy
S-Max świetnie łączy obszerne nadwozie z dającym dużo frajdy układem jezdnym. Pomysłowy system składania foteli zwiększa funkcjonalność tego auta.
Solidny diesel
Silnik 2.0 TDCi o mocy 140 KM zbiera wiele pochwał za solidną budowę i dobrą kulturę pracy. To także całkiem oszczędny napęd, który nie jest przesadnie drogi w serwisie oraz naprawach.
Komfortowa kabina
Szukajcie wersji Titanium, która już w standardzie ma bardzo bogate wyposażenie, umilające dalsze podróże.
Polecany silnik: 2.0 TDCi 16V/140 KM/320 Nm
Prędkość maksymalna: 196 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,2 s
Średnie spalanie: 6,4 l/100 km
Kombi na każdą drogę! XC70 rzeczywiście jest dzielnym autem, które zawiezie was tam, gdzie inne osobówki nie dojadą. Co więcej, ogólna trwałość tego modelu jest naprawdę niezła, z zastrzeżeniem, że kupicie wersję z manualną skrzynią biegów (niestety, „automaty” są kapryśne, a ich naprawa – droga). Polecamy diesla, najlepiej w 163-konnej wersji (dość prosta budowa, wysoka trwałość, rozsądne koszty napraw), po liftingu jego moc wzrosła do 185 KM. Za 30 tys. zł można kupić auto w naprawdę niezłym stanie.
Dlaczego polecamy?
Dobry na złe drogi
Owszem, na tle samochodów 4x4 z prawdziwego zdarzenia zdolności terenowe Volvo XC70 nie są może przesadnie duże, ale sprzęgło Haldex po 1/7 uślizgu któregokolwiek z przednich kół dołącza tylną oś (dzieje się to dość płynnie). Do tego można liczyć na zwiększony prześwit.
Udany diesel
Silnik 2.4D/163 KM okazuje się trwałą konstrukcją i nie jest przesadnie drogi w naprawach.
Bogate wyposażenie
Wiele aut ma bogate wyposażenie, także walory użytkowe kufra są niezłe.
Polecany silnik: 2.4 20V/163 KM/340 Nm
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Średnie spalanie: 8,5 l/100 km
Polo V to bardzo dojrzały i dopracowany samochód segmentu B – dość duże wnętrze, przyjemne podwozie, sporo nowoczesnych rozwiązań umilających i ułatwiających jazdę. Do tego można liczyć na niezłe walory przewozowe, bo choć kufer o poj. 280 litrów nie jest może rekordowy w klasie, to jednak ma w standardzie podwójną podłogę (płaska po złożeniu kanapy) oraz przyjemne wykończenie. Polecamy silnik 1.4 16V o mocy 86 KM. Ta sprawdzona konstrukcja rzadko zmaga się z poważnymi awariami, w przeciwieństwie do wersji 1.2 i 1.4 TSI z łańcuchowym napędem rozrządu. Około 30 tys. zł powinno wystarczyć na 3- lub 4-letnie Polo 1.4 16V. Dobre prowadzenie na zakrętach i wyciszenie kabiny do 120 km/h. Na rynku znajdziecie 3- i 5-drzwiowe wersje hatchback.
Dlaczego polecamy?
Solidna budowa
Poza awariami silników TSI z łańcuchowym napędem rozrządu (stosowane do liftingu w 2014 r.) model ten nie zaliczył żadnych poważnych wpadek jakościowych. Silnik 1.4 16V o mocy 86 KM to prosty i solidny napęd. Nie pali też przesadnie dużo i zapewnia przyzwoite osiągi – oczywiście, jak na auto miejskie.
Tanie części
Dostępność zamienników i ich ceny to duże atuty Polo. Także powszechnie znana technika obniża koszty napraw – mechaników specjalizujących się w naprawach aut Grupy VW nie brakuje!
Niezły komfort
Polo V zapewnia dobry komfort podróży jak na małe auto. Należy podkreślić nie tylko atrakcyjne walory użytkowe wnętrza, lecz także jego świetne wyciszenie (szczególnie do 120 km/h). Na rynku trafiają się też Polo z naprawdę dobrym wyposażeniem.
Polecany silnik: 1.4 16V/86 KM/132 Nm
Prędkość maksymalna: 177 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
Średnie spalanie: 5,9 l/100 km
Venga to Kia zaprojektowana specjalnie dla Europy i produkowana na naszym kontynencie (Czechy, Słowacja). Na rynku pojawiła się w 2010 r., a 30 tys. zł wystarczy na auta w wieku 5-6 lat – nawet one często mają jeszcze gwarancję i są sprzedawane przez 1. właściciela! Budżet pozwoli swobodnie wybierać pomiędzy benzyniakiem 1.4 a dieslem 1.4. To dobre silniki, ale dynamika nawet 90-konnych wersji (diesla i benzyniaka) jest tylko przeciętna, jeśli więc traficie na odmianę wysokoprężną o mocy 75 KM, to lepiej się zastanówcie. Czułym punktem Vengi jest czujnik kąta skrętu na kolumnie kierowniczej – gdy się popsuje, trzeba wymienić kolumnę (nowa: 6 tys. zł). W dieslu strajkuje też czasem pompa wysokiego ciśnienia, ale zazwyczaj można ją naprawić.
Dlaczego polecamy?
Funkcjonalny kokpit
Niewielkie gabaryty skrywają ciekawe obszerne wnętrze – duży jest rozstaw osi a linia dachu wysoka. Bagażnik od 422 l, zadbano też o takie dodatki, jak podwójna podłoga.
Długa gwarancja
Nawet najstarsze egzemplarze mogą jeszcze mieć fabryczną gwarancję (początkowo 7-letnia obejmowała tylko zespół napędowy)! Oczywiście, przed zakupem warto sprawdzić historię serwisowania.
Niskie koszty
Samochód jest solidny, choć zdarzają się wpadki (patrz tekst). Niewiele wydacie na obsługę.
Polecany silnik: 1.4 CRDi/90 KM/220 Nm
Prędkość maksymalna: 167 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 14,5 s
Średnie spalanie: 4,7 l/100 km
Gdyby nie wysoka cena w salonach, Fiaty 500 byłyby zapewne znacznie popularniejsze na naszych ulicach. Na rynku wtórnym tego problemu jednak nie ma – kwota 30 tys. zł pozwala wybierać wśród aut z lat 2011-13. Samochód potrafi zdobyć serce, ale jeśli potrzebujecie funkcjonalnego malucha, to lepiej kupcie bliźniaczą technicznie Pandę – w 500 bardzo ciasno jest z tyłu, nie zachwyca bagażnik. Problemy: szybko zużywające się zawieszenie, rozciągnięte łańcuchy w dieslach. Możecie poszukać wersji ze składanym dachem.
Dlaczego polecamy?
Tania mechanika
Ładne nadwozie skrywa technikę doskonale znaną z Fiata Pandy II. Co to oznacza? Że części zamienne (przynajmniej te do silników i zawieszenia) kupicie za grosze w każdym sklepie motoryzacyjnym. Typowy problem dla modelu 500 to np. uszkodzenie chromu na klamkach.
Ciekawy styl
Kształty nawiązują do starej „pięćsetki”. Cały design jest spójny i udany!
Dobry wybór
Polecamy wariant 1.2 – przeciętna dynamika, ale prosta budowa i naprawdę tanie naprawy.
Polecany silnik: 1.2 8V/69 KM/102 Nm
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,9 s
Średnie spalanie: 5,1 l/100 km
Kilkuletni SUV za 30 tys. zł? Tak, ale pod warunkiem, że zgodzicie się na znaczek Dacii na grillu. Również nie będzie można zbyt wybredzać, ale znajdziecie wersje 1.6 4x4 z początków produkcji – warto się nimi zainteresować. Trzeba tu zaznaczyć, że poza brakiem prestiżu auto okazuje się zupełnie przyzwoitym wyborem – zapewnia akceptowalny komfort, normalne (choć skromne) osiągi, poprawne wykorzystanie wnętrza. Minusy? Nieco niższa jakość niż u niektórych konkurentów, objawiająca się drobnymi usterkami – gdzieś obetrze się lakier, czasem słychać o uszkodzonych skrzyniach lub wyciekach oleju. Dobre zabezpieczenie antykorozyjne. Uwaga: większość aut nie ma napędu 4x4, co – naszym zdaniem – znacznie obniża ich atrakcyjność. Warto to sprawdzić!
Dlaczego polecamy?
Kompromis ceny i jakości
Pod względem jakości materiałów i poziomu wyposażenia Duster odbiega od konkurentów, ale żadnego z nich nie kupicie w tak korzystnej cenie.
Dobre zdolności terenowe
Oczywiście, oceniamy auto stosownie do klasy, którą reprezentuje – to stosunkowo delikatny SUV. Duster ma korzystnie ukształtowane nadwozie, sprawny napęd 4x4 z blokadą sprzęgła, krótki pierwszy bieg. Do tego samochód dość łatwo można dozbroić.
Oobszerne wnętrze
Jak na swoje gabaryty Duster oferuje przyzwoite wnętrze. Bagażnik odmiany 4x4 ma ponad 400 l.
Łatwo o części
Silniki w większości pochodzą z palety Renault (1.2, starszy 1.6, diesel 1.5), a to oznacza bezproblemowy dostęp do części. Bez kłopotów kupicie też zamienniki oraz używane. Dodamy, że najpopularniejszy motor 1.6/105 KM doskonale współpracuje z instalacją LPG.
Polecany silnik: 1.6 16V/105 KM/148 Nm
Prędkość maksymalna: 160 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,5 s
Średnie spalanie: 7,5 l/100 km
Kompaktowy model, kosztujący zdecydowanie więcej niż konkurenci – 30 tys. zł wystarczy na auto mające 10 lat lub tylko nieco mniej. To słaba rekomendacja, zwłaszcza jeśli zestawimy ją z problemami związanymi z dieslami 2.0 PD (z tego okresu; potem stosowano CR) czy jednostkami TSI/FSI. Mimo to auto znalazło się w zestawieniu, bo zapewnia dużą przyjemność z jazdy. Radzimy wybrać prosty motor 1.6 (wolnossący), ewentualnie diesla 1.9 TDI (poza serią BXE). Auto świetnie jeździ, często ma niezłe wyposażenie i dobre materiały.
Dlaczego polecamy?
Przyjemny kompakt
Jeśli chwilę poszukacie (niestety, łatwo o minę), macie szansę na przyzwoicie wyposażony, dobrze wyciszony i dopracowany samochód kompaktowy. A3 ma właściwie rozplanowane wnętrze oraz spory bagażnik (szczególnie w 5-drzwiowej odmianie – Sportback).
Niskie koszty
A3 bazuje na tych samych elementach, co wiele modeli Grupy VW, a to pozwala na łatwy, tani zakup np. wahaczy.
Współpraca z LPG
Polecany motor 1.6 bez kłopotu toleruje instalację LPG.
Polecany silnik: 1.6 8V/102 KM/148 Nm
Prędkość maksymalna: 185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,9 s
Średnie spalanie: 7,1 l/100 km
30 tys. zł to kasa pozwalająca kupić również sportowe auto. Na co postawić? Polecamy Imprezę GD z początku tego wieku. Uwaga: za te pieniądze nie kupicie dobrego egzemplarza WRX STi, najczęściej lepiej postawić na zwykłe WRX. Dlaczego? Jeśli ułamki sekund w przyspieszeniu czy czasie pokonania okrążenia nie są aż tak ważne, to będziecie mogli sporo zaoszczędzić – w przypadku STi nie ma mowy o jakichkolwiek tańszych zamiennikach, raczej o lepszych elementach tuningowych. Przykład? Klocki za ponad 1000 zł. Warto dobrze przemyśleć zakup tańszych wersji z USA – mają słabszy układ hamulcowy. Uwaga: dokładnie sprawdźcie nadwozie! Standardowo: trwałe silniki są zbudowane w typowym dla Subaru układzie bokser. WRX ma turbodoładowanie i osiąga 218 KM.
Dlaczego polecamy?
Świetna konstrukcja
W przypadku aut sportowych bardzo ważne jest dopracowanie układu napędowego i zawieszenia. W Imprezie właściwie… nie ma się do czego przyczepić: stały, świetny napęd 4x4, bardzo dobre hamulce (w europejskiej wersji). Odmiana STi jest jeszcze lepsza, ale zdecydowanie droższa – i w zakupie, i w serwisowaniu.
Kultowe kształty
Impreza to coś więcej niż porządny samochód – to rajdowa legenda, a każdy użytkownik staje się jej częścią. Początkowo „wyłupiaste” reflektory były wyszydzane, teraz coraz częściej są doceniane przez kolekcjonerów. Można też sięgnąć po poprzednią generację Imprezy, tyle że wcale nie będzie tańsza.
Wytrzymała konstrukcja
W przypadku auta kompaktowego o mocy ponad 200 KM trudno mówić o trwałości, ale zadbana Impreza WRX potrafi być naprawdę niezawodna. Pamiętajcie jednak: utrzymanie nie będzie tanie! Nie warto oszczędzać na serwisie ani na częściach zamiennych.
Polecany silnik: 2.0 T B4 16V/218 KM/292 Nm
Prędkość maksymalna: 230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 6,2 s
Średnie spalanie: 10,2 l/100 km
Znakiem rozpoznawczym Citroëna pozostaje zawieszenie hydropneumatyczne, choć w tej generacji podstawowe wersje muszą się obejść bez niego. Jednak nawet na stalowych sprężynach podróżuje się bardzo przyjemnie. Z kwotą 30 tys. zł możecie rozglądać się za autami z początku produkcji lub po pierwszym liftingu (2010 r.). W większości przypadków to niezły wybór – model nie miał szczególnych kłopotów z trwałością. Dominuje diesel 2.0 HDi, który jest prostą konstrukcją, dobrze znaną mechanikom. Uwaga: w przypadku benzyniaków zdecydowanie trwalsze są 1.8 i 2.0 z początku produkcji, które co prawda sporo palą (w mieście nawet 12-13 l/100 km), ale praktycznie okazują się bezusterkowe, czego nie można powiedzieć o późniejszych 1.6.
Dlaczego polecamy?
Wysoki komfort jazdy
O hydropneumatycznym zawieszeniu C5 krążą legendy, w których nie ma… wiele przesady! Auto naprawdę świetnie resoruje. Jednak niektóre wersje C5 II miały klasyczne, stalowe sprężyny.
Przyzwoite koszty
Już 1. generacja C5 po liftingu była mało usterkowa, a 2. odsłona tego modelu naprawdę nieźle wypada. Całkiem dobry jest najpopularniejszy diesel 2.0.
Korzystna cena
Citroën klasy średniej na tle konkurentów wypada lepiej niż przyzwoicie. Ma też dobre wyposażenie.
Polecany silnik: 2.0 HDi 16V/140 KM/340 Nm
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s
Średnie spalanie: 5,8 l/100 km
Van C4 Picasso (krótszy lub przedłużony Grand) to prawdziwy przyjaciel rodziny: ma akceptowalną usterkowość, ciekawe wyposażenie oraz niebanalną stylistykę, z zegarami na środku deski rozdzielczej. Jak przystało na rodzinny pojazd, możecie liczyć na wzorową wielkość i ukształtowanie kokpitu. Choć drobne usterki się zdarzają (np. błędne wskazania elektroniki pokładowej), to jednak naszym zdaniem jest to jedna z ciekawszych propozycji wśród kompaktowych vanów. Założona przez nas kwota wystarczy na zakup auta po liftingu w 2010 r. (poprawiono wtedy niedoskonałości diesla 1.6), ale radzimy skupić się na wcześniejszych – ogólnie mogą być w lepszym stanie technicznym. Benzyniaki 1.6 (wolnossące i turbo THP) miewają problemy.
Dlaczego polecamy?
Dobre wnętrze
Auto zaprojektowano z polotem – świetnie połączono funkcjonalność z komfortem oraz ciekawym designem. Grand występuje również jako 7-osobowy. Dłuższa odmiana ma bagażnik o poj. 576 l, krótsza – 500 l.
Solidny diesel
Znakomita większość C4 Picasso jest wyposażona w silnik wysokoprężny: 1.6 lub 2.0. Polecamy większy motor, który – co prawda – nieco więcej pali, ale jest prostszy i doskonale znany mechanikom.
Komfort jazdy
Auto zachowuje się z typową dla „francuzów” gracją.
Polecany silnik: 2.0 HDi 16V/136 KM/270 Nm
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s
Średnie spalanie: 6,1 l/100 km
Wiele osób kojarzy Lancera z rajdową historią i mocnymi wersjami 4x4, ale z kwotą 30 tys. zł należy się skupić na prostych wersjach przednionapędowych z benzyniakami 1.5 lub 1.8 z lat 2009-10. Nie liczcie na świetną dynamikę czy też wyrafinowane prowadzenie, bo to propozycje dla osób poszukujących prostego, niezawodnego kompaktu i znudzonych niemiecką myślą techniczną. Diesla 2.0 lepiej unikać, nowszy ropniak 1.8 jest trwały, ale poza ASO brak części – i tak nie mieści się w budżecie.
Dlaczego polecamy?
Wysoka trwałość
Lancer w „cywilnym” wydaniu (poza Evo) ma niewiele wspólnego z rajdową historią, ale jest dość prostym i – co ważne – trwałym samochodem.
Fabryczne LPG
Można znaleźć takiego Lancera 1.8.
Niskie koszty
Oryginalne części oferowane w ASO są bardzo drogie, ale na szczęście rzadko trzeba z nich korzystać (dobra ogólna trwałość modelu). Jeśli szerokim łukiem ominiecie diesla 2.0 (najgorsza konstrukcja VW z pompowtryskiwaczami), to przeglądy ograniczą się tylko do rutynowych czynności.
Polecany silnik: 1.8 16V/143 KM/178 Nm
Prędkość maksymalna: 204 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,8 s
Średnie spalanie: 7,7 l/100 km
Samochody dobrze łączące komfort jazdy na asfalcie z terenowymi możliwościami są dość popularne, ale w wyższych przedziałach cenowych – Land Cruiser za 30 tys. zł będzie pochodzić z ubiegłego wieku! Tymczasem czarnym koniem zestawienia może być Grand Vitara – dysponując założonym budżetem, kupicie auto z lat 2006-07. Sugerujemy zainteresować się benzyniakiem 2.0 – jest niezbyt oszczędny i tylko przeciętnie dynamiczny, ale bardzo trwały. Nie można powiedzieć tego o dieslu 1.9, który miewa poważne kłopoty (z osprzętem lub wałem korbowym). Uważajcie też na korozję, gdyż chętnie atakuje słabo zabezpieczoną podłogę.
Dlaczego polecamy?
SUV dzielny w terenie
Świetna propozycja do turystyki offroadowej. Niewiele samochodów stanowiących konkurencję dla Grand Vitary dotrzyma jej kroku poza asfaltem – konstruktorzy uwzględnili potrzeby osób jeżdżących w terenie i dobrze osłonili kluczowe elementy podwozia. Zadbali też o solidny układ napędowy z centralnym dyferencjałem i reduktorem! Nieco skromniejszy napęd mają odmiany 3d.
Solidna technika
W Grand Vitarze dokuczają korozja oraz diesel 1.9. Jeśli jednak wybierzecie niezainfekowane rdzą auto z prostym benzyniakiem 2.0 lub 1.6 (w odmianie 3d), to zyskacie bardzo dużą szansę na bezproblemową jazdę.
Wybór wersji
Najczęściej spotkacie auto z pięciodrzwiowym nadwoziem i benzyniakiem 2.0 lub dieslem 1.9. Bez kłopotu znajdziecie też wersję 3d 1.6 – znacznie krótszą i nieco łatwiejszą w manewrowaniu, ale też wyraźnie ciaśniejszą wewnątrz. Poza wymienionymi silnikami są też odmiany V6: 2.7 lub 3.2 (większa jest usterkowa).
Polecany silnik: 2.0 16V/140 KM/183 Nm
Prędkość maksymalna: 175 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 12,5 s
Średnie spalanie: 9,1 l/100 km
Auris to udany i niedrogi w eksploatacji samochód, który nie kusi wyszukanym designem, za to cieszy się wzięciem na rynku. Którą wersję najbardziej polecamy? Zdecydowanie egzemplarze po modernizacji (w 2010 r.) i z benzyniakiem 1.6 o mocy 132 KM pod maską. To konfiguracja obarczona bardzo niskim ryzykiem – oczywiście, przy założeniu, że auto normalnie eksploatowano i regularnie serwisowano. Silnik 1.6/132 KM łączono z 6-biegową skrzynią manualną, co nie tylko korzystnie wpływa na spalanie, lecz przede wszystkim eliminuje ryzyko potencjalnych awarii, które trapiły wcześniejsze 5-stopniowe przekładnie – niska trwałość łożyska 5. biegu! Wnętrze Aurisa okazuje się funkcjonalne. Znajdziecie tu uchwyty na napoje, skrytki, a także zamykane duże schowki.
Dlaczego polecamy?
Wysoka trwałość
Auris po liftingu z benzyniakiem 1.6 o mocy 132 KM nie zmaga się z poważnymi wadami wrodzonymi. Niemal wszystkie kluczowe podzespoły kompaktowej Toyoty cechują się więcej niż zadowalającą trwałością.
Łatwa odsprzedaż
Ładny, zadbany Auris sprzedawany przez pierwszego właściciela bardzo szybko znajduje nowego nabywcę i to za dobre pieniądze. To duża zaleta z punktu widzenia zarówno osób sprzedających, jak i kupującego.
Udany silnik
Motor 1.6 o mocy 132 KM to udany napęd. Zapewnia dobre osiągi (idealny na co dzień), rozsądne spalanie, a do tego można liczyć na bardzo wysoką trwałość (brak poważnych wpadek jakościowych).
Bezpieczeństwo
W bogatszych wersjach wyposażenia można znaleźć nie tylko więcej dodatków zwiększających komfort jazdy, lecz także poduszkę kolanową kierowcy.
Polecany silnik: 1.6 16V/132 KM/160 Nm
Prędkość maksymalna: 195 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 10,0 s
Średnie spalanie: 6,6 l/100 km
Za 30 tys. zł najłatwiej kupicie Mazdę 6 2. generacji z silnikiem wysokoprężnym 2.0, ale takiego połączenia radzimy unikać – ryzyko poważnej awarii i zniszczenia jednostki. Są też diesle 2.2, nieco trwalsze, mimo to również nie idealne. Radzimy uzbroić się w cierpliwość i poszukać benzyniaka 2.0 sprzed liftingu (2008-10). W połączeniu z praktycznym nadwoziem daje to naprawdę sprawny, funkcjonalny, bezpieczny i trwały samochód klasy średniej.Do wyboru są trzy nadwozia.
Dlaczego polecamy?
Wysoka trwałość
Mazda 6 ma dwa główne problemy: korozję nadwozia oraz dwulitrowego diesla własnej konstrukcji. Jeśli zdecydujecie się na benzyniaka i dobrze obejrzycie karoserię przed zakupem, to będziecie cieszyć się naprawdę bezproblemową jazdą z minimalną liczbą usterek.
Wygodna i duża
„Szóstka” świetnie wykorzystuje gabaryty, dzięki czemu jest też praktyczna i dobra dla rodziny.
Pewne podwozie
Może być za sztywne, ale za to z dużym marginesem bezpieczeństwa.
Polecany silnik: 2.0 16V/147 KM/185 Nm
Prędkość maksymalna: 214 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h: 9,9 s
Średnie spalanie: 7,0 l/100 km