Samochód sportowo-rekreacyjny kojarzy się raczej z uniwersalnym, rodzinnym charakterem niż z wściekaniem się po torze, tymczasem warto wiedzieć, że wiele modeli tego typu potrafi osiągami zawstydzić nie tylko hot hatche, lecz także rasowe superauta. Dysponują one potężnymi silnikami i specjalnie zestrojonymi układami jezdnymi, dzięki którym agresywna, dynamiczna jazda nie stanowi dla nich żadnego problemu, a jest przy tym źródłem prawdziwej przyjemności. W tym zestawieniu znajdziecie 10 modeli, które są aktualnie produkowane seryjnie i dostępne w salonach sprzedaży. Owszem, kosztują sporo, ale w zamian dostarczają adrenaliny w uczciwych dawkach.
Nie jest mistrzem jednej dziedziny, lecz wielu różnych. Nie dość, że potrafi swobodnie radzić sobie nawet w trudnym terenie, to na drodze popisuje się umiejętnościami godnymi DNA niemieckiej marki. Pod jego maską znajdziemy hybrydowy układ osiągający łączną moc 680 KM i maksymalny moment obrotowy 900 Nm, które pozwalają przyspieszać do „setki” w 3,6 s. I to autem, którego masa własna sięga 2,6 tony. Jego prędkość maksymalna to 295 km/h!
Porsche Cayenne Turbo S e-hybrid dostępny jest w dwóch wersjach nadwoziowych: klasycznej oraz coupe, a ceny startują od 852 000 zł.
Pierwszy SUV luksusowej, sportowej marki i od momentu debiutu w 2017 roku jej najpopularniejszy pod względem sprzedaży model. Jest też pierwszym Lambo, które w komfortowych warunkach zmieści na pokładzie 5 dorosłych pasażerów. Jego sercem jest 8-cylindrowy silnik widlasty o pojemności 4,0 l, mocy 650 KM i momencie 850 Nm, który współpracuje z 8-biegową przekładnią automatyczną. Urus osiąga „setkę” w 3,6 s od startu, a jego prędkość maksymalna sięga 305 km/h!
Za przyjemność jego posiadania trzeba zapłacić minimum 1 038 380 zł.
Włoska piękność w topowej swoje wersji choć pod maską nie ma V8 a „jedynie” 6 cylindrów, to i tak potrafi zachwycić osiągami. Silnik Stelvio Quadrifoglio z podwójnym turbo z pojemności 2,9 l wyciska 510 KM i 600 Nm, które przekazuje na obydwie osie za pośrednictwem 8-stopniowego „automatu”. Taki potencjał pozwala na przyspieszanie do 100 km/h w 3,8 s i rozpędzanie się do 283 km/h.
Kosztuje „tylko” 433 900 zł
Jeden z najbardziej absurdalnych SUV-ów i zarazem najmocniejszych oferowanych na rynku. W Polsce chwilowo brak w ofercie (wycofany z racji norm emisyjnych wraz z całą gamą modelu), miejmy jednak nadzieję, że wróci wraz z najnowszą odsłoną Grand Cherokee, która tej wiosny wchodzi do sprzedaży w USA. Grand Cherokee Trackhawk napędzany jest potężnym silnikiem 6.2 V8 Supercharged o mocy 710 KM i momencie 868 Nm. Przyspieszenie do „setki” zajmuje mu 3,7 s, a prędkość maksymalna dochodzi do 290 km/h!
W Polsce kosztował 540 000 zł. W USA ceny nowego Trackhawka zaczynają się od około 50 tys. dolarów netto.
Przedstawiciel SUV-owej arystokracji, zarówno pod względem ceny, wyposażenia jak i osiągów. Te ostatnie zapewnia technologiczne dzieło sztuki – 12-cylindrowy silnik 6.0 TSI generujący moc 635 KM i maksymalny moment obrotowy 900 Nm. Dzięki temu ten ważący ponad 2,4 tony luksusowy kolos może rozpędzać się do 100 km/h w 3,9 s oraz osiągać prędkość maksymalną 306 km/h i być zaliczanym do grona najszybszych seryjnych SUV-ów świata. Cena? Od 185 800 funtów plus podatki.
Mistrzowie z AMG potwierdzają tym modelem, że czego się nie dotkną, to zamieniają w sportowe monstrum. Zwłaszcza gdy mówimy o wersjach S pozycjonowanych na szczycie wielu linii samochodów z Affalterbach. Nie inaczej jest w przypadku GLE Coupe, który w odmianie 63 S dostał 4-litrowy silnik twin turbo o mocy 612 KM i momencie 850 Nm, wspierane przez miękki układ hybrydowy EQ Boost dostarczający dodatkowe 22 KM i 250 Nm momentu. Osiągi? Od zera do 100 km/h Mercedes-AMG GLE 63 S Coupe potrafi rozpędzić się w 3,8 s, a jego maksymalna prędkość to 280 km/h.
Ceny Coupe zaczynają się od 760 200 zł. Klasyczną wersję nadwoziową wyceniona natomiast na minimum 660 800 zł.
Kolejny przykład na to, że wejście do segmentu SUV-ów może być opłacalne. Pierwszy SUV Maserati stał się najlepiej sprzedawanym modelem marki, a że ma ona odpowiednią sportową renomę, to nie mogło zabraknąć w palecie Levante wersji Trofeo. Stanowi ona ucieleśnienie najlepszych cech Maserati. Pod maską znany z modelu Quattroporte GTS i Ferrari 488 ośmiocylindrowy silnik widlasty z podwójnym turbodoładowaniem, oczywiście, odpowiednio zmodyfikowany, tak by mógł pracować w tandemie z napędem Q4 i ośmiobiegową skrzynią automatyczną. Motor osiąga moc 580 KM, co sprawia, że Levante Trofeo jest najmocniejszym seryjnie produkowanym Maserati w historii. Do tego pozwala przyspieszać do „setki” w 4,1 s i rozpędzać się do 300 km/h!
Ceny od 846 700 zł.
Najmocniejszy SUV w historii amerykańskiej marki napędzany jest silnikiem V8 typu HEMI o pojemności 6,2 l i mocy 710 KM i momencie 868 Nm (podobieństwa do motoru znanego z Jeepa Grand Cherokee Trackhawka są uzasadnione). Dzięki niemu auto rozpędza się do 60 mph (około 96 km/h) już po 3,5 s. Z kolei maksymalna prędkość pojazdu wynosi niemal 290 km/h!
Ceny w USA startują od 82 400 dolarów plus podatki.
Jest jak dotychczas najmocniejszym produkowanym seryjnie SUV-em Audi. Wyróżnia się drapieżną stylistyką nadwozia i wnętrza oraz ultrasportową charakterystyką prowadzenia, a z opcjonalnym pakietem „dynamic plus” potrafi rozpędzać się do 305 km/h. To zasługa turbodoładowanego silnika 8-cylindrowego z bezpośrednim wtryskiem. Z pojemności 4,0 l osiąga on moc 600 KM i moment obrotowy 800 Nm, co zapewnia przyspieszenie do „setki” w 3,8 s. Audi RS Q8 kosztuje minimum 637 500 zł.
M GmbH lubi spierać się z AMG o to, z której stajni wyjeżdżają bardziej sportowe maszyny i na szczęście dzieje się to z korzyścią dla klientów. Jednym z owoców tej rywalizacji jest właśnie X6 M Competition konkurujące bezpośrednio z Mercedesem-AMG GLE 63 S Coupe. Co oferuje?
Ośmiocylindrowy silnik widlasty twin turbo o pojemności 4,4 l, mocy 625 KM i momencie 750 Nm. Wystarczy, by zagwarantować przyspieszenie do „setki” w 3,8 s oraz po zdjęciu elektronicznej blokady prędkość maksymalną 290 km/h.
Cena to minimum 676 440 zł.