Dla amatorów aut kompaktowych z silnikami wysokoprężnymi mamy dwie wiadomości: dobrą i złą. Co ciekawe, jest to… ta sama wiadomość: właściwie nie ma już prostych, tanich w naprawach, długowiecznych konstrukcji.
Dlaczego to dobra nowina? Bo dzięki bezpośredniemu wtryskowi (wszystkie prezentowane auta) znacznie poprawiła się efektywność diesli – są dynamiczne, oszczędne i w wielu przypadkach (te z common railem) cechują się znacznie wyższą kulturą pracy niż stare konstrukcje oparte na wtrysku pośrednim.
Gdzie tkwią wady? Przede wszystkim w skomplikowanej budowie i wysokich kosztach napraw (jednostek, jak i osprzętu).
Największe kontrowersje budzi najniższa półka cenowa. Pierwotnie naszym typem była Corolla z banalnie prostym motorem 2C-E, czyli wolnossącą dwulitrówką. Szybko jednak okazało się, że – zgodnie z tym, co napisaliśmy wcześniej – takich aut zwyczajnie nie ma. Pojedyncze sztuki w dobrym stanie występujące na rynku mają wartość… kolekcjonerską.
Niestety, przebiegi większości aut za kilka tysięcy złotych są wysokie, co oznacza, że właściciele mogą szybko poznać typowe awarie nowoczesnych diesli: dwumasu (większość wersji), wtryskiwaczy bądź turbin ze zmienną geometrią (głównie mocniejsze warianty). Niestety, w wielu przypadkach koszt naprawy (lub wymiany) tych elementów może być niewiele niższy od ceny taniego samochodu.
Przykłady: wymiana sprzęgła z dwumasowym kołem zamachowym i simmeringiem to często wydatek 3000-3500 zł (oczywiście, poza ASO). Powstaje dylemat: czy wydać tyle na usprawnienie auta, czy lepiej szukać elementów używanych (nie polecamy, choć w niektórych przypadkach to jedyne wyjście), czy może zignorować zalecenia producenta i założyć sprzęgło z klasycznym kołem zamachowym (są takie zamienniki na rynku).
Przyznamy szczerze, że to trudne decyzje. Doradzimy jedynie dokładne zbadanie stanu technicznego całego auta. Jeżeli kluczowe podzespoły silnika i pojazdu są dobrze zachowane, to warto inwestować, jeśli zaś okaże się, że w najbliższym czasie czekają was kolejne wydatki, to wybierzcie tańszy sposób naprawy.
W ramach każdego przedziału cenowego (do 10, do 20, do 30 oraz do 40 tys. zł) staraliśmy się wybrać najrozsądniejsze i najciekawsze naszym zdaniem propozycje. Dane modele najczęściej można kupić też taniej, ale właśnie w przypadku nowoczesnych diesli lepiej postawić na gorzej wyposażony czy starszy egzemplarz, za to w jak najlepszym stanie.
Wśród najtańszych aut ciekawą propozycją jest Nissan Almera – ze względu na stosunkowo prostą jednostkę napędową. Z podobnymi silnikami występuje Seat Leon. Samochody Grupy Volkswagena są zresztą dobrze widoczne niemal we wszystkich kategoriach – z tym, że Seat przez pewien czas nie oferował klasycznych kompaktów, trudno też o jednoznaczne sklasyfikowanie Octavii (ma aspiracje do klasy średniej), dlatego nie ma jej w zestawieniu.
Zaprezentowane przez nas samochody to ciekawe propozycje w różnych przedziałach cenowych. Nowoczesna budowa obiecuje przyjemną eksploatację, ale niestety, musicie mieć świadomość, że współczesne diesle często niemile zaskakują wydatkami, zaś wiele używanych egzemplarzy ma deklarowany przebieg około 200 tys. km, który może niestety oznaczać kłopoty.
Galeria zdjęć
Auto kompaktowe z dieslem to ciekawy kompromis między wielkością a spalaniem. Który model wybrać, żeby eksploatacja była bezproblemowa?
Debiutujące w 2001 r. Stilo zaskoczyło na wiele sposobów: nowoczesną konstrukcją, świetnym wyposażeniem i... wysokimi cenami. Dlatego jako nowy samochód nie odniosło sukcesu, ale tym bardziej stanowi dziś ciekawy kąsek na rynku wtórnym. Trwałość? Całkiem przyzwoita. Spośród diesli radzimy sięgnąć po np. wersję 115-konną (z 8-zaworową głowicą) – jest prostsza, nieco trwalsza i tańsza w naprawach od odmian 16-zaworowych, a jeździ bardzo przyzwoicie i średnio zużywa ok. 6 l/100 km. Fiat Stilo 1.9 JTD zalety - Świetny stosunek wartości do wieku i wyposażenia, niezłe parametry i wytrzymałość diesli. Fiat Stilo 1.9 JTD wady - Wiele wysłużonych aut, usterki elektryki (np. migające kontrolki) i podwozia (np. przekładni kierowniczej).
W Polsce Almera zdecydowanie częściej występuje z francuskim dieslem 1.5, sugerujemy jednak poszukanie prostej starszej odmiany o pojemności 2,2 l (japoński motor)– nawet bez instalacji common rail, która w tej jednostce pojawiła się w 2002 r. Co prawda, taka Almera będzie mniej ekonomiczna od wielu konkurentów, ale szansa na bezawaryjną jazdę jest o wiele większa. Tyle że Almery 2.2 Di trzeba szukać wśród aut przywiezionych z Zachodu, gdyż w Polsce nie była oferowana. Nissan Almera 2.2 Di zalety - Prosty konstrukcyjnie silnik o japońskim rodowodzie, niezła trwałość mechaniczna całego auta. Nissan Almera 2.2 Di wady - Nieco wyższe niż u konkurentów spalanie (około 7-7,5 l/100 km), możliwa korozja nadwozia.
Pierwsza generacja Leona powstawała w latach 1999-2006, a diesle stanowiły istotny wyznacznik sukcesu tego kompaktu – oferta ogranicza się tylko do motoru 1.9. Ta bardzo udana jednostka występuje wyłącznie z wtryskiem bezpośrednim (pompa wtryskowa lub pompowtryskiwacze). Do wyboru są wersje od 68 KM (SDI – bez doładowania, trwała, ale o fatalnej dynamice) do 150 KM (mocniejsze, częściej „zajeżdżone”). Na rynku są też odmiany 4x4, jednak kosztują kilkanaście tys. zł. Seat Leon 1.9 TDI zalety - Świetna dostępność części zamiennych, szeroki wybór wersji wysokoprężnych, przyjemne prowadzenie. Seat Leon 1.9 TDI wady - Trudno o egzemplarz w dobrym stanie technicznym, wiele aut ma astronomicznie wysokie przebiegi.
Choć złośliwi nazywają model A3 trochę lepszym Golfem, to jednak autu nie brakuje zalet – jest nieco lepiej wykończone (nie spodziewajcie się jednak wyszukanych materiałów) i ma… bardziej ograniczoną listę wariantów (tradycyjnie dla Grupy VW z tych lat: tylko wersje 1.9, zakres mocy 90-130 KM, skrzynia manualna lub „automat”, napęd przedni lub 4x4). Jakość jest akceptowalna, pod warunkiem znalezienia auta w rozsądnym stanie technicznym. Szeroka oferta części zamiennych. Audi A3 1.9 TDI zalety - Sprawdzona technika, dość łatwe i tanie naprawy, wysoki prestiż modelu, szeroki wybór diesli. Audi A3 1.9 TDI wady - Wysokie ceny samochodów, często wątpliwy stan techniczny aut, dość ciasno z tyłu (3d).
Francuskie auto ma do zaoferowania ciekawy design, szczególnie jeśli spojrzycie na wariant 3-drzwiowy (brak tu kombi). Nie ucierpiała na tym użyteczność nadwozia. Paleta diesli jest niewielka, polecamy wariant 2.0 HDi/136 KM (taki jak w opisywanym obok Focusie), zwłaszcza że kilkanaście tys. zł pozwala na swobodny wybór. Auta nie mają najlepszej renomy. Główny powód to elektronika, która z pewnością nie jest najmocniejszą stroną C4, ale jeśli znacie zaufany warsztat, to czemu by nie zaryzykować? Citroen C4 2.0 HDI zalety - Ciekawy design nadwozia i kokpitu, wygodne, obszerne wnętrze, niezłe wyposażenie. Citroen C4 2.0 HDI wady - Ograniczona liczba wersji, częste problemy z elektroniką (bywają uciążliwe), kłopoty z odsprzedażą.
Focus 2. generacji nie jest już tak podatny na korozję, jak poprzednik. To pierwsza dobra wiadomość. Kolejną okazuje się szeroka paleta diesli, z których większość jest niezłą propozycją – fordowski silnik 1.8 (115 KM) miewa co prawda zużyte koła dwumasowe i wtryski, ale koszty nie są nadzwyczaj wysokie. Pozostałe motory (1.6 lub 2.0) mają francuski rodowód. Usterki osprzętu 1.6 dość mocno nasilają się po przejechaniu 150 tys. km, lepiej więc postawić na solidny motor 2.0 TDCi. Ford Focus 2.0 TDCI zalety - Szeroki wybór wariantów (nadwozia, silniki, wyposażenie), dobre własności jezdne, przyzwoita jakość. Ford Focus 2.0 TDCI wady - Możliwość natknięcia się na wyeksploatowane egzemplarze poflotowe, awarie diesli 1.6.
Jeśli na Astrę przeznaczycie kilkanaście tysięcy zł, to czeka was ogromny wybór. Ciekawym połączeniem jest popularne na rynku kombi z dieslem – auto ma większy rozstaw osi niż odmiana 5d i zapewnia naprawdę dobre warunki podróży. Odradzamy najmniejszy motor 1.3 (męczy się przy napędzaniu dość ciężkiej Astry), w przypadku bazowych 1.7 (80 KM) również nie spodziewajcie się nadzwyczajnych osiągów. Za to Astra 1.7/115 KM to dobre połączenie dynamiki z ekonomią (ok. 6,5 l/100 km). Opel Astra 1.7 CDTI zalety - Ogromny wybór wersji (nadwozia, warianty mocy, wyposażenie), przyzwoita jakość samochodów. Opel Astra 1.7 CDTI wady - Zbyt słaby motor 1.3, nieco droższe niż przeciętnie naprawy diesla 1.7, wiele aut poleasingowych.
Niskie ceny wywoławcze każą zachować ostrożność. Rzeczywiście, nie jest to propozycja dla każdego – użytkownika mogą nękać różne drobne usterki elektroniki, zmorą są np. niedziałające tylne lampy. Silniki Diesla wypadają na tym tle różnie – wersja 1.6 jest nowoczesna, ale bywa kapryśna (zniszczone turbo, kłopoty z łańcuszkiem rozrządu). Jeśli natomiast traficie na dobrze utrzymany wariant 2.0 HDi 8V (90 lub 109 KM), to macie szansę na ograniczenie awarii. Ciekawe, wygodne nadwozia. Peugeot 308 2.0 HDI zalety - Korzystne ceny zakupu, dość prosta budowa wielu podzespołów, ciekawy wybór wersji (np. nadwozia). Peugeot 308 2.0 HDI wady - Problemy z elektroniką w całym samochodzie, możliwe drogie awarie diesla 1.6, usterki podwozia.
Polscy kierowcy lubią Golfy, co sprawia, że często mają one zawyżone ceny, nieadekwatne do stanu. Pod względem techniki jest to bliski krewniak umieszczonego na sąsiedniej stronie Leona, co widać chociażby po palecie diesli (również tylko 1.9 o mocy od 68 do 150 KM). Właściwie każda z wersji zasługuje na uwagę, choć zapewniają one bardzo różną dynamikę. „Czwórkę” kupicie już za mniej niż 10 000 zł, ale lepiej mieć większy budżet i poszukać wzorowego Golfa, w którego warto zainwestować. Volkswagen Golf IV 1.9 TDI zalety - Bardzo szeroki wybór wariantów (różne moce, nadwozia, wyposażenie), niski koszt wielu napraw. Volkswagen Golf IV 1.9 TDI wady - Zawyżone ceny, mimo dużego wyboru trudno o egzemplarz w idealnym stanie i rozsądnej cenie.
Model Bravo 2. generacji nie zrobił zawrotnej kariery salonowej. Jednak i w tym przypadku nie oznacza to, że jest nieudany – być może przeszkodziła mała popularność Stilo. Na rynku wtórnym Bravo stanowi ciekawą ofertę – nieco ponad 20 000 zł pozwala wybierać np. z bogatej oferty diesli. Polecamy zadbane i dobrze utrzymane egzemplarze 1.9 8V JTD (120 KM) z 2008 r. lub nawet nieco młodsze 1.6 o takiej samej mocy. Jednak uwaga: wiele aut pokonało już ponad 200 tys. km. Fiat Bravo II 1.6 Multijet zalety - Ciekawy design, atrakcyjna relacja wieku do ceny, przyzwoita trwałość i niezła dynamika silników. Fiat Bravo II 1.6 Multijet wady - Ograniczony wybór wersji (tylko nadwozie 5d), ciasno na tylnej kanapie, niezbyt dobra opinia o modelu.
Ciekawa stylistyka to niejedyna zaleta kompaktowej Hondy. Przede wszystkim trzeba podkreślić wysoką jakość japońskiego silnika 2.2. Do Civica trafiła wersja 140-konna, ale już po poprawkach eliminujących drobne niedociągnięcia. Obecnie pozostaje głównie sprawdzenie, czy silnik był właściwie serwisowany i czy nie ma zbyt dużego przebiegu. Dlaczego? Bo naprawy mogą być naprawdę drogie – np. wymiana rozrządu potrafi pochłonąć blisko… 4000 zł (niezbyt wiele zamienników). Honda Civic 2.2 i-CTDi zalety - Wysoka renoma, trwałe rozwiązania mechaniczne (również diesel!), ciekawa stylistyka, duży bagażnik. Honda Civic 2.2 i-CTDi wady - Drogi zakup, kosztowne części zamienne i naprawy w ASO, niedostatki w wykończeniu wnętrza.
Kompaktowy Hyundai jest mocną pozycją naszego zestawienia. Dlaczego? Bo jeśli zdecydujecie się na poliftingowy egzemplarz (czyli nie starszy niż z 2010 r.), to… będzie on jeszcze objęty gwarancją! Wtedy właśnie Hyundai wprowadził 5-letnią ochronę swoich aut. Warto zainwestować, szczególnie że sam samochód również nie jest zły. Może nie stanowi przykładu niezawodności ani nie porywa stylistyką, ale okazuje się całkowicie poprawny, zaś diesel 1.6 (np. 115 KM) – oszczędny i trwały. Hyundai i30 1.6 CRDi zalety - Świetne świadczenia gwarancyjne, przyzwoita trwałość jednostki 1.6 CRDi, przestronne nadwozie. Hyundai i30 1.6 CRDi wady - Możliwe ślady korozji na nadwoziu, drobne usterki podwozia, przeciętny design i bazowe wyposażenie.
Amatorzy Mazdy 3 muszą wybierać pomiędzy francuskim dieslem 1.6 (wyraźne nasilenie awarii osprzętu powyżej 150 tys. km) a znacznie rzadszą jednostką 2.0 konstrukcji Mazdy – ciekawa, ale też niepozbawiona wad. Powyżej 150 tys. km nierzadko dochodzi do zatarcia się silnika. Jednak Mazda ma też liczne zalety, dlatego znalazła się w zestawieniu. Radzimy zainteresować się jak najmłodszym rocznikiem (założony budżet na to pozwala) i oddać auto w ręce mechaników znających się na Mazdach. Mazda 3 2.0 MZR-CD zalety - Duży prestiż modelu, wysoka ogólna trwałość mechaniczna, często dobre wyposażenie, oszczędne diesle. Mazda 3 2.0 MZR-CD wady - Możliwe kosztowne awarie diesli, słabe zabezpieczenie antykorozyjne nadwozi, drogie części.
Peugeot 308 zmaga się z kiepską opinią, jaka ciągnie się za poprzednikiem – 307. Efekt to całkiem przyzwoity pojazd, oferowany za rozsądne pieniądze – 25 000 zł pozwoli już zainteresować się dieslami 1.6 i wybrać młody rocznik z rzeczywiście udokumentowanym niskim przebiegiem – to ważne, bo mniej będziecie wtedy narażeni na usterki osprzętu. Kto jednak woli motor 2.0 (trwalszy, ale ewentualne naprawy są bardziej kosztowne), ten musi uzbroić się w cierpliwość, bo podaż okazuje się niewielka. Peugeot 308 1.6 HDI zalety - Akceptowalny (znacznie niższy niż w „307-ce”) poziom awarii, niezła jakość, bardzo praktyczna wersja kombi. Peugeot 308 1.6 HDI wady - Nasilenie awarii diesli po dużych przebiegach (wiele aut pokonało już sporo kilometrów), usterki.
Przekłamany przebieg i maskowane naprawy powypadkowe to najczęstsze grzeszki sprzedawców Golfów. Na szczęście wybór jest ogromny, nawet jeśli ograniczycie się do wersji 1.9 TDI – była też dwulitrówka, ale znakomita większość Golfów ma jeden z najmniej udanych motorów VW ostatnich lat z pompowtryskiwaczami. Kwota powyżej 20 000 zł to już całkiem dużo jak na Golfa V, dzięki czemu można rozglądać się za wersją z napędem 4x4, „automatem” lub bogatym wyposażeniem. Volkswagen Golf V 1.9 TDI zalety - Bardzo duży wybór wersji, świetny dostęp do nieoryginalnych części i mechaników poza ASO. Volkswagen Golf V 1.9 TDI wady - Mimo dużej liczby wersji trudno o atrakcyjne egzemplarze, dość wysokie ceny, awaryjne wersje 2.0 TDI.
Po kiepskim Méganie II przyszedł czas na poprawę. Trzecia generacja kusi na wiele sposobów, m.in. szeroką paletą wersji. Miłośnikom diesli doradzamy wyłożenie sporej kwoty, która jednak pozwoli poszukać najlepszej wersji – mocnej i trwałej – 2.0 dCi (w hatchbacku 5d od 2010 r.). Jeśli zainteresowało was kompaktowe Renault, ale macie znacznie niższy budżet, rozważcie wariant 1.5 dCi – bardziej zawodny, ale dobrze znany mechanikom (np. profilaktyczna wymiana panewek kosztuje około 500 zł). Renault Megane 2.0 dCi zalety - Przyjemna stylistyka, wygodna jazda, dobre osiągi dwulitrowego diesla, często bogate wyposażenie. Renault Megane 2.0 dCi wady - Jeszcze dość duża utrata wartości, montaż daleki od idealnego, możliwe awarie (np. pę knięcie szyby).
Czy Auris kontynuuje tradycje wielu generacji Corolli i jest wzorcem niezawodności? Jeżeli weźmiemy pod uwagę diesle 2.0 i 2.2, to z pewnością… nie! Zdarzają się w nich bowiem bardzo kosztowne uszkodzenia kadłubów. Znacznie lepiej wypada motor 1.4 D-4D, tyle że można go polecić tylko spokojnie jeżdżącym kierowcom. Mały silnik jest trwalszy, wiele napraw okazuje się zaskakująco tania (np. układu wtryskowego Boscha). Kwota ponad 30 000 zł pozwoli wybrać naprawdę zadbane auto. Toyota Auris 1.4 D-4D zalety - Praktyczne nadwozia, wysoka ogólna trwałość mechaniczna, niskie zużycie paliwa (w 1.4 nawet ok. 5 l/100 km). Toyota Auris 1.4 D-4D wady - Przeciętne osiągi diesla 1.4, możliwe kosztowne awarie większych diesli, często słabe wyposażenie.
Dla miłośników kompaktowych VW z silnikami wysokoprężnymi mamy dobrą wiadomość: właściwie wszystkie wersje są godne zaufania. Znajdziecie tu motory 1.6 lub 2.0, każdy z nich pracuje z wtryskiem typu common rail. Pierwszy jest stosunkowo młodą jednostką, ale znamy auta, które pokonały nawet 300 tys. km bez dużych kłopotów. Wadą okazały się bardzo czułe na jakość paliwa wtryskiwacze, które jednak można tanio zregenerować. Zużycie paliwa najczęściej oscyluje wokół 5 l/100 km. Volkswagen Golf VI 1.6 TDI zalety - Szeroka paleta ciekawych diesli (również 170-konny GTD), wysoka jakość wykończenia. Volkswagen Golf VI 1.6 TDI wady - Dość wysokie ceny, spora podaż egzemplarzy w wątpliwym stanie (z dużymi przebiegami, powypadkowych).
Sedan S40 w ogóle nie zdradza technicznego pokrewieństwa z popularnym Focusem. Jest jednak od niego o wiele bardziej prestiżowy, ładniejszy i lepiej wykonany. W palecie diesli są popularne francuskie 1.6 (mniej polecane) lub 2.0/136 KM (całkowicie akceptowalne). Do tego szwedzkie jednostki 5-cylindrowe: 2.4 i nowsze 2.0 (ale z mocą 150 lub 177 KM) – o niezłej trwałości, dla bardziej wymagających. Założony budżet pozwala na zakup naprawdę młodych aut w dobrym stanie. Volvo S40 2.0 D zalety - Ciekawa stylistyka, komfort jazdy, bogate wyposażenie, wiele tanich części (pokrewieństwo z Focusem). Volvo S40 2.0 D wady - Niezbyt obszerne wnętrze i bagażnik (bardziej praktyczne jest kombi V50), drogie części typowe dla Volvo.