- W 2021 r. najlepiej radziły sobie marki z segmentu premium, wyjątkiem jest Jaguar, który odnotował bardzo duży spadek
- Zeszłorocznym rekordzistą jest Smart, marka zaliczyła największy spadek rejestracji aut w Europie – aż o 75,8 proc.
- W 2020 r. w Europie zarejestrowano łącznie 11,9 mln samochodów - to o 24,3 proc. mniej niż rok wcześniej
Określenie katastrofa szczególnie pasuje do marki Smart, która w zeszłym roku odnotowała ogromny spadek rejestracji. Upraszczając w ubiegłym roku w Europie Smartowi ubyło aż 75,8 proc. klientów! A to niejedyna marka, która mocno ucierpiała na skutek pandemii. Eksperci Samaru po analizie danych ACEA wskazali także innych przegranych.
Największe spadki - Mazda, Opel, Alfa Romeo i inni
W pierwszej 10 producentów z największymi spadkami rejestracji w 2020 r. w Europie nie brak firm z całego świata. O katastrofie mowa również w przypadku Mazdy (-41,7 proc.), Opla (-40,4 proc.) czy innych marek z Japonii (Honda, Mitsubishi), Ameryki (Ford) oraz Europy (Dacia, Citroen i Alfa Romeo).
W tym szacownym gronie nie zabrakło także koncernu z segmentu premium. Jaguar jako jedyny z marek luksusowych odnotował spory spadek sprzedaży. Z wynikiem - 39,3 proc. i dość skromną globalną sprzedażą (ponad 102 tys. aut) trudno o dobre rokowania na kolejne lata. Słaby wynik Jaguara tym bardziej zaskakuje, że w czasach pandemii pozostali producenci z segmentu premium radzili sobie całkiem dobrze (najwyraźniej bardziej zamożni klienci nie odkładali zakupu auta na „lepsze czasy”).
Marki z największymi spadkami rejestracji w Europie w 2020 r.
Marka | Spadek rejestracji w proc. |
Smart | -75,8 |
Mazda | -41,7 |
Opel | -40,4 |
Jaguar | -39,3 |
Honda | -33,9 |
Alfa Romeo | -32,2 |
Ford | -31,7 |
Mitsubishi | -30,2 |
Dacia | -30,2 |
Citroen | -29,6 |
Naturalnie w czasach pandemii nie ma mocnych. Spadek sprzedaży dotknął wszystkich. Niemniej łatwo wskazać firmy, które notowały znacznie mniejsze straty. W pierwszej 10 przodują przede wszystkim marki premium, ale nie tylko. W czasie pandemii całkiem dobrze radziły się także: Toyota, Skoda i Kia.
Marki z najmniejszymi spadkami rejestracji w Europie w 2020 r.
Marka | Spadek rejestracji w proc. |
Porsche | -7,6 |
Toyota | -12,7 |
DS | -13,4 |
Volvo | -15,6 |
Skoda | -15,7 |
Lexus | -16,4 |
Kia | -17,1 |
Mercedes | -17,3 |
BMW | -18,8 |
Audi | -19,2 |
Numerem 1 w Europie stało się Porsche, które jako jedyne zaliczyło zaledwie jednocyfrowy spadek. Najwyraźniej nie brakuje chętnych na sportowe modele marki – i to nie tylko spalinowe, ale i na prąd. Aż 1/3 ubiegłorocznej sprzedaży to wersje zelektryfikowane. Wśród nich podzieliły się po równo udziałami elektryczny Taycan oraz modele hybrydowe. Oliver Blume, prezes Porsche, zapowiada, że już za cztery lata co drugie sprzedane Porsche będzie wyposażone w napęd elektryczny. Pozostaje wierzyć na słowo, gdyż w czasach koronawirusa trafne prognozowanie przyszłości staje się nie lada wyzwaniem.