Producenci samochodów udzielają wprawdzie wieloletnich gwarancji na perforację nadwozia, ale wiele pojazdów zaczyna rdzewieć już w 3.-4. roku eksploatacji. Po kilku latach mają już za sobą pierwszą naprawę blacharsko-lakierniczą. Wykonaną oczywiście na koszt właściciela. Pokazujemy, które auta z ostatnich lat rdzewieją najszybciej.
Większość współczesnych samochodów rdzewieje już po kilku latach eksploatacji
Przyczyną rdzewienia są oszczędności i zaniedbania producentów
Niektóre samochody są szczególnie podatne na korozję, nawet te przeznaczone do jazdy w trudnych warunkach
Wiele gwarancji perforacyjnych jest wykorzystywanych przez producentów do unikania kosztów napraw
Właściciele aut mogą zadbać o antykorozyjne zabezpieczenie swoich pojazdów, co pomaga zmniejszyć ryzyko korozji
Wczesna korozja to przede wszystkim wynik oszczędności i zaniedbań producentów. Z jednej strony producenci oszczędzają na zabezpieczeniu antykorozyjnym, które – jeśli wykonane solidnie – kosztuje dużo, z drugiej samochody lakierowane są znacznie oszczędniej niż dawniej, a lakiery są nie tylko cieńsze, lecz także miększe, bardziej podatne na uszkodzenia – czasami wystarczy się oprzeć, by zarysować.
Nawet samochody, które z definicji są odporne na trudne warunki eksploatacji (np. pikapy), rdzewieją, niektóre w skandaliczny sposób – od dołu i od góry. Są jednak samochody przeciętnie odporne na korozję i są takie, które rdzewieją tak, że można śmiało mówić o wadach fabrycznych, do których producenci po prostu się nie przyznają.
Które auta rdzewieją najszybciej i skąd bierze się korozja
Kilka lat temu pan Paweł miał szczęście – jego Mazda 6 II (typoszereg GH) zaczęła rdzewieć w sposób tak typowy (purchle pojawiły się na rantach tylnych błotników), że autoryzowany serwis ściemniał bez przekonania i krótko. Tylne błotniki pomalowano na koszt importera – w ten sposób Mazda pana Pawła dołączyła do setek podobnych egzemplarzy tego modelu, które pierwszą poważną naprawę lakierniczą mają za sobą już po 3-4 latach eksploatacji. W przypadku Mazdy 6 (szczególnie pierwszej generacji, a także drugiej) potencjalni nabywcy używanego auta nie kręcą nosem na gruby lakier na błotnikach – szybko się dowiadują, że to usterka typowa i nie ma co kruszyć kopii.
Zresztą, konstrukcja wielu gwarancji perforacyjnych u znakomitej większości producentów jest taka, by naprawy były wykonywane z wyprzedzeniem i na koszt klienta. Wygląda to tak: producenci gwarantują, że nie dojdzie do perforacji elementów nadwozia (powstania dziury, która postępuje od wewnątrz i wychodzi na zewnątrz), ale klient, by umożliwić kontrolę nad stanem auta, ma obowiązek raz w roku stawić się na przeglądzie nadwozia i zlecić usunięcie wszelkich zauważonych usterek na własny koszt. Jeśli pojawi się purchel, zostaje on zamalowany. Właściciel auta ma obowiązek zgłaszać zauważone ślady korozji. W ten sposób nie ma szans, by elementy przerdzewiały na wylot.
Nie po to jednak kupujemy nowe auto, by już po kilku latach raz w roku walczyć z korozją! Wydaje się, że w stosunkowo najlepszej sytuacji są ci właściciele aut, którzy zauważyli korozję albo przynajmniej podejrzane purchle na lakierze jeszcze w czasie, gdy trwa gwarancja na lakier – wówczas nie da się namówić klienta na zapłatę za naprawę lakierniczą po to, by zachował gwarancję perforacyjną. On ma przecież gwarancję na lakier!
Jednak producenci i z tym sobie radzą: gdy tylko pojawi się problem lakierniczy, właściciele aut dowiadują się, że lakier miał kontakt z substancjami chemicznymi, które go uszkodziły – np. z ptasimi odchodami. Może i miał (każdy ma), tylko że jeden lakier wytrzymuje krótkotrwały kontakt ze żrącymi substancjami bez problemu, a inny – od razu "wstaje", pojawia się korozja.
Jak zabezpieczać samochód przed korozją?
Jeśli kupujecie nowe auto, którego nie zamierzacie pozbywać się przez kilka lat lub dłużej, a jest to pojazd z grupy podwyższonego ryzyka, musicie wiedzieć, że gwarancja perforacyjna w niczym mu nie pomoże.
Pomóc może zabezpieczenie antykorozyjne we własnym zakresie, najlepiej zrobione tuż po kupnie samochodu. W przypadku pojazdów terenowych najlepiej zdemontować część elementów podwozia oraz wydech i pokryć dobrym środkiem antykorozyjnym, a od wewnątrz profile zamknięte zabezpieczyć woskiem lub środkiem olejowym – można tak zrobić, jeśli są wolne od korozji.
W przypadku samochodów osobowych najważniejsza jest ochrona profili zamkniętych oraz miejsc najbardziej narażonych na korozję – np. rantów błotników. Dobra powłoka chroniąca lakier nie zaszkodzi.
Czy gwarancja antykorozyjna uchroni nas przed kłopotami?
Nawet wykonywanie corocznych przeglądów nie zapewnia ochrony gwarancyjnej, gdy pojawi się korozja – producenci często starają się uniknąć odpowiedzialności, twierdząc, że rdza jest efektem zaniedbań eksploatacyjnych bądź uszkodzeń mechanicznych.
Gwarancja na lakier i na perforację to dwie różne rzeczy
Pierwsza najczęściej udzielana jest na 3 lata i obejmuje wszystkie wady lakiernicze, purchle, korozję powierzchniową itp., druga – na 8-12 lat i aby z niej skorzystać, musi dojść do korozji perforacyjnej.
Niestety, znakomita większość reklamacji spełnia kryteria gwarancji na lakier. Kłopot w tym, że problemy korozyjne prawie zawsze występują po upływie 3-4 lat i... nie podlegają świadczeniom ochronnym!
W galerii przedstawiamy 12 modeli aut, w których korozja może wystąpić.
Galeria zdjęć
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.