• Koszty pokonania 100 km, wpływ szybkości na oszczędność jazdy czy uzyskiwany zasięg – to parametry, które sprawdzamy na przykładzie pięciu aut zasilanych olejem napędowym, benzyną, gazem LPG, prądem oraz wodorem
  • W teście udział biorą: BMW 218d Active Tourer, Honda Civic e:HEV, Dacia Jogger Eco-G 100, Kia EV6 oraz Toyota Mirai
  • Zużycie paliwa każdego z samochodów sprawdziliśmy nie tylko w mieście czy na autostradzie, lecz także na naszej stałej trasie testowej
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu

Porównywanie może się opłacać. Jednak czasami nie jest ono łatwe. Jeżeli silnik w moim samochodzie zużywa średnio 8 l/100 km, a w aucie sąsiada 5 l, to jasne staje się, że to ja wydaję więcej pieniędzy podczas wizyty na stacji benzynowej.

Sprawa komplikuje się, gdy oprócz ilości paliwa do porównania dochodzi jeszcze jego rodzaj. No bo, jak porównać litry benzyny czy oleju napędowego z kilogramami wodoru, czy kilowatami prądu. Dobre i jednocześnie trudne pytanie, na które postanowiliśmy znaleźć odpowiedź.

W tym celu zestawiliśmy pięć samochodów, których jednostki napędowe zasilane są paliwami różnego rodzaju. Z klasycznym paliwem występują BMW 218d Active Tourer (diesel) oraz hybrydowa Honda Civic e:HEV (benzyna).

Foto: Auto Bild

Ich rywalami są tym razem: elektryczna Kia EV 6, zasilana ogniwami paliwowymi Toyota Mirai oraz Dacia Jogger (na zdjęciach jeszcze ze starym logo), która ma wprawdzie benzynowy silnik, ale na jej pokładzie znalazła się również fabryczna instalacja LPG.

Wszystkie samochody poddaliśmy szczegółowemu testowi zużycia paliwa na naszej, testowej trasie obejmującej ulice miasta, drogi lokalne oraz autostradę. Każdy z tych odcinków pokonaliśmy po dwa razy – w tempie oszczędnym oraz w takim, jakim podróżuje się na co dzień. Dzięki temu dało się nam uzyskać wyniki, które pokazują znacznie więcej niż testy wg WLTP, bo są to rzeczywiste wartości, a nie laboratoryjne pomiary.

Czy jazda zawsze musi być droga?

Przedstawiamy rezultaty, które pomogą Wam rozstrzygnąć, jak dużo możecie zaoszczędzić, jeżeli delikatnie obchodzicie się pedałem gazu. Ponadto przekonacie się, który rodzaj paliwa okazuje się najmniej kosztowny. Tym samym udało się wyłonić specjalistę najmniej kosztownej jazdy. Ciekawe czy już na początku domyślacie się, które auto nim zostanie…

W porównaniu uwzględniliśmy średnie ceny paliw z 1 lutego 2023 r. Litr benzyny 95 okt. – 6,68 zł, litr oleju napędowego – 7,65 zł, a litr LPG to 3,25 zł. W przypadku prądu zastosowaliśmy dwie ceny – 1 zł, gdy korzystamy z domowego gniazdka lub 3 zł, czyli średnia cena 1 kWh podczas uzupełniania energii na publicznych ładowarkach.

W Polsce nie ma stacji tankowania wodoru, dlatego w przypadku tego paliwa wykorzystaliśmy cenę z rynku niemieckiego. Za 1 kg wodoru, u naszych zachodnich sąsiadów trzeba zapłacić 9,5 euro.

BMW 218d Active Tourer – diesel dobry na długie dystanse

BMW 218d Active Tourer Foto: Auto Bild
BMW 218d Active Tourer

Czy się to komuś podoba, czy nie, diesel w dalszym ciągu jest jednym z lepszych rodzajów silnika stworzonego do dalekiej, a przy tym oszczędnej jazdy. Jeżeli obliczasz zużycie paliwa w stosunku do zasięgu, ten rodzaj zasilania w dalszym ciągu okazuje się nie do pobicia.

Możliwości napędu tego typu sprawdzamy przy wykorzystaniu BMW 218d o mocy 150 KM. Podczas jazdy w defensywny sposób, a zatem w trakcie oszczędnościowej jazdy, bawarski model potrzebował tylko 3,9 l/100 km.

Wziąwszy pod uwagę, że zbiornik paliwa BMW 218d Active Tourer ma pojemność 45 l, oznacza to, że po zatankowaniu go do pełna zyskujemy zasięg 1150 km. I jest to realny dystans, jaki możemy pokonać na jednym tankowaniu. Przy aktualnej, średniej cenie litra oleju napędowego (7,65 zł) zbiornik zapełnimy za 345 zł.

Sytuacja zmienia się znacznie, gdy BMW 218d Active Tourer użytkuje się bez silenia się na oszczędną jazdę. To oznacza przyspieszanie bez tamowania innych uczestników ruchu drogowego oraz jazdę poza miastem z maksymalną dozwoloną prędkością na poszczególnych rodzajach dróg (trasy lokalne, szybkiego ruchu i autostrady).

W tej sytuacji na naszej, testowej trasie średnie zużycie paliwa wzrosło do 5,5 l/100 km. Zatem przy pełnym zbiorniku można pokonać około 820 km. Jeżeli zatem podczas jazdy zachowasz się powściągliwie (bez prób dynamicznego przyspieszania), nie tylko zwiększysz zasięg, lecz także oszczędzisz pieniądze. Na naszej trasie testowej różnica w spalaniu wyniosła 1,6 l/100 km, a zatem przejechanie 100 km kosztuje o 12 zł więcej (42 zł zamiast 30 zł).

BMW 218d Active Tourer – długodystansowiec

Stosowanie oszczędnej jazdy opłaca się przede wszystkim kierowcom, którzy jeżdżą głównie na dużych dystansach i rocznie pokonują duże przebiegi. Zresztą do takiego użytkowania diesel nadaje się najlepiej.

Częste jazdy na krótkich odcinkach powodują podwyższone spalanie, a poza tym mogą doprowadzić do zatkania filtra cząstek stałych. No i jeszcze będziecie uznani (niesłusznie) za niszczycieli środowiska naturalnego.

BMW 218d Active Tourer – dane techniczne

Silnik t.diesel R4/16
Pojemność skokowa 1995 ccm
Moc maksymalna 150 KM przy 3750 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 360 Nm przy 1500 obr./min
Długość/szerokość/wysokość 4386/1824/1576 mm
Masa własna 1620 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 8,8 s
Prędkość maksymalna 220 km/h
Cena od 169 000 zł

BMW 218d Active Tourer – zużycie paliwa

BMW 218d Active Tourer Jazda oszczędna Jazda normalna Różnica
Miasto/poza miastem 3,8 l/100 km 4,4 l/100 km 14 proc.
Trasa testowa 3,9 l/100 km 5,5 l/100 km 29 proc.
Autostrada 4,1 l/100 km 7,5 l/100 km 45 proc.

BMW 218d Active Tourer – podsumowanie

Jeżeli podczas codziennej jazdy pokonujecie znaczne odległości, to diesel w dalszym ciągu jest najlepszym rozwiązaniem. Zapewnia on świetne przyspieszenie i nawet podczas dynamicznej jazdy nie jest przesadnie paliwożerny. Tym samym umożliwia pokonanie dużego dystansu przy jednym tankowaniu, a zasięg to rzeczywista wartość, a nie teoretyczne obietnice.

Dacia Jogger Eco-G 100 – czy LPG ma rzeczywiście sens?

Dacia Jogger Eco-G 100 Foto: Auto Bild
Dacia Jogger Eco-G 100

LPG nadal jest popularnym zasilaniem wśród polskich kierowców. Wykorzystanie instalacji gazowej może okazać się jeszcze korzystniejsze, teraz gdy benzyna czy olej napędowy stał się bardzo drogi.

Stosowanie LPG niesie za sobą nie tylko finansowe korzyści. Wprawdzie jazda na gazie oznacza wyższe spalanie niż na benzynie, ale emisja tlenków azotu jest niższa o około 80 proc., a węglowodorów o około 50 proc.

Na rynku nie ma zbyt wielu modeli z fabrycznym LPG. Jednym z tych nielicznych jest Dacia Jogger, która z instalacją gazową występuje w wersji Eco-G 100 o mocy 100 KM.

Dacia Jogger Eco-G 100 Foto: Auto Bild
Dacia Jogger Eco-G 100

Autem można oczywiście podróżować w dalszym ciągu na benzynie, ale podczas testu interesowało nas spalanie na LPG. W trakcie sprawdzianu na naszej testowej trasie przekonaliśmy się, jak duża może być różnica w spalaniu, gdy jedziemy dynamicznie lub oszczędnie. W pierwszym przypadku zużycie gazu wyniosło 9,3 l/100 km, a w drugim – 6,8 l. Zatem przejechanie 100 km może być tańsze o 8 zł.

Jeżeli chodzi o zasięg na gazie, to po napełnieniu zbiornika o pojemności 40 l, w najlepszym razie pokonamy 597 km, a w najgorszym (gdy korzystamy często z lewego pasa autostrady) – 353 km. W takich warunkach spalanie gazu rośnie do 11,3 l/100 km, a pokonanie 100 km kosztuje 36 zł.

Dacia Jogger Eco-G 100 Foto: Auto Bild
Dacia Jogger Eco-G 100

Co ważne w Polsce nie ma problemu z dostępnością stacji oferujących LPG. Właściwie w każdym zakątku kraju można szybko zatankować to paliwo.

Dacia Jogger Eco-G 100 – dane techniczne

Silnik benz. R3/12 + LPG
Pojemność skokowa 999 ccm
Moc maksymalna 100 KM przy 4600 obr./min
Maksymalny moment obrotowy 170 Nm przy 2000 obr./min
Długość/szerokość/wysokość 4547/1784/1674 mm
Masa własna 1298 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 12,3 s
Prędkość maksymalna 174 km/h
Cena od 77 300 zł

Dacia Jogger Eco-G 100 – zużycie paliwa

Dacia Jogger Eco-G 100 Jazda oszczędna Jazda normalna Różnica
Miasto/poza miastem 6,7 l/100 km 7,7 l/100 km 13 proc.
Trasa testowa 6,8 l/100 km 9,3 l/100 km 27 proc.
Autostrada 7,1 l/100 km 11,3 l/100 km 37 proc.

Dacia Jogger Eco-G 100 – podsumowanie

Każdy, kto chce zaoszczędzić na kosztach paliwa, powinien zainteresować się Dacią Jogger z instalacją LPG. Wprawdzie zużycie gazu jest wyższe niż benzyny, ale niższa cena LPG rekompensuje tę różnicę z nawiązką. W przypadku Joggera dochodzi jeszcze zysk w postaci korzystnej ceny – od 77 300 zł.

Honda Civic e:HEV – benzyna w hybrydowym wydaniu

Honda Civic e:HEV Foto: Auto Bild
Honda Civic e:HEV

Idea jazdy benzynowym modelem z elektrycznym wspomaganiem rozpoczęła się na szeroką skalę w 1997 r. To wówczas do sprzedaży trafiło pierwsze, seryjnie produkowane auto hybrydowe – Toyota Prius. Samochód, który pomimo zastosowania benzynowego silnika potrafił być tak ekonomiczny, jak diesel.

Pomysł był prosty: przy niskich prędkościach (np. podczas manewrowania na parkingu) samochód jedzie wyłącznie przy użyciu elektrycznego silnika. Ponadto włącza się on jako wspomaganie benzyniaka w trakcie dynamicznej jazdy. Wyręczanie lub wspomaganie spalinowej jednostki przyczynia się do obniżenia zużycia paliwa.

Honda Civic e:HEV Foto: Auto Bild
Honda Civic e:HEV

O tym, kiedy ma interweniować elektryczny silnik, decyduje pokładowa elektronika. Reguluje ona również czas, w jakim spalinowy silnik ma ładować akumulator. Honda Civic e:HEV to klasyczna hybryda o łącznej mocy układu 184 KM.

Honda Civic e:HEV Foto: Auto Bild
Honda Civic e:HEV

Pomimo dużej mocy i dobrych osiągów, przy oszczędnej jeździe, na testowej trasie zużyła średnio tylko 4 l/100 km. Wartość porównywalna ze spalaniem benzynowych silników. Zatem koszt pokonania 100 km, to 26 zł.

Samochód ma zbiornik paliwa o pojemności 40 l, a zatem przy oszczędnej jeździe na jednym zbiorniku można pokonać 1000 km i przy obecnej cenie benzyny (6,68 zł) zapłacimy za to niecałe 270 zł. Podczas normalnej jazdy bez napinania się na oszczędność spalanie wzrasta, ale tylko do 5,4 l/100 km, natomiast zasięg zmniejsza się do 740 km (koszt 100 km – 36 zł).

Honda Civic e:HEV Foto: Auto Bild
Honda Civic e:HEV

Hybryda nie jest, niestety dobrym pomysłem dla kierowców, którzy mocno wykorzystują potencjał układu napędowego. W porównaniu ze spokojną jazdą szybkie podróżowanie autostradą oznacza wzrost spalania do 8,3 l/100 km, a zasięg zmniejsza się do 482 km. Oznacza to także, że na każde 100 km wydamy o 55 zł.

Honda Civic e:HEV – dane techniczne

Silnik benz. R4/16 + elektr.
Pojemność skokowa 1993 ccm
Moc maksymalna układu 184 KM
Maksymalny moment obrotowy układu 315 Nm
Długość/szerokość/wysokość 4551/1800/1408 mm
Masa własna 1517 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,8 s
Prędkość maksymalna 180 km/h
Cena od 144 400 zł

Honda Civic e:HEV – zużycie paliwa

Honda Civic e:HEV Jazda oszczędna Jazda normalna Różnica
Miasto/poza miastem 3,8 l/100 km 3,8 l/100 km 0 proc.
Trasa testowa 4,0 l/100 km 5,4 l/100 km 26 proc.
Autostrada 4,5 l/100 km 8,3 l/100 km 46 proc.

Honda Civic e:HEV – podsumowanie

Klasyczna hybryda Hondy sprawdza się pod względem niskiego zużycia paliwa. Zresztą niskie spalanie nie powinno być niczym dziwnym, bo przecież hybrydy stworzono właśnie z myślą o nim. Jednak trzeba pamiętać, że uzyskanie dobrego wyniku jest możliwe podczas delikatnego obchodzenia się z pedałem gazu.

Kia EV6 – z prądem zasięg nigdy nie jest pewny

Kia EV6 Foto: Auto Bild
Kia EV6

Elektryczne samochody mają uratować świat. Tyle tylko, że świat nie do końca jest przekonany do tego pomysłu. Elektromobilność jest droga (elektryczne auta drożeją bardziej niż spalinowe modele), a poza tym oznacza najczęściej nieduży, a w dodatku nieprzewidywalny zasięg. Do tego dochodzi problem ze słabą siecią ładowarek oraz podwyżkami cen prądu spowodowanymi światowym kryzysem.

Średnia cena kilowatogodziny to obecnie 1 zł. Jednak dotyczy to prądu płynącego z 230-woltowego gniazdka. W przypadku energii czerpanej z punktu szybkiego ładowania trzeba liczyć się z przeciętną ceną kilowatogodziny aż 3 zł.

Kia EV6 Foto: Auto Bild
Kia EV6

Z naszego doświadczenia wynika, że jeżeli jeździsz Kią EV6 (229 KM/77,4 kWh/RWD) bardzo ostrożnie, to zużywasz zaledwie 12 kWh/100 km. Z prostego, arytmetycznego wyliczenia wynika zatem, że po naładowaniu do pełna akumulatorów można pokonać 645 km, a koszt takiej podróży to tylko 12 zł, gdy ładujemy auto z gniazdka lub 36 zł, gdy korzystamy z publicznej, szybkiej ładowarki. Przy normalnym stylu jazdy zapotrzebowanie na prąd wzrasta do 18,7 kWh/100 km, a zasięg spada do 413 km.

Każdy, kto będzie mocno wykorzystywał potencjał 229-konnego silnika, musi liczyć się z mocniejszym ograniczeniem zasięgu niż w przypadku spalinowego silnika o podobnej mocy. Podczas długotrwałej szybkiej jazdy autostradą zużycie energii wzrosło do 23,6 kWh/100 km, a zasięg spadł do 330 km.

To niemal o połowę mniej niż podczas spokojnej, oszczędnej jazdy. Teraz już wiecie, dlaczego elektryczne samochody, pomimo dużej mocy i świetnych osiągów poruszają się wolno po autostradzie. Ich kierowcy oszczędzają energię, żeby dojechać do celu podróży bez konieczności tracenia czasu na ładowanie (zatankowanie benzyny czy oleju napędowego trwa krócej).

Niskie koszty użytkowania elektrycznego pojazdu są możliwe tylko wtedy, gdy jest on ładowany z domowego gniazdka i jeżeli jedziemy spokojnie, żeby zmniejszyć zużycie prądu i zwiększyć zasięg. To może wykluczyć drogie i czasochłonne ładowanie w publicznym punkcie.

Kia EV6 – dane techniczne

Silnik elektryczny
Moc maksymalna 229 KM
Maksymalny moment obrotowy 350 Nm
Pojemność akumulatora 77,4 kWh
Długość/szerokość/wysokość 4680/1880/1550 mm
Masa własna 1985 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 7,3 s
Prędkość maksymalna 185 km/h
Cena od 241 900 zł

Kia EV6 – zużycie prądu

Kia EV6 Jazda oszczędna Jazda normalna Różnica
Miasto/poza miastem 12,0 kWh/100 km 13,2 kWh/100 km 9 proc.
Trasa testowa 14,9 kWh/100 km 18,7 kWh/100 km 20 proc.
Autostrada 14,4 kWh/100 km 23,6 l/100 km 39 proc.

Kia EV6 – podsumowanie

Samochody elektryczne to przyszłość motoryzacji. Może i tak, ale przy obecnych cenach prądu, wysokich kosztach zakupu aut tego typu oraz ograniczonej liczbie publicznych ładowarek ta przyszłość nie rysuje się w różowych barwach. Dobrze, chociaż, że ładując auto z domowego gniazdka i jeżdżąc delikatnie (tylko po co wówczas tak duża moc), można użytkować takie auto taniej niż spalinowe.

Toyota Mirai – czy wodór może być zbawiennym paliwem?

Toyota Mirai Foto: Auto Bild
Toyota Mirai

Pierwotnie planowano zasilać wodorem zmodyfikowane silniki spalinowe, ale nie powiodło się to. Wreszcie na początku XXI wieku pojawiły się ogniwa paliwowe. Dzięki nim udało się chemicznie przekształcić energię wodoru w energię elektryczną, która z wydajnością 60 proc. napędza elektryczny silnik.

Zalety ogniw paliwowych w stosunku do bateryjnych aut elektrycznych to brak utraty zasięgu oraz brak straty czasu na ładowanie akumulatorów. Do tego podobnie, jak elektryki bateryjne (BEV) wodorowe modele są niegroźne dla środowiska naturalnego.

Toyota Mirai Foto: Auto Bild
Toyota Mirai

Pomimo tych zalet pomysł nie przyjął się. Wprawdzie na rynku są takie modele jak Hyundai Nexo czy Toyota Mirai, ale ich sprzedaż w Polsce (i nie tylko) to teoria. Za Miraia trzeba zapłacić aż 323 900 zł, a w dodatku nie ma go gdzie tankować. Jednak jazda tym modelem pokazuje, że ta technika się sprawdza.

Podobnie jak w przypadku wszystkich samochodów, tutaj obowiązuje ta sama zasada: jeśli jedziesz wolno, zajedziesz dalej. Jeśli chodzi o oszczędność paliwa, 182-konny Mirai zużywa 0,69 kg wodoru na 100 km. Zatem po napełnieniu na 100 proc. zbiornika 5,6 kg uzyskuje się zasięg na poziomie 811 km.

Jeżeli jednak wciśniesz mocno pedał gazu, zużycie wzrasta do 1,79 kg/100 km, a jednocześnie zasięg topnieje do 312 km. Tym samym mamy zasięg na poziomie bateryjnych aut elektrycznych.

Z racji braku stacji tankowania wodoru trudno ocenić koszty eksploatacji Toyoty Mirai w Polsce. Dlatego sprawdziliśmy je na podstawie niemieckich realiów, gdzie kilogram wodoru kosztuje 9,5 euro. Brzmi drogo, ale wcale tak nie jest.

Okazuje się bowiem, że koszt pokonania 100 km Miraiem waha się pomiędzy 7 a 10 euro. Nieźle, ale nawet w Niemczech nie będzie łatwo zatankować taki pojazd, bo jest tam tylko około 100 stacji tankowania wodoru.

Toyota Mirai – dane techniczne

Silnik elektryczny (ogniwa paliwowe)
Moc maksymalna 182 KM
Maksymalny moment obrotowy 300 Nm
Długość/szerokość/wysokość 4975/1855/1470 mm
Masa własna 1900 kg
Przyspieszenie 0-100 km/h 9,0 s
Prędkość maksymalna 175 km/h
Cena od 323 900 zł

Toyota Mirai – zużycie paliwa

Toyota Mirai Jazda oszczędna Jazda normalna Różnica
Miasto/poza miastem 0,69 kg/100 km 0,73 kg/100 km 5,5 proc.
Trasa testowa 0,72 kg/100 km 1,08 kg/100 km 33 proc.
Autostrada 0,78 kg/100 km 1,79 kg/100 km 56 proc.

Toyota Mirai – podsumowanie

Nie ma co ukrywać – pomimo niezaprzeczalnych zalet technika wodorowa ma jeszcze daleką drogę do upowszechnienia się. Wysoka cena Miraia, brak innych modeli oraz trudności z tankowaniem wodoru sprawiają, że pojazdy tego typu muszą jeszcze poczekać na swój czas.

Ile można zaoszczędzić na 100 km w zależności od stylu jazdy

Jako podstawę do obliczeń przyjęliśmy aktualne średnie ceny poszczególnych paliw, energii elektrycznej w domowym wallboksie oraz na stacjach szybkiego ładowania.

Model/rodzaj zasilania Pojemność zbiornika paliwa/akumulatorów Średnia cena paliwa/prądu (01.02.2023 r.) Koszt 100 km na trasie testowej – jazda oszczędna/normalna Oszczędność
BMW 218d Active Tourer/diesel 45 l 7,65 zł/litr 30/42 zł 12 zł
Dacia Jogger Eco-G 100/LPG 40 l 3,25 zł/litr 22/30 zł 8 zł
Honda Civic e:HEV/benzyna 40 l 6,68 zł/litr 26/36 10 zł
Kia EV6/prąd 77,4 kWh 1 zł/kWh (gniazdko 230V)/3 zł/kWh (publiczna ładowarka 15/19 zł (230V)/44/56 zł 4/12 zł
Toyota Mirai/wodór (ogniwa paliwowe) 5,6 kg 9,50 euro/kg (w Niemczech) 6,84/10,26 euro 3,42 euro

Podsumowanie

Ten, kto jedzie wolniej, ma szansę na większy zasięg i niższe koszty podróży. Te zasady dotyczą wszystkich testowanych samochodów niezależnie od rodzaju paliwa, jakiego używa się w ich silnikach. Pomimo tego z racji różnicy w cenach poszczególnych rodzajów paliw koszty jazdy są zróżnicowane.

Kto zapłaci najmniej? Jeżeli Kia EV6 ładowana jest z domowego gniazdka, to jej kierowcy mogą jeździć najtaniej. Jeżeli jednak korzystają z publicznych ładowarek, to elektryczny model okazuje się najdroższy w użytkowaniu.

Honda Civic e:HEV to hybryda, a zatem korzysta nie tylko z benzynowego silnika, lecz także z dobrodziejstw elektrycznego wsparcia. Tym samym mało pali i pod względem kosztu przejechania 100 km wypada korzystnie na tle testowanych rywali.

Uważany za ekonomiczny napęd diesel nie jest już, niestety aż tak tani. To prawda, że silnik BMW 218d Actve Tourera pali mało, ale wysoka cena oleju napędowego niweczy wypracowane w ten sposób korzyści.

Wreszcie na niezłym poziomie pod względem kosztów pokonania 100 km utrzymuje się zasilana gazem Dacia Jogger Eco-G 100. To prawda, że LPG też podrożało i, że jazda na gazie oznacza wyższe spalanie niż na benzynie, ale nadal udaje się podróżować taniej.

Czytaj więcej o BMW 218 ACTIVE TOURER

Dacia Jogger stała się nieformalnym zwycięzcą tego testu. Dlaczego? Ponieważ do w jej przypadku dochodzi jeszcze zaleta w postaci znacznie niższej ceny w zestawieniu z pozostałymi uczestnikami porównania.