• W Polsce wymogi związane z wymiarami miejsc postojowych reguluje rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych budynków i ich usytuowania
  • Zgodnie z najnowszymi przepisami stanowisko postojowe dla auta osobowego powinno mieć 2,5 m szerokości i 5 m długości
  • Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Wbrew pozorom nietrudno o wrażenie, że na parkingach w różnych centrach handlowych czy budynkach mieszkalnych jest niewiele miejsca (i to nie tylko w Polsce), przez co trudno zaparkować. Podobnie jest w przypadku starszych garaży, gdzie zmieszczenie samochodu większego niż popularny kompakt staje się nie lada wyzwaniem dla części kierowców.

ADAC - lepiej samemu zmierzyć samochód

Eksperci ADAC zwracają uwagę, że to jednak nie tylko problem starszego budownictwa. Współczesne samochody dalej rosną wzdłuż i wszerz, przez co zmieszczenie nowego auta i próba otwarcia drzwi bez ryzyka obicia lakieru (i na tyle szeroko, by w miarę wygodnie wyjść) to coraz trudniejsze zadanie. Niemcy jako przykład wskazują Volkswagena Golfa. Model pierwszej generacji z zaledwie jednym lusterkiem jest znacznie węższy (mniej niż 1,8 m) od najnowszego, który mierzy ponad 2,07 m (i to nie licząc lusterek najnowszego Golfa).

Twórcy raportu zwracają uwagę na jeszcze jeden problem: danych technicznych udostępnianych przez producentów. ADAC alarmuje, że zwykle nie wskazuje się szerokości nadwozia samochodu z uwzględnieniem lusterek. Stąd zalecenie, by przed zakupem „w razie wątpliwości sięgnąć po miarkę i samodzielnie zmierzyć maksymalną szerokość auta”.

ADAC: nowe i używane. Jakie modele zmieszczą się w ciasnych miejscach?

Oczywiście po miarkę sięgnęli także eksperci ADAC. I tak oto powstało zestawienie aut (nie tylko nowych, ale i używanych), które najlepiej pasują do ciasnych garaży i miejsc postojowych. Nietrudno przy tym zgadnąć, że w zestawieniu dominują przede wszystkim samochody z najmniejszych segmentów. Próżno w nim szukać popularnych aut kompaktowych nie wspominając o SUV czy klasie średniej.

Wybrane modele aut zmierzonych przez ADAC

Marka Model Długość w mm Szerokość w mm Szerokość z lusterkami w mm
Alfa Romeo 147 4223 1729 1895
Citroen C1 (1 gen.) 3440 1630 1855
Citroen C1 (2 gen.) 3465 1615 1884
Citroen C3 (od 2008 r.) 3934 1700 1877
Dacia Spring Electric 3734 1622 1770
Fiat 500 (312) 3546 1627 1875
Fiat Panda (312) 3653 1643 1885
Ford Ka (2 gen.) 3620 1658 1890
Honda e 3894 1752 1752
Hyundai i10 (PA) 3565 1595 1870
Kia Picanto (JA) 3595 1595 1880
Lancia Ypsilon (846) 3837 1676 1875
Nissan Micra (K13) 3825 1665 1870
Peugeot 107 (od 2012 r.) 3430 1630 1855
Renault Twingo (III) 3615 1646 1875
Skoda Fabia (II) 4000 1642 1895
Skoda Roomster 4213 1684 1895
Suzuki Ignis (III) 3700 1690 1875
Suzuki Swift Sport (V) 3890 1735 1875
Suzuki Jimny (GJ) 3645 1645 1870
Toyota Aygo (AB1) 3430 1615 1860

Warto wspomnieć, że kwestie wielkości miejsc postojowych regulowane są przepisami, przez co nie buduje się ich jak komu wygodniej. W Polsce wymogi związane z wymiarami miejsc postojowych reguluje bowiem rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych budynków i ich usytuowania. Od kilku lat obowiązują znowelizowane przepisy, w ramach których nieco zwiększono wymogi.

Zgodnie z najnowszymi regulacjami stanowisko postojowe dla auta osobowego powinno mieć 2,5 m (przed 2018 r. wymagano 2,3 m) szerokości i 5 m długości. Ponadto określono minimalną odległość od dłuższej krawędzi miejsca od ściany lub słupa. Wymagane jest odpowiednio 30 cm i 10 cm z zastrzeżeniem zapewnienia swobodnego otwarcia drzwi samochodu.